al
door allergiecomp Mar 18, 2010 om 10:20
Geldzaken & recht

Winkel weigert papiergeld met minimaal scheurtje

Bij Cranenbroek in Dongen ( grote winkel met veel vestigingen)wilde ik met een aantal briefjes van 5,10 en 20 euro afrekenen. Maar de kassiere zag bij elk briefje een minimaal scheurtje in de vouw van ongeveer 3 a 4 mm ( ze moest wel heel goed tegen het licht kijken om ze te zien) en weigerde ze aan te nemen. De mensen in de rij achter ons vonden het ook beachelijk, net als wij en volgens ons moet ze dit geld gewoon aannemen.
Volgens de kassiere weigert de bank dit soort geld. Wij denken dat de bank dit gewoon moet aannemen. Het is toch een betaalmiddel en de briefjes heb ik zelf ook in een winkel ontvangen.Wie weet hoe dit zit?

27835 55 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

M.i. mag dit. Ik weiger ook altijd papiergeld waar wat aan mankeert aan te nemen van iemand die aan de kassa zit.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je draait mijn verhaal om. Ik BETAAL en jij weigert papier geld aan te nemen.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allergiecomp,

Dat een winkelier een biljet met een heel klein scheurtje weigert vind ik wel erg kortzichtig. De laatste jaren kom je écht slechte biljetten niet veel meer tegen, maar vroeger zagen biljetten er soms echt niet uit. Het verhaal dat de bank ze niet aanneemt is volslagen onzin. Je kunt, bij wijze van spreken, met een in tweeën gescheurd biljet naar de bank gaan en die zal dat biljet gewoon vervangen. Je moet niet met een half biljet aankomen, maar zolang het samen nog een compleet biljet is zal de bank dit gewoon accepteren.

Om 'je probleem' op te lossen zou ik het gewoon in een andere winkel uitgeven. Vlotte kans dat ze er dáár geen probleem van maken.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

allergiecomp schreef op donderdag 18 mrt 2010, 10:47: Je draait mijn verhaal om. Ik BETAAL en jij weigert papier geld aan te nemen.

U betaalt. Degene aan de kassa wil wisselgeld met scheurtje aan volgende klant geven. Klant weigert.
Winkelier moet dan naar de bank om dit tegen onbeschadigd geld in te wisselen.
Laat dat w.s. liever aan u over.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Freya,

Je kunt, bij wijze van spreken, met een in tweeën gescheurd biljet naar de bank gaan en die zal dat biljet gewoon vervangen.

Als de bank daaraan vrijwillig wil meewerken. Beschadigd bankbiljetten kan inwisselen bij de Nederlandse Bank.

De winkel staat volkomen in z'n recht. Zie Postbus 51...

Vladja

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt van de winkelier af.

Er zijn winkels die het wel aannemen en die het niet aannemen.

Dat wordt dus zo veelvuldig gedaan.

Laatst had ik een tientje gegeven en die haalde ze door de scan.

Scan gaf niks aan, dus ook niet dat het goed was.

Toen dacht ik van, die gaat ze niet accepteren let op.

Na veel getwijfel deed ze het wel en plaatste de opmerking van,

"het gaat toch mijn kassa weer uit."

Tja,,,,was niks aan dat tientje te zien, leek goed, ik weet het dus niet.

Maar door al dat valse geld wat in de omloop is, krijgt het personeel
instructies waaraan ze zich moeten houden.

Nu hoeft een beschadigd briefje niet vals te zijn.

En ik begrijp de ergernis dat het niet wordt aangenomen, want geld is wel een wettig betaalmiddel.

Maar veel winkels willen ook geen briefjes van € 100,- aannemen, ook zoiets.

Het beschadigede briefje wordt vernietigd zodra ‘t bij een bank belandt.
Bij de Nederlandsche Bank kan je een half briefje van 500 euro altijd inruilen voor 250 euro’s.
Ook van een stapel halfverbrand geld wordt exact gekeken hoeveel geld er nog bewijsbaar over is.
Heb je nog 30% van een briefje over en is de rest verbrand, dan krijg je nog 30% terug.

Dus mochten er nu meer winkeliers moeilijk gaan doen, zou ik dit briefje even bij uw bank omruilen voor een niet beschadigde.

Groetjes Elena

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet wel dat een ander winkel de briefjes van 5,10 en 20 euro gewoon zou aannemen, want ze zien er erg mooi uit. Afgezien van de minimale scheurtjes van 3a4 mm!!!!

Wat ik wil weten is dat de winkels dit echt wel kunnen weigeren. Want het geld gaat naar mijn idee naar de bank en daar halen ze de wat slechtere briefjes er weer uit, voor zover ik weet.
Maar deze briefjes van mij worden er waarschijnlijk niet eens uitgehaald want ze zijn gewoon mooi om te zien en je hebt een vergrootglas nodig om de scheurtjes te zien.
Ze heeft ze niet onder de scan gehouden, alleen tegen het licht.

Ik woon helaas te ver van de Ned. Bank, dus omruilen daar is geen optie.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik wil weten is dat de winkels dit echt wel kunnen weigeren

Zie het bericht van Vladja 11.10

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Ik zou zeggen laat in het vervolg de winkelwaren staan op de band, en ga ergens anders u inkopen doen.
En laat deze winkel de kl..re krijgen, dat zou ik doen.
Er zijn nog genoeg anderen winkels die u geld wel willen hebben, ook gescheurd.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bank zal wel een keer vodje tegen gekomen zijn in een stapel.
Dat gaat dan mis in de telmachine.
Het slaat dan helemaal door in het extreme, bij de winkel.

Jammer.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mee eens Wolfenjong.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons kunt u gewoon terecht als uw papaiergeld scheurtjes vertoont. Zo lang het maar echt is. En over biljetten van 100 euro doen wij ook niet moeilijk. En ik heb nog nooit een biljet gehad die niet door de bank geaccepteerd werd

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe krijgt een argeloze consument een beschadigd biljet in zijn handen?
Van een winkelier natuurlijk!

Er rest ons nog maar 1 ding:
Alleen nog splinternieuwe briefjes accepteren.
Bekijk uw biljtten 1 voor 1 nauwkeurig bij de kassa, elke beschadiging hoe klein ook weigert u.
Een scheurtje van 1 mm kan tenslotte snel drie a vier mm worden, het risico dat uw met "waardeloze" biljetten komt te zitten is te groot.
Ook vlekjes en vouwen hoeft u niet te accepteren, het risico bestaat namelijk dat de biljetten als eerste gaan scheuren op een vouwkant.

Kortom:
U, als consument hoeft met minder als nieuwe en ongevouwen biljetten geen genoegen mee te nemen.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de link van Vladja, blijft een beschadigd biljet een wettig betaalmiddel, maar kan deze door een winkel geweigerd worden.

Helaas staat er geen definitie van beschadigd bij, als voorbeeld wordt een gewassen biljet genoemd.
Het lijkt mij toch werkelijk niet dat met beschadiging een scheurtje van een paar mm die amper te zien is bedoeld wordt.

Op mijn werk stort ik zeer regelmatig grote hoeveelheden biljetten, wij hebben er nog nooit 1 teruggekregen omdat er een scheur in zat. Helaas af en toe wel een vals biljet, maar dat heeft hier niks mee te maken lijkt me.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben vanmiddag boodschappen gaan doen met de 3 ZOGENAAMDE beschadigde biljetten.

Ik ben in 3 verschillende winkels geweest en heb bij allemaal 1 van de biljetten met het MINIMALE scheurtje uitgegeven.

GEEN van de winkels heeft ook maar een blik op de biljetten geworpen zoals ik al verwachtte.

Bij Cranenbroek in Dongen zijn ze bijzonder KLANTONVRIENDELIJK bezig door op alle slakken ( van 3 a 4 mlilmeter ) zout te leggen.

Ik ben er erg boos over en had me eigenlijk niet moeten laten afschepen in die winkel. Maar ja, ik laat me in zo'n geval snel overdonderen en heb geen zin in ruzie/heibel.Had ik misschien wel moeten doen. De mensen achter me in de rij vonden het ook te beagelijk voor woorden.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat raar dat van Cranenbroek deze niet aanneemt. Ik weet wel dat als er een stuk van het biljet af is, de meeste winkeliers deze niet aannemen. Dit afgescheurde stuk mag niet groter zijn dan 10% van het biljet, want dan nemen ze het zo ie zo niet aan. Hier krijgen ze dan ook minder waarde voor terug dan waarvoor ze hem aangenomen hebben.

Wij nemen alle soorten briefjes aan. We krijgen ze zelfs die vastgeplakt zijn met plakband,- wat dan wel weer een probleem is voor onze telmachine -, maar het is en blijft geld met de waarde die erop staat.

Ik denk dat deze caissière erg kritisch is geweest, of misschien heeft ze niet helemaal gesnapt dat ze een biljet aan mag nemen als er een scheurtje in zit. Misschien dacht ze dat ze helemaal geen 'kapotte' biljetten mag accepteren.

Off topic
De redenatie van de caissière die Elenay had: "Ach, het gaat mijn kassa toch weer uit" is zeer ondoordacht. Mocht het werkelijk een vals biljet zijn, dan is deze caissière ook nog medeplichtig voor het verspreiden van vals geld! Erg dom.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2010 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag allergie,

Het lijkt er op dat de kassière met een stipheidsactie bezig was. Dat komt soms voort uit ontevredenheid met het werk of de betaling.
Soms worden ze zo slecht betaald dat je er medelijden mee mag hebben.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 01:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb Van Cranenbroek om een reactie gevraagd. Hopelijk reageren zij.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 02:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

hutch schreef op vrijdag 19 mrt 2010, 01:40: Ik heb Van Cranenbroek om een reactie gevraagd. Hopelijk reageren zij.

Gr. Hutch

Zal vannacht wel niet meer gebeuren.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf krijg ik uit de betaalautomaat (uit de muur) heel af en toe biljetten met hele kleine scheurtjes.
Het lijkt mij dat betalen met biljetten die je net uit de automaat hebt gehaald toch een wettig betaalmiddel is.
De bank geeft ze zelf uit......
Ik denk dat alleen geld met grotere scheurtjes geweigerd mogen worden omdat die niet na te zien zijn op vervalsing.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen mag alles weigeren in een vrji land lijkt me. Ik zou echter niet snel meer naar een dergelijke klantonvriendelijke tent gaan en sowieso deze spullen op de band laten staan en tegen de cassière zeggen: Hou je rotzooi dan maar en zet het maar fijn straks - in je pauze ofzo - allemaal zelf terug in de schappen!
Daarbij: ik zou me juist voor kunnen stellen dat ze prachtige nieuwe (versgedrukte??) biljetten zouden weigeren. DIE zouden wel eens vals kunnen zijn.

Om al dit "gedram" te vookomen kun je natuurlijk ook gewoon (modern) met een pinkaart of creditcard betalen en dat achterhaalde papieren- en munt geld laten voor wat het is.
NIet voor niets staat er bij steeds meer winkels: Klein bedrag, pinnen mag. Bij een groot bedrag mag dat dus helemaal!

Blijft dat deze caissière OF een slechte ervaring gehad heeft met "kapot geld" OF inderdaad gewoon een "vervelende zeurderige domme trut" is...........

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is volgens mij heel simpel.
Winkeliers worden door banken gedwongen om "slechte" biljetten te weigeren.
Niet letterlijk, maar om geld af te storten moet je ze eerst zogenaamd koppen en vervolgens op kwaliteit bundelen. (je hoeft ze nog net niet te wassen en te strijken.)
Voor slechte biljetten moet de winkelier vervolgens meer kosten betalen. Waarbij je hetzelfde kan beredeneren: Het is toch een geldig betaalmiddel!
Waarschijnlijk heeft de betreffende winkelier hier een grote kostenpost aan en heeft zijn of haar kassa medewerkers opgedragen hier op te letten...

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn supermarkt werd een keer een biljet van 20 euro geweigerd omdat deze met plakband aan elkaar was geplakt. Ik heb deze toen in het stortingsapparaat van de bank gedaan en voila het bedrag werd op mijn rekening bijgeschreven, Daarna gepind en ik had een goed biljet van 20 euro. Voor wat betreft doormidden gescheurde biljetten: Die moet je na het aanvragen en invullen van een formulier naar de Nederlandsche Bank opsturen, waarna het bedrag op je rekening wordt gestort. Dit kan je dus NIET inleverenn bij je eigen bank.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

marleenvanh schreef op vrijdag 19 mrt 2010, 13:35:

Om al dit "gedram" te vookomen kun je natuurlijk ook gewoon (modern) met een pinkaart of creditcard betalen en dat achterhaalde papieren- en munt geld laten voor wat het is.
NIet voor niets staat er bij steeds meer winkels: Klein bedrag, pinnen mag. Bij een groot bedrag mag dat dus helemaal!

Dit is helaas niet voor iedereen mogelijk. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld in de schuldhulp/schuldsanering zitten en alleen maar cash kunnen betalen....

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar www.dnb.nl (de nederlandse bank) daar staat hun telefoonnr. bel ze op, en leg je vraag daar voor.
Je wordt daar netjes te woord gestaan, en die zullen je vraag wel goed beantwoorden.

Succes, Jan W.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou bijna mijn adres willen vermelden om alle geld met scheurtjes naar toe te sturen(grapje). Vind het wat kortzichtig en ik vraag me af of zoiets klantvriendelijk is. Ik ben in ieder geval geneigd zo'n winkel nooit meer te gaan bezoeken. Formeel zal de winkelier in zijn recht staan hij hoeft tenslotte ook geen papiergeld van 100 of 250 euro te accepteren.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang het watermerk en het nummer niet beschadigd zijn, is en blijft het een geldig betaalmiddel. Als het geweigerd wordt ligt dat aan de slechte service in winkels.
Bij banken kun je het gewoon storten.
Groetjes van een bankmedewerkster.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat een winkel alles mag weigeren wat hij of zij wil

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn kleindochter had een 10 euro biljet gevonden in een speeltuin,ik heb het biljet gezien het was voor +-40 procent beschadigt stukjes waren ook van het biljet weg, het was heel erg geschonden.
mijn dochter is er mee naar de Rabo gegaan, en het biljet werd ingenomen.
de 10 euro is gestoord op de spaarrekening van mijn kleindochter.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bankbiljetten met scheurtjes, stukjes eraf e.d. kunnen gewoon als betaalmiddel gebruikt worden als de beide cijfercombinaties die op de biljetten zijn maar wel intact zijn.Banken houden deze biljetten wel apart.
Ze kunnen ook ingewisseld worden bij de banken voor een nieuw biljet.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

allergiecomp schreef op donderdag 18 mrt 2010, 11:26: Ik weet wel dat een ander winkel de briefjes van 5,10 en 20 euro gewoon zou aannemen, want ze zien er erg mooi uit. Afgezien van de minimale scheurtjes van 3a4 mm!!!!

Wat ik wil weten is dat de winkels dit echt wel kunnen weigeren. Want het geld gaat naar mijn idee naar de bank en daar halen ze de wat slechtere briefjes er weer uit, voor zover ik weet.
Maar deze briefjes van mij worden er waarschijnlijk niet eens uitgehaald want ze zijn gewoon mooi om te zien en je hebt een vergrootglas nodig om de scheurtjes te zien.
Ze heeft ze niet onder de scan gehouden, alleen tegen het licht.

Ik woon helaas te ver van de Ned. Bank, dus omruilen daar is geen optie.

De bank moet de biljetten omruilen bij de Nederlandse Bank!!!! Jij dus niet.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de richtlijnen van de ECB worden bankbiljetten vergoed die wettig betaalmiddel zijn als:

Vervanging van verminkte of beschadigde eurobankbiljetten
1. Op verzoek en onder de in lid 2 vastgelegde voorwaarden,
vervangen NCB's verminkte of beschadigde echte
eurobankbiljetten, die wettig betaalmiddel zijn:
a) wanneer meer dan 50 % van het eurobankbiljet wordt
aangeboden; of
b) wanneer 50 % of minder van het eurobankbiljet wordt
aangeboden, als de aanvrager aantoont dat de ontbrekende
delen zijn vernietigd.
(NBC's zijn dan de nationale banken van het betreffende land)
2. Aansluitend op lid 1 zijn de volgende voorwaarden van
toepassing op de vervanging van verminkte of beschadigde
eurobankbiljetten, die wettig betaalmiddel zijn:
a) De aanvrager identificeert zich, indien betwijfeld wordt of
de aanvrager de rechthebbende is op de eurobankbiljetten,
dan wel of de eurobankbiljetten echt zijn.
b) De aanvrager geeft schriftelijk uitleg over de aard van de
vlek, vervuiling of impregnatie, indien met inkt bevlekte,
bevuilde of geïmpregneerde eurobankbiljetten worden
aangeboden. (lid c en d heb ik even weggelaten).

Dus zolang er sprake is van een echt (geen vervalst) biljet blijft het een wettig betaalmiddel als een biljet uit meer dan 50% van het geheel bestaat.
Of de winkelier het accepteert is een ander verhaal. Officieel zouden ze het dus niet mogen weigeren. Maar vaak vinden winkeliers het teveel moeite of zijn ze bang dat hun bank het niet accepteert.

Karen

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als marktkoopman/vrouw ontvangen we regelmatig biljetten die gekreukt en/of gescheurd zijn. Grote scheuren of zelfs in 2 delen gescheurd, plak ik ze met plakband zo netjes mogelijk aan elkaar. Ze worden met de rest gewoon gekopt en hoeven niet eens apart gesorteerd te worden. Ik maak wel alle hoekjes recht enz., en doe een elastiekje erom heen. Daarna storten op de Rabo (leve de Rabo eens een keer) en het volledige bedrag wordt bijgeschreven en dat gaat al jaren zo! Misschien had die cassière een slechte dag of misschien moeten ze zelf al die slechte biljetten herstellen wat ik me nog wel kan voorstellen want een filiaalchef zie ik niet al dat papiergeld gladmaken na sluitingstijd.......;-)!

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi allergiecomp,

Ik werk zelf in een winkel en wij nemen zelfs een briefje aan wat helemaal in 2en is gescheurd. We plakken dat met een plakbandje en de bank hoort dit eruit te halen. De bank heeft nog nooit gescheurd geld teruggeven of niet geaccepteerd. Wel krijgen we het te horen als het vals was want dan moeten wij het bij de verzekering opgeven. De winkel waar ik werk is daar ook gewoon voor verzekerd. Het is en blijft een geldig betaalmiddel voor de consument. De persoon die u heeft geholpen was gewoon een strevertje en vond dat ze gelijk had. Wat ze duidelijk niet had. ik vraag me af of u naar de baas bent gestapt en hoe die erop heeft gereageerd?

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

een klein stukje plakband erop?

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Och, och, wat maken mensen zich toch druk om zo'n kleinigheid. Die vrouw achter de kassa weet gewoon niet hoe het moet of heeft waarschijnlijk verkeerde instructies van haar werkgever gekregen. Wat maakt zo'n klein scheurtje nou uit.
Mensen maken waarschijnlijk problemen om belangrijk te willen zijn. Gewoon met onbeschadige geld betalen en de beschadigde biljetten bij normaal denkende cassieres af te rekeenen.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje winkel wil geld verdienen en zeker in deze tijd, als ze dan al de biljetten met kleine beschadigingen afwijzen verdienen ze niet veel, zij kunnen het ook inwisselen en tenslotte moet het geld meestal toch weer naar de bank.
In de guldentijd zag je zo vaak biljetten die beschadigd waren maar daarover werd nooit moeilijk gedaan.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2010 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang de biljet niet meer dan 50% zijn beschadigd, kunt u een biljet nog altijd bij de Nederlandsche Bank inleveren. Hiervoor is een formulier te downloaden van de website van de Nederlandsche Bank en zal het het bedrag op uw rekening gestort. Het lijkt me dus sterk dat als er slechts enkele kleine scheurtjes in biljetten zitten, dat banken deze niet van een winkelier willen aannemen. De omloopsnelheid van het geld ligt zo hoog, dat het weer heel snel bij de Nederlandsche Bank terugkomt en deze maakt uit of beschadigde biljetten uit omloop worden gehaald. Dus laat u niet afbluffen door een winkelier.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zover mij bekend is papiergeld geldig zolang het nummer van het biljet ongeschonden is.
Ik zou het bij de bank navragen. Succes!

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo! Wát een zeikerd, zeg! Geef mij maar een paar honderd van die ingescheurde briefkes! Gee! wat een gedoe. Nee, zulk een onzin heb ik nog nooit gehoord! Avec et je suis...

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 06:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

een ander verhaal, circa 3 weken geleden kwam ik bij de Lidl in Maassluis, haalde bij het betalen een briefje van 5 uit de knip, zag dat er een scheurtje in zat en wou het weer terug doen en een ander pakken zodat ik het gescheurde thuis even kon plakken. Geef maar hier zei de mevrouw achter de kassa, en plakte dit vast. Zo dan hoeft u het niet meer te doen.
Zo kan het dus ook.......

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

quote Postbus 51: Een beschadigd bankbiljet blijft een wettig betaalmiddel. Dit geldt bijvoorbeeld voor eurobiljetten die gewassen zijn, waardoor het biljet is verkleurd of de katoenvezels niet meer oplichten onder UV-licht. Maar een beschadigd biljet kan in de winkel worden geweigerd. U kunt een beschadigd biljet opsturen of persoonlijk inwisselen bij het kantoor van de Nederlandsche Bank (DNB) in Amsterdam. U krijgt in de meeste gevallen de tegenwaarde van het biljet vergoed.
Vooral het onderdeel: beschadigd biljet kan in de winkel worden geweigerd is wel waar (blijkt helaas dus maar al te vaak voor te komen) maar is dus gewoon klantonvriendelijk. Alle biljetten die hier worden aangeboden - mits niet vals - worden geaccepteerd. Dat heet klantvriendelijk.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

zinook schreef op donderdag 18 mrt 2010, 20:31: Wat raar dat van Cranenbroek deze niet aanneemt. Ik weet wel dat als er een stuk van het biljet af is, de meeste winkeliers deze niet aannemen. Dit afgescheurde stuk mag niet groter zijn dan 10% van het biljet, want dan nemen ze het zo ie zo niet aan. Hier krijgen ze dan ook minder waarde voor terug dan waarvoor ze hem aangenomen hebben.
(...)

Wat een klinkklare nonsens, sorry dat ik het zo moet zeggen. Ik weet niet waar je deze "waarheid" vandaan haalt. Bij de Nederlandse Bank krijg je de volle waarde terug, zelfs als het biljet slechts voor de helft ingeleverd is en je kunt aantonen dat het andere deel vernietigd is. Je krijgt dan echt niet de helft terug.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grote onzin dat de bank het niet aanneemt,ik stort dagelijks grotte sommen contant geld naar de bank ook met n grote scheur erin of zelfs n hoek eruit.
de (ING)doet daar nooit moelijk over.
het blijft n wettig betaalmiddel,mits het redelijk is natuurlijk.
En zeer zeker klant onvriendelijk,belachelijk gedrag voor een kleine beschadiging
Met vergeet tegewoordig heel snel dat het de klant is die het mogelijk maakt dat hun salaris kan worden gestort iedere maand!!

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

pamand schreef op zaterdag 20 mrt 2010, 12:46:
zinook schreef op donderdag 18 mrt 2010, 20:31: Wat raar dat van Cranenbroek deze niet aanneemt. Ik weet wel dat als er een stuk van het biljet af is, de meeste winkeliers deze niet aannemen. Dit afgescheurde stuk mag niet groter zijn dan 10% van het biljet, want dan nemen ze het zo ie zo niet aan. Hier krijgen ze dan ook minder waarde voor terug dan waarvoor ze hem aangenomen hebben.
(...)

Wat een klinkklare nonsens, sorry dat ik het zo moet zeggen. Ik weet niet waar je deze "waarheid" vandaan haalt. Bij de Nederlandse Bank krijg je de volle waarde terug, zelfs als het biljet slechts voor de helft ingeleverd is en je kunt aantonen dat het andere deel vernietigd is. Je krijgt dan echt niet de helft terug.

Je hebt inderdaad gelijk Pamand. Toch is dit tot enkele jaren geleden wel zo geweest. Ik heb eens zitten googlen en deze regel is inderdaad veranderd.

Fijn, weet ik dat ook weer. Nog bedankt dat je me daar zo 'netjes' op wees.

Vriendelijke groet,

Zinook.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan alleen maar zeggen dat die caissière zorgt voor minder omzet maar waarschijnlijk kan zij er ook niks aan verhelpen en heeft hier opdracht voor gekregen. Degene die haar opdracht gaf is verantwoordelijk en bij deze zullen we verhaal moeten halen. Zou deze met een niet onderbouwd (dus lulverhaal) komen zou ik in elk geval mijn spullen laten staan en ergens anders mijn inkopen gaan doen.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergoeding

De tegenwaarde van de beschadigde biljetten wordt op uw bank- of girorekening gestort. Afhankelijk van de mate waarin de biljetten beschadigd zijn, duurt het enige tijd (2 tot 3 maanden) voordat de tegenwaarde op uw rekening is bijgeschreven. Bron:

Of er nu 10% of meer van de biljet af is, is niet spannend meer. Wel is het natuurlijk voor de ondernemer/bedrijf zeer vervelend als deze 2 a 3 maanden op zijn centen moet gaan wachten.
Maar nogmaals, een gescheurd biljet, die gewoon heel is en waar niets van af is, kan gewoon ingeleverd worden bij een bedrijf....

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op donderdag 18 mrt 2010, 10:58: Hallo allergiecomp,

Je kunt, bij wijze van spreken, met een in tweeën gescheurd biljet naar de bank gaan en die zal dat biljet gewoon vervangen. Je moet niet met een half biljet aankomen, maar zolang het samen nog een compleet biljet is zal de bank dit gewoon accepteren.

m.vr.gr. Freya

Freya heeft gedeeltelijk gelijk. De bank accepteert een in tweeën gescheurd biljet alleen als beide delen hetzelfde nummer dragen. Elk biljet heeft op de achterzijde twee keer een biljetnummer t.w. rechtsboven en linksonder. Als beide nummers gelijk zijn zal de bank U onverwijld een nieuw biljet in ruil geven.
Het weigeren door een scheurtje is muggenzifterij.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij kunt U alle bankbiljetten met een klein scheurtje brengen. Ik vergoed U de waarde minus 10% en breng ze zo naar de bank voor het volle pond.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verhaal over niet aannemen klopt ,het is namelijk zo dat dit meerwerk meebrengt met het afleveren van het geld bij de bank. De kleinere winkelier brengt zijn dagopbrengst naar de bank dit geld gaat in de automatische telmachine .Het beschadigde geld stuugt de automaat weer uit waardoor dit geld op een ander tijdstip handmatig geteld en ingelevert moet worden.Dit kost bij de bank ook nog eens een extra bedrag aan behandelingskosten. Dit wordt doorberekend in de winkel . Hierdoor stijgt de prijs weer in de winkel.Dit vind u ook niet prettig dus betaal met pin of zorg voor onbeschadigt geld.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit zelf achter de kassa en neem gescheurde briefjes gewoon aan.
Ik plak de scheurtjes gelijk, probleem opgelost.

ve
door verwijderd - Mar 22, 2010 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

allergiecomp schreef op donderdag 18 mrt 2010, 17:52: Ik ben vanmiddag boodschappen gaan doen met de 3 ZOGENAAMDE beschadigde biljetten.

Ik ben in 3 verschillende winkels geweest en heb bij allemaal 1 van de biljetten met het MINIMALE scheurtje uitgegeven.

GEEN van de winkels heeft ook maar een blik op de biljetten geworpen zoals ik al verwachtte.

Bij Cranenbroek in Dongen zijn ze bijzonder KLANTONVRIENDELIJK bezig door op alle slakken ( van 3 a 4 mlilmeter ) zout te leggen.

Cranendonk is met meerdere dingen klantonvriendelijk. Het is geen winkel naast de deur voor de meeste mensen. Wij hebben een keer iets gepakt waarvan achteraf de prijs niet klopte maar veel duurder was. We werden naar de klantenservice gestuurd en daar werd gezegd dat er geen geld werd teruggeven en dat we maar iets anders moesten uitzoeken. We hadden net 1,5 uur in die winkel rondgelopen en hadden niets meer nodig. We zijn net zo lang blijven staan totdat we ons geld terugkregen. We werden ook absoluut niet vriendelijk behandeld.
Ik ben er erg boos over en had me eigenlijk niet moeten laten afschepen in die winkel. Maar ja, ik laat me in zo'n geval snel overdonderen en heb geen zin in ruzie/heibel.Had ik misschien wel moeten doen. De mensen achter me in de rij vonden het ook te beagelijk voor woorden.

ve
door verwijderd - Mar 23, 2010 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog geen reactie ontvangen. Om die reden Van Cranenbroek nogmaals verzocht om te reageren.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 23, 2010 om 08:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen mag geld weigeren als hij/zij het niet vertrouwt. Bijvoorbeeld, vals geld komt altijd voor rekening voor degene die het op dat moment bij zich draagt. Banken wisselen geen vals geld voor echt geld om. Echter, papiergeld met een scheurtje, klein of groot, wordt door de bank aangenomen, als het echt geld is.
Papiergeld wordt vergoed naar rato van oppervlakte: een half biljet van 50 EUR is nog steed 25 EUR waard. (maar halve biljetten neemt ws. alleen de Nederlandse Bank aan). Een biljet met een scheurtje heeft zijn hele oppervlakte en is dus gewoon zijn volledige geld waard. De bank laat het ws. vernietigen en drukt een plaatsvervangend biljet af.

Dus als de kassier(e) denkt dat het echt geld is, dan zou je bij haar baas moeten gaan klagen denk ik.

Gewoon naar de chef vragen: N.B. voor supermarkten is het
uiterst onrendabel om rijen bij de kassa te hebben, zorg er dus gewoon voor dat je de boel een beetje ophoudt.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2010 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal eens met Freya en Wolvenjong: gewoon je boodschappen laten staan en voortaan bij een andere winkel boodschappen doen. En via mond op oorreclame kan je je ongenoegen over de klantonvriendelijkheid van die benepen winkelier kenbaar maken aan vrienden en bekenden. Er zijn wel degelijk nog winkeliers die service en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben. Beloon díe winkeliers met uw klandizie! Uiteindelijk leidt dat tot een (rotcliché) "win-win-situatie": winkelier tevreden en klant tevreden. Het is jammer dat veel consumenten nog onvoldoende op de hoogte zijn van hun rechten; een feit waar veel winkeliers dankbaar misbruik van maken. Consumentenorganisaties en -programma's (zoals Kassa) dragen hun steentje bij tot de "emancipatie van de consument". En een onderdeel van die emancipatie is, dat wij als klanten echt niet alles hoeven te slikken van klantonvriendelijke winkeliers. Die winkeliers strijken onze centen op, en moeten ons daarvoor een goede service verlenen.
Ze hoeven daarbij natuurlijk niet alles te accepteren van onbeschofte of mierenneukerige klanten (ook dat komt voor), maar bij een normaal contact tussen winkelier en klant hoort ook een stuk "klantvriendelijkheid".