yerodin
door yerodin Jun 14, 2021 om 09:37
Geldzaken & recht

Zorgtoeslag en een aflossingsvrije hypotheek

Ik ontvang maandelijks een zorgtoeslag. Nu kun je via een rekenhulp op de website van de belastingdienst berekenen waarop je maandelijks recht zou hebben. Er staat ook een vraag bij dat als je een koopwoning hebt, wat je maandelijkse hypotheeklasten zijn. Ik heb een hypotheek welke voor een deel bestaat uit annuiteit en voor een deel uit aflossingsvrij. Mag ik het volledige hypotheekbedrag invullen of alleen het bedrag welke ik maandelijks aan annuiteit betaal.

2255 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 14, 2021 om 09:40
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Dat lijkt mij toch duidelijk: het bedrag dat u maandelijks betaalt. De maandelijkse lasten worden gevraagd. Het volledige hypotheekbedrag wordt toch niet gevraagd?

ma
door malty - Jun 14, 2021 om 09:46
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hypotheeklasten zijn toch wat u maandelijks aan rente en aflossing betaald.
Wat ik begrijp is dat wanneer u de rente van de aflossingsvrije hypotheek niet mag aftrekken bij uw inkomstenbelasting mag u deze ook niet meetellen voor de zorgtoeslag.
Zoals u kunt lezen mag u alleen de rente opgeven bij uw toetsingsinkomen en niet de aflossing.

yerodin
door yerodin - Jun 14, 2021 om 09:50
8 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb de belastingdienst gebeld, maar degene die ik aan de telefoon kreeg dacht dat ik het aflossingsvrije hyptheek bedrag er niet bij mocht tellen. Omdat ik de afgelopen maanden blijkbaar teveel aan zorgtoeslag heb gekregen wordt dit bedrag het komende half jaar in mindering gebracht. Er werd verteld dat zij via de gemeente/uitkerende instantie op de hoogte worden gesteld van mijn inkomen. Op mijn vraag of ik het in 1 keer mocht betalen van mijn vakantiegeld werd er geantwoord dat dit niet kon omdat het systeem dit niet toelaat.

Donuts
door Donuts - Jun 14, 2021 om 09:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Voor de zorgtoeslag wordt gekeken naar je jaarinkomen. Je hypotheek heeft er niets mee te maken. Als je moet terug betalen, heb je een te laag (geschat) inkomen opgegeven.

yerodin
door yerodin Jun 14, 2021 om 09:58
8 Antwoorden / 9 Vragen

Dat snap ik, maar waarom moet je dan in de rekenhulp (als je een koopwoning hebt) je hypotheekbedrag invullen. Dan is dat toch een onnodige vraag.

Donuts
door Donuts Jun 14, 2021 om 10:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ontvang je geen salaris dan?

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@yerodin

Het is een rekenHULP, om te controleren of de toeslag een beetje klopt.

En het hypotheekbedrag moet helemaal niet ingevuld worden.

getty
door getty - Jun 14, 2021 om 10:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie de combi zorgtoeslag en hypotheek niet. voor de zorgtoeslag wordt naar mijn idee nergens gevraagd naar hoe u woont.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2021 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is de uitgebreide proefberekening.

panter22
door panter22 - Jun 14, 2021 om 10:04
6599 Antwoorden / Vragen

Tel alleen de aftrekbare (hypotheek)rente mee. Het gaat om de rente van leningen die u hebt afgesloten voor de koop, onderhoud of de verbouwing van uw woning. Het aflossingsdeel telt dus niet mee. Vul het bedrag in hele euro's in. Rond af naar boven.

Maar waarom zoveel gereken? De belastingdienst rekent alles achteraf voor je uit. Heb je te weinig zorgtoeslag gekregen, dan wordt dit in het volgende jaar gewoon uitbetaald. Hoef je zelf niets voor te doen.
Omgekeerd, als je je nu rijk rekent, dan moet je volgend jaar betalen.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2021 om 10:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt blijkbaar het uitgebreide formulier ingevuld om te berekenen of u recht hebt op zorgtoeslag.

U dient bij de maandelijkse betaling de rente op te geven van de aflosvrije hypotheek en het rentedeel van de annuiteit. Dus niet de aflossing of de verzekering.

Met de opgegeven WOZ waarde rekent dat programma dan zelf uw toetsingsinkomen uit en op hoeveel zorgtoeslag u ongeveer recht hebt.

Dat kunt u vergelijken met het bedrag aan zorgtoeslag dat u nu krijgt.

Krijgt u nu echt te veel, dan is het verstandig het hogere toetsingsinkomen door te geven, zodat de toeslag de komende maanden verlaagd wordt.

Dat eventueel doorgeven doet u door in te loggen op Toeslagen, en daar is de mogelijkheid "Er wijzigt iets in mijn inkomen". Dan wordt de toeslag aangepast en zult u rond 20 juli het aangepaste bedrag ontvangen.

yerodin
door yerodin - Jun 14, 2021 om 10:44
8 Antwoorden / 9 Vragen

Het 1 en ander is me nu duidelijk. Aangezien ik hier nog maar 1 1/2 jaar gebruik van maak is dit voor mij nieuw, merk ik dat je heel goed moet opletten en moet doorvragen wil je de juiste antwoorden krijgen bij allerlei instanties.
Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Iv
door Ivo W - Jun 14, 2021 om 12:49
729 Antwoorden / Vragen

U moet de betaalde hypotheekrente invullen in de uitgebreide proefberekening, omdat wegens hypotheekrenteaftrek de betaalde hypotheekrente van invloed is op uw belastbaar inkomen.

Hoe meer hypotheekrente u jaarlijks moet betalen, hoe meer recht op zorgtoeslag.

Donuts
door Donuts - Jun 14, 2021 om 13:02
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een goed antwoord begint bij een goede vraag. Als je gewoon in loondienst bent, heb je met dat hele hypotheek gebeuren helemaal niets te maken.