cr
door crazyritten Oct 2, 2021 om 21:29
Geldzaken & recht

Zoon en medehuurder

Hallo,

Ik heb vanavond kassa gezien en ben direct gaan zoeken bij mijn woningbouwvereniging inzake mijn zoon als medehuurder te laten bij zetten in mijn huurcontract.

Nu staat er op de website van De Woningraat dat een kind geen medehuurder kan worden.
Mijn zoon is 24 jaar en werkt fulltime.
Ik heb geen partner.
Als er dus wat met mij gebeurt dan staat mijn zoon dus op straat.

Op de site van de woonbond staat dat ik schriftelijk een verzoek kan indienen dat ik mijn zoon als medehuurder wil hebben op het huurcontract.
Mocht dit afgewezen worden dan kan ik eventueel maar de rechter om het te regelen.
Zoals in kassa werd gezegd zijn er regels. Niet meer dan 44.000 euro verdienen en het huis mag niet te groot zijn.
Mijn zoon zit met zijn salaris onder de 44.000 euro en mijn woning heeft een totaal woonoppervlakte van 73 m2.

Wat is wijsheid om te doen.
Een gesprek aanvragen bij de woningbouwvereniging en het uitleggen?
Of meteen schriftelijk een verzoek tot medehuurder schap indienen.
Ook heb ik zitten denken om de rollen om te draaien.
Mijn zoon als hoofdhuurder neer te zetten en ik als medehuurder.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gr, Jacquelien

9352 14 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 2, 2021 om 21:36
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jacquelien,

Hoeveel kamers heeft uw Sociale huurwoning?

Ik heb persoonlijk zoiets meegemaakt toen mijn moeder naar een verpleeghuis moest.

Mijn moeder had een 5 kamerwoning en dat is te groot voor 1 persoon in Amsterdam.

De woningbouwvereniging heeft mij toen een 3 kamerwoning toegewezen.

cr
door crazyritten Oct 2, 2021 om 21:47
5 Antwoorden / 2 Vragen

Wij wonen in een eengezinswoning met 3 slaapkamers op de 1ste verdieping en op zolder is ook nog 1 kamer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 2, 2021 om 23:25
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jacquelien,

Vraag aan uw huisarts of hij voor u een rapportje /schriftelijke verklaring kan maken, dat uw zoon mantelzorger is voor u.

Ook kan uw zoon snel een gezin stichten in uw woning en zo aanspraak proberen te maken op de woning zodra u overlijdt.

Ik ga ervan uit, dat u goed met uw zoon en zijn vriendin kunt opschieten......

tenormin
door tenormin Oct 3, 2021 om 00:38
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@ga, waar lees je dat zoon een vriendin heeft en dat de TS goed met vriendin kan opschieten? Trouwens, ik woon in een 4 persoonsflat, als alleenstaande en met mij meer dan 17 weduwen (vrouwen schijnen langer overleven dan mannen); alle 18 vrouwen hebben aangeboden om, wel zonder kosten, naar een andere huurwoning te gaan om zo de markt gaande te houden. Maar nee hoor, WBV vind het best dat wij allen, sommigen hebben zelfs een 5 of 6 kamer flat, te blijven bezetten. Ander probleem is: al zou een WBV het willen: de nieuwe, veel kleinere flat is duurder dan het nu gehuurde. Ik zou er zo uitgaan hier, tenminste: als ik hulp, zowel financieel als verhuizing, geholpen zou worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 3, 2021 om 02:01
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Tenormin,

Ik dacht dat u al  in een woonzorgcentrum woonde zoals het Prinsenhof.

Donuts
door Donuts Oct 3, 2021 om 09:05
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou er zo uitgaan hier, tenminste: als ik hulp, zowel financieel als verhuizing, geholpen zou worden. Ja, zo zou iedereen wel willen verhuizen. Je hebt een zoon, die wil je vast wel helpen.  Ik neem aan dat je 10/20 jaar geleden wel zo verstandig bent geweest je te laten inschrijven bij Woonnet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 3, 2021 om 10:27
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Sprietje,

Tenormin schetst het huidige grote probleem op de woningmarkt : ouderen, die hulpbehoevend zijn kunnen geen kant op omdat er geen bejaardenhuizen meer zijn.

Ik heb het gezien bij mijn tante van 92 : pas als het echt niet meer kan (beroerte of zo vallen, dat je niets meer kunt, word je opgenomen in een verzorgingshuis).

Als je je kunt voortbewegen in een rolstoel en zelf kunt eten, moet je blijven in je te grote woning.....

Echt triest.

panter22
door panter22 Oct 3, 2021 om 14:49
6599 Antwoorden / Vragen

Wie wil er nog met kinderen in een flat wonen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 3, 2021 om 15:01
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Panter22,

Heeft u het programma "Een huis vol" gezien op tv? : er was ook een groot gezin uit Amsterdam,dat woont in een flat.

En met al die overstromingen in Limburg woon ik toch liever wat hoger dan de begane grond.

cr
door crazyritten Oct 10, 2021 om 21:38
5 Antwoorden / 2 Vragen

Geboren Amsterdammer,
Mijn zoon heeft geen vriendin, weet niet hoe je daarbij komt.
Ik ga idd naar mijn huisarts voor een verklaring omdat mijn zoon idd vaak mantelzorger is voor mij en het huishouden.
Ik heb chronische ziektes zoals Fibromyalgie, Lymfoedeem en Lipoedeem, daarnaast PDS, bekkeninstabiliteit en rug en nekklachten overgehouden van een brommerongeluk op mijn 16de.
Er zijn dagen bij dat ik helemaal niets kan en dan doet mijn zoon wat hij kan in het huishouden, zeker als het voor hem een werkdag betreft.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2021 om 21:57
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jacquelien,

Volgens mijn advocaat destijds zou ik meer kans maken op de sociale-huur-5 -kamerwoning van mijn moeder als mijn inwonende vriendin zwanger zou raken.

Maar dat had ik er niet voor over........

mahadma
door mahadma - Oct 2, 2021 om 21:39
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou in elk geval in aktie komen en gewoon uw zoon als medehuurder op het contract laten zetten. Komen ze met problemen, is dat punt 2.

Donuts
door Donuts Oct 2, 2021 om 21:43
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, dat kan niet 'gewoon'.

Donuts
door Donuts - Oct 2, 2021 om 21:43
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dan staat je zoon dus al 6 jaar ingeschreven als woningzoekende als hij zo verstandig is geweest om dat op zijn 18e te regelen.

Eén van de regels is ook dat inwonende kinderen pas na hun 30/35e jaar als medehuurder kunnen worden ingeschreven.

cr
door crazyritten Oct 2, 2021 om 21:46
5 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn zoon staat idd vanaf zijn 18de al ingeschreven.

Ik kon niet vinden op de website van de woningraat dat mijn zoon 30 of 35 moet zijn.
Is dit een vaste regel bij iedere woningbouwvereniging?

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 2, 2021 om 21:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De vigerende wet-/regelgeving  heeft het over meerderjarig!

cr
door crazyritten Oct 10, 2021 om 21:36
5 Antwoorden / 2 Vragen

Sprietje, mijn zoon staat sinds zijn 18de ingeschreven bij Woningnet en ik sinds een jaar of 2. Dit omdat ik in een andere gemeente stond ingeschreven omdat mijn toenmalige partner daarheen wilde verhuizen nadat we getrouwd zouden zijn.
Deze relatie is over sinds 3 jaar.

panter22
door panter22 Oct 11, 2021 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Als de woningstichting weet dat je 2 jaar ingeschreven staat voor een andere woning, dan wordt er vanuit gegaan dat je zoon meeverhuist. Nu medehuurder worden betekent dat jij kunt verhuizen en je zoon de huur voor dit huis van jou overneemt. Dat is iets heel anders dan bij plotseling overlijden op straat staan.Je woont wel erg klein voor een huis met 4 slaapkamers.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2021 om 21:53
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Een kind kan wel degelijk medehuurder worden als ook aangegeven in de uitzending van vanavond. De informatie op de website van de verhuutrder is m.i. onjuist. Zie ook deze info m.b.t. een gerechtelijke uitspraak en vooal hetgeen wordt gesteld ten aanzien van het mede bewoner kunnen zijn. https://www.schenkeveldadvocaten.nl/een-inwonend-kind-sprake-van-medehuurderschap/ en deze https://avcadvocaten.nl/2018/09/17/medehuur-of-voortzetting-huurovereenkomst-door-inwonend-meerderjarig-kind/  en vooral deze waarin het huurrecht is toegewezen ondanks verzet van de verhuurder.

Dan een direct antwoord: snel een verzoek doen dat uw zoon medehuurder is. Rollen omdraaien kan m.i. niet!

Evt. voor nader advies Medehuur en voortzetting huurovereenkomst bij overlijden (avcadvocaten.nl) of https://www.woonbond.nl/huurderslijn waar men dan wel zal vragen of u lid bent maar mogelijk bent u lid van de huurdersbelangenorganisatie die verplicht is en mogelijk voor haar leden collectief is aangesloten bij de Huurdersbond.

Donuts
door Donuts Oct 3, 2021 om 08:43
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het verzoek voor medehuurderschap is in je 1e link - terecht - afgewezen door de rechter.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 3, 2021 om 10:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

En in de tweede link toegewezen zoals ik er bij aangaf: zie vooral deze! De links zijn bedoeld om aan te geven welke voorwaarden er zijn en het dus ook afhankelijk is wat een rechter bepaalt op basis van de aangevoerde feiten en dan is ook nog hoger beroep mogelijk.

panter22
door panter22 Oct 3, 2021 om 15:05
6599 Antwoorden / Vragen

Die zaak ging over een zoon van 38 jaar die zijn hele leven thuis had gewoond, voor zijn moeder zorgde en een gemeenschappelijke huishouding voerde. Daar was sprake van een uitzondering op de regel.
Als je kijkt in de bijdrage van Marita5, dan had hij in aanmerking kunnen komen om medehuurder te worden.
Dat is iets heel anders dan een zoon van 24 jaar die gewoon nog thuis woont.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 3, 2021 om 20:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zeg ik dan iets anders met mijn verwijzingen etc. Ik verwijs naar info die van belang is en gaf aan om zeker een aanvraag te doen!! En de reactie van @MARITA5 is van een later tijstip! En volgens de vigerende wet- en regelgeving is zoals ik aangaf de reactie van de verhuurder onjuist! En nu is het zeker ook goed om kennis te nemen van de gang van zakenin Enschede m.b.t. een soortgelijke zaak.

(Was uw reactie nu echt nodig of kon u het niet nalten?)

panter22
door panter22 Oct 4, 2021 om 16:09
6599 Antwoorden / Vragen

Ik lees de link die jij geeft, omdat ik daar belangstelling voor heb. Dat is niet om jou aan te vallen oid.
Als je kijkt naar de jurisprudentie en de bepalingen daaruit die Woningraat nog eens weergeeft. is het kansloos voor de zoon van ts om medehuurder te worden.

cr
door crazyritten Oct 10, 2021 om 21:42
5 Antwoorden / 2 Vragen

Panter22, mijn zoon is vaak mantelzorger omdat ik met chronische ziektes kamp die behoorlijk erin hakken. Er zijn dagen dat ik een doos kan sjouwen, maar vaker ook dagen dat ik moeite heb om een bord met brood vast te houden.
Ook mijn zoon heeft zijn hele leven bij mij gewoond en ook hier is sprake van een gemeenschappelijke huishouding. Ik heb een uitkering met een kostendelersnorm en wordt voor 50% gekort. De bijdrage die mijn zoon iedere maand doet is een behoorlijk bedrag.
Het is zeker niet kansloos om mijn zoon medehuurder te laten worden aangezien hij vaak mijn taken thuis moet overnemen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 3, 2021 om 05:48
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Even Kassa van gisteravond teruggekeken : echt schandelijk hoe die woningbouwvereniging omgaat met een Nederlandse burger.....

Gelukkig wordt er een oplossing gezocht dankzij druk van Kassa.

Ook positief nieuws, na veel media-aandacht :
Die 2 zussen in  Enschede mogen blijven wonen in hun ouderlijk huis:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1612191222/enschedese-zussen-fabienne-en-valerie-mogen-toch-in-hun-huis-blijven-wonen

ne
door neodutchio Oct 3, 2021 om 08:03
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Een woningbouwvereniging maakt geen wetten. Zij gaan dus niet schandelijk te werk, de wetgever gaat schandelijk te werk. De 2 zusjes in Enschede mogen blijven wonen, maar dat is tegen de wet in. Als woningzoekende zou je nu zelfs de rechter kunnen inschakelen als jij recht zou kunnen hebben op dat betreffende huis.

rj
door rjw Oct 3, 2021 om 10:26
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Blijkbaar is het tegenwoordig al positief nieuws als de wet selectief wordt toegepast, afhankelijk van hoeveel media-aandacht je weet te creeren.

panter22
door panter22 Oct 3, 2021 om 15:10
6599 Antwoorden / Vragen

@Geborenamsterdammer, heb je wel de reactie van de woningbouw gelezen? Ze hoefde niet naar de  daklozenopvang en kon bij een tante tijdelijk wonen.
Ze heeft nog bijna 3 jaar in de huurwoning gewoond en zich pas recent ingeschreven voor een andere woning,
Wat een uitzending. Halve waarheden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 3, 2021 om 17:39
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Panter22,

Heeft u voor mij de link waar dat staat?

Ik weet, dat de dame in kwestie voor haar grootouders zorgde tot aan het overlijden van hen.

Waarom de betreffende woningbouwvereniging de dame geen passende woning heeft aangeboden is mij een raadsel en asociaal.

panter22
door panter22 Oct 3, 2021 om 18:34
6599 Antwoorden / Vragen

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/corporatie-groenwest-zet-wees-geworden-huurder-uit-huis-zonder-alternatief
K
lik in de link onderaan op de reactie van de gemeente en de reactie van Groenwest.
Je weet niet wat er precies gebeurd is. In 2017 is al een advocaat ingeschakeld. Maar waarom zij zich toen niet heeft ingeschreven als woningzoekende is mij een raadsel Zo te zien gaat het om een huurwoning met minimaal 3 slaapkamers.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 3, 2021 om 19:52
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Panter22,bedankt;

De woningbouwvereniging schuilt zich achter de gemeente omdat er geen huisvestingsvergunning voor mevrouw is toegekend.

De reactie van de gemeente is ook kil.

Ik zet beneden er een foto van omdat de achternaam van mevrouw niet wordt genoemd.

panter22
door panter22 Oct 4, 2021 om 08:22
6599 Antwoorden / Vragen

@geboren Amsterdammer, het was toch nog anders dan die zielige vrouw van 29 jaar die zomaar uit het huis van haar overleden opa werd gezet.
Ik heb de uitspraak voor je opgezocht.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2021:4991
Uit de uitspraak:

GroenWest krijgt van de gemeente bericht dat de grootvader is overleden. Daarom stuurt GroenWest op 10 juli 2018 een brief aan de erfgenamen van de grootvader en de feitelijke bewoners van het adres [adres] te [woonplaats1] . In die brief schrijft GroenWest dat er op het adres behalve de grootvader nog vijf andere personen (onder wie [kleindochter1] en [kleindochter2] ) staan ingeschreven. GroenWest schrijft ook dat de huurovereenkomst die de grootvader had, door zijn overlijden eindigt op 31 juli 2018.

De vijf op het adres [adres] te [woonplaats1] ingeschreven personen zijn allen kleinkinderen van de grootvader.

marita5
door marita5 - Oct 3, 2021 om 07:00
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Crazyritten ,

N.a.v. uw reactie ,

DOOR CRAZYRITTEN 2 OKT. 2021 OM 21:46
3 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Mijn zoon staat idd vanaf zijn 18de al ingeschreven.

Ik kon niet vinden op de website van de woningraat dat mijn zoon 30 of 35 moet zijn.
Is dit een vaste regel bij iedere woningbouwvereniging?

Staat wel op de site van Woningraat ,

Inwonende kinderen

Een kind kan in principe niet de status van medehuurder verkrijgen, omdat een ouder/kindrelatie niet wordt gezien als een duurzame gemeenschappelijke huishouding.
Normaal gesproken blijft een kind namelijk niet voor altijd bij zijn ouders wonen, maar gaat hij op een bepaald moment het huis
uit.
Een kind kan wel medehuurderschap aanvragen als hij aan één van de volgende voorwaarden kan
voldoen:
Het kind is minimaal 35 jaar oud en heeft zijn hele leven aaneengesloten in de woning van zijn vader of moeder gewoond.
Het kind heeft de intentie om voor altijd bij zijn vader of moeder te  blijven wonen.
• Het kind verzorgt de vader of moeder. Dit moet hij wel kunnen aantonen door het overleggen van een verklaring van de huisarts of specialist.
Als het kind nog zelfstandig woont op het moment dat hij het medehuurderschap aanvraagt, dan moet hij de eigen woning opzeggen.

Wil je medehuurderschap aanvragen? Lees dan eerst de toelichting.

ro
door ronny530 - Oct 3, 2021 om 08:48
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Enkel in uitzonderlijke gevallen kan de rechter tot medehuurderschap beslissen en vrees ik dat uw wens om de nog inwonende zoon medehuurder te laten worden niet uit zal komen. De gerechterlijke uitspraken die heremietkreeft aanhaald duiden er op dat het in beginsel niet kan tenzij om moverende redenen van de wet afgeweken kan worden en in uw geval zijn die er niet omdat u uit voorzorg handeld. In de uitzending werd duidelijk dat de woningbouw vereniging wel volgens de wet heeft gehandeld maar het sociale aspect buiten beschouwing heeft gelaten en geeft dat na tussenkomst van Kassa ook toe maar wel veel te laat want de dochter is op straat gezet. Ik heb zo'n zelfde situatie meegemaakt, mijn moeder werd ernstig ziek en werd voor de nodige zorg van mij afhankelijk, Toen ze overleed heb ik een verzoek tot overname van het huurcontract gedaan en dat verzoek werd uit het sociale aspect en moverende redenen gehonoreerd omdat ik voordat mijn moeder ziek werd al inwonend was en haar tijdens de ziekte periode heb verzorgd.

Donuts
door Donuts - Oct 3, 2021 om 08:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het staat je vrij om zo'n verzoek bij de wbv in te dienen, maar je zult zien dat deze wordt afgewezen. Geen enkele gezonde 24 jarige heeft immers de intentie om bij moeders' in huis te blijven wonen. Gang naar de rechter, niemand zal of kan je tegenhouden, maar ik geef je weinig tot geen kans.

Meestal krijgt een volwassen inwonend kind een andere, passende woning aangeboden als de ouder overlijdt.
Jouw woning is sowiewo te groot (dus niet passend) voor een alleenstaande.

Je zoon staat ondertussen al 6 jaar ingeschreven, over een jaar of 3-4 heeft hij voldoende inschrijfjaren opgebouwd om een reële kans te maken op een eigen huurwoning. Ik zou me niet zo'n zorgen maken, hij is 24 en hij komt vast wel op zijn pootjes terecht als er onverhoopt iets met jou zou gebeuren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 3, 2021 om 20:25
16885 Antwoorden / 202 Vragen

??? Dat is dan aan een rechter omte bepalen!

cr
door crazyritten Oct 10, 2021 om 21:50
5 Antwoorden / 2 Vragen

Sprietje, Ik heb niet altijd met mijn zoon in deze woning gewoond. Mijn jongste zoon is sinds 4 jaar op zichzelf.
Deze woning heb ik 12 jaar geleden op gereageerd en ik kreeg deze woning zonder gedoe. Voor 3 personen was deze woning passend.
Zodra ik kom te overlijden zal mijn zoon scheefwonen zoals ze dat noemen. Dan kunnen ze hem er ook niet zomaar uit zetten. Huurdersbescherming. Wel kunnen ze zijn huur dermate verhogen dat hij net onder de sociale huurgrens zit qua huurtoeslag. Dit weet ik omdat mijn vriendin dit een paar jaar geleden kreeg. Zij heeft toen een appartement gekocht, dit kon zij zich financieel veroorloven.

Ik maak me ook geen zorgen, weet ook niet waarom je dat zegt. En ja, hij komt echt op zijn pootjes terecht, maar ik ken mijn zoon goed genoeg dat als ik weg kom te vallen hij het niet gaat trekken, en geloof me dat geen enkel kind het niet zwaar zou hebben als een ouder komt te overlijden.
Dat is al erg genoeg en als er dan ook nog zoiets is dat je uit je huis wordt gezet terwijl je nog steeds rouwt en nergens naartoe kunt, dat is toch wel bizar.
Liever zoek ik nu alles goed uit en weet ik waar ik aan toe ben.

panter22
door panter22 - Oct 3, 2021 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Logisch dat je zoon geen medehuurder kan worden.
Als dat zou kunnen, dan kunnen alle kinderen medehuurder worden en komt er nooit meer een huurwoning vrij.
Bovendien woon je in een te grote woning,
Een of tweepersoons huishoudens kunnen tegenwoordig geen sociale huurwoning krijgen met 3 of meer slaapkamers.
En als je een huurwoning hebt rond de €600 dan verdient je zoon te veel.
Je zoon hoofdhuurder maken is wel wat al te gemakkelijk gedacht.
Jij moet je huurwoning opzeggen en je zoon krijgt deze met voorrang  toegewezen?
En waarom zou je jezelf opofferen voor je zoon?
Hij is jong en kan een woning kopen. Sterker nog als hoofdhuurder kan hij zeggen dat je moet vertrekken en sta jij op straat.

cr
door crazyritten Oct 10, 2021 om 21:56
5 Antwoorden / 2 Vragen

Panter22. Ik woon niet in een te grote woning. Deze woning is mij toegekend 12 jaar geleden toen beide kids nog bij mij woonde. De jongste is sinds 4 jaar op zichzelf.

Mijn zoon verdiend teveel? Hoe kom je daar nu weer bij? Beetje raar dat je denkt dat mijn zoon teveel verdient. Heeft er niets mee te maken. Ik heb een uitkering met een kostendelersnorm  en ik word 50% gekort. Hij betaald maandelijks een behoorlijk bedrag.
En waarom zou ik te makkelijk gedacht hebben om mijn zoon hoofdhuurder te maken? het is een vraag. Ik ben echt niet de enige die over zo'n vraag nadenkt.

Ik offer mezelf niet op voor mijn zoon. Dat jij dat zo ziet vind ik bizar.
Hij kan niet eens een woning kopen omdat hij geen 15 of 20.000 euro eigen geld heeft. Dat kan ook niet omdat hij mij maandelijks moet bijstaan ivm die kostendelersnorm. Kopen doet hij niet zomaar en daar heeft hij zijn redenen voor.
Gelukkig ken ik mijn zoon erg goed en hij zal mij nooit op straat zetten mocht hij hoofdhuurder worden. Daar is allang over gepraat en hij kwam zelf met het idee om alles op papier te zetten wat dan eventueel kan of niet kan.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 3, 2021 om 13:49
433 Antwoorden / 2 Vragen

Een geschikte (huur?) woning is vaak niet voor iedere alleenstaande weggelegd. Zeker als het inkomen zodanig is
dat er alleen maar gehuurd kan worden in de buurt van de maximale grens voor een sociale huurwoning.
Een alleenstaande met een inkomen net onder de maximale grens die mogen geen grote eensgezinwoning huren
want dat zeggen ze: "Sorry dat huis mag U niet huren als alleenstaande, dat huis is te groot"  Als deze alleenstaande
vervolgens reageert op een kleinere, lees goedkopere, woning dan krijgt deze alleenstaande te horen van:
"sorry dat huis mag U niet huren want U verdient te veel voor dat huis"   Wil die alleenstaande vervolgens dan
maar gaan kopen. Dan krijgt deze alleenstaande te horen van: Sorry dat huis kunt U niet kopen want met uw
salaris is de maximale hypotheek die U krijgt lang niet genoeg voor dat huis"

panter22
door panter22 Oct 3, 2021 om 14:24
6599 Antwoorden / Vragen

Nou moet je niet overdrijven. Er zijn meer sociale huurwoningen of appartementen boven de €600 met 1 of 2 slaapkamers dan er onder . Alleen je vindt ze niet binnen 1 of 2 jaar.
En ben je bereid en in staat minimaal €800 te betalen, dan zijn worden er genoeg woningen particulier aangeboden.
Je mag blij zijn dat de tijden veranderd zijn en je als alleenstaande in aanmerking komt voor een huurwoning.

cr
door crazyritten Oct 10, 2021 om 21:59
5 Antwoorden / 2 Vragen

Panter22, Franske1958 heeft wel degelijk gelijk.
Jij denkt hier veel te makkelijk over. Particulieren woningen worden zelden onder de 1000 euro aangeboden. En dat kunnen heel veel jongere niet betalen. Hoe graag ze ook zouden willen. Fijn he, die huisjesmelkers.

panter22
door panter22 Oct 11, 2021 om 09:44
6599 Antwoorden / Vragen

Je zoon staat al 6 jaar ingeschreven. Maar als hij te veel verdient voor een sociale huurwoning, dan moet hij meer betalen. Je betaalt toch ook ca. 1/3 of 1/4 van je uitkering aan huur.

marita5
door marita5 - Oct 3, 2021 om 15:15
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@crazyritten ,

Dit staat op de site van mijn WBV ,

Inwonende kinderen?

Uw inwonende kinderen kunnen meestal geen medehuurderschap aanvragen, maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld inwonende kinderen die ouder zijn dan 35 jaar en altijd bij hun ouders hebben gewoond. Dit wordt echter per situatie beoordeeld. Vul samen het aanvraagformulier in, voorzien van een uittreksel Basisregistratie personen waaruit blijkt dat u altijd op het ouderlijk adres gewoond heeft. Dan nemen wij uw aanvraag in behandeling.

Mantelzorger?

Of u als mantelzorger medehuurder kunt worden, beoordelen we per situatie. U moet in ieder geval aan kunnen tonen dat u al minimaal twee jaar een duurzaam huishouden voert in de woning. Lever bij ons het ingevulde aanvraagformulier, samen met een uittreksel Basisregistratie personen waaruit blijkt dat u minimaal twee jaar op dit adres woont en een bewijs van het mantelzorgcompliment dat u ontvangt.

cr
door crazyritten Oct 10, 2021 om 22:00
5 Antwoorden / 2 Vragen

Maritas, dank je wel voor je antwoord.
Mijn zoon is door mijn chronische ziekten mantelzorger als ik een slechte dag heb. Die dagen komen eerder naarmate ik ouder wordt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 3, 2021 om 17:41
1781 Antwoorden / 31 Vragen

De huizenmarkt is ziek in Nederland.

panter22
door panter22 Oct 3, 2021 om 18:43
6599 Antwoorden / Vragen

Ja, goedkope huurhuizen worden opgekocht en voor veel geld verhuurd. Of opgeknapt en met een vette winst weer doorverkocht. Minister Blok in het kabonet RutteII:

De afbraak van de volkshuisvesting als brede voorziening voor een groot deel van de bevolking is al decennia gaande maar is tijdens het ministerschap van Stef Blok in een stroomversnelling geraakt. Sociale huurwoningen moesten in de uitverkoop. Blok struinde hoogstpersoonlijk vastgoedbeurzen af om buitenlandse beleggers te verleiden sociale huurwoningen op te kopen.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/opinie/column/5027526/blok-woningmarkt-veldhoven-crisis-woningnood-huizenprijzen-daklozen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 3, 2021 om 19:54
1781 Antwoorden / 31 Vragen

De reactie van de gemeente vind ik erg kil.

Hopelijk gaat de Ombudsman een onafhankelijk onderzoek instellen als mevrouw hierom vraagt.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 11, 2021 om 10:58
433 Antwoorden / 2 Vragen

Mocht uw zoon toch ooit een sociale huurwoning op zijn naam krijgen, dan is er ook altijd het "gevaar" dat
ooit zijn werkgever gaat zeggen van: Beste man, Ik ben erg tevreden over uw functioneren, U krijgt promotie.
Dan is uw zoon, als hij een sociale huurwoning huurt verplicht om dat eerst een goed door te rekenen of dat hij
met die promotie niet boven een grens uitkomt waardoor hij, omdat hij ineens allerlei toeslagen gaat verliezen of
scheefhuurder gaat worden, En er dan per saldo op jaarbasis soms flink op achteruit kan gaan.  Hetgeen ook het
geval kan zijn als hij ooit een partner gaat vinden die ook een eigen inkomen heeft.  In sommige gevallen kan iemand
in een sociale huurwoning er per saldo flink op vooruit gaan door part time te gaan werken. Er wordt immers gelukkig
alleen maar naar iemand zijn inkomen gekeken, niet in hoeveel uur per week iemand daarvoor heeft moeten werken.