gj
door gjhv Feb 3, 2023 om 10:47
Huishouden & energie

Bewust te lage offerte

Een bedrijf maakt een offerte en neemt hier bewust een te lage stelpost in op om zo de opdracht binnen te halen.
Mag dat?

Is dat strafbaar?

Ter verduidelijking:

Het gaat hier om een offerte voor verduurzaming:

Materiaal en een stelpost voor installatie. Die stelpost is de helft van de werkelijke kosten, zonder dat er sprake is van meerwerk of onvoorziene omstandigheden.

4879 14 Rapporteer

ju
door juliomariner - Feb 3, 2023 om 10:53
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Ik neem aan dat u het al heeft laten installeren?
Zo nee, hoe weet u dan de werkelijke kosten?
Een stelpost geeft globaal de verwachte kosten aan, de uiteindelijke kosten kunnen hiervan afwijken (vandaar stelpost)
Ik vind een verdubnbeling van de werkelijke kosten t.o.v. de stelpost wel erg hoog. Op internet worden verschillende percentages acceptabel gevonden (van 10% tot 25%. 50% is dan wel erg veel.
Het is nu waarschijnlijk achteraf praten maar u had in de overeenkomst een maximumbedrag voor de stelpost kunnen afspreken.

in
door inno1 - Feb 3, 2023 om 10:54
116 Antwoorden / Vragen

Een (te) lage offerte lijkt me niet strafbaar. Het is de keuze van de indiener. Maar hoe weet u dat het de helft van de werkelijke kosten is als er nog niks is gebeurd?
Als u dat toch zeker weet dan zou ik erop ingaan en laten vastleggen dat er na wederzijdse goedkeuring achteraf   geen meer- of minderwerk mag worden gedeclareerd.

hereistom
door hereistom - Feb 3, 2023 om 11:15
732 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet strafbaar, maar mijn advies, als u er nu al geen vertrouwen in heeft zou ik er niet mee in zee gaan.

Ja
door JannyBoe - Feb 3, 2023 om 12:23
511 Antwoorden / Vragen

Hebt u dan absolute zekerheid over het 'bewust te lage' offerte uitbrengen?
Strafbaar is het sowieso niet want dat zou 'Handeling, of juist nalatigheid om te handelen, die bij wet strafbaar is gesteld' betekenen.
Sowieso lijkt me een gesprek met het bedrijf de eerste zet. Overleg, verduidelijking, uitleg, het doet vaak goed.
Succes.

sw
door swat1500 - Feb 3, 2023 om 12:45
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Bewust zou inderdaad een strafbaar feit op kunnen leveren. Alleen zal het bewust lastig te bewijzen zijn. Het kan immers ook een inschattingsfout zijn en dan heb je geen strafbaar feit.
De opdrachtgever wordt ook geacht mee te denken. Als deze al neemt dat een stelpost te laag is ingeschat dan moet hij dat vooraf aankaarten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2023 om 10:51
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: het is allereerst een kwestie van het kunnen bewijzen dat de stelpost inderdaad extreem en bewust te laag is. Dat lijkt mij op zich al lastig omdat een stelpost altijd een schatting is. Daarbij kan er aaltijd in de overeenkomst worden vermeld dat indien er onverwacht grote afwijkingen zouden zijn daar vooraf toeste,mming voor moet worden gegeven. (Anders gezegd, waar baseert u uw menig op, heeft u andere offertes?)

U heeft het over een offerte en indien u twijfels heeft over de juistheid is ook naar mijn mening, misschien in iets andere woreen, geheel aan u om de offerte te acepteren (met dan wel de door mij hiervoor gnoemde toevoeging) of er simpelweg niet met deze vertkoper/leverancier in zee te gaan.

Feitelijk: indien u er geen vertouwen in heeft, niet akkoord gaan en een andere leverancier kiezen waar u wel vertrouwen in heeft.

1paul
door 1paul - Feb 4, 2023 om 11:14
3132 Antwoorden / 0 Vragen

accepteer deze offerte en dan is ook deze offerte de prijs waarvoor het uitgevoerd moet worden!

er mag maximaal 10% van afgeweken worden, wat nog wel kan is dat in de voorwaarden staat dat offerte geldig is MITS de materialen niet in prijs stijgen, dit kun je blokken door exclusief op de opdracht te vermelden dat offerte prijs ook DE prijs is!!!!

met andere woorden, spreek af dat prijs in de offerte de vaste prijs is.

ro
door ronny530 - Feb 4, 2023 om 11:44
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Als u de offerte van het betreffende bedrijf niet vertrouwt staat het u vrij om de offerte niet te ondertekenen. Ieder bedrijf mag een op basis van een kostenraming een offerte uitbrengen dus er niets strafbaars aan als in uw optiek de stelpost installatie kosten te laag zijn berekent mogen die later niet als zijnde meerwerk in rekening gebracht worden.

rj
door rjw - Feb 4, 2023 om 13:54
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt ongetwijfeld de vraag gesteld: "Is de stelpost niet te laag?". En wat was het antwoord daarop? Of is het tegenwoordig gebruikelijk om eerst op internet te vragen of iets strafbaar is voordat je normaal in gesprek gaat met iemand?

En los daarvan: als je de werkelijke kosten van een stelpost weet is het geen stelpost meer maar maak je het gewoon onderdeel van het project.

Be
door Berleen - Feb 6, 2023 om 11:22
13 Antwoorden / Vragen

Ja dat mag als u geen extra werk aan bied moeten ze voor dat bedrag het werk uitvoeren .

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 - Feb 6, 2023 om 12:31
16 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik offertes krijg met stelposten i.p.v. met reële kosten, gaat zo'n offerte direct naar de prullenbak. In principe ga ik nooit accoord met stelposten, als degene die de offerte maakt niet de moeite neemt om ter plekke de échte kosten te komen opmeten.
Momenteel zit in het offertetraject voor een airco. Sommige bedrijven maken zich er (te) makkelijk vanaf en sturen een prijs voor de apparatuur plus een stelpost voor de installatie en de extra materialen. Daar trap ik niet in!

rj
door rjw Feb 6, 2023 om 17:48
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Kortzichtig. Sommige zaken zijn vooraf niet te voorzien en dus niet zo gek om een stelpost op te nemen zodat je er rekening mee kunt houden. Ze kunnen het ook weglaten uit de offerte maar meerwerk zal je toch moeten betalen. Alleen heb je dan geen idee hoe groot je risicobudget moet zijn.

PS: jij neemt op je werk ook nooit een risico op voor werk wat gedaan moet worden? Als iemand jou vraagt iets te doen geef het op de minuut nauwkeurig aan en dat klopt ook altijd?

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 Feb 6, 2023 om 18:53
16 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is helemáál niet kortzichtig. Als een instalateur (in het geval van het plaatsen van een airco, zoals in mijn voorbeeld) te lui is om te plekke te komen kijken, dan is hij in mijn ogen ook te lui om de installatie goed te laten verlopen. Moet ik bij zó een installateur dan meerdere duizenden euro's gaan besteden en dan maar afwachten hoe de installatie en het jaarlijkse onderhoud gaan lopen? Mij niet gezien! In het geval van mijn airco-offertes, ca. 20 % van de installateurs stuurden (zónder een check ter plaatse) na mijn offerte-aanvraag per mail een vage offerte met diverse stelposten, kosten per gebruikte meter leiding en zelfs ook nog met voorbehoud voor 'onvoorziene omstandigheden'. Met zo'n installateur ga ik geen zaken doen. Het is niet een pakje sigaretten wat ik ga kopen. Aan een geinstalleerde airco verdient een installateur toch al gauw tussen de 750 en 1.000 euro. Voor dat geld kun je toch een uurtje investeren om te plekke een fatsoenlijke offerte op te nemen!

De kost gaat voor de baat uit.

ze
door zeemannetje - Feb 6, 2023 om 14:54
120 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang van niet, dat zou wel mooi zijn. Heel veel overheidswerkzaamheden zouden dan wel binnen het budget gedaan zijn i.p.v. miljarden meer te hebben gekost.

wa
door walsum107 - Feb 6, 2023 om 16:51
54 Antwoorden / 0 Vragen

Waar ik in de grijze oudheid werkte (overheid) Was er altijd een clausule meer/minder werk. Het werd nooit minder. U schrijft zelf stelpost de helft van de werkelijke kosten. De offerte is discutabel. Zoek een ander. En kunt u iets bewijzen omtrent te lage stelpost? De omvang van de werkzaamheden bepalen de stelpost. Als u terzake deskundig ben heb ik niets gezegd.

ft
door ftd - Feb 7, 2023 om 09:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een stelpost wordt vaak gebruikt omdat je nog niet precies weet wat je hebben wil.
Bijvoorbeeld bij een verbouwing van een badkamer.
Dan wordt er een stelpost opgenomen voor kranen of het sanitair.
De stelpost is dan meestal gebaseerd op goedkopere producten.
Wanneer jij later duurdere producten laat installeren dan heeft dit een hogere prijs tot gevolg