tucker
door tucker Aug 2, 2011 om 09:39
Huishouden & energie

Afwassponsje - hoe schoonmaken?

Ik vind het handig om kleine dingetjes van plastic, kristal etc. na gebruik meteen met de hand onder de warme kraan af te wassen i.p.v. in de vaatwasser. Daarvoor ligt er altijd een afwassponsje op mijn aanrecht (Sorbo, geel sponsje met metalen antikraslaag). Maar deze gaat na een paar keer gebruiken onaangenaam ruiken. Wat is de beste manier om zo'n sponsje fris te houden?

4517 8 Rapporteer

gerdamarijke
door gerdamarijke - Aug 2, 2011 om 10:19
330 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon regelmatig in de vaatwasser mee laten draaien, net zoals het championborsteltje, de afwasborstel, schuursponsjes en zelfs de plumeau en de handveger gaan bij mij regelmatig de vaatwasser in. Werkt perfect!

fs
door fsfroukje - Aug 6, 2011 om 10:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ook gewoon wanneer ze beginnen te ruiken ze weggooien ;)

Anders kunt u kijken of het misschien aan het afwasmiddel ligt, wellicht een andere proberen

En natuurlijk wat gerdamarijke zegt hopla in de vaatwasser :)

druifje01
door druifje01 - Aug 6, 2011 om 10:46
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het geeft mij geen goed gevoel om een afwassponsje lang te gebruiken. Ik koop dan ook altijd zo'n hele rits sponsjes voor minder dan een euro (Blokker o.a.) en gooi de sponsjes na ze een paar maal gebruikt te hebben weg.

tdehond
door tdehond - Aug 6, 2011 om 11:15
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=gerdamarijke schreef op dinsdag 2 aug 2011, 10:19]Gewoon regelmatig in de vaatwasser mee laten draaien,
en zelfs de plumeau en de handveger gaan bij mij regelmatig de vaatwasser in. Werkt perfect!

klinkt niet hygienisch. Ik zou een stinkend afwas sponsje weggooien.

harrie
door harrie - Aug 6, 2011 om 13:23
765 Antwoorden / 36 Vragen

Het probleem bij afwas sponsjes is dat ze heel lang vochtig blijven. Verder blijven er ook altijd etensresten etc. in achter, waardoor het een perfecte kweekvijver voor bacteriën is. (goede en slechte ;-)

Hetzelfde geldt voor vaatdoekjes als die niet snel genoeg drogen.

Bij muffe geur dus weggooien, met het in bleekwater (chloor) zetten of uitkoken kan je de levensduur wel verlengen.

Ex-Haagsche Harrie

temmetje
door temmetje - Sep 12, 2011 om 11:51
24 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt je sponsje op een opengewerkt zeepbakje leggen zodat het rondom kan drogen en dus luchtjes minder kans hebben.

rj
door rjw - Sep 12, 2011 om 13:11
3267 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 6 aug 2011, 11:15][quote=gerdamarijke schreef op dinsdag 2 aug 2011, 10:19]Gewoon regelmatig in de vaatwasser mee laten draaien,
en zelfs de plumeau en de handveger gaan bij mij regelmatig de vaatwasser in. Werkt perfect!

klinkt niet hygienisch. Ik zou een stinkend afwas sponsje weggooien.

Wat is daar niet hygienisch aan?

gerdamarijke
door gerdamarijke - Sep 12, 2011 om 13:24
330 Antwoorden / 15 Vragen

@rjw,
Inderdaad, ik heb ook geen idee waarom dit niet zou kunnen. M'n hondenbakken gaan ook in de vaatwasser......