Wifi laptop stuk, valt volgens Media Markt buiten garantie beleid, wil graag ontbinden.
Dag,
Sinds juli 2016 heb ik een laptop gekocht bij Media Markt voor ca. 830 euro. Ik heb hem nu 2 jaar en val net buiten de garantietermijn. Sinds één jaar ondervind ik erg veel problemen met de wifi. De wifi valt op de meest willekeurige momenten uit. Inmiddels is de laptop voor de derde keer opgestuurd ter reparatie. De vorige reparaties mochten niet baten. Media markt stelt zich onder andere op het standpunt dat het hier gaat om een softwarematig probleem, welke volgens hen uitgesloten is van garantie. Nu heb ik ook een prijsopgave ontvangen van 72.60 euro. Dit bedrag dien ik te voldoen voordat zij overgaan tot reparatie van de laptop.
Mijn vraag is nu: heb ik niet gewoon op grond van non conformiteit recht op een deugdelijk product, en dus ook op kosteloze reparatie zelfs na de garantietermijn? Of het nou software of hardware betreft, dat doet er toch niet toe? Ik ben een doorsnee student die zijn laptop hard nodig heeft voor zijn studie, het zou gek zijn als het stuk gaan van de wifi aan mij te wijten valt. Daarmee snijd ik mijzelf alleen maar in de vingers..
Daarnaast ben ik eigenlijk wel klaar met deze laptop. De wifi werkt nu al een jaar niet naar behoren en indien het probleem na deze derde keer nog steeds niet is opgelost, wil ik eigenlijk de koopovereenkomst ontbinden en mijn geld terugvragen. Echter, MM geeft aan dat het waarschijnlijk niet mogelijk is omdat het hier dus gaat om een softwarematig probleem, en niet om een hardware matig probleem. Dit doet er toch niet toe? Het product deugt hoe dan ook niet, of het nou softwarematig is of hardwarematig. De aard van het probleem doet er toch niet toe om over te kunnen gaan tot ontbinden?
Is het redelijk dat ik dan de volledige koopprijs terugvorder zelfs na 2 jaar gebruik te hebben gemaakt van de laptop?
Hallo Yr94 ,
Ik heb hem nu 2 jaar en val net buiten de garantietermijn.
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
Neem eens contact op met Consuwijzer of Juridisch Loket in uw gemeente,
https://www.consuwijzer.nl/contact
Juridisch Loket , klik op de rode regel en scroll naar beneden .
https://www.juridischloket.nl/contact/#
Je zegt dat je al een jaar problemen hebt met de WIFI. Waarom ben je toen niet gelijk teruggegaan (dus binnen de garantieperiode). Mocht de koop worden ontbonden dan krijg je niet de nieuwwaarde terug. Je hebt immers al 2 jaar gebruik gemaakt van de laptop.
En voor de zekerheid: alle andere apparaten doen het wel goed op jouw WIFI netwerk? En heb je ook getest op andere WIFI netwerken? Probeer het ook eens dichtbij de WIFI AP, zodat eventuele stoorsignalen van andere WIFI netwerken geen roet in het eten gooien.
@jorisw , In de bijlage staat dat de wifi ook wegvalt op school > stage > en bibliotheek , dus niet alleen thuis .
Ik ben binnen de garantieperiode naar Media Markt gegaan en aangegeven dat ik problemen met de wifi heb. Zij hebben toen echter niets kunnen ontdekken en vervolgens enkel mijn scherm dat toen tevens los zat gerepareerd..
Topantwoord
Waarom koopt u geen wifi adapter, kost een derde van de prijsopgave en u heeft snellere wifi.
De wifi van mijn Medion laptop is niet stuk maar ik gebruik wel een wifi adapter.
Geen slecht idee, een wifi adapter kost 10 tot 25 euro's. En je hebt geen probleem.
Dat heeft in mijn geval geen zin. Het gaat niet om het signaal dat steeds wegvalt, maar de wifi houdt er soms gewoon op een willekeurig moment mee op. Het is dan ook niet meer mogelijk te verbinden (met geen enkel netwerk) tenzij ik de laptop opnieuw opstart. Zoals ik reeds eerder heb aangegeven heb ik dit niet alleen thuis, maar ook buitenshuis. Dus een repeater heeft geen enkele zin.
@yr94
Een wifi usb adapter is geen repeater.
Zo’n wifi usb adapter werkt onafhankelijk van de netwerkkaart, is ook te gebruiken als een computer geen netwerkkaart heeft.
Verbinding met een router wordt gemaakt via de bijgeleverde software.
@genee excuses, ik dacht dat dat dezelfde producten waren. Ik ga dat eens overwegen. Bedankt voor uw hulp.
Het is aan u om aan te tonen dat het defect is te wijten aan een productfout. Als dit komt door software, dan is dat natuurlijk geen garantie. De laptop heeft het eerste jaar goed gewerkt, daarna moet er dus iets gebeurd zijn.
Pas met bewijs zou u de overeenkomst kunnen ontbinden.
Het is heel goed mogelijk dat de vraagsteller in dat eerste gebruiksjaar iets geïnstalleerd heeft, al of niet bewust, zodat de wifi geïnfecteerd is. Na reset werkt de wifi volgens MM reparatie, dus is uiterst aannemelijk.
Het voelt gek dat ik als consument op dit punt dan juist amper wordt beschermd.. hoe wil ik ooit als niet computertechnische student bewijzen dat dit defect te wijten is aan een productfout? @neodutchio kan ik ergens nalezen dat het mbt software geen garantie is?
@yr94, je bent in Nederland als consument goed beschermd. Als in de eerste 6 maanden iets kapot gaat moet de leverancier bewijzen dat het geen productie fout is en daarna zul het dat als consument moeten doen. Op software zit vaak geen garantie en dat staat in de algemene voorwaarden en zeker al niet indien je zelf software installeert. Wil je dat nalezen, pak je garantie voorwaarden er maar bij of als deze online beschikbaar zijn zoek je ze op. Kijk ook maar eens in de algemene voorwaarden van de mediamarkt, kan je allemaal zelf doen en hoeft een ander niet voor je op te zoeken. Verder zit je ook al buiten de wettelijke garantie termijn en er kan veel gebeurt zijn met die laptop, onveilige verbindingen, vallen of stoten, illegaal gedownloade software, noem maar op.
Medion zal de laptop wel terugzetten naar fabrieksinstellingen om te zien of het een software probleem is.
De gebruiker kan dat ook doen na eerst een systeembackup gemaakt te hebben.
@epcot
ik ben juist opzoek naar hulp (dat is toch het hele idee hierachter?) en met deze reactie dat ik het allemaal zelf moet op zoeken draagt u op geen enkele wijze bij, dus gelieve dit soort reacties achterwege te laten. Ik ben gewoon bereid om het zelf na te lezen als iemand mij kon vertellen waar ik een dergelijke regeling kan vinden
Hoe dan ook, het lijkt mij sterk dat ik in het eerste jaar iets geinstalleerd heb waardoor de wifi geinfecteerd zou raken. Ik heb namelijk een desktop voor persoonlijk gebruik en de laptop gebruik ik enkel voor school. Maar goed het zou zo maar kunnen denk ik dan..
@YR94. Begrijp ik het nou goed dat u hier mensen zoekt die in uw garantiepapieren gaan lezen waar u recht op hebt? En als u wel bereid bent om te lezen, wat u zelf zegt, dan geeft Epcot aan waar het staat.
Dat u het sterk lijkt dat u iets geinstalleerd heeft wil dus niet zeggen dat het dus ook niet gebeurd is. Zoals u hebt kunnen lezen ligt de bewijslast bij u. Zeggen tegen MM dat het u sterk lijkt is natuurlijk geen bewijs.
Als software het probleem is hoeft MM niets voor u te doen. U bent zelf verantwoordelijk voor de juiste software en werking daarvan
Topantwoord
Wat je nog eens kunt proberen .Ga naar Configuratie > apparaatbeheer en verwijder daar de wireless netwerkadapter. Sluit windows af en start de laptop opnieuw ga naar de ondersteunings website van het merk van de laptop en download daar de laatste software voor de adapter. Insaller deze software op je laptop..Hierdoor sluit je het uit dat het een softwarematig probleem is.
Hoe kun je downloaden zonder driver en zonder verbinding? Wie het gebruikt nog een ethernetkabel?
Wie het gebruikt nog een ethernetkabel?
Laptops kan je nog steeds met een ethernetkabel op je modem aansluiten.Handig als je WiFi niet werkt en je een driver etc wilt downloden . Je kunt natuurlijk ook aan een kennis vragen of ie de driver wil downloaden op stickje.Een ethernet is nog altijd de meest veilige en stabiele verbinding.Je moet als er als troubleshooter maar opkomen he.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer