jannyholtrop
door jannyholtrop Apr 20, 2012 om 14:27
Geldzaken & recht

Ziek als parttimer

Als ik parttime werk op 3 vaste dagen en ik wordt ziek, kan de arbo-arts mij dan ook verplichten om op een mijn 2 "vrije" dagen een bezoek te brengen aan de arbodienst? Op deze dagen ben ik niet bij mijn werkgever in dienst namelijk. De vaste werkdagen zijn vastgelegd in het arbeidscontract.

8852 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 20, 2012 om 14:32
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als je niet naar een arbo arts gaat, zal je ook geen ziektegeld krijgen. Hij/zij moet je "zien" en zijn/haar conclusie trekken, dus maak je keuze. Ga en krijg ziektegeld of ga niet en krijg geen ziektegeld ............ (lijkt mij een eenvoudige keuze)

jannyholtrop
door jannyholtrop - Apr 20, 2012 om 14:35
84 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat me meer om de verplichting om te gaan, hoe zit dit juridisch in elkaar.
Uiteraard ben je normaal verplicht om bij ziekte de arts te bezoeken, maar het gaat mij om de verplichting op de zogenaamde "niet in dienst dagen".

zwemmer
door zwemmer - Apr 20, 2012 om 14:41
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je wilt op je 2 vrije werkdagen geheel de beschikking over jezelf hebben. Waarom stel je deze vraag? Een bezoek aan de arbo-arts is nodig om je inkomen te behouden. Als je ziek bent ben je dat ook op je twee vrije dagen waarin je niet fysiek aan het werk bent voor je werkgever. Is dat misschien het punt waar je over struikelt? Welk bezwaar leeft er in je?

Zwemmer

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2012 om 14:49
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, de Arbo arts "mag" u op zijn spreekuur uitnodigen wanneer het schikt. Dat kan inderdaad op een dag zijn dat u niet werkt. Maar als u te ziek bent om te gaan dan meld (of laat melden) u dat aan de arts. Een onwillige en/of negatieve reactie om op zo'n afspraak te komen als u daar wel toe in staat bent zou ik niet durven riskeren.

mahadma
door mahadma - Apr 20, 2012 om 14:59
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Stel nu even de volgende situatie voor:

Uw arbo arts werkt alleen op uw twee "vrije dagen" en dus niet op uw "contractuele dagen". Hoe moet er dan een ziektewet controle plaatsvinden?

mahadma
door mahadma - Apr 20, 2012 om 17:44
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Uit een UWV brief gehaald:

Heeft u een dringende reden waardoor u niet kunt komen? Neem dan uiterlijk 24 uur vóór da afspraak contact met mij op. ........ Wij maken dan een nieuwe afspraak. Het is belangrijk dat u naar het gesprek komt. Als u dit niet doet, kunnen wij niet vaststellen of u ............... enz.

Je kan natuurlijk "een dringende reden" hebben waardoor je niet op die tijd en dag kunt komen, maar het moet wel een ontzettend stevige reden zijn. Geen kinderoppas is al geen reden, zelfs afspraken met andere doktoren hebben geen prio.

Cookies
door Cookies - Apr 20, 2012 om 17:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......zelfs afspraken met andere doktoren hebben geen prio.......

Natuurlijk hebben die prioriteit. Een afspraak afzeggen bij een specialist kan een nieuwe wachttijd van - vaak - vele maanden worden. Lijkt me niet bevorderlijk voor iemands gezondheid en/of voor iemands herstel.

stacey
door stacey - Apr 20, 2012 om 18:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Lastig ja, als je alleen ziek bent in de baas z`n tijd en je moet dan in je vrije tijd naar de arboarts...........

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 20, 2012 om 18:51
2189 Antwoorden / 14 Vragen

U had op de 3 werkdagen tijd voor hier deze vraag te stellen.
En een Arbo arts hoeft geen rekening te houden met part time...

Ook als je ploegendienst werkt kun je toch ook niet vragen of het midden in de nacht mag.....
Er zijn verpleegkundigen die uitsluitend nachten draaien in het plaatselijke Ziekenhuis en die moeten dan ook om 8.20 vroeg opstaan!

Wegens deze lieve buurvrouw moet ik dus na 15.30 uur stofzuigen en zo.

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2012 om 19:31
16849 Antwoorden / 108 Vragen

mahadma, dat is nu net niet waar wat u beweert: zelfs een afspraak met andere doktoren.... carola.83 stelt wat wel een geldige reden is: al een afspraak met een andere arts. Dat is a: hartstikke legaal én na te trekken als daar behoefte aan is en b: je zal maar een afspraak met de oogarts hebben waar je 6 maanden op heb moeten wachten. Dan komt Arbo arts wel op tweede plaats. En nog eens helemaal wettelijk gezien ook.

diumenge
door diumenge - Apr 20, 2012 om 19:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 20 apr 2012, 18:17]Lastig ja, als je alleen ziek bent in de baas z`n tijd en je moet dan in je vrije tijd naar de arboarts...........Dat is ook het enige wat ik denk bij dit soort vragen.

Ben je op je vrije dagen dan ook niet ziek?

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2012 om 19:37
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge: kortjakje?

diumenge
door diumenge - Apr 20, 2012 om 19:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 20 apr 2012, 19:37]@diumenge: kortjakje?:-) Dat had een goede gebruikersnaam geweest ja.

stofzuigers
door stofzuigers - Apr 20, 2012 om 19:50
75 Antwoorden / 14 Vragen

Je moet gewoon naar de afstraak die de arbo-arts VOOR jouw maakt, je krijgt geen keuze wanneer je wel of niet op afspraak moet / mag komen.