CF
door CFMasseling Mar 2, 2023 om 22:26
Huishouden & energie
Bij de tarief verhoging verhoogde Eneco binnen 9 dagen , nu bij verlaging 2 manden

Bij de tarief verhoging verhoogde Eneco binnen 9 dagen , nu bij verlaging 2 manden

Op 28 feb krijg ik een mail over de verlaging van het tarief. Dat ze dat eerder dan officieel 30 dagen doorvoeren: 28 maart (28 dagen -2 minder..) Echter in september rekenden ze de verhoging in 9 dagen door. En deze verlaging is begin januari breed uit algemeen gecommuniceerd per 1 maart een verlaging naar 0.47, waardoor wij niet zijn overgestapt naar een dynamisch contract. Maar nu krijgen we dus nog een maand tegen hoog tarief. Inmiddels contact opgenomen, kan alleen per mail. Ze beantwoorden de mail binnen 20 werkdagen. Mag dit allemaal? Ik voe mij misleid.

2671 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

mahadma
door mahadma - Mar 2, 2023 om 22:50
11544 Antwoorden / 51 Vragen
1

Ja, dit mag allemaal.

(ben geen eneco fan trouwens) Maar verlagingen gaan altijd later als verhogingen. Doen ze allemaal.

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2023 om 23:07
16835 Antwoorden / 108 Vragen
1

Ik denk wel dat Eneco doet wat mag. Of het plesant is, is een andere zaak. Zelf heb ik geen problemen met Eneco: heb sinds alle prijsverhogingen geen CV meer aan gehad, alternatief gevonden in een elektrische fleece deken, dat heel weinig verbruikt. Mijn eindafrekening kreeg ik een week geleden, gelukkig -1.159,00 terug. Wat geen "winst" is; in Juli komt de WBV met hun verdeelsteultel. Dus geld goed vasthouden.

1paul
door 1paul - Mar 3, 2023 om 11:54
3152 Antwoorden / 0 Vragen
1

verhoging en verlaging moet aangekondigd worden 30 dagen van te voren en anders mag deze NIET doorgevoerd worden!

neem dus kontakt op met de ACM dat je deze verlaging NIET accepteerd!

Iv
door Ivo W - Mar 3, 2023 om 12:51
729 Antwoorden / Vragen
0

Een tariefswijziging moet 30 dagen vooraf worden aangekondigd, daarvan mag niet in het nadeel van de consument worden afgeweken. 
Begin van deze week hebben diverse websites nog een nieuwsartikel gepubliceerd over dit probleem. Een klant had een rechtszaak tegen Vattenfall aangespannen vanwege de te late communicatie over de tariefswijziging. En de klant heeft die rechtszaak gewonnen. Vattenfall moet nu dus veel geld terugbetalen. 


Ook via de Geschillencommissie Energie zijn door verschillende mensen al procedures gewonnen.

ro
door ronny530 - Mar 3, 2023 om 13:12
2783 Antwoorden / 41 Vragen
0

Bij mijn weten mag een tussentijdse prijsverlaging op ieder moment aangekondigd worden en is ook geen reden voor opzegging van het energiecontract. Tussentijdse prijsverhogingen dienen wel vroegtijdig aangekondigd te worden. U denkt nu een beetje om en gebruikt de aankondiging in uw voordeel want volgens u hadden de lagere tarieven op 28 februari in moeten gaan omdat u niet tijdig over de prijsverlaging geinformeerd bent.

M2
door M2022 - Mar 3, 2023 om 20:50
33 Antwoorden / 3 Vragen
0

Volgens mij is de verhoging in september aangepast naar aanleiding van klachten destijds. Zodat die alsnog 1 maand na bekendmaking inging.
Wat betreft de verlaging van de tarieven nu: u geeft aan dat in begin januari is gecommuniceerd dat dat per 1 maart zou zijn. Bedoelt u daarmee dat UW tarief per 1 maart verlaagd zou worden?? Of heeft u ergens in de media gelezen dat eneco de tarieven per 1 maart verlaagt?? Want als dat laatste het geval is, dan wil dat niet automatisch zeggen dat dat voor alle klanten geldt. Dat is afhankelijk van de ingangsdatum van uw contract en de datum van uw laatste tariefswijziging ( lastig uitleggen zo maar het komt erop neer dat eneco verschillende groepen klanten heeft die allen op verschillende maanden een tariefsaanpassing krijgen).
Als echt aan u is gemeld dat uw tarief lager zou worden  per 1 maart, dan mogen ze dat natuurlijk niet nu ineens naar 28 maart verzetten en dan zou u een klacht kunnen indienen. Maar ik heb de indruk dat u door de mediaverhalen over verlaging per 1 maart gewoon hebt aangenomen
dat dat ook voor u gold, terwijl dat dus niet zo was.




Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Wi
Wintertje0 - Apr 24, 2024 om 21:27
Geldzaken & recht

Zakelijk energiecontract consument

Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.

nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze ... Lees meer

lo
lo25 - Apr 30, 2024 om 13:25
Huishouden & energie

Opzoek naar betrouwbare huurwoning website DH

Ik ben op zoek naar een huurwoning in Den Haag, nu heb ik er een aantal gevonden die interessant zouden kunnen zijn, echter allemaal op websites waar je een betaald account dient aan te maken alvorens je kunt reageren op een woning of een bezichtiging kunt plannen.
Zitten hier ook betrouwbare websites tussen en zo ja welke zijn dit?


Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer