el
door elfje11 Sep 10, 2010 om 12:09
Geldzaken & recht

Woningbouw aansprakelijk gsteld

ik huur een woning van eigen haard. 3 maanden geleden hebben ze de dakgoot laten vernieuwen. na de vreselijke regenval van 3 weken geleden heb ik lekkage aan het plafond in de gang. wb gebeld en die stuurden een bedrijf. deze man stelde vast at de dakgoot naar binnen geheld staat en randje aan de dakkant te laag was. logisch dat het water dan door de rand heen gaat. ook lag mij dakgoot vol met takjes door een zieke boom die op de nominatie staat om gekapt te gaan worden (in mijn tuin) de persoon heeft oo fotoos gemaakt vande dakgoot. ook hoort er nog een regenpijp aan de zijkant van mijn huis omdat DAT het laagste punt is en het water dus zo mijn tuin inloopt langs de zijkantmuur van het huis. verder is er niets gebeurd en de dakgoot wasdevolgende dag al weer helemaal vol met water. mijn plafond i nu bruin van het water en de stoppenkast zit daar nb ook nog (kortsluitingsgevaar toch???) heb een paar keren gebeld met wb maar deze zeggen te wachten op een of andere terugkoppeling. verleden week heb ik wb dan ook een mail gestuurd waarin ik de wb aansprakelijk stel voor alle ontstane EN nog te verwachten schade. ik heb tot heden nog totaal geen reaktie ontvangn.
wat nu te doen???
mijn huur niet betalen? of....
graag tips
dank alvast
groet sandra

4167 14 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Sep 10, 2010 om 12:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Met je huur niet betalen ben je er zeker niet! Je kunt namelijk niet zomaar je schade gaan verrekenen met je huur.

Minder dan 3 weken terug is de schadeexpert dus langsgeweest? Bel eens met de verhuurder om naar de stand van zaken te vragen. Je moet toch al snel uitgaan vaak van een week of 6 voordat je iets hoort.

Eventueel kun je ook een brief sturen (liefst aangetekend) waarin je de woningbouw aansprakelijk stelt voor de schade. Maar dan is het wel handig als je weet hoe hoog de schade is natuurlijk!

Wat je schade betreft zou ik zelf ook nog foto's maken. De expert is al geweest en gelet op het feit dat het herstel geen uitstel kan dulden zou ik zsm overgaan tot herstellen. Wacht je langer, dan wordt de schade alleen maar hoger.

mariegh
door mariegh - Sep 11, 2010 om 10:11
263 Antwoorden / 13 Vragen

Kleine aanvulling op Marcel: stuur de Wbv een brief waarin je ze een redelijke termijn geeft om het euvel afdoende te repareren (bijv. een week) want met de komende herfst kan je nog heel wat hemelwater verwachten. Dus het gaat niet aan om te wachten op een rapportage, ze moeten actief handelen. Niet zelf opdracht geven tot herstel, dat is aan de verhuurder. En stel ze inderdaad aansprakelijk voor de al geleden en door uitstel in de toekomst nog verwachte schade. Hoeveel die schade wordt, kun je altijd nog later laten weten. De verhuurder moet je redelijk woongenot bieden en dat heb je nu niet. Mocht het inderdaad lang gaan duren, dan kun je eventueel overwegen om achteraf de Huurcommissie huurverlaging vragen voor de periode dat er niets gebeurt. Maar hopelijk komt het niet zover. Maar in geen geval de huur inhouden, want dan voldoe je niet aan je verplichtingen.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Sep 11, 2010 om 10:34
330 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is mis in de, overigens goede antwoorden hierboven, is het advies de schade te melden bij uw eigen verzekering. Het is hun taak dit voor u af te handelen.

vladja
door vladja - Sep 11, 2010 om 10:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerdamarijke,

En bij welke eigen verzekering kunnen ze dit melden? En waarom is die verzekering dan verplicht om er iets aan te doen?

Dat zou ik wel eens willen weten!

Vladja

gerdamarijke
door gerdamarijke - Sep 11, 2010 om 10:43
330 Antwoorden / 15 Vragen

@ Vladja
Bij de inboedelverzekering. Waterschade valt hier onder. TS noemt oa zijn bruine plafond en water in de stoppenkast. Dit valt zeek zeker onder de inboedelverzekering. Ik heb hier jammergenoeg onlangs nog mee te maken gehad.

vladja
door vladja - Sep 11, 2010 om 10:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerdamarijke,

Nog nooit gehoord dat een plafond en een stoppenkast valt onder de inboedelverzekering. Onder een opstalverzekering zal je bedoelen.

Inboedel = al de roerende goederen in een huis, al het huisraad van een gezin.

Het is mij nog nooit gelukt om met het plafond en de stoppenkast onder mijn arm het huis uit te lopen om dat mee te verhuizen. Misschien kan je die truc verkopen aan Hans Klok.

Vladja

vladja
door vladja - Sep 11, 2010 om 11:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

P.S.

Geen eigenaar dan geen opstalverzekering.

Vladja

stacey
door stacey - Sep 11, 2010 om 11:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 11 sep 2010, 10:58]Gerdamarijke,

Nog nooit gehoord dat een plafond en een stoppenkast valt onder de inboedelverzekering. Onder een opstalverzekering zal je bedoelen.

Inboedel = al de roerende goederen in een huis, al het huisraad van een gezin.

Het is mij nog nooit gelukt om met het plafond en de stoppenkast onder mijn arm het huis uit te lopen om dat mee te verhuizen. Misschien kan je die truc verkopen aan Hans Klok.

Vladja

Ik kan met mijn plafond ook het huis niet uitlopen...................
maar mijn inboedelverzekering betaalde wel gewoon uit voor herstel/schilderwerk van mijn plafond na lekkage .......
Dus gewoon je verzekering bellen en melden, als het om wat voor reden niet kan hoor je het vanzelf wel.
Bij mij was door lekkage- fout woningbouw- plafond na heftige regenbui en lekkage nat geworden............
Verzekering zal dan schade later wellicht op hun verhaald hebben, ik moest wel verklaring hebben dat het niet veroorzaakt was door mijn eigen fout zoals bad laten overstromen ofzo.......
Ik kreeg gewoon na insturen offerte herstelkosten het bedrag uitgekeerd.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Sep 11, 2010 om 12:02
152 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat je er ook voor moet zorgen (zélf) dat de dakgoot schoon is, vrij van takjes dus. Want dat is, naar mijn mening, de verantwoordelijkheid van de huurder.

Je hebt zelfs kans dat de WB dit als verweer aanvoert om de schade niet te vergoeden.

Dus als de wiedeweerga de goot schoonmaken, er een dakgootrol in leggen die er voor zorgt dat er niet weer blad en takjes in kunnen blijven zitten. Je moet namelijk zelf de kans op verdere schade zoveel mogelijk beperken.

Daarna naar je verzekering en opgeven dat er schade is door een verkeerd aangelegde dakgoot.

stofzuigers
door stofzuigers - Sep 11, 2010 om 12:04
75 Antwoorden / 14 Vragen

Wij hebben het ook gehad, lekkage in de meterkant, ALLES wat in de meterkast staat, PLUS je vloer, ( bij ons was dat zeil / vinyl ) wordt door de inboedelverzekeraar vergoed, mits je goed verzekerd bent!!!

sy
door sylli - Sep 11, 2010 om 18:42
250 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 11 sep 2010, 10:58]Gerdamarijke,

Nog nooit gehoord dat een plafond en een stoppenkast valt onder de inboedelverzekering. Onder een opstalverzekering zal je bedoelen.

Inboedel = al de roerende goederen in een huis, al het huisraad van een gezin.

Het is mij nog nooit gelukt om met het plafond en de stoppenkast onder mijn arm het huis uit te lopen om dat mee te verhuizen. Misschien kan je die truc verkopen aan Hans Klok.

Vladja

Ik denk dat de verzekeraar van Gerdamarijke waterschade aan de opstal heeft vergoed als zijnde huurdersbelang (voor eigen rekening aan de woning vertimmert e.d.). Dus denk ik dat in het geval van Gerdamarijke het is gegaan om bijvoorbeeld een schrootjesplafond en een in eigen beheer geplaatste/vervangen stoppenkast (uitbreiding van het aantal groepen).
Dat laatste had ik namelijk ook eens meegemaakt in mijn oude woning die ik huurde. Ik had maar 2 groepen voor de hele woning en heb toen met toestemming van de verhuurder de stoppenkast vervangen voor eentje van 4 groepen. Toen ik een jaar later waterschade had in de meterkast werd de stoppenkast gezien als huurdersbelang, evenals de waterschade aan het door ons verlaagde plafond en de behangen muur.

Maar goed, of er in het geval van de TS ook sprake zal zijn van huurdersbelang is iets wat alleen de inboedelverzekeraar kan aangeven, precies zoals Stacey al zei. Nee heb je, ja kun je krijgen.

ma
door marloes24 - Jul 5, 2014 om 19:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het uitbesteden. Makkelijk, je weet 100% dat het GOED zit en geen gezeik.

http://www.floris-alberts.nl/werkwijze/

of Floor via http://www.flooradviseur.nl/

mahadma
door mahadma - Jul 5, 2014 om 20:01
11568 Antwoorden / 51 Vragen

@marloes24,

de datum van dit topic = 11 sep 2010, ik denk dat het al opgelost is. We zijn pas 4 jaar verder.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2014 om 20:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 5 jul 2014, 20:01]@marloes24,

de datum van dit topic = 11 sep 2010, ik denk dat het al opgelost is. We zijn pas 4 jaar verder.

Zou u denken? Wel snel dan hoor. ;-)