Wielrennen
door Wielrennen Jan 13, 2024 om 16:13
Huishouden & energie

Betalen voorrijkosten en diagnosekosten

Wij regelden een loodgieter daar we problemen hadden met gebonk in de waterleiding en kraan. We hebben de loodgieter de situatie uitgelegd en toen we vroegen wat het zo n beetje ging kosten had ie het over ongeveer 1200 Euro. Ik zei direct dat ik dat niet laat doen. Ik geloofde er niks van. Toen vroeg ie of we de voorrijkosten en diagnosekosten wouden betalen. Echter, dat is niet vooraf besproken. Een paar herinneringen later en dreiging met de deurwaarder hebben we nog steeds niet betaald. Staan we in ons recht?

6058 14 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Jan 13, 2024 om 16:17
857 Antwoorden / 3 Vragen

ik durf hardop nee te zeggen.

Jij laat die loodgieter naar je toekomen, laat onderzoek doen wat het euvel en dan geeft de loodgieter een schatting van de kosten en dan zeg jij: "nee, dankjewel dat is me te duur." Dus de vraag om de voorrijkosten en onderzoekskosten te betalen is heel logisch. Hij loopt de opdracht mis en gaat dan echt niet voor niets op en neer rijden. Hij heeft tenslotte werk geleverd he.

Ik zou maar snel betalen want als je dat niet doet dan worden de kosten alleen maar meer.

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2024 om 16:20
11546 Antwoorden / 51 Vragen

Laat mij raden, de eerste de beste gebeld via google? Met ADV vermelding erbij?

In basis is de voorrijkosten betalen redelijk te noemen.
De dianose stellen kost ook tijd.
Hoeveel tijd heeft die dianose gekost?
U zult in alle redelijkheid toch wel zeker iets te moeten betalen.
Neem contcat met het Judisch Loket via de telefoon.

rj
door rjw Jan 13, 2024 om 19:17
3267 Antwoorden / 5 Vragen

1200 euro kan toch best om zo'n probleem op te lossen? En je geeft zelf al aan dat het niet onredelijk is om de kosten te betalen. Wat bedoel je dan met je eerste opmerking?

Ja
door JannyBoe - Jan 13, 2024 om 16:56
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, lees deze info eens op de site van  Consuwijzer van de ACM.
De loodgieter had het u vooraf moeten laten weten.
In zoverre staat u in uw recht.

U zou de kosten kunnen betalen als u het redelijk vindt om vergoeding voor het onderzoek te betalen.

sira
door sira - Jan 13, 2024 om 17:42
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Die voorrij- en diagnosekosten zijn alleszins redelijk.

Ik weet niet waar die loodgieter vandaan moet komen, maar hier de tarieven per 2024

Tarieven vanaf januari 2024Prijzen excl. btw
Tot 20 km €50,00
Tot 50 km €70,00
> 51 km €0,48 per km
Reis uur, 70% van uurtarief
Misschien dat uw auto gratis rijdt.

Hoe ziet de prijsopbouw van loodgieterkosten eruit?

Kostenoverzicht Loodgieter kosten
Hoe langer u wacht met betalen, hoe hoger de kosten. Allereerst de € 40,- incassokosten die berekend mogen worden en dan hebben we het nog niet over een deurwaarder als die ingeschakeld wordt.
Waarom vraagt u dergelijk zaken niet als u een loodgieter o.d. belt. U werkt toch ook niet gratis, of wel?

rj
door rjw - Jan 13, 2024 om 19:20
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Als er gedreigd wordt met een deurwaarder zal er toch iets meer moeten zijn dan een telefoontje waar je gevraagd heb of iemand wilde komen kijken. Helemaal niets getekend of zo?

1paul
door 1paul - Jan 14, 2024 om 08:30
3156 Antwoorden / 0 Vragen

JA, u staat in uw recht, deze had de loodgieter vooraf moeten melden en nu deze dit niet gedaan heeft bent u de loodgieter dus helemaal niets verschuldigd!!

linkje voor u

JMA2
door JMA2 Jan 14, 2024 om 23:43
117 Antwoorden / 2 Vragen

Wordt een wellust nietes verhaal. Zonder opname of getekend iets heb je weinig hans

1paul
door 1paul Jan 15, 2024 om 08:09
3156 Antwoorden / 0 Vragen

nee, bij twijfel word geacht dat het er niet is!!

gerbera
door gerbera - Jan 14, 2024 om 11:48
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Wat het gebonk betreft gaat het om lucht in de leiding. Draai de kraan die het hoogst in de leiding zit even een tijdje open zodat de lucht er uit kan. Andere oorzaak kan zijn dat de leidiing niet vast zit, loop dat even na. Werkt dat niet dan is een slagdemper de oplossing. ( gem. prijs tussen de € 30 en € 50)

agapon1951
door agapon1951 - Jan 15, 2024 om 11:42
173 Antwoorden / Vragen

gebonk van de leidingen is doorgaans lucht erin, zelf onluchten door op de hoogst gelegen verwarming deze te onluchten. Kosten hooguit een sleuteltje om deze open te draaien. Wel de waterdruk op de ketel controlleren en eventueel bijvullen. Gebonk zal dan naar alle waarschijnlijkhied ophouden. Hier 1200 euro voor verwachten is absurd. Voorrijkosten zijn normaal rond de 80 euro in ijn woonplaats, zelf helemaal niet als de loodgieter 10 minuten verder zit. Als de loodgieter stelt we komen even kijken en daarbij niet vermeld wat de daaraan verbonden kosten zijn voldoet hij niet aan de wettelijke informatieplicht die vooraf moet gaan aan het naar U toekomen. Doet hij dat niet blijft het bij kosteloos kijken en een gespecificeerde offerte opmaken. Kantekening is echter wel, dat ook U eerst had kunnen informeren naar de bijkomende kosten hierin.

@q
door @qwerty@ Jan 15, 2024 om 12:12
68 Antwoorden / 1 Vragen

Wel eerst even lezen waar het over gaat: "gebonk in de waterleiding en kraan".
Dus beter het advies van @GERBERA opvolgen.

Pi
door Pietvan - Jan 15, 2024 om 12:47
3 Antwoorden / Vragen

jan 13 is zeker de loodgieter die bij jou is geweest

wi
door wim koelewijn - Jan 15, 2024 om 13:02
69 Antwoorden / Vragen

Gebonk in de waterleiding...en dan de kosten bepalen op 1200 euro ? Heb ik al mijn bedenkingen bij..maar goed..en ja, de voorrijd-kosten en onderzoekkosten lijken mij logisch...

ma
door marie47 - Jan 15, 2024 om 13:58
40 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt zoveel gewaarschuwd om niet meteen de bovenste firma die je ziet staan te bellen en eerst goed uit te kijken.
Ben bang dat u ook in handen van een bedrieger bent gevallen. Al van te voren weten dat het 1200 Euro kost  en dan maar
voorrijkosten en diagnose kosten vragen en verder niet gerepareerd?
Als er zo'n bedrag wordt gevraagd weet men toch eigenlijkvan tevoren dat er iets niet klopt. Je zou van te voren nog even advies
bij een wetswinkel o.i.d.kunnen vragen maar ik zou dit zomaar niet betalen

ro
door ronny530 - Jan 15, 2024 om 14:52
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Een loodgieter cowboy gaat niet weg zonder betaald te worden en in geval van vraagsteller is een achteraf betaling van de voorrij en onderzoekskosten mogelijk gemaakt.
Zonder de situatie ter plaatse te weten is niet vast te stellen of de diagnose onjuist is gesteld en daarbij was de prijsopgave vrijblijvend en werd vraagsteller niet tot reparatie gedwongen maar dient de kosten voor het voorrijden en onderzoek wel te voldoen omdat de loodgieter op verzoek van vraagsteller de situatie ter plaatse heeft bekeken.

mo
door mof - Jan 15, 2024 om 19:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de loodgieter bij u aan huis was bent u voorrijkosten verschuldigd als u op dat moment weigert de loodgieter de boel te laten repareren. Hij heeft tijd voor  u vrijgemaakt en is bij u aan de deur geweest.