mj
door mjurgen Apr 10, 2021 om 11:47
Huishouden & energie

Afzuigkap: maximale afstand kookplaat onderkant afzuigkap

We zijn op zoek naar een nieuwe vrijhangende (wand) afzuigkap voor een inductieplaat van 90cm breed.
Bij onze huidige afzuigkap stoten we gemakkelijk ons hoofd. Daarom willen we een afzuigkap die hoger geplaatst kan worden - 90 cm afstand zou mooi zijn.
Aanbevolen wordt iha. tot 80cm.

We begrijpen dat door hogere plaatsing gauw de afzuigende werking verminderd, maar in welke mate; dus maw. is dit echt een probleem? Of zijn er afzuigkappen die speciaal geschikt zijn voor iets grotere afstanden?

We weten dat er afzuigkappen zijn die je in een koker in het plafond kunt inbouwen. Dat kan bij onze keuken niet .

Maar als een afzuigkap op die afstand werkt, waarom dan niet ook een afzuigkap voor wandmontage op de door ons gewenste afstand?

5947 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2021 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die werkt op die afstand beslist wel. Dus gewoon zo hoog hangen als u wenst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 10, 2021 om 11:54
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat hiervoor mogelijkheden zin. Ik heb zelf een afzuigkap op ca 70cm hoogte, gemonteerd onder een rij kasjes waarvan de kast waar de afzuiger in is gemonteerd aan de onderzijde hoger zit dan de andere kastjes. Indien u geen kastjes heeft boven de kjookplaat is het een kwestie van een 'losse afzuiginstallatie'en hoger plaatsen. Qua afzuiging zal dat hoger geplaats zijn geen probleem zijn. Er zijn inmiddels ook kookplaten waar de afzuiging in de kookplaat zelf zit.

Mijn advies is daarom: ga naar een doe het zelf bouwwinkel of een keukeninstallateur en laat u daar nader voorlichten.

Re: uw keuken heeft neem ik aan toch wel een ventilatiepunt in het plafond? M.a.w. bedoelt u dat er wel zo'n punt is maar daaarop ook andere verntilatieroosters zoals bijv. in toilet en badkamer zijn aangesloten? Daar kunt u dan inderdaad geen mechanische afzuigkap op aansluiten. Ik zie inmiddels ook dverse mogelijkheden/aanbiedingen op het internet met o.a. zoek naam ' afzuigkap keuken naar buiten'.

rj
door rjw - Apr 10, 2021 om 11:58
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb geen afzuigkap maar van die ventielen in het plafond van de keuken met een mechanische ventilatieunit op de bovenste etage. Dat werkt al prima als afzuiging van kookluchtjes. Een afzuigkap die wat hoger hangt dan wat wordt voorgeschreven zal het dan ook nog steeds prima doen.

mj
door mjurgen - Apr 10, 2021 om 12:10
62 Antwoorden / 19 Vragen

Bedankt voor de eensluidende antwoorden over de afstand.

Die bevestigen mijn vermoeden dat we dat 'gewoon' kunnen doen.

Daar komt bij dat links en rechts van de afzuigkap een raam is dat - zo nodig - ook nog open kan.

(Een afzuigoptie in de kookplaat - bijv. van Bora of Siemens - kan bij ons ook niet.)

gerbera
door gerbera - Apr 10, 2021 om 14:58
7368 Antwoorden / 14 Vragen

De aangegeven hoogte betreft de minimale hoogte afhankelijk van het type kooktoestel (gas of elektra) en het soort filter met betrekking op brandveiligheid.  Er zijn kappen met 2 motoren die wat hoogte betreft wat meer speling (tot 90cm) kunnen hebben. bv. hier

mj
door mjurgen - Apr 10, 2021 om 15:27
62 Antwoorden / 19 Vragen

Dat is ook een mogelijkheid. Al is de kap zelf voor inbouw bedoeld en voor onze inductieplaat te smal.
Maar helpt bij het oriënteren.

Kan ook zijn dat we de 'oude' afzuigkap (Ihto/Daalderop, D 7000) houden en gewoon wat hoger plaatsen.

gerbera
door gerbera Apr 10, 2021 om 16:02
7368 Antwoorden / 14 Vragen

kijk even hier voor verschillende maten.

mj
door mjurgen Apr 10, 2021 om 16:48
62 Antwoorden / 19 Vragen

Genoteerd. Bedankt.

ro
door ronny530 - Apr 11, 2021 om 08:14
2786 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt proefondervindelijk de oude afzuigkap op de gewenste hoogte monteren en als blijkt dat de afzuigcapaciteit voldoende is is een nieuwe aanschaffen niet nodig misschien neemt de capaciteit iets af maar dat kunt u ondervangen met het regelen van de standenschakelaar. De fabrikant beveelt 80 cm aan en dat kan ook met de brandveiligheid van doen hebben want als de vlam in een pan zou slaan kunnen de vlammen de afzuigkap niet raken.

1paul
door 1paul - Apr 11, 2021 om 09:20
3161 Antwoorden / 0 Vragen

OF je koopt een afzuigkap die schuin hangt, hierbij hangt de voorkant hoger dand e achterkant....

mo
door mof - Apr 12, 2021 om 11:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De kap zal iets meer valse lucht aanzuigen maar zal zeker nog wel werken. op 90 cm ipv 80 cm. Misschien kun je de kookplaat iets hoger plaatsen? Scheelt weer een stukje.

jhogaarts
door jhogaarts - Apr 12, 2021 om 12:17
101 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt ook schuine afzuigkappen plaatsen verkrijgbaar bij elke goede keukenzaak