Ta
door Tanja1965 Dec 2, 2016 om 15:11
Huishouden & energie

Brabant Water maakt fout ik moet betalen

November 2014 ben ik verhuis naar een nieuw gebouwde huurwoning. Ik heb mijn verhuizing netjes doorgegeven aan Brabant Water. De nieuwe woning heeft een watermeter die op afstand wordt ingelezen dus nooit meer iemand aan de deur om de waterstand te meten. Gisteren werd ik gebeld door Brabant Water dat er een fout is gemaakt door de aannemer, zij hebben blijkbaar mijn aansluiting niet goed ingetekend en/of gemeld bij Brabant Water. Ik heb dus vanaf november 2014 tot nu niet betaald aan Brabant Water. Is me nooit opgevallen omdat alles via automatische incasso gaat. Nu moet ik dus de 2 jaar en ongeveer 500,- euro gaan terug betalen. Dit wil ik wel maar ben hier financieel niet toe in staat ook niet als dit in termijnen dient te geschieden. Kan Brabant Water mij dwingen te betalen ondanks dat het een fout van de aannemer/ of hen is? Is een aannemer of Brabant Water niet verzekerd tegen dit soort fouten? En indien dit niet zo is, zou enige coulance bijv. het kwijtschelden van het vastrecht of een aantal termijnen niet op zijn plaats zijn?

5038 20 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2016 om 15:17
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, al hebben zij een fout gemaakt, U zult toch moeten betalen. Ze komen u tegemoet door u in termijnen te laten betalen. Ook daar bent u kennelijk niet mee geholpen want dat kunt u niet opbrengen. Misschien is contact opnemen met uw verhuurder een optie? Dat zij in contact gaan met de aannemer van de nieuwe woning?

En al betaald u met automatische incasso: die rekeningen moet u toch wel zorgvuldig nakijken, hoor, want dan had u kunnen zien dat er geen water werd afgeschreven.

diumenge
door diumenge - Dec 2, 2016 om 15:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

U hebt toch water gebruikt? Lijkt mij niet meer dan logisch om ook te betalen. Dat het niet opvalt dat er twee jaar niets is betaald is u ook aan te merken.

ja
door janf43 - Dec 2, 2016 om 15:21
733 Antwoorden / 0 Vragen

Automatische incasso gedurende 2 jaar en het is u nooit opgevallen dat u niet aan Brabant Water betaalde? Ook niet de verwachte jaarafrekening gemist?

getty
door getty - Dec 2, 2016 om 15:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja u moet betalen. Het is ook uw verantwoordelijkheid om te controleren of u betaalt voor wat u afneemt.
Een betalingsregeling lijkt mij toch echt de beste optie. Voorkom dat het naar incasso of deurwaarder gaat, met alle kosten die daarbij komen.

zoekster1
door zoekster1 - Dec 2, 2016 om 15:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U moet het hele bedrag betalen. U heeft water gebruikt en daar hoort nu eenmaal een rekening bij. Wat ik uit uw verhaal begrijp is dat de aannemer een fout heeft gemaakt, dus wat kunt u Brabant Water verwijten? Het is ook nogal vreemd dat het u 2 jaar lang niet opvalt dat u niet voor het water betaalt.
Een ruimhartige betalingsregeling lijkt me wel op z'n plaats. Doe zelf een voorstel wat u zou kunnen terugbetalen per maand. Het is beter in dit soort zaken zelf het intiatief te nemen, dan dat u een voorstel van BW afwacht. Vermeld ook dat u weinig draagkracht heeft. Niemand zit op gedoe met een deurwaarder en afsluiting te wachten.
Kwijtschelden is hier niet op z'n plaats.

hansje klein
door hansje klein Dec 2, 2016 om 19:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Juist geredeneerd door @Zoekster1 en tevens een goede strategie.

Wat mij niet bevalt is het gemis van de bevestiging dat het waterverbruik klopt . Neem een standaardverbruik voor een twee-personenhuishoudig zonder tuin eens als basis......ca. 100M3 p.A. Is de totale factuursom dan wel acceptabel?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 2, 2016 om 15:38
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, en er is geen sprake van moeten terugbetalen U heeft het geleverde water hoe vervelend dat ook is niet betaald. Het lijkt mij dat u wel een betaalregeling zou moeten kunnen treffen.

ph
door philip36 - Dec 2, 2016 om 16:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat u alsnog moet betalen is duidelijk.
Die €500 is niet alleen voor het waterverbruik maar er zit, als het goed is, ook een bedrag bij voor waterschapbelasting en misschien ook nog wel gemeentelijke heffingen.

Kijk wel of de vermelde heffingen kloppen, waterschapbelasting voor 1 of meerpersoonhuishouden gemeentelijke belastingen welke u, afhankelijk van uw inkomen, eventueel kwijtgescholden kunt krijgen.

gerbera
door gerbera Dec 2, 2016 om 21:43
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Waterschapbelasting en gemeentelijke heffingen hebben totaal niets met het drinkwaterbedrijf te maken.
je betaald alleen hiervoor aan het waterbedrijf;

Het drinkwatertarief is als volgt opgebouwd:

Vastrecht
Dit is een vast bedrag per jaar voor het onderhoud van het leidingnet en uw watermeter.

Waterverbruik
De prijs voor waterverbruik bestaat voor bijna de helft uit de kosten voor het water dat u gebruikt hebt​ en voor de rest uit belastingen:
a. Belasting op Leidingwater (BoL) – een belasting van ​de Rijksoverheid
b. provinciale grondwaterbelasting ​
c. btw (6%)

Onderstaande vindt je terug op de gemeentelijke heffingen;
Waaruit bestaat waterschapbelasting;
De jaarlijkse waterschapsbelastingen zijn te onderscheiden in eigenarenbelastingen (watersysteemheffing gebouwd en watersysteemheffing ongebouwd) en gebruikersbelastingen ( Zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en watersysteemheffing ingezetenen).

Sorry probeerde e.e.a. afzonderlijk te vermelden maar de site plakt alles achter elkaar.

ph
door philip36 Dec 2, 2016 om 22:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@gerbera
Het drinkwaterbedrijf kan wel de verschuldigde waterschapbelasting en gemeentelijke heffingen voor het waterschap en gemeente innen en die maandelijks uit de binnengekomen voorschotten afdragen.

ne
door neodutchio - Dec 2, 2016 om 16:10
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U controleert nooit uw rekeningen? Niet slim om te doen en dan was dit wel opgevallen. Helaas staat het hier vol met reakties van mensen die geen idee hebben wat er allemaal met hun bankrekeningen gebeurd. U moet natuurlijk gewoon betalen en heel schappelijk dat dat in termijnen kan.

Topantwoord

ou
door oudewouter - Dec 2, 2016 om 16:17
52 Antwoorden / Vragen

Nee, waarom zouden ze het kwijt moeten schelden?  U bent toch nalatig geweest? Vreemd dat het u nooit is opgevallen dat u geen water betaalde, nogal slordig!
Wel verbaast de hoogte van het bedrasg mij, tenzij u een groot gezin hebt. We betalen (met zijn tweetjes)  ca. € 100,00 per jaar !

hansje klein
door hansje klein Dec 3, 2016 om 00:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Oudewouter. Had ik eerder ook al in deze richting gevraagd. Ik gaf aan, dat 100M3 per jaar voor twee personen acceptabel is en dan is de opgevoerde som véél te hoog.

ph
door philip36 - Dec 2, 2016 om 16:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het is wel makkelijk van Brabantwater om de schuld bij de aannemer te leggen.
Ik weet het niet zeker, maar neem toch aan dat de watermeters door een monteur van Brabantwater geplaatst worden.
Dus in dat geval is Brabantwater zelf schuld aan deze situatie.
Ook wat er gedaan of juist niet gedaan is met het verhuisbericht.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2016 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet niets terugbetalen, u moet gaan betalen.

Hebt u soms een zwembad in de tuin? Want u hebt wel heel veel water gebruikt.

Als er per abuis twee keer geincasseerd zou zijn, zou u toch willen dat u het terugkreeg?

Dus tref een betalingsregeling. En controleer in het vervolg uw bankafschriften, voorkomt gedoe.

Ta
door Tanja1965 Dec 2, 2016 om 21:36
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad ik moet betalen dat realiseer ik me terdege en daarom heb ik deze vraag ook geplaatst. Niet om een dergelijk non antwoord te ontvangen. Neen ik heb geen zwembad in de tuin. Ik ben een hardwerkende alleenstaande moeder met 2 kleine kinderen, die beslist zuinig met water omgaat en zich afvraagt hoe ze in hemelsnaam dit bedrag moet gaan terugbetalen. Ik stel een antwoord van u niet op prijs!

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een antwoord niet op prijs stelt, moet u geen vraag stellen. En zoals gezegd, u moet gaan betalen, niet terugbetalen. Dat u een moeder met twee kinderen bent, maakt daarvoor helemaal niets uit. Maar hoeveel kuub hebt u dan gebruikt? Daar geeft u geen antwoord op.

Cookies
door Cookies - Dec 2, 2016 om 19:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volgens mij int Brabant Water alleen maar de kosten van het waterverbruik en niet waterschapsbelastingen e.d.

DOOR PHILIP36 - 2 DEC. 2016 OM 16:01
1765 ANTWOORDEN / 4 VRAGEN

Dat u alsnog moet betalen is duidelijk.
Die €500 is niet alleen voor het waterverbruik maar er zit, als het goed is, ook een bedrag bij voor waterschapbelasting en misschien ook nog wel gemeentelijke heffingen.

Kijk wel of de vermelde heffingen kloppen, waterschapbelasting voor 1 of meerpersoonhuishouden gemeentelijke belastingen welke u, afhankelijk van uw inkomen, eventueel kwijtgescholden kunt krijgen

ph
door philip36 Dec 2, 2016 om 19:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen
Cookies
door Cookies Dec 2, 2016 om 20:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OK, duidelijk. We zullen er dan maar van uit gaan, gezien het enorme bedrag, dat TS in 1 van de gemeenten woont waar BrabantWater ook deze zaken int.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou die overige kosten zullen waarschijnlijk niet door Brabant Water worden geïnd.

Ik mag toch aannemen dat de Ts zich bij de gemeente heeft ingeschreven. En die gemeente verwacht wel geld.

Cookies
door Cookies Dec 2, 2016 om 20:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Daar heb jij weer gelijk in. Maar hoe krijgt iemand het dan voor elkaar om 250,- p.j. aan water te verbruiken? Dat is echt extreem. Nou ja, misschien (maar zal wel niet) geeft TS ooit nog duidelijkheid.

ph
door philip36 Dec 2, 2016 om 22:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Op mijn jaarafrekening 2015/2016 van Brabantwater staat een bedrag van €185,86 voor waterschapbelastingen.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 22:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts was voor de verhuizing ook al klant van Brabant Water, helemaal dwaas dat ze dan niet merkte dat er ook niet voor de waterschapslasten werd geïncasseerd.

Cookies
door Cookies Dec 3, 2016 om 00:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Philip, BW int alleen die belasting in het verzorgingsgebied van Waterschap De Dommel.

ph
door philip36 Dec 3, 2016 om 00:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1 Ja, vreemd met de administratieve mogelijkheden van tegenwoordig.
Maar TS is ook al 2 jaar 'onzichtbaar' geweest voor Brabantwater, zelfs na een verhuisbericht.

ph
door philip36 Dec 3, 2016 om 00:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@carola.83 Klopt dat ze het niet voor iedere gemeente doen.

Cookies
door Cookies - Dec 2, 2016 om 19:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

500,- euro voor 2 jaar waterverbruik? Je staat de hele dag onder de douche? De vaatwasser staat de hele dag aan? Hoe krijg je dat voor elkaar?

De rekening zal, al dan niet in termijnen, alsnog betaald moeten worden: je hebt tenslotte water verbruikt, dat brengt kosten met zich mee. Je hebt ook geen enkel recht op kwijtschelding.

Je kan zelf een voorstel doen voor het termijn bedrag, maar je begrijpt dat je niet hoeft aan te komen met een flutbedrag van 10 of 20 euro per maand. Ik vermoed dat men wel akkoord kan gaan met bijv. betalen in 12 maandelijkse termijnen.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2016 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een gezin gebruik ongeveer 100 kuub water per jaar en dat kost bij Brabant Water inclusief btw en vastrecht ca. € 160,00. Dus ik begrijp niet wat u in die twee jaar allemaal met dat water hebt gedaan.

Cookies
door Cookies Dec 2, 2016 om 20:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, ik krijg net de jaarrekening van Dunea binnen: 57 m3 voor een bedrag van 159,49.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar Brabant water is echt voordelig.

Cookies
door Cookies Dec 2, 2016 om 20:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Verdorie, ik ga naar Brabant verhuizen. Hoogheemraadschap Delfland is ook al zo peperduur hier.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen
Wi
door Wil_H - Dec 2, 2016 om 21:16
270 Antwoorden / Vragen

Kan Brabant Water mij dwingen te betalen ondanks dat het een fout van de aannemer/ of hen is?  Ja.
Is een aannemer of Brabant Water niet verzekerd tegen dit soort fouten? Nee.
En indien dit niet zo is, zou enige coulance bijv. het kwijtschelden van het vastrecht of een aantal termijnen niet op zijn plaats zijn?

Waarom? Iedereen moet betalen voor hetgeen hij of zij verbruikt. Dat uw rekening 2 jaar later komt doet daar niks aan af.
Neem contact op met Brabant Water vraag om een gespecificeerde rekening van die 500 Euro en probeer of u een reële en voor u haalbare afbetalingsregeling kunt treffen.
Hou zelf het initiatief en hou de communicatie met Brabant Water gaande.
U zit niet te wachten op procedures, afsluiting en vervolgens weer aansluiting met aansluitkosten (dik 200 Euro) en oplopende rekeningen door incassobureaus.

Ma
door Mat Matheij - Dec 2, 2016 om 22:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

Deze verhalen duiken hier meer op. Ondanks fouten gemaakt door derden moet u uiteraard het door u gebruikte water gewoon betalen. Ook bij U ligt er een plicht te controleren of uw electraverbruik, gasverbruik maar ook waterverbruik wordt betaald. Waar de berekening van 500 Euro aan waterkosten vandaan komt kunt u betwisten. Indien niet zichtbaar gemeten. Vergelijk dit met de buren.

aurora1
door aurora1 - Dec 3, 2016 om 00:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Natuurlijk moet u het achterstallige bedrag betalen, het gaat ook helemaal niet terugbetalen. Iedereen moet zijn rekening betalen, u dus ook.
U heeft 2 jaar verzuimd uw afschrijvingen/bankafschriften te controleren.
Waarom zou u kwijtschelding moeten hebben? Als beloning voor het niet controleren van uw bankafschriften?
Wat heeft e.e.a. te maken met "alleenstaande moeder met 2 kinderen" te maken? Is volkomen irrelevant en die informatie had u beter achterwege kunnen laten.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2016 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar hoeven getrouwde vrouwen zonder kinderen niet te betalen.

aurora1
door aurora1 Dec 3, 2016 om 23:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, en er lijken nergens vaders te zijn, en kinderbijlslag, zorgsubsidie, huursubsidie etc., etc.

ha
door halex - Dec 3, 2016 om 11:31
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u nu gewoon de komende twee jaar geen water gebruikt, maar wel betaalt aan Brabant Water staat u weer quitte. Lijkt me dat u de normale maandtermijnen wel kunt betalen, dus dat zou de oplossing zijn.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2016 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U vergeet het vastrecht.:-))

ha
door halex Dec 3, 2016 om 12:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Verdorie, daar hebt u me weer tuk. U werkt zeker bij Brabant Water dat u dat gelijk te binnen schiet? ;-)

Cookies
door Cookies Dec 3, 2016 om 12:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, tijger1 is in dienst van Interpolis.;-)

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2016 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alleen dit weekend maar. :-))

ha
door halex Dec 4, 2016 om 07:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Aha, dus u bent de weekendhulp. Succes!

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2016 om 12:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Status: niet actief. TS heeft antwoorden op haar vraag gekregen, maar die bevielen haar blijkbaar niet.

hansje klein
door hansje klein - Dec 3, 2016 om 12:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is helaas een negatief punt op dit V&B-forum, dat steeds vraagstellers hier met één vraag opduiken, geen verdere (gevraagde) uitleg geven en dan met de noorderzon verdwijnen zonder de gewenste uitleg, afmelding of bedankje.......

Heeft TS uiteindelijk werkelijk géén idee van het waterverbruik, van de samenstelling van de verschillende posities op de factuur en de weg om dit uit te zoeken. De V&B-reageerders zijn altijd bereid verdere recherchen te begeleiden, maar raken geïrriteerd wanneer hen de wind uit de zeilen wordt genomen. Dat moet TS ook begrijpen en actief informatie blijven leveren om een uitweg te vinden op de vraag hoe men hiermee nu moet omgaan. Dat het prettigste antwoord hier niet bijstaat, de factuur annuleren omdat er een fout is gemaakt........kan alleen Sinterklaas leveren.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2016 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar helaas, dat geldt niet voor volwassenen.