Ma
door Matthewheezen Apr 12, 2018 om 15:36
Geldzaken & recht

Zorgverzekering / Eigen risico / facturatie

Goedemiddag,

Wie o wie kan mij helpen met het volgende.

Dit jaar 24-01-2018 zijn mijn amandelen verwijderd in het ziekenhuis. Hieraan is op 03-01-2018 een vooronderzoek door de anesthesist uitgevoerd.

Op 05-12-2017 ben ik voor de eerste keer naar het ziekenhuis geweest om überhaupt te kijken of de operatie nodig zou zijn. Dit was een controle van maximaal 30 seconden.

Nu krijg ik de rekening van de zorgverzekeraar welke wordt belast over het jaar 2017. Dit omdat het ziekenhuis een dossier heeft geopend op 05-12-2017. Ondanks dat de afspraak met de anesthesist  en de operatie zelf in 2018 uitgevoerd zijn worden de kosten toch in 2017 belast.

Normaal zou je denken wat is het probleem?

Nu is het geval dat mijn eigen risico in 2017 EUR 885,00 en in 2018 is dit EUR 375,00 ( dit was reeds eerder in 2017 gewijzigd).

Het kost mij nu de EUR 870,73, maar wanneer de kosten in 2018 belast zouden worden gaat het om een bedrag van EUR 375,00 (complete eigen risico).

Het ziekenhuis geeft aan niks te kunnen doen.

Ik vindt het persoonlijk nogal krom dat wanneer jij je dus voor het eerst ergens meldt met een probleem deze datum aangehouden wordt als datum voor de facturatie.

Is het logisch dat er op deze manier gefactureerd wordt of is dit een probleem waar meer mensen tegenaan lopen, maar dan wellicht precies het tegenovergestelde?

Ik hoop hier wat duidelijkheid over te krijgen.

Alvast bedankt,

Matthew Heezen

2361 7 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Apr 12, 2018 om 15:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat mag je natuurlijk krom vinden, maar zo werkt het wel. Het klopt dus dat dit t.l.v. het eigen risico 2017 komt.
Meer informatie hierover kun je hier lezen https://www.independer.nl/ziekenhuis/info/wat-kost-mijn-behandeling-in-een-ziekenhuis/uitleg-dbc-code.aspx

Zie ook vooral het voorbeeld genoemd onder 'eigen risico en je dbc'.

Ik vindt het persoonlijk nogal krom dat wanneer jij je dus voor het eerst ergens meldt met een probleem deze datum aangehouden wordt als datum voor de facturatie.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2018 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had dus in januari 2018 voor de eerste keer naar het ziekenhuis moeten gaan, dan was het ten laste van het eigen risico 2018 gegaan. Nu is de DBC in december 2017 geopend. En de daarmee samenhangende kosten, ook die in januari 2018 gemaakt zijn, komen ten laste van het eigen risico van 2017.

U dacht wellicht in december 2017 er zit een operatie aan te komen, dus ik breng het eigen risico voor 2018 omlaag, maar zo werkt het niet.

Ma
door Matthewheezen Apr 12, 2018 om 16:48
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie. Helaas was ik hier niet van op de hoogte en is dit nu inmiddels wel duidelijk.
Wat betreft het verlagen van het eigen risico. Ik begrijp de gedachten, maar dit was echter niet de reden en was reeds eerder in 2017 ingevoerd ( vandaar ook kort aangegeven in de vraag).
Bedankt voor de reactie.

panter22
door panter22 - Apr 12, 2018 om 15:52
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is het risico wat je neemt als je een het eigen risico met €500 gaat verhogen omdat je minder premie hoeft te betalen.
Je hebt mis gegokt en nu moet je €500 extra betalen. Daar heb je voor gekozen.
Dan had je het eerste onderzoek in januari van dit jaar moeten plannen.

Ma
door Matthewheezen Apr 12, 2018 om 16:50
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.
In deze kwestie heeft het alleen niet met gokken te maken. Ik begrijp de denkwijze. Echter was deze keuze gemaakt eerder in 2017 vanwege andere redenen.
Nogmaals bedankt voor de reactie.

panter22
door panter22 Apr 12, 2018 om 18:39
6599 Antwoorden / Vragen

Om wat voor reden het ook gaat, je neemt een risico. Dat risico kun je nemen als je goed gezond bent en die €500 achter de hand hebt.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Apr 12, 2018 om 16:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik hoop hier wat duidelijkheid over te krijgen.
Daar ben je dan wel wat (te) laat mee. Je had je beter eerst even vooraf kunnen oriënteren/informeren. Dat had je een hoop kosten gescheeld.
De behandeling is in december gestart; bij het 1e consult wordt er een zgn DBC geopend.
https://www.zorgwijzer.nl/faq/naheffing-eigen-risico

Eigen risico

Een DBC blijft maximaal 120 dagen openstaan. Voor poliklinische niet-operatieve behandelingen is de looptijd 90 dagen. Als deze periode is afgesloten, zal het ziekenhuis de factuur opmaken en de nota naar de zorgverzekeraar versturen. In sommige gevallen wordt de rekening naar de patiënt gestuurd.
Voor info: https://www.zorgwijzer.nl/faq/dbc

Ma
door Matthewheezen Apr 12, 2018 om 16:51
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel! Duidelijk verhaal.
Helaas vooraf niet over nagedacht.

Topantwoord

marita567
door marita567 - Apr 12, 2018 om 16:17
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Matthew Heezen ,

Behandeling gestart in 2017? Dan betaalt u eigen risico van 2017

Is uw behandeling (uw DBC) in 2017 gestart en pas in 2018 gesloten?  Dan krijgt u pas in 2018 de rekening. Maar voor het eigen risico kijken wij naar wanneer de behandeling is gestart. Dus als u eigen risico moet betalen, betaalt u voor deze DBC uw eigen risico van 2017. Het kan ook zijn dat voor uw behandeling een tweede DBC in 2018 wordt geopend. Daarvoor betaalt u wel uw eigen risico van 2018.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel. ( voorbeeld VGZ )

https://www.vgz.nl/nieuws/waarom-krijg-ik-nu-nog-een-rekening-voor-2017

Ma
door Matthewheezen Apr 12, 2018 om 16:51
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de duidelijke reactie.

marita567
door marita567 Apr 12, 2018 om 16:55
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Graag gedaan .

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 12, 2018 om 17:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Onderwerp 1428.

me
door mein33 - Apr 12, 2018 om 17:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op 05-12-2017 ben ik voor de eerste keer naar het ziekenhuis geweest !
En op die datum begint ook het (grote) rekenen, want het begin is echt het begin, ook als het wat minder gunstig uitpakt.
U heeft er zelf voor gekozen om een verhoogd eigenrisico te nemen tegen een kleine korting op de premie en voor het nemen van dat (verhoogde) risico moet u nu boeten.
Soms pakt de gok gunstig uit, maar je kunt er ook een behoorlijke tik op de vingers van krijgen en dat is u nu gebeurt.
Op je gezondheid en de kosten daarvan moet je geen onnodige risico's nemen, dat pakt meestal verkeerd uit.

Hopelijk is de ingreep goed verlopen en bent u weer volledig opgeknapt. ;-))

tijger1
door tijger1 Apr 12, 2018 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kleine korting is toch minstens € 200.

me
door mein33 Apr 12, 2018 om 18:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is net als een lot van de Staatsloterij, je kunt winnen of verliezen en in dit geval is er flink verloren.
Volgend jaar weer nieuwe inleg en nieuwe kansen. ;-))