Ev
door Evergreen2024 Feb 18, 2024 om 14:05
Huishouden & energie

Boiler dag of nachtstroom

Ik heb een 30 liter boiler die ik weinig gebruik, vanwege de hoge kosten. Ik douch 1a 2 x per week en doe s'avonds een afwasje. Is het zinvol om een dubbele meter aan te schaffen voor evt nachtstroom, of ben ik dan juist duurder uit, doordat de boiler steeds opnieuw moet opwarmen?

4995 12 Rapporteer
hereistom
door hereistom - Feb 18, 2024 om 14:09
733 Antwoorden / 1 Vragen

Het verschil tussen dag en nachtstroom is zo klein dat het met zo weinig gebruik niet veel uitmaakt.
Beter is dan om hem uit te zetten op de dagen dat u 'm niet gebruikt.

Ev
door Evergreen2024 Feb 18, 2024 om 17:25
Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel voor je reactie. Maar het weer helemaal opwarmen dan, kost toch meer energie?

hereistom
door hereistom Feb 18, 2024 om 18:03
733 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich valt dat mee met 30L, het continue warm houden kost denk ik meer energie, een boiler heeft meestal veel warmteverlies.

Zz
door Zzmak Feb 20, 2024 om 13:34
Antwoorden / Vragen

Als je echt wilt besparen, zou ik de boiler inschakelen als u van plan bent te gaan douchen, maar voor u onder de douche stapt, eerst uitschakelen. Dan hoeft hij ook niet onnodig op te warmen tot de volgende douche beurt. Gebruik, ivm slijtage van de wandcontactdoos, bij het schakelen niet de stekker, maar plaats een tussenschakelaar met lampje. Kosten bijna niets bij Action, Gamma, Praxis, enz
Ook kunt u even kijken naar de ingestelde temperatuur. Persoonlijk zou ik deze, ivm legionella, niet lager zetten dan 60 graden

1paul
door 1paul - Feb 18, 2024 om 14:27
3148 Antwoorden / 0 Vragen

als het goed is is de boiler zeer goed geisoleerd zodat er weinig warmteverlies is, dag of nacht maakt op zich niet heel veel uit en als u een slimme meter heeft kan deze het verschil al maken, hoef je niet perse een andere meter voor aan te schaffen, een draaischijfmeter kan niet meer met dubbel telwerk omdat men de puls weggehaald heeft die dit mogelijk maakte!!

Ev
door Evergreen2024 Feb 18, 2024 om 17:31
Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel

hereistom
door hereistom Feb 18, 2024 om 18:06
733 Antwoorden / 1 Vragen

De meeste boilers zijn juist helemaal niet goed geïsoleerd en hebben ze veel warmteverlies.

Es
door Esther1953 Feb 19, 2024 om 11:37
2 Antwoorden / Vragen

Wij betalen 1x vastrecht gas en 1x vastrecht electra. We hebben dag en nachtstroom, geregeld via de slimme meter. De meeste uren in de week zijn "nachttarief" Van 7.00/ 23.00 uur. Maar het hele weekeinde van vrijdag 23.00/maandag 7.00,en alle feestdagen.
Dus meer uren zijn het lage tarief.

mahadma
door mahadma - Feb 18, 2024 om 14:48
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Om uw vraag te beantwoorden: nee, u krijgt ook dubbele vastrecht kosten bij stroom. Het zou u eerder geld gaan kosten.

Ev
door Evergreen2024 Feb 18, 2024 om 17:31
Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel en wat zijn vastrecht kosten?

mahadma
door mahadma Feb 18, 2024 om 22:34
11541 Antwoorden / 51 Vragen

U betaalt altijd een vaste vergoeding per product, ongeacht het verbruik, dus electra 1 en 2 + gas. Nu betaalt u electra 1 en gas 1. Die bedragen kunnen zwerven van een 3 a 4 euro per maand tot (bij de goedkopere leveranciers) tot 8,99 per maand. U zou dus gemiddeld € 6 euro per maand moeten besparen, dan speel u quitte. bespaart u minder dan wordt het voor u niet voordeliger. En het voordeel van 2 e meter levert met heel veel pijn en moeite amper die vastrechtkosten op.

mahadma
door mahadma Feb 18, 2024 om 22:38
11541 Antwoorden / 51 Vragen
Ev
door Evergreen2024 Feb 19, 2024 om 04:48
Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel Mahadma dus beter geen nachtstroom?

1paul
door 1paul Feb 19, 2024 om 08:14
3148 Antwoorden / 0 Vragen

onzin, je betaald 1X vastrecht of netbeheerkosten voor zowel electra als gas!!

mahadma
door mahadma Feb 19, 2024 om 10:59
11541 Antwoorden / 51 Vragen

1paul, klopt niet wat je zegt, je betaald voor elk product, stroom piek, stroom dal en gas een vastrecht.

he
door henkie.penkie Feb 19, 2024 om 12:38
149 Antwoorden / 0 Vragen

Je betaald niet meer voor vast rechtkosten dit is het zelfde als als voor een enkel tarief meter dus met andere woorden is dit grote lulkoek dat je meer aan vast recht moet betalen. Houd wel rekening als je naar een dubbele tarrief meter wilt overstappen dan krijg je zonder meer een slimme meter geplaatst. Bij oude dubbele tarrief meters werkt alleen nog maar een teller.

Zz
door Zzmak Feb 20, 2024 om 13:58
Antwoorden / Vragen

Ik heb zelf jarenlang een dubbel tariefmeting gehad.
Maar mijn verbruik in de dal periode was aanzienlijk lager dan het dag periode. Ik heb mijn contract geraadpleegd. Met een vast tarief betaal ik nu het gemiddelde van dal en dag en bespaar nu op een enkeltarief meer dan voorheen op het dubbeltarief meer. Ik zou even de jaar afrekening erbij nemen en gaan rekenen. Kunt dit dat daar niet vinden dan kunt u ook uw energie aanbieder hierover raadplegen.

Topantwoord

Ozymandias
door Ozymandias - Feb 18, 2024 om 14:58
167 Antwoorden / Vragen

Of misschien vaker douchen... 1 a 2 keer per week is veel te weinig. Ik hoop niet dat je dichtbij collega's werkt want dat kan jij ruiken (nee, jij niet want jij bent die geur gewend).

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 18, 2024 om 16:34
2055 Antwoorden / Vragen

Precies, wat bezielt mensen?

Ev
door Evergreen2024 Feb 18, 2024 om 17:26
Antwoorden / 2 Vragen

Wat een onzin zeg. Nooit gehoord van wassen aan de wastafel ?

Ozymandias
door Ozymandias Feb 18, 2024 om 19:26
167 Antwoorden / Vragen

Wassen aan de wastafel kost je ook gewoon water maar dat noem je niet in je verbruik in een topic wat letterlijk over je verbruik gaat.

hereistom
door hereistom Feb 18, 2024 om 23:53
733 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een onzin, wij wassen ons gewoon met washandje en koud water bij de wastafel.
Vreselijk overdreven dat je dagelijks moet douchen en is ook nog eens slecht voor je huid.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 18, 2024 om 15:20
538 Antwoorden / Vragen

Sparen doe je door het afwaswater in een electrische waterkoker te verwarmen. De boiler uitzetten en enkele uren voor de douchebeurt pas aanzetten. Nachtstroom geeft geen besparing meer. Zestig jaar geleden kostte nachtstroom maar de helft. Nu scheelt het hooguit een procent.
De meeste energie wordt gespaard als het uit is. Licht, warmte, alles.

ba
door basic2 Feb 18, 2024 om 15:37
15 Antwoorden / Vragen

Aanvullend: uitzetten vlak voor dat je gaat douchen of direct erna.

e-
door e-genius Feb 19, 2024 om 11:24
11 Antwoorden / 1 Vragen

NB: Het uitzetten van een boiler kan de gezondheid ernstig schaden als het water onder de 55 graden komt.
De kan dan een serieus gevaar opleveren in verband met Legionella, zeker als deze te weinig gespoeld gaat worden. Naast Legionella gaan ook bacterieën groeien bij te lage temperatuur.
Zie hier Informatie over legionella

1paul
door 1paul Feb 20, 2024 om 14:12
3148 Antwoorden / 0 Vragen

+1

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 18, 2024 om 15:27
2055 Antwoorden / Vragen

Er zou u al lang een slimme meter aangeboden moeten zijn en dat betekent automatisch ook een dubbele meter. Die hoeft u dus niet "aan te schaffen", die is gratis. Enig idee wat daar mis gegaan kan zijn?

Ev
door Evergreen2024 Feb 18, 2024 om 17:33
Antwoorden / 2 Vragen

Slimme meter wordt geplaatst over een paar weken.

rj
door rjw - Feb 18, 2024 om 16:21
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals gezegd maakt dag- nachtstroom niet meer zo relevant. Je zou wel voor een variabel tarief kunnen gaan en het water in de boiler opwarmen tijdens periodes waar de stroomprijs het laagst is. Bijvoorbeeld overdag op hele zonnige dagen. Het is wat meer plannen maar je kunt er lagere kosten door krijgen.

Ev
door Evergreen2024 Feb 18, 2024 om 17:32
Antwoorden / 2 Vragen

Dank! Ja ik weet het, maar had net mijn contract verlengd

Franske1958
door Franske1958 - Feb 18, 2024 om 17:58
426 Antwoorden / 2 Vragen

Ikzelf gebruik ook heel weinig warm water, eigenlijk alleen maar om 1 maal per week te douchen, De andere dagen was
ik mezelf zonder te douchen.  Afwassen doe ik met de hand met warm water uit een waterkoker, Een boiler wil ik niet
omdat ik geen grote hoeveelheid water warm wil houden dat mogelijk ooit nog eens misschien nodig is. Mijn CV ketel
heb ik ingesteld op de ECO stand. Oftewel de boilerfuncie uitgeschakeld. Ik verbruik nu iets meer water totdat ik in de
douche warm water heb maar die kosten wegen niet op tegen het stroom verbruik om water onnodig warm te houden.
Mijn verbruik is 400 m3 gas en 1000 Kwh stroom per jaar dus inclusief warm eten koken.  Van mij mag het nog heel
lag duren voordat de woningstichting mijn woning gasloos maakt. Ik hoef geen voor mij nutteloze energievretende
boiler die water warm houdt wat zeer zelden nodig is.  Als het ooit zover is geef mij maar een elektrische doorstroom
verwarmer om te douchen.

Mabelle
door Mabelle - Feb 18, 2024 om 18:24
423 Antwoorden / 1 Vragen

Een dubbele meter aanschaffen? Je hebt het waarschijnlijk over een hoog-en laag tarief. Als je nog een ouderwetse meter hebt, kan dat sowieso niet meer.
Verder liggen hoog-laag tarieven erg dicht bij elkaar, vroeger zat er veel meer prijsverschil tussen.

Ik zou dat ding lekker uitzetten en alleen weer aanzetten op dagen dat je gaat douchen. Voor de handafwas kun je water prima in een waterkoker verwarmen. Datzelfde telt ook voor wassen aan de wastafel.

Consuwijzer schrijft dit:

Het dubbeltarief is meestal goedkoper als u:

  • per jaar meer dan 3500 kWh aan elektriciteit gebruikt, én
  • minstens de helft van deze energie gebruikt tijdens daluren.

Ev
door Evergreen2024 Feb 18, 2024 om 18:37
Antwoorden / 2 Vragen

Dank! Maar dan ligt legionella op de loer toch? En ik heb begrepen dat het weer op warmen veel energie kost

Mabelle
door Mabelle Feb 18, 2024 om 19:01
423 Antwoorden / 1 Vragen

Daar wordt online inderdaad wel voor gewaarschuwd. Je kunt daarvoor zelf even googelen op 'boiler uitzetten en legionella'. Zelf heb ik zo'n 30 ltr boiler nooit uitgezet.

Mabelle
door Mabelle Feb 18, 2024 om 19:04
423 Antwoorden / 1 Vragen

Als straks je slimme meter is geplaatst, kun je het verbruik in de gaten houden door gratis een account aan te maken op  https://www.slimmemeterportal.nl/home

Ev
door Evergreen2024 Feb 18, 2024 om 19:35
Antwoorden / 2 Vragen

Jij zet jouw boiler dus nooit uit? Heb je dan geen hoge energie kosten?

Mabelle
door Mabelle Feb 18, 2024 om 19:51
423 Antwoorden / 1 Vragen

Dat was jaren geleden in een andere woning, toen was de kWh prijs helemaal niet zo hoog. Heb toen nooit op het verbruik gelet. Stond ook dagelijks rustig 20-30 minuten onder de douche. Die tijd is helaas voorbij.

hereistom
door hereistom Feb 18, 2024 om 23:57
733 Antwoorden / 1 Vragen

En dat klopt dus ook niet, het levert pas wat op als je meer dan 65% van de stroom in de daluren gebruikt!
Voor legionela hoeft de boiler maar 1x per week een keer 60° te zijn.

e-
door e-genius Feb 19, 2024 om 11:35
11 Antwoorden / 1 Vragen

@ Heristom, 1x in de week op 60 graden zal zeker de legionellabacterie doden maar er groeien ook andere bacterien in zo'n ketel. Voor de veiligheid moet je dan toch gaan spoelen, ook het warmwater.

Zie: LINK

" Bij temperaturen boven de 55°C wordt de bacterie gedood. Bent u langer dan een week niet thuis geweest? En twijfelt u aan het watersysteem? Laat dan het koude en warme water een minuut stromen."

he
door henkie.penkie - Feb 19, 2024 om 12:46
149 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niet verstandig om er een schakelklok er tussen te plaatsen zodat hij minimaal 2 x per dag opwarmt. Dit vooral om in een gesloten ketel vorming van een legionella bacterie te voorkomen boven de 60 graden is dit bacterie dodend en onder de 60 graden kan deze zich vermeerderen. Heb je zonnepanelen, dan zou ik er zeer zeker een schakelklokje er tussen plaatsen met een extra schakelaar indien nodig om tussen de schakeltijden extra te kunnen opwarmen.

adriaan2
door adriaan2 - Feb 19, 2024 om 14:57
104 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een keer met de tool van een energieleverancier mijn vebruik onder beide mogelijkheden uitgerekend. Het verschil was 9 -15 euro op jaarbasis. Neem je dubbel tarief dan ben je aan die tijden gebonden als je het voordeel wilt hebben. Voor die paar euro per jaar heb ik enkel tarief genomen en ben vrij om te wassen, de vaatwasser aan te zetten etc. De meeste boilers hebben een gewone geaarde stekker aansluiting dus kan je daar een tijdschakelaar tussen zetten.