he
door hermafrankena May 1, 2013 om 15:00
Geldzaken & recht

Willekeur?!

Hoe kan het zijn dat voor twee vergelijkbare zaken door twee verschillende rechters binnen vier weken tijd een totaal ander besluit wordt genomen? De eerste rechter concludeerde dat ik de boetes niet KON betalen en dat dat na de schuldhulpsanering alsnog betaald moest worden. Rechter nummer twee besloot dat ik binnen een half jaar moet betalen, zo niet, dan word ik gegijzeld.
Hoezo willekeur?

953 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 1, 2013 om 15:19
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, helaas schijnt het wel te kunnen. Als voorbeeld (niet de uwe): in Rotterdam zegt de rechter geen blowverbod op te leggen; in Amsterdam wel een blowverbod. 't Lijkt erop dat in uw zaak er dus ook twee rechters met twee verschillende meningen het allebei word toegepast. Raar maar waar.

jantje7
door jantje7 - May 1, 2013 om 15:49
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ze noeten dus in beide gevallen betaald worden. Zo groot verschil is dat dus niet.

Jantje

tijger1
door tijger1 - May 1, 2013 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u soms over zes maanden uit de schuld hulp?

getty
door getty - May 1, 2013 om 18:19
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waarschijnlijk is de ene rechter degenen die over de WSNP gaat (en dus niets over de inhoud of juistheid van de boete kan zeggen) en de andere de strafrechter die beoordeelt heeft of de boete correct is opgelegd? Als dit inderdaad het geval is dan klopt dit gewoon. Beiden hebben een andere invalshoek.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2013 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@getty

Volgens mij moest Ts twee keer voor de rechter verschijnen omdat hij een boete niet betaald had.

Natuurlijk lekker slim bezig om boetes te krijgen als je in de WSNP zit.

diertjes
door diertjes - May 4, 2013 om 17:37
299 Antwoorden / 3 Vragen

Werd er wel dezelfde vraag aan de rechters voorgelegd? Ik vermoed van niet. Er is om de een of andere reden wel een boete aan u opgelegd. Aan de ene rechter zal zijn gevraagd of die boete wel terecht is. Kennelijk is dat inderdaad het geval. De andere rechter houdt zich echter niet bezig met de schuldvraag, maar met uw betalingscapaciteit. Kennelijk zit u wat dat betreft dus ook nog in een ander traject. En als die andere rechter oordeelt dat u niet kunt betalen, dan zij dat zo. Neemt niet weg dat de boete kennelijk wel terecht is opgelegd. Dus alsjeblieft niet gaan neuzelen over willekeur. Zorg gewoon dat je geen boetes krijgt.

he
door hermafrankena - May 5, 2013 om 14:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Natuurlijk moet ik de boetes so wie so betalen. Beide rechters moesten alleen maar beoordelen of ik niet wilde of niet kon betalen. En natuurlijk maakt het wel degelijk uit of ik over een half jaar moet betalen/gaan zitten of pas na de schuldhulpsanering hoef te betalen.
En de boetes zijn ontstaan vóór de sanering. En logisch dat je geen boetes moet krijgen, alleen verkeerde ik in de situatie dat een ander mijn auto gebruikte en die boetes heeft opgelopen, maar ze niet wil betalen. En de auto stond op mijn naam, dus pech.

tijger1
door tijger1 - May 5, 2013 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou die andere persoon dan maar eens flink bij zijn lurven pakken. Dat is geen manier van doen.