Hans van Kemenade
door Hans van Kemenade Mar 7, 2022 om 23:49
Geldzaken & recht

Word het geld van donaties eerlijk gebruikt en wat gaat er naar de directeuren?

Het blijkt dat een groot deel van donaties zoals aan Giro555 niet altijd terecht komen bij de slachtoffers waarvoor de donaties bedoeld zijn.
En waarom verdienen de directeuren zoveel geld van die instanties ?

2817 15 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 7, 2022 om 23:54
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hans,

Ik ga er wel van uit, dat de donaties goed terecht komen.

Alleen vraag ik mij af of deze humanitaire hulp echt gaat helpen.

De rest van de wereld gaat de prijs van de oorlog betalen : kijk maar eens naar de stijgende prijzen (inflatie).

sw
door swat1500 - Mar 8, 2022 om 00:17
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Niet iedereen doet alles gratis ook al is het voor een goed doel. Dus van de opbrengsten van de donaties zal een deel gebruikt moeten worden om kosten te dekken.

Een goede directeur kost geld. Niet iedereen heeft de capaciteiten om een dergelijke organisatie waarin zoveel geld om gaat te leiden. Het is iets anders dan voorzitter zijn van de plaatselijke klaverjas club.

rj
door rjw Mar 8, 2022 om 08:54
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Dat laatste inderdaad. Als je alleen op zo'n inzamelingsdag meer dan 100 miljoen ophaalt, dan moet je dus mensen hebben die ervaring hebben met dat soort bedragen. Een foutje van een procent is bij de klaverjasclub misschien een tientje. Op de giro555-schaal ga je al direct een miljoen de fout in.

tenormin
door tenormin - Mar 8, 2022 om 00:19
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee @hans van kemenade. Het geld komt helaas niet allemaal terecht bij de slachtoffers. Mijn "hulp" , wat niet veel voorstelt, doe ik al jaren anders: zoals nu: mensen die ik ken en op en neer rijden met busjes met goederen, zoals dekens en noem maar op, houdbare blikken voeding en flessen water. Ik weet dus persoonlijk dat ze nu b.v. bij de Poolse grens niet verder kunnen (nog) om de goederen te overhandigen maar ze hopen erop dat het vannacht of morgenochtend wel te kunnen geven. Mijn grootste "diefstal" lesje heb ik vroeger al geleerd bij, toen nog Foster Parents Plan. Kwam er pas achter nadat ik 30 jaar was: inmiddels in al die jaren een adoptief kind had, 34.000 gulden kwijt was en dat ik uiteindelijk maar 1000 gulden aan een kindje had kunnen doneren. De rest in de zakken van Bobo's is nog steeds onverteerbaar voor me.

rj
door rjw Mar 8, 2022 om 08:52
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat dat soort hulp onder de huidige omstandigheden volstrekt onvoldoende is. Je moet wel heel veel busjes op en neer laten rijden om tientallen miljoenen mensen te kunnen helpen. Daarnaast is er totaal geen coordinatie waardoor het maar de vraag is of wat wordt gedoneerd aan spullen wel is wat nodig is. Dit soort humanitaire rampen vergen een veel meer gecoordineerde impact. Je moet dit zelfs geeneens als Nederland alleen willen doen. Dit moet op internationale schaal gedaan worden.

Iv
door Ivo W Mar 8, 2022 om 18:10
729 Antwoorden / Vragen

De hulpstroom van particuliere initiatieven komt vooral terecht bij de vluchtelingen die de grens reeds bereikt hebben of bij de grens in de file staan.

Heel nobel hoor, maar ik denk dat momenteel de noodzaak voor aanvoer van drinkwater, voedsel, medicijnen en hygiëneproducten verder landinwaarts een veel dringender probleem is.
Ten eerste omdat de bij deze oorlog de vluchtelingen aankomen in behoorlijk geciviliseerde landen die zelf in staat zijn om de eerste noodhulp aan de vluchtelingen te verlenen. Sterker: het kan maar zo zijn dat al die mensen die vanuit Nederland net busjes naar de grens van Oekraïne rijden juist een belemmering zijn voor de professionele hulpverleners van bijvoorbeeld het Poolse Rode Kruis en leger. De ongecoördineerde acties zorgen immers voor onnodig verkeer op de lokale wegen daar die waarschijnlijk al veel drukker zijn dan normaal, waardoor de aanvoer van hulpgoederen en hulptroepen vanuit de professionele organisatie wordt bemoeilijkt. Ten tweede hebben de mensen in die in het strijdgebied al bijna twee weken zich schuil moeten houden veel meer problemen. De economie ligt er al twee weken volledig plat. Winkels worden waarschijnlijk niet meer bevoorraad. Drinkwaterleidingen zullen op veel plekken inmiddels wel beschadig zijn. En de voorraden medische middelen zullen door de gewonden als gevolg van bominslagen versnel opraken. Sowieso is al uitgebreid opgeroepen dat dekens en kleding op dit moment niet meer nodig zijn. En ja, natuurlijk gaat er ook een deel van het gedoneerde geld naar het personeel van de hulporganisaties. Dat is nou net het punt bij een professionele organisatie... Dan heb je naast de vele vrijwilligers ook professionele krachten dienst die doordat ze van de hulporganisatie een inkomen ontvangen fulltime bezig zijn met het op professionele wijze inventariseren, organiseren, coördineren, regelen en verdelen van hulp.

Gr
door Grunn1 - Mar 8, 2022 om 00:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De donaties op giro 555 voor Oekraine woordt verdeeld onder een aantal goede doelen.
De salarissen van de goede doelen waar het geld onder verdeeld gaat worden was in 2020 als volgt.

Jaarsalaris directie in 2020.
Care Nederland 120k, Cordaid 325k, Oxfam Novib 400k, Rode Kruis 308k, Plan internationaal 154k, Save the children 275k, Terres de Hommes 162k, UNICEF 155k en World Vision 115k. Dit zijn dus de cijfers uit 2020 nog niet geïndexeerd.

Max 7% van de opbrengst wordt ergens anders voor gebruikt. Opgehaald tot nu toe is 106 miljoen euro waarvan dus ruim 7 miljoen ergens anders voor wordt gebruikt

Wil je dat je donatie volledig wordt gebruikt koop dan spullen en lever ze in bij 1 van de vele akties die worden gehouden in het hele land.

tenormin
door tenormin Mar 8, 2022 om 00:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

precies grunn1, dat is wat ik nu jaren doe. Maar je moet eerst besodemietert (of wakker worden, ook een optie) dat het op een directe manier kan.

rj
door rjw Mar 8, 2022 om 07:44
3261 Antwoorden / 5 Vragen

7% operationele kosten is extreem laag. De meeste organisaties hebben hogere kosten.

Gr
door Grunn1 Mar 8, 2022 om 10:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@RJW, 7% operationele kosten is misschien laag maar in dit geval betekent het toch ruim 7 miljoen euro verdeeld over een stuk of 7 goede doelen.
Geld dat ook anders gebruikt kan worden.

redfloor
door redfloor Mar 8, 2022 om 10:52
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ja spullen kopen helpt vast beter! Zo komt het geld tenminste gewoon bij de aandeelhouders van de Albert Heijn terecht. Veel verstandiger.

rj
door rjw Mar 8, 2022 om 13:42
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@grunn1: ja, dat klopt maar om dingen te doen moet je altijd kosten maken. Als je ziet om wat voor grote operaties het hier gaat is 7 miljoen nog steeds niet veel.

Ik denk dat er weinig bedrijven zijn die zo efficient kunnen werken.

Iv
door Ivo W Mar 8, 2022 om 18:22
729 Antwoorden / Vragen

Precies wat RJW zegt. Om hulp te verlenen op de schaal waarop de genoemde organisaties dat doen, heb je voor de inventarisatie en coördinatie simpelweg professionele krachten nodig die fulltime bezig zijn met contacten onderhouden met leveranciers, inkoop en onderhoud van materieel, opleiden en instrueren van vrijwilligers etc.

ne
door neodutchio - Mar 8, 2022 om 08:30
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Zekerheid heb je nooit. Vroeger deed ik mee aan particuliere inzamelingen. Hier werd kleding ingezameld voor Polen wat vervolgens door diezelfde Polen op de markt in Hongarije verkocht werd. Ook dat was een gemiste kans. Tegenwoordig breng ik het zelf weg naar instellingen of organisaties waar ik het vertrouwen in heb. En ja, dus in het land van bestemming. Het mes snijd aan 2 kanten, zij krijgen direct 100% van wat er mee gaat en ik koop weer zaken van hun waarmee ze geld verdienen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2022 om 09:46
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd, zekerheid is er nooit maar op basis van de verdeling, zie de reactie van @GRUNN1 ga ik er van uit dat er controle zal zijn of er mogelijk onnodig en ongewenst 'dingen aan de strijkstok blijven hangen'. Het is dus voor u zelf al zaak om na te gaan aan wie u geeft en volgt wat er mee gebeurt.

me
door mein33 - Mar 8, 2022 om 10:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

War is eerlijk in deze ?
In elke zaak welke met geld gepaard gaat zijn er mensen (van hoog tot laag) die er voor betaald worden om bepaalde werkzaamheden uit te voeren en als het over miljoenen gaat dan zullen er 'leiders' moeten zijn die hiermee om kunnen gaan en die werken uiteraard niet 'gratis'.
En zo als een ieder weet, blijft er in die geld en goederenstromen altijd wel iets aan de zo genoemde strijkstok hangen en zijn er figuren die gebruik en/of misbruik maken om er zelf beter van te worden.
(het mondkapjes verhaal is hier een goed voorbeeld van)
Maar ik ga toch maar iuit van het goede in de mens en vertrouw er op dat het grootste gedeelte van het geld of de goederen daar terecht komen waar dat (echt) nodig is.

redfloor
door redfloor - Mar 8, 2022 om 10:48
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ja spullen kopen helpt vast beter! Zo komt het geld tenminste gewoon bij de aandeelhouders van de Albert Heijn terecht. Veel verstandiger.

Gr
door Grunn1 Mar 9, 2022 om 00:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zo te lezen heb je iets op AH tegen.
Je kan ook kopen bij de Jumbo komt er ook nog een deel ten goede aan de 50 miljoen die Max Verstappen krijgt.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 8, 2022 om 11:27
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Denk dat een gedeelte niet bij een goed doel terecht komt maar heb wel het volste vertrouwen dat een opbrengst
van  giro 555 bij het betreffende goede doel terecht komt.
De actie opgezet door vrijwilligers voor Oekraïne ook.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 8, 2022 om 11:46
854 Antwoorden / 3 Vragen

Heel eerlijk gezegd, heb ik niets gedoneerd. Voornaamste reden is dat er teveel geld aan de stijkstok blijft hangen. Als ik me niet vergis hebben we ooit een inzameling gehad voor Haïti. Vraag me af of al dat gedoneerde geld (minus de strijkstokkosten) inmiddels naar Haïti is overgemaakt of aangewend voor goede doelen.

Dat ik niet gedoneerd heb, wil niet zeggen dat ik het niet erg vind wat er in Oekraïne aan het gebeuren is.

ro
door ronny530 - Mar 8, 2022 om 14:43
2778 Antwoorden / 41 Vragen

De NGo's (Nationale Goededoelen organisaties) worden op uitgaves gecontroleerd en dat maakt dat er geen misbruik van donatiegelden gemaakt kan worden. De NGo's zijn te vergelijken met een bedrijf zonder winst oogmerk maar directeuren en personeel moeten ook eten en dus ook een fatsoenlijk salaris ontvangen. Een groots opgezet avondprogramma opzetten kost ook geld want facilitiar zijn er veel externe bedrijven mee bezig. Er komt dus veel meer bij kijken dan de NGO's alleen want als zouden de presentatoren en de zichzelf bekende Nederlander vindende om niet de medewerking verlenen blijven er toch productiekosten over die van het totaal ingezamelde bedrag af gaan.

tenormin
door tenormin Mar 9, 2022 om 00:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

ronny30, dat directeuren en personeel ook moeten eten (en dat niet alleen) begrijpt iedereen. Maar als u eens terug leest wat grunn1 noemt aan salarissen, daar kan men meer dan riant van eten, drinken, wonen, vakanties en noem maar op. En juist die tonnen salaris: u vind dat het moet kunnen? Ik niet. Als die bobo's niet zwart werken mogen ze van mij €50.000.00 netto ontvangen, maar het meer dan 4-voudige: en je vind dat okay? Ik niet. En vergeet niet, het is ook een "ons kent ons" wereldje.

Ja
door JannieBoe - Mar 9, 2022 om 07:31
124 Antwoorden / Vragen

Hallo Hans, in dit wat taai leesbare, kritische onderzoek (2014) naar de besteding van hulpgelden van bijvoorbeeld de ramp in Haïti staat:

'Het uitvoeren van hulpprogramma's is niet mogelijk zonder substantiële kosten te maken, zowel in Haïti als daarbuiten'
Er is sprake van 'noodzakelijke kosten voor werkruimten, personeel, transportmiddelen, opslagruimten, etcetera.'

En:'In de volksmond gaat het steevast over 'de strijkstok' als we speken over kosten bij goede doelen. Donateurs beschouwen elke euro die opgaat aan kosten als verloren. In realiteit gaat een fors percentage van het gedoneerde geld op aan kosten om hulpgoederen ter plaatse te krijgen na een natuurramp en aan projectbeheer dat duur en tijdrovend is in een vernielde omgeving'

Ik snap uw vraag heel goed. Persoonlijk ga ik op basis van het bovenstaande tóch doneren. Inderdaad, hulpverlening bij een natuurramp of oorlog gaat niet zonder kosten. Maar ik troost me dan maar met de gedachte dat mijn geld na aftrek van kosten op een goede plek terechtkomt. Vaak maak ik een keuze voor wat kleinere organisaties die ik wat makkelijker kan volgen in hun bestedingen.
Als ik niks doe weet ik zeker dat ik niet help. Het kan met geld maar op een andere manier door bijvoorbeeld inzamelen van spullen.

Be
door Bessel Dekker - Mar 9, 2022 om 10:41
24 Antwoorden / Vragen

Als je iets bij de supermarkt gaat kopen, verdwijnt er een winstmarge in de zakken van de aandeelhouders. Niemand houdt op met kopen. Niemand praat van de "strijkstok".

Als je een brief of pakje verzendt, verdwijnt er een winstmarge in de xakken van de aandeelhouders. Niemand houdt op met verzenden. Niemand praat over de "strijkstok".

En ja, u kunt ook spullen sturen. Maar dat heeft alleen zin als u weet wat u doet. Er schijnen nu mensen te zijn die schoenen met naaldhakken willen bijdragen, of een airfryer, of zelfs medicijnen. Dingen sturen waarop niemand zit te wachten, dat is pas echt verlieslatend.

ma
door marnix1 - Mar 9, 2022 om 10:57
256 Antwoorden / 22 Vragen

In Oekraine wonen al jaren veel erg arme mensen,

wie niet mee wil doen aan de 555 actie kan ook geven via kleinschalige projecten,

google bv eens op weeshuizen, ik heb het idee dat mijn steun daar directer aankomt,

Al is natuurlijk iedere gift mooi!

bo
door borisu - Mar 9, 2022 om 11:21
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind het wel meevallen wat die directeuren verdienen. Bovendien kijk naar het goede doel als geheel. Wat gaat er naar de doelstelling? Is volgens mij een zinnigere vraag dan alleen een focus op de directiesalaris.