suzyv
door suzyv Jun 16, 2008 om 09:53
Geldzaken & recht

Zonnebril op sterkte

Besten,


Ik heb vorige week een zonnebril-op-sterkte gekocht. Alleen, hij voldoet niet: ik zie een hinderlijke reflectie aan de binnenkant van de glazen. Dat komt omdat ze niet ontspiegeld zijn. Ontspiegelen is niet gebruikelijk en helpt ook niet, zegt de opticien waar ik hem gekocht heb. Hij zegt verder dat het probleem niet te verhelpen is door andere glazen te nemen: het probleem is te verminderen door de stand van de bril zó te variëren dat ik er minder last van heb. Dit werkt echter niet (de opticien heeft al vanalles geprobeerd). Ook is de bril veel donkerder dan ik verwacht had, zodat ik er niet mee kan autorijden (tunnel in en ik zie niks meer). Autorijden met deze bril zou ik sowieso al niet durven vanwege de hinderlijke reflectie...


Hierover (zonnebril en autorijden) en over de mogelijke hinder door het niet-ontspiegelen, is niet gesproken toen ik de bril bestelde. Had de opticien me beter moeten voorlichten?


Kortom: ik ben niet tevreden over mijn bril. Wat kan ik nu het beste doen? Kan ik mijn geld terug vragen of een andersoortige oplossing van de opticien vragen?


Groetjes,


Suzy

12126 13 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2008 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen
0
ve
door verwijderd - Jun 16, 2008 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik ken veel mensen die een zonnebril op sterkte hebben, maar niemand heeft de klachten die u beschrijft.


Veel opticiens hebben een "niet goed, geld terug" policy. Wellicht de uwe ook. Vraag daar dus naar.


Sukses.


 

ve
door verwijderd - Jun 16, 2008 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nog even verdergaand op m'n eerdere antwoord: Mocht uw opticien de "niet goed - geld terug" service niet bieden, ga dan na of hij bij de NUVO is aangesloten. Zo ja, dien daar dan een klacht in. Zij bemiddelen. (www.nuvo.nl / info@nuvo.nl).

ve
door verwijderd - Jun 16, 2008 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De opticien vertelde me dat 99% van de mensen geen last heeft van de afwezigheid van ontspiegeling bij een zonnebril. Wel is het zo dat het probleem vaker optreedt bij hogere sterktes, maar of dit bij -5 of -10 gebeurt, is niet te zeggen, aldus de opticien. Bij mij (sterkte -6 en -8) is de reflectie heel hinderlijk (ik zie een blauwe weerspiegeling van mijn oogkassen in de bril, ook als ik gewoon in de verte kijk).


Ontspiegeling op de glazen aanbrengen (of nieuwe glazen mét ontspiegeling bestellen) helpt niet, volgens de opticien, aangezien zonneglazen altijd maar aan één kant (de binnenzijde) ontspiegeld kunnen worden en het probleem dan toch zou blijven bestaan.


Ik zal informeren naar aanwezigheid van een 'niet goed geld terug'-garantie; op hun website (het is een reguliere landelijke brillenketen) kon ik niets over garanties vinden en de winkelier stond natuurlijk ook niet te springen om me mijn geld terug te geven (hij probeert het eerst op te lossen door de bril in een andere stand te zetten).


Ik zal ook eens bij een andere opticien informeren naar zonnebrillen op sterkte en ontspiegeling... Eens kijken of ik daar wijzer van word.

ve
door verwijderd - Jun 16, 2008 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Uw probleem is mij totaal onbekend. Zeker 30 jaar nu heb ik een varilux zonnebril op sterkte. Mijn sterkte wordt gek genoeg minder naarmate ik ouder word en sinds heugenis zitten er cylinders ingeslepen. Kon vroeger Zeisglas me nog niet helpen, Essilor (div.prijsklassen glas), werkt perfect! Zojuist heb ik besteld alleen Essilor glazen in een oude Christian Dior bril met glasgrootte 7cm. Kleur glazen altijd maron (iets te donker in tunnel), inclusief UV en ontspiegeling en krasvrij. Toen ik nog geen dikteverschil in linker en recher glas had, was de onderkant licht oplopend naar gekleurd. Heel erg prettig in het verkeer. Staat alleen leuk bij grote glazen.


Staat Uw kleurkeuze glas op Uw bestelbon genoteerd? Heeft U varifocus, dus kijken + lezen? Was U dat gewend?  Zitten er in Uw gewone bril soms cylinders? Mogelijk zijn deze weggelaten omdat er in Uw filiaal geen optimetrist aanwezig is? Met recept van Uw bril in Uw hand moet u zelf naar kundigheid/verschil opleiding vragen.......


In zwart/wit filmperiode waren de brilglazen "vensterglas en konden ze in eigen bril zien wat er achter hen gebeurde. Maar dat kan bij U het geval NIET zijn!


Kortom kleur is keuze geweest, maar zeker nog te veranderen (extra kosten). Gekozen brilmodel staat vast. Zeker kunnen blanke glazen worden gekleurd, zeker ook kunnen de glazen er uit worden genomen en alsnog worden ontspiegeld.


Mogelijk bent U ingegaan op een aanbieding en bent vergeten ZELF te vragen wat exact wordt geleverd voor welke prijs bij deze aktievoorwaarden. Overigens U kreeg van Uw bril op Uw neus een recept mee. Heeft U dat getoond of zei U niets en lag dat thuis? U heeft 2 relevante problemen: Is een andere kleur geleverd dan afgesproken? Tevens alsnog even laten ontspiegelen. Cylinders?


En uh, het heet zonnebril en de zon schijnt nu eenmaal niet in een tunnel.............


Publiceer even puntgewijs Uw antwoorden, dus niet ontevredenheid. Het is beslist géén verloren zaak. Even Uw vraag aanvullen, verduidelijken.

ve
door verwijderd - Jun 17, 2008 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Menno,


Dank voor uw antwoord. Een puntsgewijze reactie:


1.


Het lijkt me dat u de perfecte zonnebril op sterkte heeft: inclusief UV en ontspiegeling en krasvrij. Bij het bestellen van mijn zonnebril is over geen van deze aspecten gesproken. Het niet-ontspiegeld zijn van de glazen blijkt nu bij mij problemen op te leveren.


De sterkte is perfect, ik kan haarscherp zien door de bril. Mijn huidige bril is gebruikt bij het opmeten van de sterkte en de cylinder (ik heb geen varifocus). Dat is helemaal goed gegaan. In de schaduw levert de zonnebril dan ook geen enkel probleem op ;-) Aan de sterkte/cylinder ligt het dus niet. Zodra de zon schijnt, zie ik echter een heel hinderlijke blauwe reflectie: ik zie mijn eigen oogkassen/ogen in de binnenkant van mijn brilleglazen weerspiegeld (het zou wel grappig zijn als ik kon zien wat er achter me gebeurde, maar dat is niet zo hoor!).


Mijn idee is dat ik onvolledig ben voorgelicht: het al dan niet ontspiegelen is niet ter sprake gekomen bij de bestelling.


2.


Dit geldt ook voor de kleur, mijn tweede probleem. Er is mij een brilleglas getoond met de toelichting: 'de bril zal ongeveer deze kleur krijgen'. Dat was een bruin glas, vrij donker maar voor zover ik me herinner niet zo donker als ik nu gekregen heb. Heb de bestelbon erbij gepakt: daar staat op BRUIN 344 (Br. 95%). Over dat percentage is niet gesproken, en ook niet over zonnebril in combinatie met autorijden. Ik merkte toen ik de bril uitprobeerde dat hij veel te donker is naar mijn smaak. In de schaduw, of bij het van zonnig buiten naar binnen een huis inlopen is hij al meteen te donker, laat staan als ik ermee auto zou gaan rijden en een tunnel tegen zou komen. Ik gebruik nu een opzet-zonnebrilletje op mijn gewone bril. Die hoef ik niet per se af te zetten als ik een tunnel inrijd of een huis binnenga, omdat hij niet té donker is.


Ook de kleur is dus een probleem: ik heb om een bruin glas gevraagd, maar men heeft mij niet goed ingelicht hoe donker dit zou worden.


Zowel punt 1 en 2 zijn een kwestie van verkeerd voorgelicht zijn, geloof ik. Punt 1 is overigens het belangrijkste, punt 2 komt daar nog eens bij.


3.


Ja het was een aanbieding: complete zonnebril op sterkte voor 65 euro; in mijn geval kwam er 19 euro bij (omdat de aanbieding niet gold voor mijn sterkte). In de aanbiedingstekst stond verder helemaal niets over soort glas/uv-bescherming/ontspiegeling. De reclame bestond enkel alleen uit één regeltje tekst. Je zou kunnen zeggen dat ik zelf had moeten vragen wat exact wordt geleverd voor welke prijs, dat ben ik met u eens; maar je zou net zo goed kunnen zeggen dat de opticien me had moeten informeren. Ik wist nl. echt niet dat ik hiernaar moest vragen, ik ben zonder enige voorkennis bij de opticien binnengestapt om een zonnebril te bestellen en verwacht dan met kennis van zaken geholpen te worden (naief...).


Bovendien heeft de opticien me toen ik dit probleem meldde, gezegd dat het ontbreken van ontspiegeling in 99% van de gevallen geen problemen oplevert, dus dat hij het daarom niet ter sprake heeft gebracht. De meeste zonnebrillen worden niet ontspiegeld zegt hij, zonnebrillen kunnen overigens alleen aan de binnenkant worden ontspiegeld en dat zou geen oplossing zijn voor het probleem, volgens hem (ik weet niet of dit verhaal klopt).


Wat is nu redelijk? Ik vind het erg jammer dat het niet in één keer goed is, maar ben niet boos op de opticien. Ik zou graag willen weten: Wat mag ik nu van de opticien verwachten? Moet hij het probleem kosteloos voor me oplossen (omdat hij me in eerste instantie verkeerd heeft voorgelicht)?


Met vriendelijke groet,


Suzy

ve
door verwijderd - Jun 18, 2008 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Doen opticiens überhaupt aan niet-goed-geld-terug-garanties?

ve
door verwijderd - Jun 18, 2008 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag suzy,


Volgens de consumentenwet (bw7boek7), is de voorlichting die je hebt gehad voorafgaande aan het sluiten van de koopovereenkomst, een integraal onderdeel van die overeenkomst. De verkoper dient dus te leveren wat er is afgesproken. In dit geval lijkt me een kostenloze vervanging van de bril dan ook volstrekt redelijk.


Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2008 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

hallo Suzy,


Ook ik heb sinds een maand een zonnebril op sterkte.Moest een gewone bril hebben om TV te kijken en bij de ,,landelijke brillenketen'' kreeg je er een zonnebril op sterkte bij.Ik ben in ieder geval enthousiast over de zonnebril op sterkte,zelfs zo dat ik weer met genoegen kan autorijden bij stralend zonnig weer.Ook als ik een tunnel inrijdt blijft het zicht prima evenals de herkenbaarheid van de verkeerslichtkleuren.Niks geen last van reflectie.Ik zou zeker reclameren over jouw probleem en ,,de niet goed,geld terug regel'' laten toepassen.Zoniet dan moet je gewoon eens ergens ,,anders'' vragen hoe hun met de garantie omgaan.


Succes


Piet.

ve
door verwijderd - Jun 18, 2008 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ontspiegelen heeft niet met het kijken door een bril te maken,volgens mijn opticien  is het een modeverschijnsel .Ontspiegelen en kraswerend maken van de glazen gebeurt door de glazen in diverse baden te dompelen.De mate van licht en donker  van glazen wordt uitgedrukt in procenten.Dus 92% is normaal gesproken een  licht gekleurd glas.Met Sunview of Polaroid  glazen op sterkte ben je van de hinderlijke schitteringen af.

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Heb de bril teruggebracht naar de opticien. Naast de hinderlijke reflectie blijk ik een bril gekregen te hebben die veel donkerder is (95%) dan het voorbeeld dat mij is getoond bij mijn bestelling. Ik krijg nu een nieuwe bril, met 75% donkerte, wat normaal is (en waardoor ik geen problemen krijg als ik een tunnel rijd.


De opticien hoopt dat door de bril minder donker te maken, ook de hinderlijke reflectie afneemt, want de bril te voorzien van ontspiegeling aan de binnenkant (of: nieuwe glazen met ontspiegeling aan de binnenkant te bestellen)  schijnt volgens hem niet te helpen (waarom niet is mij overigens nog steeds niet duidelijk, dat kan hij niet goed uitleggen; volgende keer dat ik de winkel instap probeer ik het nog wel een keertje).


In ieder geval gaat het overleg met de opticien op een heel prettige manier, en moet ik nu even afwachten of zijn voorgestelde oplossing zal helpen. Blijkbaar is het reflectieprobleem iets wat dus alleen bij hoge sterktes (en waarschijnlijk een goedkoop zonneglas) optreedt.


Dank voor alle reacties (als het probleem opgelost is (of niet...) dan meld ik dat wel eventjes.


Groet,


Suzy

ve
door verwijderd - Jun 27, 2008 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo Susy.


Ontspiegeld een mode verschijnsel????????Totaal niet waar.


Met name bij een hoge minsterkte is de binnenkant van het glas sterker gekromd daardoor wordt de weerspiegeling exstra vergroot.


Het is dus wel degelijk zinvol met name de binnenkant te ontspiegelen.


Standaardglazen zijn meestal nooit ontspiegeld,moet men meestal erbij betalen.


Ze zijn ook erg wit en schitteren enorm.


Brildragende mensen die nooit hun glazen hebben laten ontspiegelen weten niet het verschil erin.


Heb je dit eenmaal gehad wil je nooit anders meer.


Zonnebril op sterkte transition nr 5 van t.v.


Montuur naar keuze


Kunststofglazen superontspiegeld,krasvast,anti-condens.


Kompleet met deze glazen 150 euro.


Gewoon een kleine middenstander hoor.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2008 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

O ja nog even dit


Een optieen die zegt dat ontspiegelen een modeverschijnsel is is waarschijndelijk een uitzendkracht.


 

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

Fr
Fred Mennen - Apr 17, 2024 om 13:07
Geldzaken & recht

Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor

Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont ... Lees meer