di
door dinos Feb 19, 2007 om 12:02
Huishouden & energie

Aanslag na gebruik vaatwasser

Goedemorgen,

Geregeld laat onze vaatwasser een enigszins beige gekleurde aanslag(korreltjes) achter na gebruik. De ene keer is dit meer dan de andere keer. We gebruiken vaatwastabletten van Sun, de 5 in 1 soort op dit moment. Daarvoor was het volgens mij 3 in 1 tabletten, en daar was het ook mee.

Weet iemand wat hier de reden van kan zijn? De vaatwasser zelf is inmiddels al een ouwetje, een jaar of 14 denk ik.

Bij voorbaat dank voor reacties.

Angelique

19632 15 Rapporteer

labswans
door labswans - Feb 19, 2007 om 12:14
1918 Antwoorden / 10 Vragen

het kan zijn dat uw vaatwasser niet meer zo heet wordt om de werking van het tablet goed kan waarmaken

HEt is een oud beesie , wie weet een nieuwe vaatwasser aanschaffen ?

labswans

di
door dinos - Feb 19, 2007 om 12:17
12 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Labswans,

Ja, als het echt gedaan is, zal er een nieuwe moeten komen, maar zo erg is het op het moment nog niet.

Kan de verwarming van het apparaat te maken hebben met slijtage?

ijzerbroot
door ijzerbroot - Feb 19, 2007 om 12:18
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Dinos,

"kleine, enigszins beige gekleurde korreltjes" zou me niets verbazen wanneer dat kalk is, zeker wanneer de vaatwasser al 14 jaar trouw de vaat heeft gewassen. U kent die reclames wel over kalkaanslag in wasmachines...

Kalk lost op in azijn, doe wat van die korrels in een bakje/ schaaltje met azijn, dan heeft u wat meer zekerheid. Oplossingen worden er in ruime mate aangeboden, maak daaruit uw eigen keuze.

IJzerbroot

holstein
door holstein - Feb 19, 2007 om 12:18
922 Antwoorden / 16 Vragen

Zou het kunnen zijn dat de machine eens een keer moet draaien met een reinigingsmiddel, b.v. een poederoplossing van citroenzuur tegen o.a. kalkaanslag en andere resten.
Het is te proberen, want ook bij een wasmachine werkt het prima en hij blijft er een stuk frisser en schoner van als je dat een of twee keer per jaar doet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2007 om 12:19
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Ïk kan mij niets anders voorstellen dan dat de oorzaak gelegen is in de leeftijd.

maar u kunt uw vraag ook hier rechtstreeks stellen aan de fabrikant van sun ;

http://www.careline.be/nl/nl_sun.php

Succes en laat svp hun reactie hier weten.

labswans
door labswans - Feb 19, 2007 om 12:29
1918 Antwoorden / 10 Vragen

ja dat kan zeker, of u moet kijken of er geen vuil op de voeler zit. Het kan ook zijn dat de capaciteit van de verwarmig ernstig achteruit loopt. U kan bij het verwarmde programma kijken of de temperatuur goed is , meestal komt de stoom of bepaalde warmte als de temperatuur goed is.

di
door dinos - Feb 19, 2007 om 12:42
12 Antwoorden / 5 Vragen

Als de vaatwasser klaar is, komt er heel wat stoom uit, dus qua temperatuur lijkt het me dat alles goed gaat. Ik ontkalk ook regelmatig, hoewel misschien niet vaak genoeg. hiervoor gebruik ik een ontkalker die bij bouwmarkten te koop is, kan even niet op het merk komen. Bij de waterkoker werkt dat in ieder geval prima.

Ik zal de tip mbt het oplossen van de korrels in azijn zeker eens proberen, wie weet!

Ook heb ik gebruik gemaakt van de tip om contact op te nemen met Sun, als ik een reactie krijg zal ik deze plaatsen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 19, 2007 om 16:31
16966 Antwoorden / 202 Vragen

dank voor de terugkoppeling, dat wordt altijd zeer iop prijs gesteld.

di
door dinos - Feb 21, 2007 om 10:45
12 Antwoorden / 5 Vragen

Reactie van Sun:

Nette consumentenservice. Binnen 2 dagen kreeg ik een mailtje dat men graag wilde dat ik telefonisch contact op zou nemen voor uitleg. Het kwam erop neer dat men vermoedt dat het om zetmeelresten gaat. Als de vaat niet goed genoeg wordt afgespoeld voor het in de vaatwasser wordt gezet of (zoals in mijn geval, we zijn maar met zijn 2-en) de vaat staat een paar dagen in de vaatwasser voor deze gaat draaien, dan heeft de machine meer moeite met het schoonmaken. De zetmeelaanslag wordt vrij laat losgeweekt en heeft geen tijd meer om goed weg te spoelen. Dit slaat dan aan op de vaat.

Advies was dus om beter af te spoelen voor het plaatsen in de vaatwasser (dit doe ik meestal al) en eventueel een keer extra in de week de vaatwasser aan te zetten, op bijvoorbeeld een korter programma.

Zal eens kijken, ik vind het ook zonde de vaatwasser vaker aan te zetten, zal best veel energie kosten. En om de vaat nu beter af te spoelen: dan kan ik het net zo goed gewoon met de hand afwassen.

Ik heb in ieder geval ook schoonmaakmiddel voor de vaatwasser gekocht, kan tenslotte ook geen kwaad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2007 om 10:51
16966 Antwoorden / 202 Vragen

OK! en opnieuw dank voor de terugkoppeling. nette reactie en het betekent dus af en toe eerst wat afspoelen eer het in de vaatwasser gaat.

so
door soest282 - Feb 21, 2007 om 21:51
44 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo Angelique, aanslag van zetmeel klinkt heel aannemelijk. Kan liggen aan het soort aardappels, de een schijnt het meer te doen dan de ander. Ik weet niet of je vaatwasser beschikt over een extra spoelprogramma, als deze laat draaien voordat je het uiteindelijke programma draait dan zal de aanslag veel minder zijn. De aardappelresten worden immers weggespoeld.

di
door dinos - Feb 22, 2007 om 09:13
12 Antwoorden / 5 Vragen

Het is al een ouwetje, en ik heb er 3 standen op zitten, volgens mij allemaal voor een volledig programma.

Zoveel aardappels eet ik trouwens niet in de week, neem aan dat zetmeel ook in andere etensresten kan zitten? Nou ja, meer spoelen gaat wel goedkomen!

he
door henri1942 - Mar 9, 2007 om 18:13
43 Antwoorden / 2 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Dinos,

Wat een waardeloos antwoord van SUN, als je een vaatwasser gebruikt is voorspeolen buiten de machine uit de boze. Wanneer namelijk resten van o.a. aardappelen op het servies aanwezig is zal dit bij apart voorspoelen achterblijven en keihard worden door jet opdriogen van het vocht in de machine, met als gevolg moeilijk te verwijderen. DUS SPOEL NOOIT VOOR DIT DOET DE MACHINE AL BIJ ELKE PROGRAMMA BEHALVE BIJ SPAARPROGRAMMA'S.

Draai een keer een programma met machine reigeniger en controleer de werking van de ontharder. Dus geen azijn dat werkt niet door de lage onthardende capaciteit, bovendien gaat de machine giag stinken naar azijn..

Stop met het gebruik van zeepblokken, zeker in een oudere machinme(die nog veel water verbruikt) is het gebruik van zeep in poedervorm de enige goede oplossing.

Controleer ook even of de beide sproeiarmen wel draaien, start de machine en wacht tot hij gevuld is met water. Open de deur een klein beetje(let op er kan wat water naar buiten sproeien) neem de stand van de sproeiarm op sluite de deur opnieuw en wachte even en opn de deur opnieuw. De sproeiarmen moeten dan in een aandere stand staan. Controleer ook of de sproeigaatjes in de sproeiarmen niet verstopt zijn. Laatste punt is te controleren of de sproeiarmen vrij rond kunnen draaien, als de machine wat ouder is zijn de lagertjes van de sproeiarmen meestal wel versleten. Deze dan vervangen  meestal is dat kompleet met de arm, maar dan is alles weer tip top in orde.

DUS. even de machine controleren, de machine reinigen en zeeppoerder gaan gebruiken.

NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT APART ONDER DE KRAAN VOORSPOELEN, DAT IS HET PAARD ACHTER DE WAGEN SPANNEN WANT DE MACHINME SPOELT ZELF OOK VOOR EN DAT IS VOLDOENDE.

Succes,

Henri1942.

di
door dinos - Mar 12, 2007 om 09:13
12 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Henri 1942

Bedankt voor je duidelijke reactie, ik zal je advies zeker ter harte nemen!

Groeten Dinos

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 12, 2007 om 09:26
16966 Antwoorden / 202 Vragen

henri1942@ waarom schreeuwend: nooit voorspoelen? Is bovendien onzin, bij vuile vaat is voorspoelen/ergste vuil afspoelen juist zeer gewenst onder meer ter voorkoming van verstopping.