BOOS111
door BOOS111 Jul 1, 2022 om 11:29
Huishouden & energie

17 weken wachten op aansluitingen nieuwbouwhuis elektra en water

Ons nieuwbouwhuis is bijna af en omdat ik graag half september wil kunnen intrekken heb ik op 15 juni netjes een aanvraag gedaan voor het verplaatsen van de bouwaansluitingen voor water en elektra naar de meterkast (3 maanden voor de gewenste uitvoerdatum). Alleen op de website van Enexis kon ik iets vinden over de geschatte wachttijd (12 weken ivm drukte, dus normaal gesproken korter!!), dus ik zou nog mooi op tijd zijn. Ook bij de aanvraag kon ik als gewenste planning week 36 kiezen.
Nu blijkt dat de aannemer pas in week 41 komt (17 weken na de aanvraag). Dit betekent voor mij een maand vertraging van de verhuizing, een maand dubbele lasten en 2 verhuizingen binnen een maand. Ik vind het onbehoorlijk dat deze wachttijden zo lang zijn. De hele bouw van het huis is in 52 weken afgerond, maar een paar leidingen doortrekken duurt 17 weken... De aannemer (Heijmans) die de werkzaamheden uit moet voeren is niet geneigd om de planning aan te passen of te zoeken naar een alternatief. De netwerkbeheerders (Enexis en Brabant Water) zijn afhankelijk van de aannemer voor de planning en het is niet mogelijk om een andere aannemer te zoeken, want dan gaat het nog langer duren (volgens klantenservice Enexis).Ik vind het onbehoorlijk dat deze bedrijven niet zorgen voor een snellere afhandeling en de klanten met het probleem laten zitten en ook geen oplossing aandragen of tenminste samen zoeken naar een oplossing. Ik ben bang dat meer mensen hier tegenaan lopen, en weet niet of er mogelijke oplossingen zijn. Het zou in ieder geval helpen om een duidelijke waarschuwing op de sites van netwerkbeheerders te plaatsen dat je dus kennelijk dit minimaal een half jaar van te voren moet regelen om op tijd te zijn.

940 10 Rapporteer
1paul
door 1paul - Jul 1, 2022 om 11:33
2329 Antwoorden / 0 Vragen
0
ju
door juliomariner - Jul 1, 2022 om 11:34
894 Antwoorden / 2 Vragen
2

U kunt het wel onbehoorlijk vinden maar ze hebben gewoon niet genoeg personeel. Dat kan niet zo 1,2,3 veranderd worden want er is gewoon geen personeel te vinden.
U kunt dus vanalles vinden maar dat zal de wachttijd niet verkorten.

Thecla58
door Thecla58 - Jul 1, 2022 om 11:41
332 Antwoorden / 3 Vragen
5

quote
Ook bij de aanvraag kon ik als gewenste planning week 36 kiezen.
unquote

Een gewenste aanvraag wil natuurlijk niet zeggen dat het dan ook in die week uitgevoerd wordt. Je hebt geen bevestiging ontvangen dat het ook in die week gebeurd
Dat Heijmans hun planning niet aan gaat passen omdat het niet in jouw straatje past vind ik niet meer dan normaal. Heb je enig idee wat een aanpassing van een dergelijk project aan kosten met zich meebrengt? Het is namelijk niet zomaar een paar leidingen doortrekken... 

Zelf ben ik een aantal keren naar een nieuwbouwwoning verhuisd en op het moment van de sleuteloverdracht (in het huis zelf) zaten alle meters er in en werd samen met de opzichter van de bouwer keurig netjes genoteerd wat de meterstanden waren.
Zou me verbazen als het in jouw geval anders zou zijn.

Dat je waarschijnlijk dubbele kosten hebt, is wellicht te wijten aan je eigen strakke planning. 

Ga, als dat mogelijk is, eens langs op de bouw en kijk in je toekomstige huis of er al een meter hangt.

sira
door sira - Jul 1, 2022 om 12:15
1209 Antwoorden / 24 Vragen
5

Dat is verdomd vervelend, ik kan mij uw frustratie voorstellen, maar het is helaas niet anders. We leven nu eenmaal momenteel in die tijd, met personeelstekorten, en het is te hopen dat dat een keer beter gaat worden. Het is wensdenken, maar ik vrees dat het alleen maar slechter zal gaan in Nederland.

getty
door getty - Jul 1, 2022 om 12:28
3909 Antwoorden / 10 Vragen
1

Overal zijn planning/leverings en personeelsproblemen, hier dus ook
Dit had  u kunnen verwachten, ook in deze sector is dit al een tijd gaande en brkend

 Het is niet anders.

me
door mein33 - Jul 1, 2022 om 13:25
5438 Antwoorden / 26 Vragen
2

Wegens een tekort aan werknemers worden de wachttijden om iets geregeld en of gedaan te krijgen alleen maar langer en langer.
Ook u zult moeten aansluiten achteraan in de wachtrij om aangesloten te worden.
Begrijpelijk dat de aannemer de planning van uw aanvraag niet naar voren wil halen, hij zou dan anderen in de wachtrij, ter uwer eer en glorie, moeten duperen door hun aanvraag nog langer uit te stellen.
Niets"onbehoorlijks" aan, maar alleen een gevalletje van overmacht.

panter22
door panter22 - Jul 1, 2022 om 13:56
6224 Antwoorden / Vragen
1

Lees je nooit een krant, kijk je nooit naar het journaal of een actualiteitenrubriek? Dan had je kunnen weten van de problemen bij aansluitingen van nieuwe huizen en verzwaarde aansluitingen. Je hebt nog geluk, bij Liander wordt aangeraden een half jaar van te voren aan te vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 1, 2022 om 16:49
15452 Antwoorden / 197 Vragen
0

Als al hiervoor gesteld: helaas en inzake het fenomeen van personeelsschaarste in ook deze sector en de 'vertragings'gevolgfen daarvan wordt al geregeld aandacht besteed in alle media! Vanuit juridisch oogpunt gezien: (ook) hier heeft men te maken met overmacht - gebrek aan vakkundig personeel! Vervelen, lastig maar waar.

Terzijde: week 41 is 5 weken later dan week 36. Afhankelijk van uw koopovereenkomst kunt u de aannemer mogelijk wel aanspreken op niet kunnen nakomen van afgespoken oplevering maar ook die zal zich dan beroepen op overmacht.

In deze context lijkt het mij uitermate zinvol dat u contact opneemt met https://www.eigenhuis.nl/contact/ voor juridische hulp (men zal dan wel vragen of u lid bent) of anders: Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

rj
door rjw - Jul 1, 2022 om 17:54
2520 Antwoorden / 5 Vragen
0

De netwerkbeheerder kan uiteraard niet in de planning van de aannemer kijken. Die geeft slechts aan wat gebruikelijk is. Het zou ook zomaar kunnen dat een andere aannemer in een andere gemeente sneller kan leveren. Wat moet de netbeheerder dan aangeven?

Iv
door Ivo W - Jul 2, 2022 om 15:58
422 Antwoorden / Vragen
0

De wettelijke maximale termijn voor het aansluiten van nutsvoorzieningen is vanaf het moment van definitieve aanvraag 18 weken. U had dus vooraf rekening moeten houden met ongeveer vier maanden wachttijd. En in uw geval houden de netbeheerders zich dus netjes aan die termijn. Dat is héél behoorlijk en netjes.

Als u het allemaal te lang vind duren dan had u de aanvraag eerder moeten indienen. Of als u die verantwoordelijkheid bij de aannemer heeft neergelegd: dan moet u uw beklag doen bij de aannemer. Ook wanneer de aannemer door het te laat aanvragen van de nutsvoorzieningen niet optijd uw woning kan opleveren. Dat kan u nog flinke financiële meevaller opleveren, indien de aanvraag de verantwoordelijkheid is van de aannemer conform uw overeenkomst.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ja
Jan Post - Aug 6, 2022 om 19:32
Voeding & gezondheid

ZOUT

In deze tijd waar gepromoot  wordt om minder zout te gebruiken.Gaat AH gehakt verkopen met zout erin.Dit  vindt ik volkomen kansloos. Wie verzint zoiets Lees meer

He
Heieind - Aug 7, 2022 om 07:34
Huishouden & energie

Ik ben het niet eens met de garantie van een composiet wasbak

Ik heb een nieuwe keuken gekocht en de leverancier heeft mij niet bij de aankoop gewezen op de risicos van een composiet wasbak. De zogenoemde thermochoc die kan plaatsvinden. Een wasbak van 1,5 jaar oud met een haarscheurtje, hierdoor lekt de bak. Er is een nieuwe bak geplaatst en daar moeten we 800 euro voor betalen! Nu beweren ze zelfs dat er een A4 bij heeft gezeten, dat je altijd de koude kra ... Lees meer

Ni
Nico Bergshoeff - May 2, 2022 om 18:50
Vakantie & reizen

Wie heeft er ervaring met Prettig Reizen ?

Wij willen  een reis boeken naar Turkije en kwamen ook op de site van Prettig Reizen terecht maar die zijn niet aangesloten bij d ANVR of SGR.
Wel bij een voor mij onbekende club , tw. GCTS ( Garantiefonds Consumenten voor de Toeristische Sector ).
Is er iemand bekend met Prettig Reizen en/of de GCTS ?


Lees meer