re
door renée meijer Jun 11, 2016 om 15:05
Huishouden & energie

Basiskeuken in huurwoning met huurverhoging

Ik woon al 10 jaar in een huurflat. In de keuken staat een stokoude keuken, waarvan de laden ondertussen ook niet meer lopen. Met maar 1 stopkontakt, en geen bovenkastjes, die zijn aan de andere kant.
Ik heb de woningbouwvereniging afgelopen maart 2016 gevraagd om de laden te repareren.
Er kwam een opzichter die me vertelde dat in 2015 de keuken nog kosteloos vervangen had kunnen worden door een zgn. basiskeuken. Maar dat er in 2016 huurverhoging voor gevraagd moet worden. (in mijn geval 12 euro per maand, onbepaalde termijn).
De woningbouwvereniging heeft geen aktief beleid hierin gevoerd, mij hierover niet benaderd in 2015.
Als ik op dit onderwerp google, kom ik bij woningbouwverenigingen uit die wel de huurders hierover benaderd hebben. Of die na 22 jaar een keuken kosteloos vervangen.
Ik weet niet hoe oud mijn keuken is, dat ga ik nog navragen bij de woningbouwvereniging.
Welke (overheids)instantie heeft dit beleid van woningbouwverenigingen besloten, waar kan ik dat vinden, want ik wil er wel een klacht ergens over in gaan dienen. Om toch kosteloos een basiskeuken te krijgen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken.

25336 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2016 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ik neem aan dat de laden nu gerepareerd zijn? Er staat geen bepaalde leeftijd voor het vervangen van keukens. En die bovenkastjes had u altijd al niet en u moest het met dat ene stopcontact doen.

Allemaal geen reden om een keuken te vervangen.

ja
door janf43 - Jun 11, 2016 om 15:31
733 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen overheidsinstantie die het beleid van een woningbouwvereniging in deze zaken voorschrijft. Dus u kunt ook geen klacht indienen.

tenormin
door tenormin - Jun 11, 2016 om 15:40
16871 Antwoorden / 108 Vragen

Meestal worden standaard keuken geplaatst, zonder huurverhoging, voor de keuken dan, om de 20/25 jaar. Alleen als de bewoner een luxere keuken en meer wil, daar moet inderdaad per maand meer voor betaald worden. Vreemd dat u kennelijk buiten een procedure bent gevallen; neem aan dat er meerdere keukens gerenoveerd moesten worden. Het gebeurd ook wel eens dat iemand 'overgeslagen word' bij een renovatie omdat die bepaalde keuken nog prima meekan, wat in uw geval, zo te lezen, niet het geval is. En inderdaad, er is geen overheidsinstantie die u zou kunnen helpen: alleen de WBV zelf. Dus daar moet u toch echt zijn.

Ma
door Mat Matheij Jun 11, 2016 om 16:17
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zo te horen was de keuken eigenlijk nog niet aan vervanging toe maar had het geheel kunnen worden meegenomen in een traject.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 11, 2016 om 15:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een eenvoudig keukenblokje kost rond de € 2500, u betaalt hieraan € 144 per jaar dus in 17,5 jaar heeft u uw eigen keuken betaald.
Natuurlijk mag de wbv iets meer huur rekenen als er een vernetering aan uw woning wordt aangebracht.
Maar zoals al berekend u betaalt uw eigen keuken.
Diewilik

tenormin
door tenormin Jun 11, 2016 om 16:17
16871 Antwoorden / 108 Vragen

@diewilik, nee hoor, althans hier ging het niet zo. WBV's moeten als goede 'huisvader' voor hun bezittingen zorgen. En al zal het niet overal hetzelfde zijn: een basis keuken, die hoort bij de huur van het huis, daar worden geen huurverhogingen doorgevoerd. Zoals ik al schreef: hier dan: men kon kiezen uit basis keuken, tegels, kranen etc. De huur bleef hetzelfde. (Los van de jaarlijkse huurverhogingen). Wilde men extra's, luxe handgrepen, andere tegels, weet ik veel wat, dan pas ga je per maand meer betalen. Had toentertijd alleen als 'luxe' 2 extra geaarde stopcontacten á raison van €0,60 p.m.; verhoogd toilet, €1,60 p.m. en mozaiek tegeltjes in badkamer; dat is wat duurder.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 11, 2016 om 17:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tenormin, Aha dan zit het dus in de luxe waarvoor de wbv mag rekenen, ik dacht voor de hele keuken. Leren op zaterdag, het moet niet gekker worden ;-)

tenormin
door tenormin Jun 11, 2016 om 19:37
16871 Antwoorden / 108 Vragen

Juist fijn @diewilik, er is geen reet op TV, dus bijleren op zaterdag: geen probleem toch? Maar ik heb geenszins de wijsheid in pacht; alleen hoe alles destijds hier is gegaan en ook moest. Had ook heel graag die luxere keuken gehad: prijskaartje €100,00 per maand meer. Dacht het niet. Maar als wat de TS schrijft waar is, heeft de WBV een grote steek laten vallen. Heb wel als "luxe"; een heel goede WBV, blijf ze ook gewoon de hemel in prijzen, moet je zien wat ik wel (en anderen niet) voor elkaar krijgen. Vals ding ben ik, toch. Kan mij het schelen: na mij de zondvloed.

Ma
door Mat Matheij - Jun 11, 2016 om 16:13
986 Antwoorden / 3 Vragen

U bent dan weliswaar niet benaderd door de WBV maar geldt dit dan wel voor de 22 bij een overigens andere WBV. Of hebben zij eerder geklaagd.

Het kan natuurlijk zo zijn dat U in 2015 had kunnen meegenomen worden in een renovatie traject voor oudere keukens. Ook wanneer de uwe die leeftijd mogelijk nog niet had. Wilt U uw keuken thans vervangen is het niet ongebruikelijk daarvoor een lichte huurverhoging te betalen. Mvrgr.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Jun 11, 2016 om 18:04
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens de huurcommissie valt een keukenvervanging onder groot onderhoud en mag hiervoor geen huurverhoging worden gevraagd.

Klik HIER op pagina 6 en 7 waaruit

Het vervangen van keuken, sanitair en elektrische installatie n de bestaande omvang of tot het minimum niveau. De hiervoor genoemde (groot) onderhoudswerkzaamheden kunnen geen verhoging van de huurprijs tot gevolg hebben als bedoeld in artikel 7:255 BW

Het moet dan wel om een basiskeuken gaan. Als het om woningverbetering gaat moet u daarvoor toestemming geven en dan mag de verhuurder vooraf aangeven dat er daarna een huurverhoging volgt.

De advocaat van de tegenpartij zegt het volgende:

Het staat buiten kijf dat woningcorporaties geen huurverhoging mogen doorvoeren als gevolg van het uitvoeren van (groot)onderhoud. De verhuurder heeft tot taak gebreken te voorkomen én te verhelpen. Hij moet de daaraan verbonden kosten financieren uit de lopende huurprijs, met jaarlijks reguliere verhogingen. Enkel voor de verbeteringen mag een huurprijsverhoging doorgevoerd worden.

klik HIER

Zoals u het stelt is de keuken aan vervanging toe en heeft het niets met verbeteren te maken omdat het om een basis keuken gaat. Daar moet u het op gooien.  Het wordt pas lastig als het groot onderhoud tevens een verbetering betreft, dan kan het alle kanten opgaan, hoe een rechter beslist, volgens deze advocaat.

re
door renée meijer Jun 13, 2016 om 11:22
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor uw heldere antwoord. Mijn keuken heeft idd niks met verbetering te maken, het is een basiskeuken. Dat staat ook in de offerte van de woningbouwvereniging. Ik ga kontakt opnemen met de woningbouwvereniging hierover.

zoekster1
door zoekster1 Jun 13, 2016 om 11:26
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Succes!

lo
door lovewinnie - Jun 11, 2016 om 18:13
1213 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ze keuken niet praktisch is of oud wil niet meteen zeggen dat hij vervangen moet worden. Lade is zo gemaakt.

Wilt u toch een nieuwe keuken zal deze betaald moeten worden of wachten pp de standaard groot onderhoudt

Nieuw passend keukenblok is groot onderhoudt. Extra kastjes,  extra stopcontacten etc is verbetering

Cookies
door Cookies - Jun 11, 2016 om 18:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een kapotte lade en een oude keuken betekent niet dat hij aan vervanging toe is. Je kan ook zelf een paar kastjes ophangen boven het aanrechtblad.

Als je huurtoeslag hebt, krijg je van die verhoging ook weer het nodige terug.

tenormin
door tenormin Jun 11, 2016 om 19:41
16871 Antwoorden / 108 Vragen

Jij weet gewoon teveel! ☼

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 11, 2016 om 19:51
641 Antwoorden / 78 Vragen

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een badkamer. Mijn badkamer was totaal beschimmeld door ovoldoende ventilatie. Andere, precies dezelfde woningen kregen opeens wél een nieuwe badkamer. Ik informeerde ernaar en kreeg te horen dat er budget was voor een bepaald aantal huizen en dat budget was op, jammer voor mij.
Ik heb er zelfs de rechtsbijstand bijgehaald, maar bleek geen rechten te hebben.
Dus voor je keuken zal hetzelfde gelden. Je hebt als huurder weinig rechten.

re
door renée meijer - Jun 11, 2016 om 20:07
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het antwoord van Zoekster vind ik heel duidelijk. Ze verwijst naar de artikelen in de huurcommissie. Ik ga dit verder onderzoeken. Mijn keuken zou dan worden vervangen door een basiskeuken, dat staat ook in de offerte van de woningbouwvereniging. Dat betekent dus dat ik nu geen basiskeuken heb.
De bovenkasten zijn destijds aan de wand tegenover het keukenblok gemonteerd, omdat de wand aan het keukenblok niet geschikt is om kastjes aan op te hangen.
Morgen komt er iemand om de laden te repareren.
Iedereen bedankt voor de antwoorden.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2016 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard hebt u nu wel een basiskeuken. En het is maar de vraag of de WBV vindt dat die vervangen moet worden. Dat de kastjes aan de andere kant hangen is niet relevant.

fl
door flessebon - Jun 12, 2016 om 07:46
418 Antwoorden / 7 Vragen

Is het gevolg van de verhuurdersheffing die de verhuurder moet betalen. Uiteindelijk moeten de huurders de prijs betalen.