ri
door rinus 1958 Jul 15, 2011 om 23:19
Huishouden & energie

Calorische waarde berekenen

Is er een mogelijkheid om zelf je gasverbruik om te rekenen naar calorische waarde?
of waar kan ik evt terecht om dit op te vragen of uit te laten rekenen, dit komt zo, ik heb altijd een bepaalde waarde terug gehad dus altijd iets minder m3 dan ik volgens de gasmeter had verbruikt dat is al heel lang zo.Nu bij mijn huidige leverancier zie op de jaarnota dat er 28m3 bij is gekomen dus ik wil eigenlijk weten hoe ik dit kan omrekenen.
Moet ik evt vragen waar zij het gas vandaan halen want ik heb gelezen dat ze van het Slochteren gas uitgaan als 1, ik woon zelf in Assen dus mag ervan uitgaan dat mijn gas daar vandaan komt?

5221 3 Rapporteer

poltol
door poltol - Jul 16, 2011 om 00:04
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U kunt het niet zelf uitrekenen. Het wordt namelijk door de Gasunie vastgesteld. De GU neemt elke dag op heel veel plaatsen een gasmonster. Daarvan bepalen zij de cal. waarde. Vervolgens wordt die waarde omgezet naar Slochteren gas en aan de hand daarvan rekent de gasleverancier uit hoeveel "echte" kub. meters gas u geleverd heeft gekregen.

uitleg

Vr.gr. poltol

nb
door nbw - Jul 16, 2011 om 02:54
521 Antwoorden / 24 Vragen

Mooie vraag maar zo simpel is het niet. Jouw gaskraan kan zomaar branden uit Rusland of Noorwegen terwijl op nog geen 10 kilometer van jouw Assens huis het gas van Slochteren in Italie wordt opgestookt. De calorische waarde is een eenheid die bepaald hoe efficient de verbranding gebeurd. Een correctie kan nodig zijn als er op minieme schaal vervuiling zit in de gastoevoer.

Misschien heb je een auto en moet je tanken. De grondstof Olie komt van overal rond de wereld. Misschien wel voor 0,01 % uit Schoonebeek, volgens mij ook Drente. Energie kent geen grenzen.

..
door ... - Jul 16, 2011 om 07:50
104 Antwoorden / 2 Vragen

Aardgas is in verschillende kwaliteiten te leveren.
De goede kan schade wegens teveel hitte in jou CV ketel veroorzaken.
De slechte zal matig branden en wil niemand hebben..

Daarom een mengsel van deze tot een vrijwel constant product wat aan de
Nederlandse eisen voldoet.
Het vloeibare gas uit Libiƫ is zo sterk dat de kookplaat het nog zou kunnen hebben, maar mijn pannen niet.
De CV ketel zal door de extreme hitte vervormen of kan het niet meer goed regelen tijdens het moduleren.

Daarom is mengen van diverse soorten noodzakelijk dus Uw gas uit Groningen gaat eerst naar een verzamelpunt waar het met andere soorten gemengd word.

Ook de geur moet nog toegevoegd worden om een gaslek te kunnen ruiken.
Dus rechtstreeks uit de grond zou wegens ontbreken geur en controle kwaliteit niet veilig zijn.

Verder;
Een auto op LPG tankt niet het hele jaar hetzelfde.
De hoeveelheden Propaan en Butaan worden afhankelijk temperatuur buiten aangepast dus zomer en winter LPG zijn niet gelijk.
Daarom kun je een auto beter met lege tank te koop zetten en vlak voor aflevering tanken want bij volle tank en half jaar later kan het de verkeerde brandstof zijn.
Ook Diesel heeft een zomer en winter Diesel dus ook daar zit verschil tussen.
Als ik in de winter mijn boot wil varen moet ik bij de oude diesel dan ook eerst een beetje benzine mengen omdat ik anders vlokken in het filter zou krijgen.

Daarom is de waarde niet zomaar te berekenen en ze mogen binnen een bepaalde tolerantie gas leveren en dat word berekend en is controleerbaar op de website van Uw leverancier en de overheid.