E.
door E. Smit Jun 20, 2023 om 17:21
Huishouden & energie
3 jaar lang te weinig opbrengst met zonnepanelen?

Ik heb sinds 2019, zonnepanelen op mijn nieuwbouw huis laten plaatsen.

Omschrijving: 15 panelen 295 wp met solaredge omvormer. Deze moesten dus 4425wp  opbrengen.

Dit geintje heeft mij 4741,74 gekost inclusief btw.

Nou ben ik er achter gekomen dat ik sinds 2019 "slechts" gemiddeld 1.6 mwh opbreng per jaar.

Dit kan toch nooit kloppen? Ben ik verkeerd geïnformeerd. Zijn ze niet goed aangesloten? En kan ik aanspraak maken op eventueel gemiste inkomsten? Al helemaal nu de energie prijzen giga hoog zijn

83596 44 Rapporteer
@q
door @qwerty@ - Jun 20, 2023 om 17:26
69 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je al gekeken in de app of alle omvormers van je 15 pannelen gezien worden ?

E.
door E. Smit Jun 20, 2023 om 17:37
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ze worden alle 15 gezien.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 20, 2023 om 17:31
7202 Antwoorden / 3 Vragen
E.
door E. Smit Jun 20, 2023 om 17:42
1 Antwoorden / 2 Vragen

Is dit dan niet infeite oplichting?.  1/3 is nogal een verschil. 80% kan ik nog mee leven. Maar dit is wel serieus...

Ja
door JannyBoe - Jun 20, 2023 om 18:05
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, u moet toch in eerste instantie bij de leverancier zijn?!
Installatie laten checken, in de technische en algemene voorwaarden kijken (hebt u een minimum opbrengstgarantie?), komen uw energierekeningen overeen met deze geringe opbrengst op uw app etc.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 20, 2023 om 20:01
2084 Antwoorden / Vragen

Ik zou eea eerst eens laten narekenen door iemand die de materie begrijpt en als dan blijkt dat de panelen inderdaad minder opbrengen dan de garantie (die hebt u neem ik aan zwart op wit) kunt u uw leverancier in gebreke stellen, mits die nog in bedrijf is natuurlijk.

pr
door prikker Jun 21, 2023 om 11:05
15 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kan een leverancier nu garanties geven over de hoeveel energieopbrengt... die is afhankelijk van onderhoud van de panelen, schoonmaken en aantal zonne uren in een jaar, etc etc

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 21, 2023 om 14:07
2084 Antwoorden / Vragen

Ik heb er toch echt garantiegetallen bij gekregen, is natuurlijk voor de leverancier wel aan de veilige kant, en hoe wil je überhaupt een leverancier ergens op aanspreken als je getallen hebt afgesproken?

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Jun 20, 2023 om 22:31
731 Antwoorden / Vragen

Waar komt die grafiek vandaan?

Is dat van de energieleverancier? Dan is het de teruglevering
En niet de daadwerkelijke PV productie. En dan kan het verschil wel kloppen. De stroom van uw zonnepanelen wordt immers ook gedeeltelijk in uw eigen woning gebruikt.

Is het de app van uw zonnepanelen? Dan is het hoog tijd om de leverancier van uw zonnepanelen te contacteren en om uitleg & een oplossing te vragen.

Ja
door JannyBoe Jun 21, 2023 om 08:25
520 Antwoorden / Vragen

Dat is de app van Solar Edge.

ba
door basic2 - Jun 20, 2023 om 22:36
15 Antwoorden / Vragen

Ik heb exact dezelfde configuratie (verschil: 1 jaar ouder). Die heb ik bijna pal op het zuiden liggen met wat schaduwobjecten in de morgen en verder wat in de wintermaanden. Ik haal ieder jaar een opbrengst boven de 4000kWh.
Zolang jij de panelen niet pal op het noorden hebt liggen, is jouw opbrengst te laag. Heb je geen monitoring via app of website. Daar kun je eigenlijk alles precies zien.
Dat je er nu pas achter komt is jouw eigen schuld. Daar kun je je leverancier niet de schuld van geven. Ze zullen het wel netjes moeten oplossen, want echt niet goed opgeleverd.

hereistom
door hereistom - Jun 20, 2023 om 22:39
738 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is heel lastig zo te zeggen, ligt helemaal aan de ligging en schaduw.
in Nederland leveren zonnepanelen maar zo'n 80% op als ze perfect de hele dag in de zon liggen zonder enige schaduw, dus die van u zouden in dat geval zo'n 3540kWh per jaar kunnen opbrengen.
Meestal krijg je bij de installatie een opbrengst garantie. En wat zegt uw installateur hierover?

E.
door E. Smit Jun 20, 2023 om 22:53
1 Antwoorden / 2 Vragen

Die hebben een case aangemaakt omdat het niet klopt heb vervolgens 2 weken niks meer gehoord. En bellen gaat steeds naar voicemail

mahadma
door mahadma - Jun 20, 2023 om 23:27
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Die gigga prijzen moeten wij wel betalen, maar de retourlevering is vaak 1/10 van de verkoopprijs.

Janzegt
door Janzegt - Jun 20, 2023 om 23:29
129 Antwoorden / Vragen

Is het mogelijk dat je in je app de opbrengst per paneel kunt zien? Als alle panelen ongeveer dezelfde opbrengst hebben, dan is de kans groot dat je installatie goed werkt.

Ik ben bang dat je een ander probleem hebt en dat er teveel zonnepanelen in je omgeving zijn. Hierdoor wordt er bij zonning weer veel spanning teruggevoed in het net en daardoor gaat de netspanning omhoog. En hoe hoger de netspanning, hoe minder je panelen opbrengen.
Dit geldt niet alleen voor die van jou, maar ook van anderen die in je buurt wonen. Het is wettelijk geregeld dat omvormers moeten afschakelen bij een netspanning hoger dan 253 V. Hier een willekeurige link met het achterliiggende verhaal
https://dijkman.nl/alles-over-zonnepanelen/oorzaak-uitval-zonnepanelen.html

Mijn advies zou zijn om eens met mensen in je woonomgeving te praten die ook zonnepanelen hebben en die te vragen hoe hun opbrengst is. Eventueel wel even omrekenen naar het aantal panelen. En natuurlijk alleen de zonnepanelen opbrengst gebruiken, niet de cijfers van de energiemaatschappij.  Deze rapporteert het verschil tussen opbrengst zonnepanelen minus je eigen verbruik

Janzegt
door Janzegt - Jun 20, 2023 om 23:41
129 Antwoorden / Vragen

Nog enkele extra opmerkingen om te controleren. Weet je ook hoe de panelen zijn verbonden met de omvormer? Als alle panelen in één loop zitten en op één van de panelen valt schaduw van een boom, dan wordt de opbrengst van de andere 14 panelen ook lager.
Om dit op te vangen, kun je per paneel een speciale module laten installeren.
Het bedrag dat je in 2019 hebt betaald voor 15 panelen en een omvormer is echt laag. Dus ik heb een vermoeden dat deze modules niet geïnstalleerd zijn, want de prijs was toendertijd zo'n Eur 75 per module.
Probeer ook uit te zoeken wat je precies hebt gekocht en hoe de panelen zijn gekoppeld aan de panelen. Als je dit niet weet, dan zal je installateur je van alles wijs kunnen maken.

jo
door job1968 Jun 21, 2023 om 20:53
8 Antwoorden / 0 Vragen

U bedoeld optimizers.

Sc
door ScuderiaNL Jun 22, 2023 om 23:04
Antwoorden / Vragen

Bent u bekend met SolarEdge installaties?
Deze functioneren überhaupt niet zonder optimizers. Installaties tot ongeveer 25 panelen plaatst SE altijd in 1 string.
Zij werken met zgn. Fixed Voltage.
1fase 380V, 3fase 750V.
Het genoemde aantal van 15panelen zit i.g.v. 3fase tegen de ondergrens aan van de ontwerpregels van SE.
Zeker bij verschillende oriëntaties kan dit problemen geven.
Er zijn optimizers van 60V en van 80V.
Ik gok bij deze installatie op de 60V variant (bijv. de P300).

JMA2
door JMA2 - Jun 21, 2023 om 00:26
118 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom in 2019 nog  295wp gekocht? Ik kocht toen al 400wp panelen, 11 stuks gemiddelde jaaropbrengst 5100kWh. Maar ik had graag uw factuurbedrag betaald, nog geen 4800 euro is echt laag. Welk merk panelen zijn het.

E.
door E. Smit Jun 23, 2023 om 09:21
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dat werd toen dertijd aangeboden. Nogmaals. Ik heb er voor de rest weinig verstand van. Ik weet dat mijn buurman met 4 zonnepanelen zelfde merk evenveel opbracht..

1paul
door 1paul - Jun 21, 2023 om 08:10
3163 Antwoorden / 0 Vragen

3894 KWH is de opbrengst in kwh van uw panelen, nu we afgelopen zomer een flinke hoeveelheid zon hebben gehad had vorig jaar de opbrengst dus meer moeten zijn wel kan het zijn dat de panelen af en toe uitgeschakeld worden omdat het net vol is en dus de stroom niet af neemt!

laat de installateur er naar kijken, kan ook zijn dat er panelen niet werken omdat bijvoorbeeld er een of twee solaredge optimizers niet goed werken!!

als dit plaatje de teruglevering is dan moet u wel de stroom erbij rekenen die u zelf gebruikt!

E.
door E. Smit Jun 23, 2023 om 09:22
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is het totaal opgeleverd. Uit de solaredge app. Dus niet verrekend met wat ik verbruik

1paul
door 1paul Jun 24, 2023 om 07:39
3163 Antwoorden / 0 Vragen

oke, laat de installateur ernaar kijken.

pino123
door pino123 - Jun 21, 2023 om 10:20
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Als dit de solarapp is, is dit qua opwekking gewoonweg te laag. Maar, als het goed is heeft u ook vast een app van uw energieleverancier, wat geeft deze aan, aan teruglevering? Het kan zijn dat uw omvormer misschien de verkeerde informatie doorgeeft aan de app.

mo
door mof - Jun 21, 2023 om 11:15
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U vergelijkt appels met peren.

wp is het maximale vermogen dat geleverd kan worden onder de meest gunstige omstandigheden: zonlicht loodrecht op uw panelen en voldoende zonlicht.

4425 wp is 4,425 kW piek vermogen. Dat is 4,425 kWh als dit vermogen 1 uur geleverd wordt.

uw systeem heeft dus 1600 kWh gedeeld door 4.425 kW maakt 361,5 uur energie geleverd onder voorbehoud dat dit onder de meest gunstige omstandigheden is gebeurd.

In werkelijkheid kunt u de meest gunstige omstandigheden alleen in de zomer halen en dan alleen in de middaguren (misschien 3 uur per dag): maximale sterkte van het zonlicht, loodrechte inval, schone panelen (geen stof of vogelpoep erop). Dan ook nog eens de dagen met bewolking meerekenen etcetera etcetera.

Een jaar heeft gemiddeld 365 x 24 / 2 maakt 4380 daglicht uren. Tevens is gedurende het hele jaar, behalve de drie uur per dag in de zomermaanden, de stand van de zon niet het meest gunstig ten opzichte van uw panelen. Uw 1600 kWh gemeten in 361,5 uur optimale omstandigheden kan zomaar een factor 10 tot 12 of meer schelen met de werkelijke omstandigheden.

Ook het rendement van uw omvormer kan een deel afsnoepen. Ik weet niet waar u het kWh gemeten heeft, voor of achter de omvormer.

Om wp te interpreteren moet u  een geijkte zonlichtsterktemeter monteren en het zonlicht meemeten. Pas dan kunt u de geleverde energie aan het peikvermogen koppelen en conclusies trekken.

Een afschatting kunt u maken met de gegevens uit de Nautical Almanak waar u voor uw locatie het azimuth en de hoogte van de zon kunt bepalen per dag en zelfs per uur of delen daarvan. Dan kunt u de lichtsterkte berekenen uit invalshoek.ö Helaas houdt u dan nog geen rekening met bewolking en lichtverlies door verstrooing in de atmosfeer.

Het is niet mogelijk wp direct eenduidig aan geleverde energie te koppelen.

he
door henkie.penkie Jun 22, 2023 om 14:25
149 Antwoorden / 0 Vragen

Reken toch met 0,88 dan heb je het gemiddelde kilowat vermogen in een jaar ongeveer waarom zo moeilijk 4425Wp x 0,88= 3894 KW in een jaar gemiddeld.

alk
door alk - Jun 21, 2023 om 11:51
86 Antwoorden / 9 Vragen

Via de app van de omvormer kan ik simpelweg de opbrengst per dag of per uur downloaden en in een excel sheet zetten.

Ik heb de panelen nu 8 jaar liggen. Panelen liggen onder een hoek van 15 graden ongeveer op het zuiden. Als de zon wat lager staat heb ik enkele uren gedeeltelijk schaduw op de panelen.
Heb 3180 Wp liggen, opbrengst minimaal 3060 kWh en maximaal 3557 kWh per jaar. De maximale dagopbrengst was 23,244 kWh.

De installatie is wel door een plaatselijke instalateur aangelegd welke alleen op deze plaats de panelen wilde installeren omdat de opbrengst dan zo hoog mogelijk zou zijn. Op de plaats van mijn voorkeur wilde hij ze niet plaatsen. Dit met de woorden, of ik plaats een goedwerkend systeem of geen systeem.

Ik was voor die tijd met cowboys, aangedragen door de energieleverancier, in gesprek. Die konden vanachter het bureau aangeven waar de panelen geplaatst moesten worden en gaven een opbrengst garantie van 75% van het Wp vermogen. Haal nu tussen de 96,2 % en 111,85 % van het Wp vermogen.

@q
door @qwerty@ - Jun 21, 2023 om 12:01
69 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan per paneel zien wat de opbrengst is, als u ook zo'n overzicht hebt, dan kunt u zien of er grote afwijkingen zijn onderling, zo ja, (laten) kontroleren waarom.
Voorbeeld plaatje is van het moment dat de zon in een schuine hoek erop schijnt:

Verder, u heeft 15 panelen en in 2021 had u 1,59 MWh productie.
Ik heb 9 panelen en in 2022 had ik 2,7 MWh productie.

Uiteraard gaat het ook om de ligging van de panelen en hoe vaak schijnt de zon op de panelen, maar dat is al eerder vermeld.

E.
door E. Smit Jun 23, 2023 om 09:23
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dit kan ik helaas niet per paneel zien

Klaas van den Broek
door Klaas van den Broek - Jun 21, 2023 om 12:08
1 Antwoorden / Vragen

Op dashboard https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/site/1184013/#/dashboard   kan je precies zien wat je zonnepanelen opleveren per dag/maaand/jaar. Als je naar de opbrengst van de energieleverancier kijkt kna het zijn je eigen verbruik er is afgetrooken en de 1600 allen is wat er terugelevrd is.

sy
door syberguard - Jun 21, 2023 om 12:44
6 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemiddag,

Heeft U hier misschien iets aan: https://www.allesopgroen.nl/kennisbank/over-en-onderdimensionering-uitgelegd/
Of: https://www.solar-batteries.be/ufaqs/wat-is-onderdimensioneren-en-waarvoor-dient-het/

Ik had nl. een omvormer die minder vermogen had dan overeengekomen, bovenstaande kreeg ik als uitleg.

ro
door ronny530 - Jun 21, 2023 om 13:47
2789 Antwoorden / 41 Vragen

De wp opbrengst is puur theoretisch en is daarbij het maximaal haalbare als gedurende uur een zonnepanneel aan het volle zonlicht wordt bloot gesteld. Een deel van het rendement gaat tijdens het omvormingsproces verloren omdat de lagere gelijkspanning naar 230 volt wisselspanning omgezet dient te worden. Op de foto is te zien dat er op piekmomenten per 24 uur meer dan 250 Kwh stroom opgewekt is maar in maanden waarin er weinig tot geen zonlicht was de opbrengst zeer weinig was. De totale opbrengst was 1,59 MWh dus 1,59 megawatt wat omgerekend 1590 KWh opbrengst op jaarbasis inhoud. Gezien het verloop van het gehele jaar 2021 best wel een redelijk resultaat want in dat jaar waren de weersomstandigheden ook niet optimaal.

Ca
door Catweazel Jun 22, 2023 om 23:47
9 Antwoorden / 2 Vragen

2021 was een goed jaar zoals ook 2022. Ik heb 17 zonnepanelen van 300Wp per paneel dus 5100 kwh. In 2021 haalde ik 5,285 MHw en in 2022 zelfs 6,017 MHw dus ruim meer als dat ik had verwacht.

Iv
door Ivo W Jun 25, 2023 om 14:16
731 Antwoorden / Vragen

2021 was absoluut een goed jaar voor de zonnepanelen.
Met mijn installatie van 9 zonnepanelen (2700Wp) had ik in dat jaar ruim 2500kWh opbrengst.
En dat een installatie die op het zuidoosten gericht was, niet pal op het zuiden.

Fietsmiep64
door Fietsmiep64 - Jun 21, 2023 om 16:41
1 Antwoorden / Vragen

Allereerst is het niet zo dat Wp per paneel X het aantal panelen uw verwachte opbrengst is. Hier moet u ca 85% van nemen. Maar wat natuurlijk ook belangrijk is: hellingshoek, welke richting ze liggen, schaduw door andere gebouwen, bomen enz., serie of parallel geschakeld. Allemaal factoren die meespelen. Als u serie geschakeld heeft en er is wat met 1 paneel, of er heeft er 1 veel schaduw, heeft dat direct gevolgen voor alle panelen. Dit is bij parallel geschakeld niet zo. Mijn advies: leg uw probleem voor aan de leverancier.

E.
door E. Smit Jun 23, 2023 om 09:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb contact gehad met de installateur die geeft aan dat het inderdaad te weinig opbrengt, inmiddela heeft  hijcontact met de leverancier. Ik zal weldra meer horen

Tw
door Twoink - Jun 21, 2023 om 18:42
1 Antwoorden / Vragen

Het eerste waar ik aan denk en als installateur vaker mee maak is te weinig panelen op een 3fase omvormer van SolarEdge.

Kan je deze vragen beantwoorden:
Wat voor omvormer heb je?
Hoe liggen de panelen? Bijvoorbeeld 7 oost en 8 West?
Kan je een screenshot sturen van een zonnige dag?

jo
door job1968 - Jun 21, 2023 om 20:05
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook Solaredge,  12x370wp betekend dus 4,44 KWp max, maar Solaredge neemt omvormer 20% kleine voor optimaal werken omvormer dus kom ik op max 3,7 KWp, maar mijn panelen liggen om 13:00 nagenoeg 100% op het zuiden en onder een hellingshoek van 35gr. Heb nu in 1 jaar 6,2MWh opgewekt.

Je kunt in de Solaredge app, kijken naar omvormer en dan fasemeting hoe hoog de spanning op de fase is waar je op terugleverd, tevens is het van belang dat omvormer minimaal met 4mm2 is aangesloten op de meterkast.

Dus bij u is het dus 15x295=4,425KWp :1,2=3,6875KWp max.

Ca
door Catweazel Jun 22, 2023 om 23:51
9 Antwoorden / 2 Vragen

Heb je 50% meer met je panelen opgehaald? Welke merk panelen heb je dan en hoe oud zijn ze dan?

jo
door job1968 Jun 23, 2023 om 18:31
8 Antwoorden / 0 Vragen

Vorig jaar mei geplaatst, merk panelen DMEGC  DM370M6-60HBB 370WP full Black.
Merk omvormer Solaredge 1PH Omvormer 3,68kW HD-wave Technologie met SetApp Configuratie.
En ook op ek paneel SolarEdge PowerPoint Optimizer S-Series S440

En tevens geluk dat bij ons in de straat piek stroom niet boven de 240V komt, en anders kijk ik of ik op andere fase beter stroom kan leveren.

jo
door job1968 - Jun 21, 2023 om 20:22
8 Antwoorden / 0 Vragen

Maar wat van belang voor u is.
a. Liggen tenopzichte van het zuiden.
b. Hellingshoek.
c. Schuin- of platdak.
d. Alle panelen zelfde dakvlak.
e. Of er uitval is door overspanning 253V.( kun je bij dag opbrengs zien op er ineens uitval is naar 0, oplossing WM, VW, op piekmomenten gefaseerd aanzetten).
d. Kijk naar info Omvormer en per paneel, staat deze info niet open, meer autorisatie aanvragen op je Solaredge app.

Anne en Elly
door Anne en Elly - Jun 21, 2023 om 20:34
1 Antwoorden / Vragen

Hallo mag ik vragen waar je de informatie vandaan haalt dat je zo weinig levert. Als dit is van je energie leverancier kijk dan ook even bij de zonnepanelen. Wat je gebruikt wordt niet geleverd aan de energie leverancier maar je gebruik is wel lager van de energie leverancier.

Justamember
door Justamember - Jun 21, 2023 om 20:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste, wat zou kunnen dat de buurt spanning te hoog is. Hierdoor schakelt bij veel opbrengst /veel zon je omvormer af. Bij sommige omvormers kun je dd opbrengst per dag goed zien, als deze heel grillig is, zou dat een mogelijkheid kunnen zijn. De netbeheerder kan de spanning 230/240v na meting aanpassen via stappenschakelaar op de buurt trafo.

MSola
door MSola - Jun 21, 2023 om 22:06
1 Antwoorden / Vragen

Vraag 1, Waarom kom je hier nu pas achter?
Vraag 2, Welk type optimizers liggen er op je dak? En welk type omvormer?
Vraag 3, Geven alle panelen ongeveer dezelfde opwek in kWh op een mooie dag?
Vraag 4, Liggen alle panelen in dezelfde richting, zo nee hoe zijn de aantallen verdeeld?
Vraag 5, kun je een dag grafiek sturen van het systeem?

henk_janse
door henk_janse - Jun 22, 2023 om 07:28
1 Antwoorden / Vragen

Hoe is je productie curve op n zonnige dag? Grillig of n mooie curve? Word je niet geknepen? Is je netspanning niet te hoog (dan klapt je omvormer er steeds uit.)

FRITUURMAN
door FRITUURMAN - Jun 22, 2023 om 08:15
1 Antwoorden / Vragen

Uw productie is wel erg laag. Maar uw rekensommetje (295 x 15) is te kort door de bocht. Doorgaans leveren zonnepanelen ongeveer 80-85% op, afhankelijk van de windrichting dat ze geplaatst zijn.

he
door henkie.penkie - Jun 22, 2023 om 14:18
149 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel op 15 x 295wp= 4425Wp dit is niet wat ze jou in kilowat opleveren per jaar. Hiervoor hebben ze een vermenigvuldiging factor voor vast gezet van 0,88. Als je het totale aantal Wp-4425 vermenigvuldigd met 0,88 dan heb je het totaal vermogen in kilowatt per jaar dat is dus 4425x0,88= 3894kilowatt per jaar gemiddeld. Verder is het zo, dit kun je alleen terug vinden in je monitoring dus niet op je slimme meter. Want het zit namelijk zo. Als je op een zonnige dag bijvoorbeeld 25kwh opwekt dan gaat hier eerst het eigen verbruik tijdens het teruggeven aan het net vanaf en het restant wat overblijft wordt dan aan het net terug gegeven. Tegen woordig ben je verplicht vanaf 1 januari 2023 om een Digitale of een slimme meter te hebben die dit registreerd. Je kan het uitlezen van een slimme meter laten uitzetten. Maar een maandelijks overzicht is toch handig.

Topantwoord

Ra
door RaymundCM - Jun 22, 2023 om 15:00
1 Antwoorden / Vragen

De opbrengst is inderdaad te laag. De vorm van jouw grafiek komt overeen met de mijne. Dus is er geen sprake van teveel zonnestroom in jouw buurt, anders was de grafiek in de zomermaanden afgetopt. Een verklaring kan zijn dat de panelen te weinig zonlicht krijgen, doordat ze niet naar het zuiden gericht zijn of teveel schaduw ontvangen van een object in de buurt. Als dat zo is, dan moet de installateur daarover gesproken hebben voor het installeren.
Mijn Solar Edge systeem is half op het oosten en half op het westen gericht en werkt goed, en er is ook opbrengstgarantie bij geleverd. Daarvan krijg ik ieder jaar een overzicht.
Zoals anderen al hebben gezegd is jouw installateur voor dit probleem het aanspreekpunt, maar dat soort bedrijven komt op het moment om in het werk, dus misschien moet je nog wat meer geduld hebben. Veel succes.
Jammer dat Mahadma zo'n uitspraak doet zonder bronvermelding. Mijn installatie verdient zich in 6,5 jaar terug, terwijl hij niet eens op het zuiden ligt, en de aanschafprijs vergelijkbaar is.

Cr
door Cruella1983 - Jun 22, 2023 om 19:18
1 Antwoorden / Vragen

Kijk eens naar dit topic op Tweakers ter lering, vermaak en hulp met SE systemen

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2117968/0

Japio55
door Japio55 - Jun 22, 2023 om 19:19
1 Antwoorden / Vragen

15 x 295 is inderdaad 4425 wp. Maar een paneel levert nooit de hele tijd het wp vermogen. Dan zou het paneel continu in de volle zon moeten staan. Maar er schuift wel eens een wolkje voor, onze aarde draait, dus de zon staat niet altijd vol op het paneel te schijnen. Liggen de panelen op het oosten, het zuiden het zuidwesten? Dat zijn allemaal factoren die de opbrengst beïnvloeden.
Maar de 1600 kWh per jaar lijkt me voor 15 panelen inderdaad wat weinig.
De 8 panelen van mij op het zuidwesten leveren tot nu toe zo' n 2000 kWh per jaar op. Dat is dus behoorlijk meer. Wp van de panelen is wel iets hoger, nl. 330. En ook Solar Edge omvormer. Maar dat het grote verschil niet maken. Dus zeker even laten controleren door een deskundige installateur.

Jo
door Joop Tijnagel - Jun 22, 2023 om 20:24
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb 14 panel met 275 Wp, = 3,85Mwa op jaar basis ook met Solar Edge, vanaf juni 2018 tot heden 16 Mwa op gewekt, dus de app controleren of alle panelen werken

Kv
door KvG68 - Jun 23, 2023 om 00:59
1 Antwoorden / Vragen

Wp is het getestte vermogen bij 1000w/m2 lichtinstraling en 20 graden. Die heb je niet gauw in Nederland, maar is een basis gegeven om het vermogen van panelen te vergelijken.
In een goed aangelegde installatie onder niet al te ongunstige omstandigheden zouden jouw 15 panelen ergens tussen de 3500 en 4500kWh per jaar moeten kunnen leveren.
Een beetje installateur zou je een document hebben gegeven met een opbrengstverwachting per maand. Het was mooi geweest als je dit de eerste maanden in de gaten had gehouden.
Een aantal dingen kunnen zijn mis gegaan. Is er misschien een 3-fase model omvormer geplaatst? Die heeft bij Solaredge in 2019  bv minimaal 16 panelen nodig om het goed te doen.

Rodetovernaar
door Rodetovernaar - Jun 23, 2023 om 22:02
1 Antwoorden / Vragen

Ik vermoed dat je zonnepanelen seriel geschakeld zijn? Dus ze werken als een geheel indien er 1 in de schaduw ligt of minder goed werkt dan wordt het wattage bij alle anderen wel goed werkende panelen omlaag gehaald.

Of zit er achter ieder paneel een optimizer apparaatje (moet op je offerte staan)?
Dan zal het aan iets anders liggen.

Maar je zal degelijk wel meer stroom moeten opwekken. Je foto is niet alleen teruglevering van de energiemaatschappij? Onderwijl je thuis stroom verbruikt wordt je opgewekte stroom eerst verbruikt voordat het naar de leverancie/stroomnet toe gaat.

De
door Dezejongeman - Jun 23, 2023 om 22:02
1 Antwoorden / Vragen

Er mist een deel. Wat voor omvormer je er op hebt. Maar dan nog lijkt het de helft. Het kan ook zijn dat je netspanning te hoog 245 volt ipv +-230 is dan kan die veel energie vaak zijn energie niet kwijt. In dat geval is het aan enexis liander of dergelijke partij die bij jou stroom levert.

Het kan ook veel overbelasting zijn dat je pv systeem regelmatig uitschakelt. En kijk deze eens van ketel klets met vergelijkbare issues.: https://youtu.be/uJ5MfZ851PA

Jr
door Jrh1977 - Jun 24, 2023 om 08:27
1 Antwoorden / Vragen

Prima opbrengst, al helemaal als de panelen op noord, oost of west staan. Of bijvoorbeeld 4 uur per dag schaduw hebben van bomen of andere daken. Uw berekening van aantal panelen maal max opbrengst is een utopie en afhankelijk van een tal van zaken.

Iv
door Ivo W Jun 25, 2023 om 14:22
731 Antwoorden / Vragen

Als je dit een prima opbrengst vindt, heb je weinig verstand van zonnepanelen.
Zelfs als de panelen gericht worden op het noorden met een hellingshoek van 40-45 graden, zouden de panelen waar we het hier op hebben nog ruim 2200 tot 2500 kWh per jaar op moeten leveren.

Leovana
door Leovana - Jun 24, 2023 om 09:16
1 Antwoorden / Vragen

Idd een erg lage opbrengst. U hebt 1 omvormer waarbij de panelen zeer waarschijnlijk in serie zijn aangesloten. De zwakste schakel in deze schakeling bepaald de opbrengst. Komt er schaduw op één paneel dan wordt de hele schakeling negatief beïnvloed.
U hebt niet aangegeven wat de oriëntatie is van de panelen. Dit is natuurlijk ook een belangrijke factor.
Uw opbrengst zou logisch zijn als de panelen op bijvoorbeeld het noord-westen zouden liggen.

Ad V
door Ad V - Jun 24, 2023 om 09:30
1 Antwoorden / Vragen

ik heb sinds 2015 een installatie van 4,77 Kwp liggen. mijn gemiddelde opbrengst per jaar is 3,6 MWh per jaar.

ro
door ronny530 - Jun 24, 2023 om 10:27
2789 Antwoorden / 41 Vragen

Toch een kanttekening want wat staat er in het koopcontract over de minimale opbrengst geschreven want als die opbrengst gehaald wordt is alles daarboven winst.

Paulus130
door Paulus130 - Jun 25, 2023 om 13:36
1 Antwoorden / Vragen

Dat je 4425Wp hebt, wil niet zeggen dat dan de verwachting 4424 kWh zou opbrengen. Wp en kWh zijn 2 verschillende begrippen.
Vaak worden er design fouten gemaakt in Solar Edge. Bijv. een 3 fase omvormer en een minimaal aantal panelen.

F.
door F.Visser - Oct 13, 2023 om 13:34
5 Antwoorden / Vragen

Ik zou even kijken hoe de panelen georienteerd zijn misschien hebben ze het te optimistisch ingesteld in het systeem

mi
door miennaamishaaz - Oct 17, 2023 om 14:31
725 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u in uw app ook het voltage wat op het net staat zien?

Indien ja wat is dit?

het kan namelijk zijn dat de panelen zichzelf uitschakelen om overbelasting op het net te voorkomen.