ja
door jadetje May 21, 2021 om 17:14
Huishouden & energie

Cash back

Stofzuiger gekocht, voor de 2e keer stuk, kan waarschijnlijk niet gemaakt worden, als de winkelier nu geld retour geeft, wordt het dan wel het volle bedrag wat ik heb betaald? Met de cashback die ik retour heb ontvangen van de fabrikant heeft de winkelier toch niets te maken? En die cashback heb ik wel verdiend met alle "ergenis" en reiskosten, en al die weken/ maanden dat de stofzuiger niet te gebruiken was.  Hartelijk dank.

1403 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 21, 2021 om 17:19
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft MAXIMAAL recht op wat u feitelijk betaald heeft en niets meer. U heeft een cashback gehad en die mag/zal de winkelier verrekenen. Daar zijn wetten voor, @Heremietkreeft weet daar alles van. U mag, kort gezegd, nooit beter worden van een schade uitkering.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 21, 2021 om 20:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMATs. heeft in principe recht op het krijgen van adequate vervanging en dan blijft geld nog buiten de orde. Indien dat niet kan dan recht op geld terug maar ook m.i. niet meer dan het betaalde maar hier kan een probleem zijn vandaar dat ik adviseer om de vraag voor te leggen bij de ACM/Consuwijzer.

De verkoper heeft geleverd volgens de geldende prijs en de cash back is mogelijk verleend door de fabrikant. Ik kan eens zijn met de opmerking in uw laatste zin maar het kan 'een grijs gebied zijn'.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2021 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die cash back hebt u niet van de winkelier gekregen. Als u nu weer zo'n zelfde stofzuiger wilt kopen, zal er geen casback meer van toepassing zijn. Dus u wordt er niet beter van. Dus u heb recht op de volke prijs.

panter22
door panter22 May 21, 2021 om 18:30
6599 Antwoorden / Vragen

Ts koopt geen nieuwe stofzuiger.

tijger1
door tijger1 May 21, 2021 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar staat dat?

heremietkreeft
door heremietkreeft May 21, 2021 om 20:41
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ts. heeft recht op adequate en gelijkwaardige vervanging tegen de prijs die er per saldo voor is betaald.

panter22
door panter22 - May 21, 2021 om 18:28
6599 Antwoorden / Vragen

Zo gemakkelijk zal het wel niet gaan. Je geld terug van de winkelier en nog €50 toe van de fabrikant.
De stofzuiger zal nog onder de fabrieksgarantie vallen en bij de fabrikant zit die cash back vast nog wel in de administratie.
Je krijgt terug wat je betaald hebt.
Kijk eens in de voorwaarden van de cash back als je die nog hebt en vraag anders bij de fabrikant er naar,
Of is de cash back direct van het aankoopbedrag afgetrokken en hoefde je niets op te sturen?

heremietkreeft
door heremietkreeft May 21, 2021 om 20:21
16885 Antwoorden / 202 Vragen

BW art 17 t/25 prevaleert op fabrieksgarantie. Ik kan uw advies/redenering (@PANTRHER22) ook goed volgen maar het kan een gris gebied zijn aangezien Ts in principe recht heet op adequate vervanging.

mi
door miennaamishaaz - May 21, 2021 om 18:47
725 Antwoorden / 1 Vragen

Ja u zou het volledige aankoopbedrag terug moeten krijgen.

BV: u koopt het voor 250 euro.
er is een cashback {los van de winkel} van 50euro.
Dan krijgt u alsnog 250 euro terug.

Als de winkel nou een aanbieding had voor de stofzuiger
waarbij het is afgeprijst van 250 naar 200 euro, dan krijgt u 200 euro terug, omdat dit is wat u betaalt heeft

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2021 om 20:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens de wetgeving in deze heeft indien er niet gerepareerd kan worden eerst dan recht op geld terug indien de verkoper u geen adequaat vervangens exemplaar kan leveren en er dan geen sprake is van teruggave van welk bedrag dan ook. Claim dat dus (en als datr niet kan heeft u m.i. recht op het bedrag dat een nieuwe adequate vervanger nu zou kosten en mogelijk geldt de cash back dan ook nog) en zie verder: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.   U kunt ook uw vraag kenbaar maken bij de ACM/Consuwijzer.  (Zie ook mijn korte reactie bij het antwoord dat u kreeg van @PANTHER22, @MAHADMA en @TIJGER1).

tijger1
door tijger1 - May 21, 2021 om 20:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts veronderstelt geld terug te krijgen, maar dat is nog helemaal niet zeker. Kan net zo goed een andere stofzuiger zijn. Of misschien kan hij wel weer gerepareerd.

ne
door neodutchio - May 21, 2021 om 21:36
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Buiten het wettelijke om is er nog de praktijk. Als een gelijkwaardige stofzuiger niet te leveren is, dan zal er een credit gemaakt worden van de kassabon. Het bedrag dat daar op staat zal terug gegeven worden. Kassasystemen zijn niet zo ingericht dat er een andere prijs terug gegeven kan worden dan dat er betaald is.
Het gebeurd regelmatig dat mensen een artikel online kopen vanwege de cashback en na het invullen van de gegevens de aankoop herroepen. Gelukkig wordt dat steeds lastiger gemaakt omdat ook de codes uitgeknipt moeten worden, maar dat weerhoudt er niet iedereen van om dit te doen.

gerbera
door gerbera - May 21, 2021 om 21:43
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Indien de winkelier het geld retour geeft is dat het bedrag dat u aan deze betaald heeft,dus heeft u € 100,- moet u dit ook terug krijgen. De Cash back actie is buiten de winkelier om door de fabrikant geregeld en dat bedrag mag dus niet door de winkelier in mindering gebracht worden. Anders is het als u een korting heeft gekregen dus b.v van € 150,- voor € 100,- in dat geval heeft u slechts recht op € 100,- terug. Het al dan niet aanbieden van een gelijkwaardige stofzuiger is aan de winkelier of die daar aan mee wil werken en er voor kiest u het aankoopbedrag terug te betalen. Wenst u echter een vervangend product, pas dan komen er allelei consumenten rechten en wetgeving in beeld.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 21, 2021 om 21:45
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Is er bij  dit merk een gelijkwaardige leverbaar?

Zonder opgave merk en type,  word het lastiger goed advies te geven.
Ook willen wij graag weten welk merk en  wat er defect is.

Zonder informatie van een willekeurige stofzuiger,   Dyson van €700 of   kruimeldief van Action 7,95?
En  de Cashback  ,   dat  was toen leuk maar je kreeg wat je betaalde.

En  een Duitse Supermarkt heeft nu net een voordelige aanbieding met 3 jaren garantie....
€34,99   op pagina 37  deze week....
Vanaf  22 mei leverbaar of online bestellen...
Ik heb deze eerder in Duitsland gehaald  en verstopte wasbak leeg gehaald.
Niet de mooiste, stilste en 1200 watt dus  meer dan gewone gebruikte,
maar  stevige stalen ketel....

Nee ik plaat geen link,  reclame is hier verboden.

tijger1
door tijger1 May 22, 2021 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou hem niet gekocht hebben.:-))

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 24, 2021 om 16:45
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze ketel is prima tijdens de bouw... gewone overleven dat  vaak niet.

Ik heb deze nu al weer 7 weken en nu in NL aanbieding.

1paul
door 1paul - May 22, 2021 om 16:48
3173 Antwoorden / 0 Vragen

winkelier gaat met product naar tussenhandelaar die weer naar de fabrikant gaat, deze laatste zal de cashback in mindering brengen op de vergoeding, deze heeft u dus feitelijk gezien geen recht op....
krijgt u nieuw product dan verandert er verder niets....