mo
door moetdat Dec 3, 2010 om 13:30
Huishouden & energie

Afsluitkraan zit vast

Goedendag,
Wie weet hoe je een afsluitkraan van een watertoevoerleiding los kan krijgen. Deze is vast gekalkt of wat dan ook.
Dit is een schuine messing kraan welke op de toevoerleiding zit, in de kelder. Deze afsluiter zit nog wel voor de watermeter maar ik wil het hier toch afsluiten wegens vorstgevaar. Huis staat te koop. Of is dit een klusje voor de netbeheerder.
In huis zit ook zo'n kraan en gaat ook op de tijd vast zitten, dus een goede tip is altijd welkom.

40312 5 Rapporteer

erik008
door erik008 - Dec 3, 2010 om 13:42
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Kranen moet je regelmatig bedienen anders gaan ze vast zitten.
Als het water er af is, kun je soms de kop er af halen.
Die kun je soms repareren of vervangen.
Als je de hele kraan vervangt...neem dan een kogelkraan, die gaat veel langer mee.

erik008
door erik008 - Dec 3, 2010 om 13:44
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Was even te snel...
De kraan voor de meter mag je niets aan doen....
Is van de Netbeheerder....gewoon bellen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 18, 2010 om 01:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag moetdat,

Erik heeft gelijk, kraan is van de netbeheerder. Doch wanneer je die dicht wilt hebben kan soms een paar druppeltjes IMAL, siliconenolie o.i.d. op de zes-kant afsluit wartel helpen.
Ook kun je met een steeksleutel/verstelbare sleutel zoals Bahco de zes-kant afsluit wartel om de spindel een slag lossen en dan zien of je de spindel wel kunt draaien. Je mag een tang op de handgreep van de spindel zetten en dan draaien. Ze draait in dezelfde richting als een gewone kraan, dud rechtsom dicht. Vergeet niet het zes-kant weer aan te draaien. Niet te strak: wanneer er geen lekkage langs de spindel is, hoe gering ook, dan is het voldoende. Draai de kraan, wanneer deze naderhand geheel open is, weer een halve slag dicht, om vastzitten in de toekomst te voorkomen.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 18, 2010 om 01:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ moetdat:

Wanneer je gedurende de vorstperiode een kraan in huis iets laat druppelen, af en toe een druppel, voorkomt dat het bevriezen al, omdat steeds iets water, diep uit de grond (> - 90 cm) aangevoerd wordt. Heb nog maar 1 keer meegemaakt dat de waterleiding in de straat naar een huis bevroor. Die lag op - 80 cm, dus niet diep genoeg....

H.

mo
door moetdat - Dec 18, 2010 om 19:34
105 Antwoorden / 19 Vragen

Kijk, nu weet ik hoe je een kraan eventueel weer in beweging kan krijgen. Bedankt voor het antwoord. Omdat het hier om een kraan van de netwerkbeheerder gaat (ook uit een antwoord) heb ik even gebeld en ze komen maandag 20 dec kosteloos de kraan gangbaar maken. In het huis brand geen verwarming en het zal de hele winter nog wel te koop staan, dus is het drukloos maken van de leidingen wel een pré.
Bedankt voor het reageren.