la
door lampekap Feb 5, 2015 om 18:48
Geldzaken & recht

Woekerpolis afkopen

Ik heb vorig jaar een woekerpolis afgekocht omdat ik het geld nodig had, en omdat het een drama product was
Nu krijg ik hier een jaaropgave van.
Ik heb toeslagen gehad en zat onder de 21600 bruto met mijn werk maar als deze woekerpolis mee zou tellen dan ga ik er dus ruim over heen, weet iemand hoe dit zit ?
Bedankt alvast.

1871 11 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Feb 5, 2015 om 19:16
376 Antwoorden / 8 Vragen

Dan moet u wel iets meer vertellen.
Betrof het een afkoop van een lijfrente verzekering of een bedrag ineens (kapitaalsverzekering) ?
Heeft u de premie de afgelopen jaren per jaar fiscaal kunnen aftrekken ( lijfrente voor een later hoger pensioen ?
Heeft de bank bij uitbetaling 25 of 50% loonbelasting ingehouden of het hele bedrag geheel aan u uitbetaald ?
Hoeveel jaar liep de polis voordat u hem afkocht ?

valerius-2
door valerius-2 - Feb 5, 2015 om 19:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als het opgebouwd is met belasting vrij premies dan zal u daar heffingstoeslag over mpeten betalen en wordt het bij u inkomen geteld. Zoniet dan komt het wel bij u vermogen en daar ia 22% van het totale vermogen vrij.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2015 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u van die afkoop een jaaropgave krijgt, betekent dat haast honderd procent zeker dat het inkomen is wat dan uiteraard ook meetelt voor de toeslagen.

la
door lampekap - Feb 5, 2015 om 19:27
19 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb hier belasting teruggave van gehad van 50 euro inleg kreeg ik iets van 20 euro terug.

Toen ik het afkocht moest ik een heffing betalen en bleef er van de 3100 euro bruto iets van 1900 euro netto over.

Het was bedoeld voor een beter pensioen een vermogensplan.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2015 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet u het gewoon als inkomen aangeven en zult u ongetwijfeld een deel van de toeslagen moeten terugbetalen

getty
door getty - Feb 5, 2015 om 20:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mogelijk kunt u voor de huurtoeslag een bezwaar indienen en een beroep doen op de situatie bijzonder inkomen. (ga naar de toeslagensite en typ in het zoekvak bijzonder inkomen).

Helaas kan dit alleen voor de huurtoeslag, voor de zorgtoeslag geldt deze regeling niet.

ridder_1
door ridder_1 - Feb 5, 2015 om 21:05
376 Antwoorden / 8 Vragen

Het verschil tussen bruto en netto bijdrage bekent dat u OF revisierente moest betalen OF dat u loonbelasting moest betalen (als voorheffing ingehouden door de bank). in beide situaties is dit bij de belastingdienst bekend en moet u dus dit bedrag bij uw inkomen tellen en heeft dit invloed op uw toeslagen (let op peildatum is 1.1.2014 dus nog niet van invloed op 2014 wel op 2015 ) Heeft u sterk wisselende inkomen gehad in de afgelopen 3 jaar kunt u wellicht kijken of loonmiddeling nog iets oplevert, maar ze hanteren een vrij hoge drempel om nog veel terug te krijgen

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2015 om 21:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ridder

Het is geen kwestie van revisierente betalen of inkomstenbeladting betalen. Als men revisierente moet betalen, betaalt men sowieso inkomstenbelasting.

Gezien het bedrag en dat de Ts nog geen 65 Is, is er gewoon loonheffing volgens het laagste tarief ingehouden.

En de Ts heeft dat bedrag vorig jaar afgekocht, dus het moet bij het inkomen van 2014 geteld worden. Peildatum heeft niets van doen met inkomen, maar met vermogen.

ridder_1
door ridder_1 - Feb 5, 2015 om 22:18
376 Antwoorden / 8 Vragen

@tijger1
Ts vraag gaat over toeslagen en de uitleg over lb is een draai die uzelf er aan geeft. Dat lb voor 2014 geldt was reeds eerder aangeven .toch dank voor uw reactie !

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2015 om 22:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ridder schreef op donderdag 5 feb 2015, 22:18]@tijger1
Ts vraag gaat over toeslagen en de uitleg over lb is een draai die uzelf er aan geeft. Dat lb voor 2014 geldt was reeds eerder aangeven .toch dank voor uw reactie !

U schrijft, let op peildatum is 1-1-2014, dus nog niet van invloed op 2014, wel op 2015.

Wat is er dan volgens u niet van invloed op 2014, masr wel op 2015?

door 1953 - Feb 6, 2015 om 02:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Heb er weinig tot geen ervaring mee met deze woekerpolisconstructie, doch als belastingbetaler zult u naar allerwaarschijnlijkheid een aanslag hiervoor ontvangen van de Belastingdienst.