orgelmuts
door orgelmuts Jan 3, 2012 om 17:55
Geldzaken & recht

Wijzigen werktijden

Mijn man werkt op een sociale werkplaats en kreeg deze week de volgende brief:

++++++++++++++++++++++++++++++++

Geachte medewerk(st)er,

Met dit schrijven wil ik u op de hoogte brengen van de wijziging van de werktijden van de divisie Productie van [naam bedrijf]. Dit heeft directe gevolgen voor u.

Vanwege de huidige bedrijfs-economische omstandigheden en de verwachting dat deze in de komende jaren zeker niet zullen verbeteren, heb ik het besluit moeten nemen om vanaf het komend jaar de ochtend-pauze in eigen tijd te laten plaatsvinden. Ik verwacht dat hiermee de productiviteit en daardoor de opbrengsten van de divisie Productie zullen worden verhoogd.
Ik heb dit voornemen ter instemming aan de Ondernemingsraad voorgelegd en zij hebben recent hiermee ingestemd. de invoering van dit besluit per maandag 2 januari 2012 heeft voor u als gevolg dat u per deze datum elke dag een kwartier langer zult moeten werken.

Indien u gebruik maakt van de [naam bedrijf]bussen: de bussen zullen dagelijks (ook op vrijdag) een kwartier later vertrekken, dodat u een kwartier later thuis bent.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

+++++++++++++++++++++++++++++++

Mogen ze dat zomaar doen? Want uiteraard is niemand van de medewerkers het hiermee eens.

7740 47 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 3, 2012 om 18:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De ondernemingsraad heeft ermee ingestemd. Er valt dus niets aan te doen.

Beter allemaal een kwartier pauze voor eigen rekening, dan dat er eventueel mensen weggestuurd moeten worden.

Vladja

valerius-2
door valerius-2 - Jan 3, 2012 om 18:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik heb in de tijd dat ik werkte nooit pauze uren betaalt gekregen. Misschien dit een voorrecht voor de sociale werkplaatsen, dan is dit dus nu verandert.

su
door susannef - Jan 3, 2012 om 19:30
303 Antwoorden / 9 Vragen

In bepaalde branches (niet alleen de sociale werkvoorziening, maar ook in bijv. winkels en garagebedrijven) is/was het gebruikelijk dat een koffiepauze (van een kwartier meestal) 'in de baas zijn tijd' wordt/werd genomen.
Er zijn echter ook heel veel bedrijven en branches waarin alle pauzes voor eigen rekening zijn.
Als de OR met het voorstel heeft ingestemd (dit zouden ze moeten doen in overleg met de achterban), heeft je man helaas geen keuze. Als ik hem was, zou ik wel contact opnemen met een lid van de OR om te checken of zij daadwerkelijk toestemming voor deze pauzewijziging hebben gegeven.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 3, 2012 om 19:51
632 Antwoorden / 58 Vragen

@susannef

Het is de medewerkers alleen maar medegedeeld via de brief die in mijn vraag staat, vooraf waren er wel geruchten, maar de OR heeft niets overlegd.
Nu is het wel zo dat de meeste medewerkers van het bedrijf verstandelijk beperkt zijn, maar ja, mijn man is dat niet.
Bovendien ben ik ook van mening dat bepaalde veranderingen niet ten goede komen aan de gezondheidstoestand van de medewerkers.
Iedere keer veranderingen doorvoeren is niet goed voor mensen met epilepsie.
Ik merk het bij mijn man ook, hij heeft vaker aanvallen.
Ze doen ook gewoon maar bij dat bedrijf en nemen beslissingen en brengen de medewerkers achteraf pas op de hoogte, zodat je er geeneens meer iets tegenin kunt brengen, ik vind dat ronduit onbeschoft.
Ik ga zeker contact zoeken met iemand van de OR, volgens mij zijn dat ook maar een stelletje ja-knikkers en hebben ze ook geen fluit in te brengen.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 3, 2012 om 19:57
632 Antwoorden / 58 Vragen

Bovendien, er staat in de brief het volgende:

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ik verwacht dat hiermee de productiviteit en daardoor de opbrengsten van de devisie Productie zullen worden verhoogd.

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kijk, als ze nu omkwamen in het werk dan zou het begrijpelijk zijn, maar dat is absoluut niet het geval.
Er is maar heel weinig werk op de afdeling waar mijn man werkzaam is en regelmatig zitten ze een halve dag te niksen omdat er gewoonweg geen werk is.
Ook is mijn man al regelmatig gevraagd of hij niet een dagje extra vrij wilde nemen omdat er zo weinig werk was, dat heeft hij niet gedaan, want dat kost hem natuurlijk wel zijn vrije dagen.
Als ze nu elke dag een kwartier langer gaan werken, zijn ze nog sneller door het werk heen.

su
door susannef - Jan 3, 2012 om 19:58
303 Antwoorden / 9 Vragen

Ik ken een aantal mensen die in de sociale werkvoorziening werken en vind het schrijnend hoe er misbruik van de beperkingen van de mensen wordt gemaakt.
Achteraf medewerkers op de hoogte brengen van bepaalde veranderingen is niet eens toegestaan; je moet de mogelijkheid krijgen om tegen beslissingen in verweer te gaan.

Veel sterkte met de OR; als men bij geruchten niet eens de moeite neemt om met de achterban overlegt, heb ik geen hoge pet van ze op. Dit mag je hen ook zeker verwijten!
Toevallig lid van een vakbond? Niet dat dat een garantie op succes is, maar wellicht dat ze jullie wel van advies kunnen dienen.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 3, 2012 om 20:24
632 Antwoorden / 58 Vragen

@susannef

Ik ben er niet helemaal zeker van of mijn man lid is van een vakbond, maar ik dacht het niet.

Misschien kan ik stichting MEE ook van de brief op de hoogte stellen en eens kijken of zij iets kunnen betekenen voor ons.

Er gaan ook al geruchten dat ze met de middagpauze hetzelfde willen gaan doen, dat zou dan betekenen dat mijn man van 8.00-17.00 uur moet gaan werken (het is nu van 8.00-16.45 uur en voordat het veranderd was van 8.00-16.30 uur.)

Ook is er een aantal jaar terug een aantal atv-dagen toegevoegd en werkt mijn man op vrijdag tot 12.00 uur 's middags, dit is nu dus ook 12.15 uur.
Dat willen ze ook weer terugdraaien en dat zou dus betekenen dat hij op vrijdag ook tot 17.00 uur moet gaan werken.

Aangezien ik zelf rolstoelgebonden en toch behoorlijk zwaar beperkt ben in mijn doen en laten, vond ik het juist zo fijn dat hij op vrijdagmiddag niet meer hoefde te werken.
Op vrijdagmiddag heb ik ook bepaalde verplichtingen te vervullen, maar dat zou dan ook niet meer kunnen.

Mijn man is 's morgens altijd al vroeg de deur uit, de taxi is er meestal om 7.15 uur al en als ze de plannen allemaal gaan doorvoeren dan is hij waarschijnlijk pas om 17.45 of later thuis, dat vind ik wel behoorlijk lang.

Ik kan pas met het eten beginnen als hij thuis is, dan kunnen we pas rond 18.30 uur eten en ja, we hebben ook nog een huishouden te runnen, er moeten toch een aantal dingen gedaan worden. Op deze manier blijft er weinig tijd voor ontspanning over.
En dan te bedenken dat ook hij niet gezond is, epilepsie is niet alleen maar dat je even 'weg' bent, maar richt wel degelijk behoorlijke schade aan in de hersenen, dus mijn man is wel gebaat bij regelmaat en rust.

Op deze manier kan ik het bedrijf geen sociale werkplaats noemen, maar vind ik ze behoorlijk a-sociaal worden.

pavake
door pavake - Jan 3, 2012 om 20:55
17 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk even op deze site

Daar staat e.e.a. uitgelegd.

Ook interessant is deze link, waarin de rol van een OR in een vergelijkbare kwestie uitgelicht wordt.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 3, 2012 om 20:56
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=pavake schreef op dinsdag 3 jan 2012, 20:38]Kijk even op deze site

Daar staat e.e.a. uitgelegd.

Ook interessant is deze link, waarin de rol van een OR in een vergelijkbare kwestie uitgelicht wordt.

Met die site kan ik wel wat.
De OR van mijn mans werk heeft heel wat steken laten vallen.

merryweather
door merryweather - Jan 4, 2012 om 11:20
50 Antwoorden / 0 Vragen

Als het door bedrijfs economische omstandigheden minder gaat met het bedrijf dan hoeft ook de productie niet opgevoerd te worden.Kan me voorstellen als het mega druk is met orders dit wel zou kunnen gebeuren.Verder kan ik me niet echt voorstellen dat mensen totaal van de kook raken door 15 minuten langer door te werken( wat zal de zomer/wintertijd dan een impact hebben daar ).Doen wij in de zorg dagelijks en wel meer ook.Wel zou het netjes zijn als er van te voren een "vergadering "was belegd waarin in begrijpelijke taal werd uit gelegd waarom dit gebeurd.

Verder zijn bepaalde argumenten van u een beetje kortzichtig,we eten nu pas om half 7.Wij al 30 jaar om half 8 omdat mijn man dan pas thuis is vanuit utrecht naar Zaandam van zijn werk.Zou u eigenlijk niet juist blij moeten zijn dat door deze minimale verandering uw man nog werk heeft in plaats van de WW in te moeten.Denk dat half werkeloos NL graag met een kwartiertje of zelfs uurtje langer werken per dag hun baan hadden willen behouden

Het enige wat storend is is de manier waarop u dit bent medegedeeld,dat had netter gekund

vl
door vlinder30 - Jan 4, 2012 om 11:23
52 Antwoorden / 3 Vragen

Pauze in eigen tijd is niet meer als normaal en tja in deze tijden valt deze luxe dus nu weg om in de baas zijn tijd pauze te houden, niet meer dan normaal.
Mee leren leven dat dit voorrecht nu wegvalt en net zoals iedereen pauze in eigen tijd houden, klinkt hard maar is wel de reële wereld waarin we leven. En zoals eerder gezegd, even met z'n allen aanpassen is beter als mensen eruit, met akelige gevolgen voor diegenen die eruit vliegen. Alles is overigens met goedkeuring van de OR gedaan, dus gaat gewoon door.

f.weele
door f.weele - Jan 4, 2012 om 11:41
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ja en wie zitten er in de o.r.? Als dit ook mensen zijn met een verstandelijke beperking, dan kan je er van uitgaan dat ze zijn gemanipuleerd door de directie. Is er een cao en wat staat er in het arbeidscontract? En wordt het kwartier langer werken vergoedt in de vorm van loon of vrije uren? Kijk inderdaad of je man lid is van een vakbond en neem daar kontakt mee op.
m.vr.gr.

=orgelmuts schreef op dinsdag 3 jan 2012, 20:56:
=pavake schreef op dinsdag 3 jan 2012, 20:38: Kijk even op deze site

Daar staat e.e.a. uitgelegd.

Ook interessant is deze link, waarin de rol van een OR in een vergelijkbare kwestie uitgelicht wordt.

Met die site kan ik wel wat.
De OR van mijn mans werk heeft heel wat steken laten vallen.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 12:19
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=merryweather schreef op woensdag 4 jan 2012, 11:20]Als het door bedrijfs economische omstandigheden minder gaat met het bedrijf dan hoeft ook de productie niet opgevoerd te worden.Kan me voorstellen als het mega druk is met orders dit wel zou kunnen gebeuren.Verder kan ik me niet echt voorstellen dat mensen totaal van de kook raken door 15 minuten langer door te werken( wat zal de zomer/wintertijd dan een impact hebben daar ).Doen wij in de zorg dagelijks en wel meer ook.Wel zou het netjes zijn als er van te voren een "vergadering "was belegd waarin in begrijpelijke taal werd uit gelegd waarom dit gebeurd.
Verder zijn bepaalde argumenten van u een beetje kortzichtig,we eten nu pas om half 7.Wij al 30 jaar om half 8 omdat mijn man dan pas thuis is vanuit utrecht naar Zaandam van zijn werk.Zou u eigenlijk niet juist blij moeten zijn dat door deze minimale verandering uw man nog werk heeft in plaats van de WW in te moeten.Denk dat half werkeloos NL graag met een kwartiertje of zelfs uurtje langer werken per dag hun baan hadden willen behouden

Het enige wat storend is is de manier waarop u dit bent medegedeeld,dat had netter gekund

Bij het wisselen van zomer/wintertijd heeft mijn man dus ook vaker aanvallen, dus ja, het heeft wel degelijk impact.
En u kunt mijn argumenten wel kortzichtig vinden m.b.t. het late eten, maar ik neem aan dat u of uw man geen epilepsie heeft en dat u of uw man niet rolstoelafhankelijk bent/is.
Naast dat mijn man werkt, is hij dus epilepsiepatiënt, maar ook nog mijn mantelzorger! En we redden het allemaal maar net aan, maar als dat bedrijf dan met die werktijden gaat lopen schuiven, dan kom ik ook in de knoei.
Ik heb 's avonds vaak fysiotherapie, daar kan ik overdag niet heen, want mijn man helpt me erbij. Dan moeten we uiterlijk om half 7 's avonds wel de deur uit, want om 8 uur stoppen ze ermee.
Bovendien zijn er al geruchten dat ook de middagpauze in eigen tijd gehouden wordt, dus dat zou dan betekenen dat mijn man dan tot 17.00 uur moet gaan werken, dan is hij dus nóg later thuis.
Als dat gaat gebeuren dan kan ik niet meer naar fysiotherapie, want dan ben ik veel te laat.
Het heeft dus niet alleen gevolgen voor mijn man, maar ook voor mij.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 12:23
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=vlinder30 schreef op woensdag 4 jan 2012, 11:23]Pauze in eigen tijd is niet meer als normaal en tja in deze tijden valt deze luxe dus nu weg om in de baas zijn tijd pauze te houden, niet meer dan normaal.
Mee leren leven dat dit voorrecht nu wegvalt en net zoals iedereen pauze in eigen tijd houden, klinkt hard maar is wel de reële wereld waarin we leven. En zoals eerder gezegd, even met z'n allen aanpassen is beter als mensen eruit, met akelige gevolgen voor diegenen die eruit vliegen. Alles is overigens met goedkeuring van de OR gedaan, dus gaat gewoon door.

Ja, en dat is nu juist hetgene waar ik me aan stoor, want de OR had de medewerkers moeten informeren en dat hebben ze niet gedaan.
Ze zijn gewoon domweg ermee ingestemd en toen alles al in kannen en kruiken was hebben ze het personeel op de hoogte gebracht.
Ik vind dat op deze manier absoluut niet kunnen.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 12:29
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=f.weele schreef op woensdag 4 jan 2012, 11:41]ja en wie zitten er in de o.r.? Als dit ook mensen zijn met een verstandelijke beperking, dan kan je er van uitgaan dat ze zijn gemanipuleerd door de directie. Is er een cao en wat staat er in het arbeidscontract? En wordt het kwartier langer werken vergoedt in de vorm van loon of vrije uren? Kijk inderdaad of je man lid is van een vakbond en neem daar kontakt mee op.
m.vr.gr.

Het kwartier extra werken en de pauze in vrije tijd houden heft elkaar op, dus mijn man heeft er verder geen voordeel van.
Kijk, het zou een ander verhaal worden als hij dat kwartier langer werkt en 's morgens géén pauze houdt, dan zou hij in principe een kwartier meer uitbetaald krijgen óf net als eerst gewoon om half vijf naar huis kunnen gaan.
Maar hij wordt verplicht die pauze te houden, dus die vlieger gaat niet op.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 12:34
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=vlinder30 schreef op woensdag 4 jan 2012, 11:23]Pauze in eigen tijd is niet meer als normaal en tja in deze tijden valt deze luxe dus nu weg om in de baas zijn tijd pauze te houden, niet meer dan normaal.
Mee leren leven dat dit voorrecht nu wegvalt en net zoals iedereen pauze in eigen tijd houden, klinkt hard maar is wel de reële wereld waarin we leven. En zoals eerder gezegd, even met z'n allen aanpassen is beter als mensen eruit, met akelige gevolgen voor diegenen die eruit vliegen. Alles is overigens met goedkeuring van de OR gedaan, dus gaat gewoon door.

Aangezien het een sociale werkplaats is, mogen ze mensen er niet zomaar zonder meer uit laten vliegen.
Overigens is dat een aantal jaren geleden al eens gebeurd.
Alle mensen met het syndroom van Down zijn er al uitgeschopt met de mededeling: Ga maar in jullie woongroep naar de bezigheidstherapie want jullie kosten teveel geld en zijn te weinig productief.
Nou, dan vraag ik je! Het is toch niet voor niets een sociale werkplaats???
Dat is juist voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking, of zie ik dit nu verkeerd?

wilna en leo
door wilna en leo - Jan 4, 2012 om 12:46
27 Antwoorden / 3 Vragen

Sociale Werkplaatsen zijn al jarenlang níet sociaal meer te noemen!
Het zijn nét als fabrieken productiebedrijven geworden!
Áls jij het limiet níet kúnt halen, dan word je weggesaneerd! Fabriek's-eisen dús!
Hét ís óók dáárom dat meer en meer mensen thuis komen te zitten!
Áls de koffie, -c.q. theepauzes voor eigen tijd gaan gelden ..., zou het logisch zijn om de koffie -c.q. thee dan maar genuttigd moeten mogen worden óp de werkplek zelf!
Dán onderbreek je het werk namelijk niet! Gezellig allemaal een thermoskan met koffie meenemen -en óf een kan heet water en wat theezakjes!
Dít kan gezellig worden! Móet het toilet bezoek straks óók in eigen tijd?
Het is trouwens verplicht bij slecht geventileerde ruimtes, tijdens zeer hete zomers, extra drink-pauze's in te stellen! Óok voor sociale werkplaatsen! Zélfs ..., juist voor sociale werkplaatsen! Deze is juíst bedoeld voor mensen met een beperking! Zou dít dan allemaal van de werktijd af moeten gaan?
Maar deze mensen zijn het makkelijkst te pakken, want volgens deze instellingen zijn mensen met een gebrek ..., blijkbaar óók gek! Nou ... Mooi níet dus!

an
door ankhor - Jan 4, 2012 om 12:48
122 Antwoorden / 0 Vragen

@susannef Denk maar niet dat dat alleen gebeurd bij mensen van de sociale werkplaats. Verder...

..... pauzes in de baas zijn tijd, man, die ken ik niet, nooit niet.

Maar is er geen werknemer die lid is van de bond? Kan een vertegenwoordiger kijken naar de arbeidsomstandigheden.
Ik weet dat de arbeidsomstandigheden minder worden, maar dat geldt overal.
Zelf van de bouw omgeschoold naar beveiliger en wat je kan krijgen zijn nuluren
flexcontracten. Dus de meest oncourante uren werken tegen een lage vergoeding, waarvoor ze vaste krachten meer moeten betalen.
Ikzelf had 20 uursweken, soms weken met wat uurtjes meer, het is de tijd, uitzuigen en opgebruiken en uitbuiten. Mer flexbane, zoals de minister al zei, en hoe je je rekeningen, zoals je zorgpremie, moet betalen? Zoek het maar uit.
DAT is de maatschappij, allemaal niet leuk, maar geloof me, het kan nog heel veel erger dan dit.

jpm
door jpm - Jan 4, 2012 om 12:51
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ja orgelmuts, ik denk dat veel mensen gevoelsmatig achter u zullen gaan staan, en terecht. Er zitten zoveel aspecten aan die een berantwoording van uw vraag bemoeilijken, dat een eenduidig antwoord bijna onmogelijk maakt.
Denk aan de volgende zaken: de OR en haar verantwoordelijkheden naar de achterban; de mogelijkheid van het bedrijf dat ook direct eerst alles met de werknemers kan worden doorgesproken; het ontbreken van voldoende orders.
Om even op dit laatste in te gaan: het is toch wel heel raar dat de pauzes nu voor eigen rekening komen terwijl tijdens de productietijden de helft van de tijd niets wordt gedaan door ontbreken van voldoende orders. Als zo'n bedrijf zichzelf respecteert en uitgaat van de bijzondere omstandigheden van de werknemers, zou ze toch minimaal de tijd van de door de werknemers zelf betaalde pauzes aan het einde van de dag moeten teruggeven in de vorm van eerder naar huis mogen.
De OR die niet terugrapporteert heeft misschien niet de faciliteiten of organisatiekracht om dit te doen. Het bedrijf hoort daarbij in voldoende mate te helpen in een sociale werkplaats.
Voorts hebben veel mensen, werkzaam in de beschermde omgeving, behoefte om zelf te worden geïnformeerd. Dat kan met een bijeenkomst waarbij partners tevens worden uitgenodigd. Deze hebben net als u te maken met de omstandigheden thuis en moeten de veranderingen die de werknemers maken veelal weer opvangen.
We weten dat door de bezuinigingen van de overheid veel zaken die eerst gunstig waren geregeld nu worden teruggedraaid. Je zal het altijd zien: de zwakkeren hebben de minste weerstand, dus moeten ze er het eerst aan geloven. Ik denk dat ik opnieuw op de SP ga stemmen en vermoed dat velen dat de volgende keer met mij zullen doen. Het lijkt me de enige manier om de onzalige uitwerking van de bezuinigingen weer ongedaan te maken. Een zooitje, dat is het intussen.

tucker
door tucker - Jan 4, 2012 om 13:29
136 Antwoorden / 10 Vragen

Ik begrijp best dat uw man het niet fijn vindt dat zijn koffiepauzes niet langer in de baas z'n tijd vallen maar in zijn eigen tijd, maar eerlijk gezegd vind ik het niet meer dan reëel dat de baas dat niet voor zijn rekening neemt. In de meeste bedrijfstakken is dat altijd al zo geweest, uw man was tot nu toe dus bevoorrecht. Tel uw zegeningen en wees blij dat uw man überhaupt werk heeft in deze barre economische tijden, velen zouden maar wat graag met hem willen ruilen. Ook zonder doorbetaalde pauzes.

gr
door grrecha - Jan 4, 2012 om 13:37
5 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben ook weinig tijd voor ontspanning. We hebben geen handicaps, maar mijn man gaat 's morgens om 6.30 uur de deur uit en komt ,als hij geluk heeft met de ns ook pas 's avonds om 18.30 uur weer thuis. Ook wij kunnen dan pas gaan eten, en dit met een 40-urige werkweek. En dit allemaal dankzij de fusie's.

vedion
door vedion - Jan 4, 2012 om 13:50
54 Antwoorden / 3 Vragen

ik kan mij nier herinneren of ik ooit mijn pauzes doorbetaald kreeg
ik werk nu een 7 jaar bij dezelfde baas
met tussen de middag een half uur en in de middag 15 min
maar dat is voor eigen rekening
het zou toch te gek zijn dat je baas je betaald voor dat jij op je kont zit
en zeg nou zelf wat is nu 15 min
en ik ben elke avond tussen de 18:30 en 19:00 uur thuis
je baas heeft gelijk.

consimenicus
door consimenicus - Jan 4, 2012 om 15:17
26 Antwoorden / 20 Vragen

Ik krijg als ik zoiets lees toch altijd weer opstaande nekharen. Over de rug van medewerkers worden bedrijfsvoordelige oplossingen bedacht. Natuurlijk is het behouden van werk belangrijk maar soms lijkt het gewoon kiezen voor de gemakkelijkste weg. En voor degene die de pauze zowiezo al een luxe vonden: Het maakt niet uit wat de arbeidsvoorwaardes zijn. Iedere branche heeft wel een bepaalde "luxe" in bv. tijd of een bonus. De medewerker had er recht op en dat wordt nu zomaar afgepakt.
Ik ga er vanuit dat uw man ook een cao heeft. Wat staat daar in vermeld over werktijden en pauzes?
succes!

moeder56
door moeder56 - Jan 4, 2012 om 15:25
483 Antwoorden / 2 Vragen

Bij legio bedrijven is dit normaal. Van 8 tot 5 (kantoor)is 9 uur. Van 7 tot 4 (bouw)is 9 uur. Pauzes zijn voor eigen rekening.
En zoals een andere reageerder al schreef: liever allemaal een kwartier inleveren en werkbehoud voor iedereen.

spooky01
door spooky01 - Jan 4, 2012 om 15:45
418 Antwoorden / 56 Vragen

@Wilna en leo, gelieve niet alles dikgedrukt of met hoofdletters schrijven, dit wordt gezien als schreeuwen en het leest niet lekker.

groetjes Ingrid

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 20:41
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=grrecha schreef op woensdag 4 jan 2012, 13:37]wij hebben ook weinig tijd voor ontspanning. We hebben geen handicaps, maar mijn man gaat 's morgens om 6.30 uur de deur uit en komt ,als hij geluk heeft met de ns ook pas 's avonds om 18.30 uur weer thuis. Ook wij kunnen dan pas gaan eten, en dit met een 40-urige werkweek. En dit allemaal dankzij de fusie's.

@grrecha

Buiten dat hij lang van huis is, is mijn man óók nog mijn mantelzorger.
En dat maakt wel verschil.
U schrijft dat u en uw man geen handicaps hebben, dus uw man kan als het goed is gelijk aanschuiven aan tafel om 18.30 uur.
Ik kan daarentegen pas gaan koken als hij thuis is.
Nu heb ik wel hulp in de huishouding 1x per week en dan 3 uurtjes, maar niemand kan het hele huis in slechts 3 uurtjes per week schoonmaken.
Dus wassen, koken, opruimen, enz. moeten we zelf doen.
Voor dat wij eens met een bakkie koffie op de bank kunnen gaan zitten.........

Mijn man heeft een dik puzzelboek in zijn tas mee naar zijn werk, omdat ze vaak de halve middag met hun duimen zitten te draaien en hij z'n eigen te pletter zit te vervelen.
Als ze nu dus langer gaan werken, is het werk ook eerder op.........ik zie hier gewoon het nut niet van in.
En die pauze in zijn eigen tijd daar heb ik op zich niets op tegen, maar ik zou dan liever hebben dat hij 's morgens een kwartier eerder begint.
Want de taxi die hem komt halen en brengen staat 's morgens altijd een kwartier voor de afgesproken tijd al bij ons voor de deur, maar 's middags is het veel drukker en dan komt hij heel vaak pas een half uur na de afgesproken tijd om mijn man weer op te halen.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 20:45
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=vedion schreef op woensdag 4 jan 2012, 13:50]ik kan mij nier herinneren of ik ooit mijn pauzes doorbetaald kreeg
ik werk nu een 7 jaar bij dezelfde baas
met tussen de middag een half uur en in de middag 15 min
maar dat is voor eigen rekening
het zou toch te gek zijn dat je baas je betaald voor dat jij op je kont zit
en zeg nou zelf wat is nu 15 min
en ik ben elke avond tussen de 18:30 en 19:00 uur thuis
je baas heeft gelijk.

Een beetje kort door de bocht om dit zó te stellen.
Ze hadden er misschien heus wel uit gekomen, maar om het nu zó te doen.
Zonder overleg, geen bezwaar kunnen maken, ze hebben totaal geen inspraak in deze zaak gehad en juist dát stuit me tegen de borst.

vladja
door vladja - Jan 4, 2012 om 20:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ze kunnen moeilijk met iedereen overleggen. De een wil vroeger beginnen, de ander langer doorwerken. Voor dit soort zaken is de ondernemingsraad. Die hebben overlegd en ingestemd.

En heel veel mensen hebben last van oponthoud onderweg naar en van werk en thuis er nog een zorgtaak bij.

Vladja

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 21:13
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 4 jan 2012, 20:55]Ze kunnen moeilijk met iedereen overleggen. De een wil vroeger beginnen, de ander langer doorwerken. Voor dit soort zaken is de ondernemingsraad. Die hebben overlegd en ingestemd.

En heel veel mensen hebben last van oponthoud onderweg naar en van werk en thuis er nog een zorgtaak bij. Vladja

Dat kan allemaal best zijn, maar heel veel mensen die een zorgtaak erbij hebben zijn gezond en mijn man niet.
In ons geval helpt de lamme de blinde.
Doordat mijn man epilepsie heeft, kan hij behoorlijk moe zijn, vooral als hij overdag een aanval heeft gehad, maar de zorgtaak heeft hij evengoed te vervullen.
En nu zal ik niet direct over dat kwartier langer werken lopen zeuren, maar er gaan al geruchten dat de middagpauze er ook aan gaat geloven, dan moet hij dus nóg een kwartier langer blijven.
Ik vind dat behoorlijk lang voor iemand die niet 100% gezond is en als hij dan thuis nog eens kon ontspannen, maar nee, ook daar moet hij ook nog eens aan de bak en voor zijn zwaar gehandicapte vrouw zorgen.
Ga er maar aan staan.

vladja
door vladja - Jan 4, 2012 om 21:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In een normaal produktiebedrijf worden de pauzes niet doorbetaald. Dus zou het mij niet verbazen als een doorbetaalde middagpauze ook afgeschaft wordt. Daarmee zou de sociale werkplaats gelijk gaan lopen aan het bedrijfsleven.

Vladja

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 21:33
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=vladja schreef op woensdag 4 jan 2012, 21:29]In een normaal produktiebedrijf worden de pauzes niet doorbetaald. Dus zou het mij niet verbazen als een doorbetaalde middagpauze ook afgeschaft wordt. Daarmee zou de sociale werkplaats gelijk gaan lopen aan het bedrijfsleven.

Vladja

En dat vind ik juist nu zo raar, dan kunnen ze de sociale werkplaatsen wel af gaan schaffen.
Mijn man werkt juist daar omdat hij dat in het normale bedrijfsleven niet kan.

vladja
door vladja - Jan 4, 2012 om 21:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het gaat hier om het aantal werkelijk gewerkte uren. Niet over de productiecapaciteit per uur. Dat is niet vergelijkbaar met wat in het bedrijfsleven ge-eist wordt.

Vladja

mi
door miraltje - Jan 4, 2012 om 22:21
462 Antwoorden / 0 Vragen

de opdrachtgever betaalde indirect (voor deze werktijd aanpassing) de pauze door aan de sociaale werkplaats.
door de economische-crisis moeten opdrachtgevers ook letten op de kosten,met gevolg dat deze tegen lagere prijzen werkzaamheden willen laten uitvoeren.

een logisch gevolg daarin is dat de sociaale werkplaats wil deze concurrerend blijven ook efficenter moet gaan werken=in minder uren het zelfde doen

dat kan op meerder manieren bijv. door mensen te ontslaan,de lonen te verlagen, secundaire arbeidsvoorwaarden te versoberen of een combinatie ervan.

in u geval is ervoor gekozen om te snijden in de sec.arbeidsvoorwaarden,daar heeft iedereen het minst last van,

ga er gerust van uit dat op termijn alle pauzes in eigen tijd moeten worden gedaan.
ze kunnen dan 1 uur minder in rekening brengen bij de opdrachtgever,
dat is, efficenter werken=goedkoper=werkbehoud.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 23:06
632 Antwoorden / 58 Vragen

Nu besef ik wel dat er weinig tegenin te brengen is, maar de manier waarop het gebracht is, zo plompverloren met bovenstaande brief, vind ik toch op zijn minst discutabel.

ma
door mario47 - Jan 4, 2012 om 23:30
56 Antwoorden / 2 Vragen

De OR heeft geen bevoegtheid om werktijden te veranderen.Die staan beschreven in uw arbeidsvoorwaarden

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 23:35
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=mario47 schreef op woensdag 4 jan 2012, 23:30]De OR heeft geen bevoegtheid om werktijden te veranderen.Die staan beschreven in uw arbeidsvoorwaarden

Nee, dat weet ik, dat hebben ze ook niet gedaan, maar de OR heeft ermee ingestemd.
Het bestuur heeft de beslissing genomen, niet de OR.

pino123
door pino123 - Jan 4, 2012 om 23:45
2763 Antwoorden / 14 Vragen

En dat vind ik juist nu zo raar, dan kunnen ze de sociale werkplaatsen wel af gaan schaffen.
Mijn man werkt juist daar omdat hij dat in het normale bedrijfsleven niet kan.

Dat is onzin, uw man heeft een aantal beperkingen waardoor hij niet kan deelnemen aan werkzaamheden binnen een regulier bedrijf, als dit wle tot de mogelijkheden had behoort, had de sociale werkvoorziening deze stappen allang ondernomen.
Dat je in een sociale werkvoorziening werkt, hoeft nog niet in te houden dat je compleet van lotje getikt bent, ook de mensen binnen de o.r. zijn dat niet. Daarnaast kan de o.r. niet alle werknemers van te voren gaan polsen, of zij het wel of niet eens zijn met een bepaalde beslissing, de bevoegdheden zijn hiervan overgedragen aan de o.r.

Ga er maar vanuit dat er een nog veel hardere wind over de sociale werkvoorziening gaat waaien, als deze 15 minuten. Er zullen kapitalen bezuinigd gaan worden, mede doordat de gelden welke de sociale werkvoorziening over gedragen zijn geworden naar de Gemeentes, de Gemeentes krijgen straks de taak om alle indicaties te gaan doen, ook voor de wajong, ik houd mijn hart vast.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 4, 2012 om 23:52
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 4 jan 2012, 23:45]

En dat vind ik juist nu zo raar, dan kunnen ze de sociale werkplaatsen wel af gaan schaffen.
Mijn man werkt juist daar omdat hij dat in het normale bedrijfsleven niet kan.

Dat is onzin, uw man heeft een aantal beperkingen waardoor hij niet kan deelnemen aan werkzaamheden binnen een regulier bedrijf, als dit wle tot de mogelijkheden had behoort, had de sociale werkvoorziening deze stappen allang ondernomen.
Dat je in een sociale werkvoorziening werkt, hoeft nog niet in te houden dat je compleet van lotje getikt bent, ook de mensen binnen de o.r. zijn dat niet. Daarnaast kan de o.r. niet alle werknemers van te voren gaan polsen, of zij het wel of niet eens zijn met een bepaalde beslissing, de bevoegdheden zijn hiervan overgedragen aan de o.r.

Ga er maar vanuit dat er een nog veel hardere wind over de sociale werkvoorziening gaat waaien, als deze 15 minuten. Er zullen kapitalen bezuinigd gaan worden, mede doordat de gelden welke de sociale werkvoorziening over gedragen zijn geworden naar de Gemeentes, de Gemeentes krijgen straks de taak om alle indicaties te gaan doen, ook voor de wajong, ik houd mijn hart vast.

Ik ook!

fe
door festinger - Jan 5, 2012 om 03:06
410 Antwoorden / 18 Vragen

Allereerst verdwijnt fatsoen . Want hoewel er tal van wetten bestaan die uw probleem rechtvaardigen mag dat niet.Want het is crisis en dan ben je een oetlullige eigengereide profiteur als je klaagt over werkomstandigheden en vermeende beloftes.En klaag je voor jou 10 anderen. Hoewel het bij alle wetten verboden is gebeurt het toch . Ergo men schikt en kruipt in de schulp. Overmand door gespuide kennis en korte lijntjes.

Heb je een probleem zoek rechtsbijstand en klaag hier niet.

f.weele
door f.weele - Jan 5, 2012 om 06:56
1085 Antwoorden / 27 Vragen

Voor degene die niets van mensen met een beperking of verstandelijke handicap
afweten: ga eens als vrijwilliger op een dagverblijf voor verstandelijk gehandicapten werken en kom daarna eens met je negatieve commentaar! Lees eerst eens op Wikipedia wat een sociale werkplaats is en waar het van oorsprong voor bedoeld was. In de toekomst en eigenlijk nu al, zal het zo zijn dat een groot deel van de gehandicapten op de soc. werkplaats zullen verdwijnen en hun plaats ingenomen
gaat worden door langdurig werklozen of jongeren die van de bijstand in de wajong zijn gesluisd. De verstandelijk gehandicapte kan dan weer thuis gaan zitten of op een dagverblijf met een bijstands-wajong-of wia/waouitkering. Qua inkomsten zal het niet veel uitmaken met dien verstande dat ze geen pensioen meer opbouwen.
Waar het in feite om gaat is dat m.n. de verstandelijk gehandicapte enorm gevoelig is voor veranderingen, hoe klein die ook zijn en dit heftige emotionele en psychisch deformerende reacties kan opleveren.
m.vr.gr.

ea
door eagle3824 - Jan 5, 2012 om 08:04
14 Antwoorden / 2 Vragen

Het juiste antwoord op uw vraag is te vinden in de cao.
Hier staat echter niets in over het door betalen van pauzes.
Wat er wel staat is dat het rooster minimaal een maand van te voren bekend gemaakt moet worden.

Als ik het goed lees is de brief na de kerst binnen gekomen. Dit zou dan te laat zijn om het per 1 januari in te laten gaan.

jpm
door jpm - Jan 5, 2012 om 09:07
820 Antwoorden / 28 Vragen

Welnu, ik ben nog door niemand overtuigd. De arbeidsomstandigheden in de Sociale Werkplaatsen zijn bewust anders georganiseerd om mensen, verstandelijk of lichamelijk gehandicapt, in een beschermde omgeving te laten werken.
Dan kan het nodig zijn om de marktwerking in de gaten te houden, maar een achterstand is er wat dat betreft altijd al. Het verwerven van werkzaamheden is al het eerste probleem. Bedrijven zijn vaak huiverig om bij de Sociale Werkplaatsen hun werk onder te brengen. De concurrentiepositie is dus zwak. Daarentegen moeten de Sociale Werkvoorziening minstens zo goed presteren om de orders te blijven krijgen.
Als dan het beeld, en ik ken het, zo is dat mensen de hele dag zitten te wachten totdat de onderdelen, materialen etc. binnenkomen om aan de slag te gaan (bedrijven wijken vaak af van afspraken van levering, SW-bedrijven durven dat niet af te dwingen), dan doet dat iets met de werknemers. Zowel geestelijk als lichamelijk gehandicapten voelen zich niet erg serieus genomen zo en veel SW-bedrijven missen een vervangend programma of het kader om deze leegloop op een leuke manier in te vullen.
Als er dan eens voor een paar uur werk binnenkomt zit er altijd haast achter. Het bedrijf dat eerst laks zijn spullen aanlevert heeft dan ineens haast. Het SW-bedrijf wil daarin meegaan, bang als ze is om een klant te verliezen. Wie is de speelbal? Je kunt het wel raden.
Als OR kan je dan geen vuist maken. Voor het reguliere bedrijfsleven is daar de laatste jaren de deeltijd-ww ontworpen. Te weinig werk, dan is dit een goede oplossing. Dat zouden ze dan ook moeten aanbieden aan SW-bedrijven. Om nu te zeggen dat het normaal is dat je pauzes voor eigen rekening komt waar dat eerder niet het geval is, is flauw en niet erg empatisch.
Durf een beleid te voeren waarin de werknemers anders mogen zijn, ze zijn dat namelijk al. De overheid treedt teveel terug en SW-management heeft onvoldoende speelruimte om daarop in te springen.

abraracourcix
door abraracourcix - Jan 5, 2012 om 10:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=merryweather schreef op woensdag 4 jan 2012, 11:20]Als het door bedrijfs economische omstandigheden minder gaat met het bedrijf dan hoeft ook de productie niet opgevoerd te worden.Kan me voorstellen als het mega druk is met orders dit wel zou kunnen gebeuren.Verder kan ik me niet echt voorstellen dat mensen totaal van de kook raken door 15 minuten langer door te werken( wat zal de zomer/wintertijd dan een impact hebben daar ).Doen wij in de zorg dagelijks en wel meer ook.Wel zou het netjes zijn als er van te voren een "vergadering "was belegd waarin in begrijpelijke taal werd uit gelegd waarom dit gebeurd.

Verder zijn bepaalde argumenten van u een beetje kortzichtig,we eten nu pas om half 7.Wij al 30 jaar om half 8 omdat mijn man dan pas thuis is vanuit utrecht naar Zaandam van zijn werk.Zou u eigenlijk niet juist blij moeten zijn dat door deze minimale verandering uw man nog werk heeft in plaats van de WW in te moeten.Denk dat half werkeloos NL graag met een kwartiertje of zelfs uurtje langer werken per dag hun baan hadden willen behouden

Het enige wat storend is is de manier waarop u dit bent medegedeeld,dat had netter gekund

MerryWeather: ik vind uw reactie weinig respectvol ten aanzien van Orgelmuts. Zelf weet ik hoeveel energie het kost om met een handicap een huishouden te voeren. Elk beetje energie dat je hebt probeer je zo optimaal te benutten. We hebben het hier over mensen met een beperking, NIET over gezonde mensen!
Mijn ervaring met de sociale (?) werkvoorziening is een gelijke als deze. Indertijd heb ik een periode op proef gedraaid binnen de afdeling montage (ik ben opgeleid informaticus!), maar werd na twee maanden buiten geknikkerd met als reden dat ik vanwege mijn handicap (spastisch) niet productief genoeg was. Daarnaast was ik te hoog opgeleid.
Binnen onze afdeling werkten mensen met en zonder beperking (herintredende moeders, uitzendkrachten, buitenlanders, ...). De laatsten stonden vaak aan het begin van de productielijn omdat zij de snelheid moesten maken. De mensen met een beperking werken achteraan gezet, en moesten maar zien mee te komen met de rest. Naar het toilet gaan deed je maar in je eigen tijd, het werk had prioriteit nummer EEN. Koffie en frisdrankautomaten werden na de pauze uitgeschakeld zodat werknemers niet tussentijd drinken konden pakken. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan...
Toen ik buiten geknikkerd werd kreeg ik de mogelijkheid tot detachering. Al vrij snel werd mij duidelijk gemaakt dat ze twijfelden aan mijn capaciteiten, wat ik een regelrechte schoffering van mijn persoon vond. Ik werd naar Hoensbroek gestuurd voor een test en trainingstraject, waar een heel erg negatief resultaat werd neergezet. Ik verdenk de sociale werkvoorziening er nog steeds van de zaak moedwillig te hebben gesaboteerd om mij te kunnen lozen, maar ik kan en mag dat niet hardop zeggen.
Bij een volgende werkgever waren mijn prestaties zelfs bovengemiddeld goed, en ben ik zelfs genomineerd geweest voor een prijs als goede vakman. Helaas moest ik door een verhuizing en de daarop volgende grote reisafstand mijn baan bij het bedrijf beëindigen, maar anders had ik het nog heel ver kunnen schoppen.

jpm
door jpm - Jan 5, 2012 om 10:17
820 Antwoorden / 28 Vragen

@abraracourcix. U raakt hier de kern van het verhaal. Als gehandicapte weet u uw ervaring niet alleen goed te verwoorden, u weet tot uitdrukking te brengen wat een werkgever in de SW-bedrijven eigenlijk tot kerntaak heeft: De mens met een beperking een baan te bieden die recht doet aan zijn mogelijkheden, in plaats van uit te gaan van zijn onmogelijkheden. De overheid behoort zo'n werkgever dan de middelen te verschaffen. In veel SW-bedrijven zal dat beter georganiseerd zijn dan in het bedrijf waar u deze ervaringen hebt opgedaan. Maar in de meeste gaat het zoals u beschrijft: een ordinaire bezuinigingsronde schoffelt eerder opgezet beleid onderuit, men houdt zich niet meer aan de uitgangspunten, integendeel, doelgroepen die vroeger nooit toegang hadden tot de SW worden er gedumpt als oplossing voor een geheel ander probleem en daarmee worden de belangen van de eigenlijke doelgroep van tafel geveegd.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 5, 2012 om 14:16
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=festinger schreef op donderdag 5 jan 2012, 03:06]Allereerst verdwijnt fatsoen . Want hoewel er tal van wetten bestaan die uw probleem rechtvaardigen mag dat niet.Want het is crisis en dan ben je een oetlullige eigengereide profiteur als je klaagt over werkomstandigheden en vermeende beloftes.En klaag je voor jou 10 anderen. Hoewel het bij alle wetten verboden is gebeurt het toch . Ergo men schikt en kruipt in de schulp. Overmand door gespuide kennis en korte lijntjes.

Heb je een probleem zoek rechtsbijstand en klaag hier niet.

@festinger

Ik stel hier alleen de vraag of ze plompverloren d.m.v. een brief en zonder overleg de werktijden zomaar mogen veranderen.
Dit is de rubriek Vraag en Antwoord, nou dan mag ik hier toch een vraag stellen?
En sorry hoor als het bij u als klagen overkomt, ik ben ook maar een mens.

orgelmuts
door orgelmuts - Jan 5, 2012 om 14:28
632 Antwoorden / 58 Vragen

@pino

Ik kan me voorstellen dat het misschien te lastig is om de werknemers vooraf te polsen, maar het had best op een of andere manier gekund.
Bijvoorbeeld een enqueteformulier o.i.d. met een aantal voorstellen.
En dat dan het voorstel, wat de meeste stemmen had, aannemen.
Want nu er geruchten gaan dat ook de middagpauze in eigen tijd moet gaan plaatshebben, dat zou dan betekenen dat mijn man tot 17.00 uur moet gaan werken.
Ik zou er meer voor voelen dat hij 's morgens een kwartier eerder begint, dus om 7.45 uur en tot 16.45 uur 's middags.
Ook dan heb je de 2 korte pauzes in je eigen tijd, maar blijft de tijd dat hij thuis moet komen nog een beetje binnen proporties.
Aangezien de taxi toch altijd veel te vroeg is, is hij sowieso zeker om 7.45 uur al op zijn werk, dus daar zou ik minder problemen mee hebben.
Vanmorgen stond de taxi ook al om 7.05 uur voor de deur, nou ja, dan is hij voor half 8 op zijn werk en kan hij daar vervolgens een half uur lang uit zijn neus staan eten, dat schiet toch ook niet op.............
Maar ja......zulk soort voorstellen kun je dus gewoon niet doen, de directie beslist en de OR zegt ja en amen.

pavake
door pavake - Jan 7, 2012 om 20:57
17 Antwoorden / 0 Vragen

Een OR is er (even vrij vertaald) voor de onderneming, dus zowel voor werknemers als werkgevers.
In het geschetste verhaal heeft de werkgever een voorstel gedaan om de pauzes voortaan in eigen tijd te laten plaatsvinden. Dit op bedrijfseconomische reden.

Vanuit dit bedrijfseconomisch punt bekeken kan een OR inderdaad besluiten positief te adviseren m.b.t. het voorgenomen besluit.

Het vervelende is dat je als OR soms niet je achterban kunt/mag raadplegen vanwege de vertrouwelijke aard van een voorstel. Als dit voorstel vroegtijdig kenbaar was gemaakt, had dit ook tot veel vragen en speculaties kunnen leiden, wat wellicht ook niet wenselijk is.

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is aan de OR vragen welk advies hun gegeven hebben (de brief die ze naar de directie hebben gestuurd hierover) en de rationale hierachter.
Het zal (helaas) niet de eerste keer zijn dat een OR door de werkgever onder druk is gezet positief te adviseren, terwijl ze eigenlijk nog twijfelden.