yr
door yr94 Sep 20, 2018 om 21:10
Geldzaken & recht
Wifi laptop stuk, valt volgens Media Markt buiten garantie beleid, wil graag ontbinden.

Dag,

Sinds juli 2016 heb ik een laptop gekocht bij Media Markt voor ca. 830 euro. Ik heb hem nu 2 jaar en val net buiten de garantietermijn. Sinds één jaar ondervind ik erg veel problemen met de wifi. De wifi valt op de meest willekeurige momenten uit. Inmiddels is de laptop voor de derde keer opgestuurd ter reparatie. De vorige reparaties mochten niet baten. Media markt stelt zich onder andere op het standpunt dat het hier gaat om een softwarematig probleem, welke volgens hen uitgesloten is van garantie. Nu heb ik ook een prijsopgave ontvangen van 72.60 euro. Dit bedrag dien ik te voldoen voordat zij overgaan tot reparatie van de laptop.

Mijn vraag is nu: heb ik niet gewoon op grond van non conformiteit recht op een deugdelijk product, en dus ook op kosteloze reparatie zelfs na de garantietermijn? Of het nou software of hardware betreft, dat doet er toch niet toe? Ik ben een doorsnee student die zijn laptop hard nodig heeft voor zijn studie, het zou gek zijn als het stuk gaan van de wifi aan mij te wijten valt. Daarmee snijd ik mijzelf alleen maar in de vingers..

Daarnaast ben ik eigenlijk wel klaar met deze laptop. De wifi werkt nu al een jaar niet naar behoren en indien het probleem na deze derde keer nog steeds niet is opgelost, wil ik eigenlijk de koopovereenkomst ontbinden en mijn geld terugvragen. Echter, MM geeft aan dat het waarschijnlijk niet mogelijk is omdat het hier dus gaat om een softwarematig probleem, en niet om een hardware matig probleem. Dit doet er toch niet toe? Het product deugt hoe dan ook niet, of het nou softwarematig is of hardwarematig. De aard van het probleem doet er toch niet toe om over te kunnen gaan tot ontbinden?

Is het redelijk dat ik dan de volledige koopprijs terugvorder zelfs na 2 jaar gebruik te hebben gemaakt van de laptop?

3948 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 20, 2018 om 21:37
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Yr94 ,

 Ik heb hem nu 2 jaar en val net buiten de garantietermijn.

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

Neem eens contact op met Consuwijzer of Juridisch Loket in uw gemeente,

https://www.consuwijzer.nl/contact

Juridisch Loket , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

jo
door jorisw - Sep 20, 2018 om 21:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je zegt dat je al een jaar problemen hebt met de WIFI. Waarom ben je toen niet gelijk teruggegaan (dus binnen de garantieperiode). Mocht de koop worden ontbonden dan krijg je niet de nieuwwaarde terug. Je hebt immers al 2 jaar gebruik gemaakt van de laptop.

En voor de zekerheid: alle andere apparaten doen het wel goed op jouw WIFI netwerk? En heb je ook getest op andere WIFI netwerken? Probeer het ook eens dichtbij de WIFI AP, zodat eventuele stoorsignalen van andere WIFI netwerken geen roet in het eten gooien.

marita5
door marita5 Sep 20, 2018 om 22:24
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@jorisw , In de bijlage staat dat de wifi ook wegvalt op school > stage > en bibliotheek , dus niet alleen thuis .

yr
door yr94 Sep 21, 2018 om 00:31
Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben binnen de garantieperiode naar Media Markt gegaan en aangegeven dat ik problemen met de wifi heb. Zij hebben toen echter niets kunnen ontdekken en vervolgens enkel mijn scherm dat toen tevens los zat gerepareerd..

Topantwoord

Ge
door Genee - Sep 20, 2018 om 22:35
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom koopt u geen wifi adapter, kost een derde van de prijsopgave en u heeft snellere wifi.
De wifi van mijn Medion laptop is niet stuk maar ik gebruik wel een wifi adapter.

Ka
door Kassagebruiker Sep 20, 2018 om 23:56
683 Antwoorden / 5 Vragen

Geen slecht idee, een wifi adapter kost 10 tot 25 euro's. En je hebt geen probleem.

yr
door yr94 Sep 21, 2018 om 00:33
Antwoorden / 2 Vragen

Dat heeft in mijn geval geen zin. Het gaat niet om het signaal dat steeds wegvalt, maar de wifi houdt er soms gewoon op een willekeurig moment mee op. Het is dan ook niet meer mogelijk te verbinden (met geen enkel netwerk) tenzij ik de laptop opnieuw opstart. Zoals ik reeds eerder heb aangegeven heb ik dit niet alleen thuis, maar ook buitenshuis. Dus een repeater heeft geen enkele zin.

Ge
door Genee Sep 21, 2018 om 08:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@yr94
Een wifi usb adapter is geen repeater.
Zo’n wifi usb adapter werkt onafhankelijk van de netwerkkaart, is ook te gebruiken als een computer geen netwerkkaart heeft.
Verbinding met een router wordt gemaakt via de bijgeleverde software.

yr
door yr94 Sep 21, 2018 om 09:23
Antwoorden / 2 Vragen

@genee excuses, ik dacht dat dat dezelfde producten waren. Ik ga dat eens overwegen. Bedankt voor uw hulp.

ne
door neodutchio - Sep 20, 2018 om 23:05
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Het is aan u om aan te tonen dat het defect is te wijten aan een productfout. Als dit komt door software, dan is dat natuurlijk geen garantie. De laptop heeft het eerste jaar goed gewerkt, daarna moet er dus iets gebeurd zijn.
Pas met bewijs zou u de overeenkomst kunnen ontbinden.

Ka
door Kassagebruiker Sep 20, 2018 om 23:58
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het is heel goed mogelijk dat de vraagsteller in dat eerste gebruiksjaar iets geïnstalleerd heeft, al of niet bewust, zodat de wifi geïnfecteerd is. Na reset werkt de wifi volgens MM reparatie, dus is uiterst aannemelijk.

yr
door yr94 Sep 21, 2018 om 00:37
Antwoorden / 2 Vragen

Het voelt gek dat ik als consument op dit punt dan juist amper wordt beschermd.. hoe wil ik ooit als niet computertechnische student bewijzen dat dit defect te wijten is aan een productfout? @neodutchio kan ik ergens nalezen dat het mbt software geen garantie is?

Gr
door Grunn1 Sep 21, 2018 om 01:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@yr94, je bent in Nederland als consument goed beschermd. Als in de eerste 6 maanden iets kapot gaat moet de leverancier bewijzen dat het geen productie fout is en daarna zul het dat als consument moeten doen. Op software zit vaak geen garantie en dat staat in de algemene voorwaarden en zeker al niet indien je zelf software installeert. Wil je dat nalezen, pak je garantie voorwaarden er maar bij of als deze online beschikbaar zijn zoek je ze op. Kijk ook maar eens in de algemene voorwaarden van de mediamarkt, kan je allemaal zelf doen en hoeft een ander niet voor je op te zoeken. Verder zit je ook al buiten de wettelijke garantie termijn en er kan veel gebeurt zijn met die laptop, onveilige verbindingen, vallen of stoten, illegaal gedownloade software, noem maar op.

Ge
door Genee Sep 21, 2018 om 10:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Medion zal de laptop wel terugzetten naar fabrieksinstellingen om te zien of het een software probleem is.
De gebruiker kan dat ook doen na eerst een systeembackup gemaakt te hebben.

yr
door yr94 Sep 22, 2018 om 01:18
Antwoorden / 2 Vragen

@epcot
ik ben juist opzoek naar hulp (dat is toch het hele idee hierachter?) en met deze reactie dat ik het allemaal zelf moet op zoeken draagt u op geen enkele wijze bij, dus gelieve dit soort reacties achterwege te laten. Ik ben gewoon bereid om het zelf na te lezen als iemand mij kon vertellen waar ik een dergelijke regeling kan vinden

Hoe dan ook, het lijkt mij sterk dat ik in het eerste jaar iets geinstalleerd heb waardoor de wifi geinfecteerd zou raken. Ik heb namelijk een desktop voor persoonlijk gebruik en de laptop gebruik ik enkel voor school. Maar goed het zou zo maar kunnen denk ik dan..

ne
door neodutchio Sep 22, 2018 om 08:48
5151 Antwoorden / 12 Vragen

@YR94. Begrijp ik het nou goed dat u hier mensen zoekt die in uw garantiepapieren gaan lezen waar u recht op hebt? En als u wel bereid bent om te lezen, wat u zelf zegt, dan geeft Epcot aan waar het staat.

Dat u het sterk lijkt dat u iets geinstalleerd heeft wil dus niet zeggen dat het dus ook niet gebeurd is. Zoals u hebt kunnen lezen ligt de bewijslast bij u. Zeggen tegen MM dat het u sterk lijkt is natuurlijk geen bewijs.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 21, 2018 om 00:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als software het probleem is hoeft MM niets voor u te doen. U bent zelf verantwoordelijk voor de juiste software en werking daarvan

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 21, 2018 om 09:21
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als al geadviseerd: probeer een externe WiFi adapter (via USB) (Dongel).

felisch
door felisch - Sep 21, 2018 om 12:05
8 Antwoorden / 2 Vragen

en als je een slechte Wifi verbinding hebt...
heeft Marktplaats niets mee te maken....

yr
door yr94 Sep 22, 2018 om 01:18
Antwoorden / 2 Vragen

??

Grunnen.
door Grunnen. - Sep 21, 2018 om 15:38
509 Antwoorden / Vragen

Wat je nog eens kunt proberen .Ga naar Configuratie > apparaatbeheer en verwijder daar de wireless netwerkadapter. Sluit windows af en start de laptop opnieuw ga naar de ondersteunings website van het merk van de laptop en download daar de laatste software voor de adapter. Insaller deze software op je laptop..Hierdoor sluit je het uit dat het een softwarematig probleem is.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 22, 2018 om 15:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoe kun je downloaden zonder driver en zonder verbinding? Wie het gebruikt nog een ethernetkabel?

Grunnen.
door Grunnen. Sep 22, 2018 om 16:49
509 Antwoorden / Vragen

Wie het gebruikt nog een ethernetkabel?

Laptops kan je nog steeds  met een ethernetkabel op je modem aansluiten.Handig als je WiFi niet werkt  en je een driver etc wilt downloden . Je kunt natuurlijk ook aan een kennis vragen of ie de driver wil downloaden op stickje.Een ethernet is nog altijd de meest veilige en stabiele verbinding.Je moet als er als troubleshooter  maar opkomen he.