Re
door Remy van den Berg Jul 6, 2016 om 16:18
Huishouden & energie

Afzuigkap zorgt voor vieze lucht op badkamer en wc

hallo, als we onze afzuigkap in de keuken gebruiken bij het koken, ruiken we de vieze kooklucht op de badkamer en wc.
Is dit verkeerd aangesloten of zit er ergens iets verstopt. Wie kan ons helpen??

15646 9 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jul 6, 2016 om 16:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zit dit dan allemaal op hetzelfde afvoerkanaal? Kijk eens op de tekening. Ook te zien wanneer de dakpannen op het dak VET zijn geworden rondom de pijp. Logisch toch dat dit langs de andere ventielen moet.....Misschien als oplossing tijdens het koken de ventilator op de hoogste stand zetten. Bij een eventuele verstopping kunt u met uw handen al voelen dat er geen afzuiging meer is door het ventiel dicht te houden. Eventueel moet u in de ventilator het filter eens en daarna alle drie jaren reinigen.

Wanneer de afzuigkap echter direct naar buiten afgaat zult u de ramen van de overige vertrekken tijdens het koken tijdelijk moeten sluiten.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2016 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan maar eens op het dak kijken of er geen nest in het kanaal zit.

Verkeerd aangesloten klinkt wonderlijk als het pas sinds kort is, en het voorheen goed functioneerde.

Normaal gesproken heeft de wc en badkamer een eigen ontluchting.

me
door mein33 - Jul 6, 2016 om 18:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Indien de afzuigkap (met ventilator) is aangesloten op het ventilatie kanaal (met of zonder mechanische afzuiging) welke wordt gebruikt voor de keuken, toilet en badkamer, dan is dat niet goed.
Dit kan echter wel als een de afzuigkap geen ventilator heeft en er gebruik wordt gemaakt van de mechanische afzuiging van de woning.
De druk welke de afzuigkap met ventilator veroorzaakt in dit ventilatiekanaal wordt te groot en de luchtstroom zal elke mogelijkheid zoeken en gebruiken om te ontsnappen. En dat gaat het gemakkelijkst via de roosters in de badkamer en het toilet.
De afzuigkap (met ventilator) dient een eigen afvoerkanaal te hebben.

Re
door Remy van den Berg - Jul 6, 2016 om 20:53
3 Antwoorden / 2 Vragen

Probleem is al langer. Zie boven op zolder 2 afvoerbuizen lopen. Eentje komt uit de badkamer. Eentje in het midden van onder. Zou dit kanaal dan verstopt kunnen zijn?

tenormin
door tenormin - Jul 7, 2016 om 04:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Maar hoe zit uw afzuigsysteem in elkaar? Zoals u het om/beschrijft lijkt het mij dat u in uw woning een koolstoffilter moet gebruiken. Als u tenminste geen directe pijp naar buiten heeft.

hansje klein
door hansje klein - Jul 7, 2016 om 10:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Waar staat dan de afzuigventilator? Op zolder? en komen die twee buizen dan daarvoor bij elkaar en vervolgens met één pijp verder door het zolderdak?

Re
door Remy van den Berg - Jul 7, 2016 om 11:30
3 Antwoorden / 2 Vragen

de twee buizen op zolder zijn afzonderlijk van elkaar en gaan beiden apart naar buiten.
weet niet waar de afzuigventilator zit. kan ik dit ergens controleren ? op zolder zit hij in elk geval niet.

hansje klein
door hansje klein Jul 7, 2016 om 11:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Kijk op de bouwtekening of vraag bij een huurwoning bij de verhuurder.....

De (onvindbare) ventilator toch moet ook eens schoongemaakt worden. Maar, misschien heeft u helemaal geen centrale ventilator en beschikt u slechts over een passieve ontluchting.

Re
door Remy van den Berg Jul 7, 2016 om 13:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

hallo Hansje, ik zal straks eens wat foto's maken van de situatie. Heb helaas geen bouwtekening. Is trouwens een koopwoning.
zie wel op wc en badkamer roosters zitten in plafond. Maar misschien zeggen de foto's straks wel genoeg. Alvast bedankt voor het mee denken !

Re
door Remy van den Berg Jul 7, 2016 om 21:48
3 Antwoorden / 2 Vragen

Heb nog even gekeken naar de hele situatie. Vanuit de keuken komt een buis en deze heeft een aftakking naar boven en eentje richting wc. Boven op zolder komt er een buis recht omhoog en de ander (waarschijnlijk van de wc komt samen met buis uit badkamer en gaat naar buiten. Op wc en badkamer zit rooster met erachter een ventilator die niet werkt. Volgens mij dus is afzuigkap apart afgevoerd

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jul 7, 2016 om 12:14
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft de afzuigkap aangesloten op de ontluchting van de badkamer en wc. Als u ook een wc boven heeft dan is de tweede pijp  hoogstwaarschijnlijk de ontluchting van het riool. Dit wordt gedaan om vacuumtrekken in het riool te voorkomen. U heeft geen centrale afvoerventilator want die moet u dan op zolder zien. Oplossing is, zoals @tenormin aangeeft een afzuigkap met koolstoffilter te nemen, een eigen afvoer voor de afzuigkap te maken of op de ontluchtingspijp van badkamer/wc op de zolder zelf een centrale ventilator aan te brengen die u eventueel vanuit de keuken en badkamer kan schakelen of, wat ook mogelijk is, continu te laten draaien. Een heel gedoe maar dan kunt u volstaan met een motorloze afzuigkap.

Re
door Remy van den Berg - Jul 7, 2016 om 19:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

Heb nog even gekeken naar de hele situatie. Vanuit de keuken komt een buis en deze heeft een aftakking naar boven en eentje richting wc. Boven op zolder komt er een buis recht omhoog en de ander (waarschijnlijk van de wc komt samen met buis uit badkamer en gaat naar buiten. Op wc en badkamer zit rooster met erachter een ventilator die niet werkt. Volgens mij dus is afzuigkap apart afgevoerd.

gerbera
door gerbera Jul 7, 2016 om 23:07
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als de afzuigkap afzonderlijk is aangesloten kunt u nooit kookluchten in de wc en badkamer ruiken. Zelfs niet als de afvoer van de kap verstopt zou zitten. De lucht blijft dan in de keuken hangen. De buis vanuit de keuken is een open luchtafvoer naar het dak waarop ook de wc en badkamer zijn aangesloten.

Re
door Remy van den Berg Jul 8, 2016 om 08:49
3 Antwoorden / 2 Vragen

hallo Gerbera, denk dat je gelijk hebt en dat de keuken inderdaad op dezelfde buis is aangesloten.
vreemd dat dit dan zo is gedaan, aangezien het me lijkt dat de lucht toch alle kanten op gaat en zo ook rochting wc/badkamer.
Misschien beetje naief gedacht, maar als ik de kant van de buis richting wc/badkamer afsluit, zou de lucht dan niet automatisch
de goede kant op gaan en dus naar boven en naar buiten.

gerbera
door gerbera Jul 8, 2016 om 11:43
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dat kan maar dan heeft u geen afvoerwerking meer van de wc en badcel.
kijk anders even hier voor meer info. http://www.ventilatieland.nl/itho-cve-eco-fan-ventilator-box-perilex-5455036
Betreffend afvoer is niet berekend op een afzuigkap. Er bestaan ventilators welke in de uitstand afgesloten worden met lamellen. Die zou u dan in de badkamer en wc kunnen aanbrengen. Maar een centrale afzuiging lijkt mij verstandiger. Eenmalige investering wat goed werkt. Er zijn er die op afstand bediend kunnen worden.

Re
door Remy van den Berg Jul 8, 2016 om 12:53
3 Antwoorden / 2 Vragen

dus als ik het goed begrijp sluit ik deze centrale afzuiging boven op zolder aan op de ene kant de buizen van onder en op de andere kant de afvoerbuis van zolder naar buiten.

Re
door Remy van den Berg Jul 8, 2016 om 14:21
3 Antwoorden / 2 Vragen

en nog even een klei vraagje erachter aan. als ik de centrale afzuiging zou nemen en op zolder plaats kan ik dan nog wel de afzuigkap aanzetten ??

gerbera
door gerbera Jul 8, 2016 om 22:22
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is in dit geval niet meer nodig, beter is een motorloze kap te nemen of als er een terugslagklep in huidige de kap zit deze verwijderen of open zetten. De lucht wordt dan door de centrale afzuiging naar buiten geblazen. Eventueel kunt u de kap op de laagste stand zetten.
Aansluiten van de afzuiging is eenvoudig door deze op zolder in de buis van betreffend kanaal te plaatsen. Er moet wel een stopcontact aanwezig zijn.