vr
door vrouwedidi Jan 31, 2008 om 10:47
Geldzaken & recht

Ziektewet

Mijn dochter werkt nu een jaar bij een 1 mans accountantskantoor. Heeft nu per 1-2 een vaste aanstelling gekregen en een loonsverhoging. Ze heeft het contract nog niet getekent want er staat iets in waar ze het niet mee eens is en de werkgever wil dit niet veranderen of aanpassen. Bij elke ziektemelding kost het haar 2   wachtdagen (deze worden van haar vakantiedagen afgehaald)en 70 % ziektegeld. Dit was vorig jaar ook zo maar ze is bijna nooit ziek en heeft daar geen aandacht aan besteed, maar nu heeft ze een huis gekocht en heeft straks haar eigen huishouden en als ze een been breekt of zo dan is die 70 % op den duur wel bezwaarlijk en een grote last op haar inkomsten. Als de werkgever in zijn recht staat (algemeen cao) kan zij zich dan bijverzekeren of is er aan andere manier??

Bedankt alvast

1140 20 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 10:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Deze ziektewet regeling is in overeenstemming met wat wettelijk voorgeschreven is als minimum. Daartegen valt dus weinig te doen. Deze regeling geldt bijv. ook voor alle uitzendkrachten (alhoewel die zich bij een aantal uitzendbureaus bij kunnen verzekeren tot 90%).

De twee wachtdagen kunnen als vakantiedagen gerekend worden. Dan krijgt uw dochter deze dagen doorbetaald. In de wet staat dat de eerste twee wachtdagen geen uitkering gegeven behoeft te worden.

Wat bedoelt u met "algemeen cao"?

Vladja

vr
door vrouwedidi - Jan 31, 2008 om 11:22
13 Antwoorden / 9 Vragen

Bij navraag blijkt dat ze, omdat het een 1pers. bedrijf is ze onder een algemeen Cao van de banken valt ??? Zegt haar werkgever.

Kan zij zich dan bij- verzekeren voor die 30 % ??

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 11:49
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Staat in het contract zwart op wit dat de CAO van banken van toepassing is?

Vladja

vr
door vrouwedidi - Jan 31, 2008 om 16:11
13 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt Vladja voor je snelle reactie.

Ik heb even nagevraagd bij mijn dochter en er staat niets in het contract , haar werkgever zegt...ik heb geen CAO dus verval je aut. onder het algemene CAO van de banken.

Mijn CAO is wel heel duidelijk (winkel) maar ik weet niet hoe ik haar hier in raad moet geven.

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 16:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als er geen CAO is, dan valt jouw dochter onder wettelijke regeling. De CAO voor het bank en verzekeringswezen is namelijk veel beter dan de wettelijke regeling. Bovendien is dit een accountant, dus die opmerking slaat helemaal nergens op.

Ze kan vragen om in het contract op te laten nemen dat de CAO van het bank- en verzekeringswezen van toepassing is, maar ik denk niet dat hij daar intrapt.

Vladja

vr
door vrouwedidi - Jan 31, 2008 om 16:24
13 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo VLadja,

Nou dat word leuk, ze heeft het er met hem over gehad en hijhoeft niets in het contract te zetten want hij heeft geen CAO, hij houd zich alleen aan de richtlijn van de Banken cao ???

Ze heeft het contract nog nbiet getekent maar hoe weet ze nu wat haar rechten en plichten zijn of is ze nu loslopend wild ??

Van de bond lid worden heeft ook geen nut denk ik want ze hoort nergens bij en kan dus ook nergens op terug vallen ??

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2008 om 16:36
16957 Antwoorden / 202 Vragen

alles is te verzekeren, ook arbeidsongeschiktheid. Vaak is een dergelijke verzekering te koppelen aan een hypothecaire lening maar vaak ook aan een lijfrente regeling. Apart afsluiten kan ook en doe daarom navraag bij uw verzekeringstusseenpersoon en ook bij andere verzekeraar en bijv. ook bij uw bank. Maak dan een goede vergelijking tussen premie en de voorwaarden/uitkering.

Er zijn bijv, verzekeringen mogelijk die al direct bij aanvang van ziekte uitkeren (kostbaa) of bij het in gaan van een WAO uitkering (dus na de eerste twee jaren.

Een vraag: is bij het sluiten van een hypothecaire lening het aspect van risico bij wegvallen van inkomen (dus ook m.b.t. eventuele werkloosheid) niet aan de orde geweest, de meeste hypthotheeknemers stellen dat als "verplichting"om er voor te zorgen dat zij niet met een niet inbare schuld blijven zitten.

Een CAO geldt overigens uitsluitend als die algemeen verbindend is verklaard of de werkgever is aangesloten bij een beroepsorganisatie die mee ondertekent. Ik zal die van banken even nagaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2008 om 16:39
16957 Antwoorden / 202 Vragen

en de info die de wergever geeft klopt niet. Er bestaat geen CAO banken. De eerder wel bestaande CAO is na 2000 in veel aparte CAO's voor vaak banken apart opgesplitst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2008 om 16:45
16957 Antwoorden / 202 Vragen

vergeet het vorige en kijk even hier: uit de bijgaande tekst lees ik dat er m.b.t. een bank cao die geldt voor veel werknemers hoe dan ook sprake is van afspreken betreffende bovenwettelijke aanvulling bij ziekte. Het kan dus heel goed dat de werkgever in strijd handelt met de wet..

In dat geval is mijn advies: gewoon de arbeidsovereenkomst tekenen, als er geen CAO geldt dan is hetgeen genoemd wordt gewoon wettelijk, is er wel een algemeen verbindend verklaarde CAO van toepassing, dan is het beding hoe dan ook nietig, mocht het ooit aan de orde komen want een werkgever mag niet afwijken van de CAO in  dat geval. (Blijft het advies inzake verzekeren voor eventuee latere langdurige a.o actueel.

wi
door wippie - Jan 31, 2008 om 17:02
260 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit, welke van de drie antwoorden moet er gevolgd worden?

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 17:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Vrouwedidi,

Hij
heeft dus geen CAO en kan de wettelijk voorgeschreven minimum regeling
aanhouden van 2 wachtdagen en daarna 70%.

Het
verzekeren van een aanvulling is een heel dure zaak. En er zijn een heleboel
bepalingen (kleine regeltjes) bij dit soort verzekeringen waarom ze toch niet
uitkeren en dan heb je de premie voor niets betaald. De meeste kennen een
wachttijd variërend van 1 maand (heel duur) tot een half jaar/jaar.

Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
kennen dezelfde addertjes onder het gras regeltjes om niet uit te keren.
Tegenwoordig worden en bijna geen mensen meer arbeidsongeschikt, omdat ze nog
met 1 hand kunnen typen (cynisch).

Als
het contract is voor onbepaalde tijd, dan kan ze rustig gaan zoeken naar een
betere werkgever, omdat ze dan per maand kan opzeggen. Vanuit een vaste baan
solliciteert makkelijker.

Als
het contract is voor beperkte tijd, dan kan ze proberen er een opzegtermijn in
te laten zetten, zodat ze weg kan als ze een betere werkgever heeft gevonden.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 17:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

P.S.

Dus ook niets als een concurrentiebeding in het contract.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2008 om 18:01
16957 Antwoorden / 202 Vragen

een aanvullende verzekering behoeft helemaal niet zo'n dure zaak te zijn. Het is afhankelijk in hoeverre je aanvullend wenst te verzekeren en vanaf wanneer.

vr
door vrouwedidi - Feb 1, 2008 om 08:59
13 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie reacties, zo kon ze tegenover haar werkgever wat zekerder en met argumenten de discussie voeren. Hij zou alles nog eens bekijken(of hij geen andere opties kan doorvoeren i.v.m de 70 %) en laten uitreken wat het hem gaat kosten dus dat is al positief. Dit duurt een week i.v.m vakantie van de werkgever en zolang tekent ze het contract nog niet.               Mocht ik daarna nog met vragen zitten dan meld k me weer.Bedankt .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2008 om 09:13
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Toch nog een aanvulling:

Strikt formeel ontstaat ingaande vandaag de situatie dat, ondanks het feit dat uw dochter niet tekent, er wel sprake is van een arbeidsovereenkomst als zij ook vandaag blijft werken. Met het blijven werken geeft zij opnieuw formeel te kennen dat zij de overeenkomst accepteerde.

Zij dient dus feitelijk wel te tekenen maar aan tegeven dat er vraagtekens blijven m.b.t. de clausules betreffende uitkering bij ziekte en vooral ook na gaan of er inderdaad wel of niet een CAO van toepassing is. Ik gaf al aan, niets doen in die zin kan ook want als er wel een CAO van toepassing is zal die met grote zekerheid een bepaling kennen inzake bovenwettelijke uitkering. Het gelden van een CO zou dan overigens ook in de overeenkomst moeten staan.

Ik zie overigens nog iets: als haar vakantie dagen gelijk zijn aan de wettelijke dan mogen eventuele ziektewachtdagen daar niet van worden afgetrokken. In dat geval wordt dan echter wel twee dagen loon ingehouden, dat is wel wettelijk zo geregeld.

vladja
door vladja - Feb 1, 2008 om 09:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

en de info die de wergever geeft klopt niet. Er bestaat
geen CAO banken. De eerder wel bestaande CAO is na 2000 in veel aparte CAO's
voor vaak banken apart opgesplitst.

Gerrit, ik weet niet waar je deze info
vandaan hebt, maar er bestaat wel degelijk een algemene bank CAO.

Op 8 januari 2008 heeft de ledenbijeenkomst van werkgevers
het op 6 december 2007 bereikte onderhandelingsresultaat voor een nieuwe
Algemene Bank-CAO voor de periode 1.1.2008-1.4.2009 unaniem goedgekeurd.

Inmiddels hebben de betrokken vakbondsorganisaties bericht
dat ook hun achterbannen hebben ingestemd.

Daarmee is de CAO een feit.

Zie onderstaande site van de Nederlandse
Vereniging van Banken:

http://www.nvb.nl/index.php?p=16227

 Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2008 om 17:57
16957 Antwoorden / 202 Vragen

vladja@ svp toch echt lezen wat ik schrijf. Ik zag eerst dat er sedert 2000 diverse Cao's zijn voor banken maar zag daarna na verder zoekwerk nog weer iets anders en gaf zelfs een link. Daarin gaf ik onder meer aan dat er een (kennelijk) ook meer algemene is MET clausules betreffende aanvullende uitkering bij ziekte.

Ergo: ook ik gaf aan de werkgever foutief informeert (en vul dus nu aan dat die zich niet aan de CAO houdt).

(daar komt bij dat ik redelijk de weg weet in CAO land, zo heb ik er ooit een aantal mogen ontwerpen (en inzake nog meer ook mee "uitonderhandeld".)

vladja
door vladja - Feb 1, 2008 om 18:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Kan geen link vinden,

Maar wat anders. Als de werkgever maar 70% uitbetaald bij ziekte met
twee wachtdagen dan zit er voor mijn gevoel iets scheef als hij voor
die wachtdagen 100% vakantiedagen afhoudt. Tenzij hij die twee
wachtdagen ook 100% uitkeert.

Maar ik heb zo maar het gevoel dat hij gelijk op de 70% springt.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2008 om 10:14
16957 Antwoorden / 202 Vragen

vrouwedidi@ ik neem aan dat u nog meekijkt. Uit de aanvullende opmerkingen van Vladja blijkt dat er sprake is van een Algemene CAO maar die a. nog niet algemeen verbindend is verklaard en b. als af te leiden uit het gestelde op blz 57 uitsluitend van toepassing is op de op die pagina genoemde banken. Daarmee is er nog geen bewijs dat er op de arbeidsovereenkomst van uw dochter een CAO van toepassing is.

Vladja@ BW art: 7:629 lid 9 noemt het mogen bedingen van twee dagen waarop een werknemer geen recht heeft op loon bij ziekte. Dat betekent "snoeihard"m.i. dat de werkgever dat niet mag verrekenen met vakantiedagen.

Zodra ik nog meer vindt m.b.t. een cao voor accauntantskantoren kom ik hier terug.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2008 om 10:32
16957 Antwoorden / 202 Vragen

http://www.fnvbondgenoten.nl/vraagbaak/download_cao/?&page=1 of wel kijk eens hier als de link werkt. Ik vind geen CAO voor accountantskantorne/administratiekantoren.

Overigens: het in rekening brengen van twee wachtdagen bij elke ziekte is beperkt zie:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/629.html