bu
door buffer Jan 18, 2018 om 10:57
Geldzaken & recht

Wij wonen in een Appartement

We wonen in een appartement .Nu komt het Bestuur met de mededeling dat de meterkast eigennaar is van de VvE.Klopt dat.Is een koop appartement.
Dank U

5696 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2018 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een meterkast die eigenaar is van de VvE? Bedoelt u niet dat de meterkast eigendom is van de VvE?

Maar wat is het probleem met die meterkast?

me
door mein33 - Jan 18, 2018 om 11:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@buffer,

De meterkast is nergens eigenaar van. ;-))

De VVE is "nergens" eigenaar van, maar beheert het gebouw namens de gezamelijke eigenaren waarvan u er één bent.
Als de door u bedoelde meterkast alleen de energiemeters voor uw apartement bevat en zich binnen uw appartement bevindt, dan bent u de eigenaar van deze meterkast.
Betreft het een gezamelijke meterkast, ongeacht waar deze is geplaast, dan heeft de beheerder (de VVE) hier toegang toe, maar ook dan zijn de gezamelijke eigenaren van het gebouw de eigenaar.

jo
door jorisw - Jan 18, 2018 om 11:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als er sprake is van een gedeelde meterkast, dan zijn de kosten voor die ruimte voor de VvE die dat weer in rekening brengt bij de leden (de eigenaren van de appartementen), volgens de verdeelsleutel die in de splitsingakte staat. Maar vraag eens aan het bestuur wat ze precies bedoelen.

bu
door buffer - Jan 18, 2018 om 14:06
22 Antwoorden / 29 Vragen

Het appartement is door ons gekocht.De meterkast is bij ons in de gang.
Nu zijn enkele bewoners van plan zonnepanelen aan teschaffen en de bedrading moet door
de meterkast.Nu zegt het bestuur van VvE dat de meterkast eigendom is van de VvE. Dus wij
moeten hun in de meterkast laten.Ik hoef toch niemand in mijn appartement telaten of wel.
Dank U

panter22
door panter22 Jan 18, 2018 om 14:14
6599 Antwoorden / Vragen

De buizen van gas en licht lopen altijd door de meterkast van de beneden of bovenburen.
Moet er een buis bij, dan zullen ze toch door je meterkast moeten. Het geeft wat overlast, maar dat is nu eenmaal zo. Waarom zou je dat weigeren. Moeten ze dan de buizen buitenom aan je muur vastzetten o.i.d.?
Heb je daat zelf een oplossing voor?

jo
door jorisw Jan 18, 2018 om 15:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Lopen er nu ook al leidingen van buren door de meterkast?

bu
door buffer Jan 19, 2018 om 04:19
22 Antwoorden / 29 Vragen

Allemaal Bedank.

Cookies
door Cookies - Jan 18, 2018 om 14:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, je moet wel mee werken. Als je dat niet wilt, had je geen appartement moeten kopen.

DOOR BUFFER - 18 JAN. 2018 OM 14:06
21 ANTWOORDEN / 27 VRAGEN

Het appartement is door ons gekocht.De meterkast is bij ons in de gang.
Nu zijn enkele bewoners van plan zonnepanelen aan teschaffen en de bedrading moet door
de meterkast.Nu zegt het bestuur van VvE dat de meterkast eigendom is van de VvE. Dus wij
moeten hun in de meterkast laten.Ik hoef toch niemand in mijn appartement telaten of wel.
Dank U

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2018 om 14:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hele gebouw is van de VvE, u hebt alleen het appartementsrecht.

Vrijstaande vila  kopen, hoeft er niemand in “uw” appartement te zijn.

Zou u huren, moeten ze ook door “uw” meterkast heen.

Ge
door Genee - Jan 18, 2018 om 14:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zonnepanelen op het dak, daar zal in de VVE toch door alle eigenaren over gestemd moeten worden.
Is daar al een besluit over genomen?
Als de zonnepanelen alleen voor enkele eigenaren geplaatst worden zou ikzelf daar niet aan mee willen werken.
Buitenkant flatgebouw is van alle eigenaren.
Ken de situatie niet maar waarom de kabels juist door uw meterkast moeten zou ik dan, als bewoner zijnde, graag willen weten.

https://www.zonnepanelen.net/vve/

Th
door Theawaalen - Jan 18, 2018 om 15:20
113 Antwoorden / 5 Vragen

Als er wat op het dak geplaatst moet worden dan moet dit in de vergadering van eigenaren besproken en in stemming gebracht worden. Elke verandering die aan het appartement aangebracht wordt moet in de jaarvergadering of een speciale vergadering besproken worden. Als het goed is staat dit ook in de reglementen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2018 om 15:48
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Een en ander dient in de splitsingsakte te staan.
VvE is als al gezegd geen eigenaar maar beheersorg. namens appatementsrechteigenaren.

tijger1
door tijger1 Jan 18, 2018 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat dient er in de splitsingsakte te staan? Dat de kabels door de meterkasten lopen? Nogal al logisch hè.

gerbera
door gerbera Jan 19, 2018 om 11:42
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Alles wat zich binnen een (koop)appartement bevindt is van de eigenaar/bewoner. Daar kan geen akte iets aan veranderen. Wel kan het zijn dat bij aanpassing en of werkzaamheden van nutsvoorzieningen geregeld is dat de bewoner medewerking dient te verlenen. In dit geval mogelijk de meterkast.

gerbera
door gerbera - Jan 19, 2018 om 11:35
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als de meterkast binnen uw appartement staat is het geen eigendom van de VvE.
Wel kan u vriendelijk verzocht worden medewerking te verlenen de kabels door uw kast te laten lopen als dat nodig is. In de meeste gevallen bevind zich in die kast een zgn leidingkoker waaruit de diverse aansluitingen per verdieping komen. Is dus niet meer dan logisch dat de kabels via die koker naar betreffende appartementen gaan. Ook heeft de VvE niet het recht uw appartement zonder uw toestemming te betreden.