go
door gordina Jan 26, 2008 om 11:44
Huishouden & energie

Doorspoelen waterleiding huurwoning

Hallo,
Wij wonen gehuurd in een huurhuis van de woningbouw. Nu komt er al geruime tijd geen of eventjes warm water uit de keukenkraan. Andere kranen geen probleem. Ik heb alles ontkalkt en de checklist doorlopen.
Uiteindelijk via woningbouwver. de monteur langsgeweest. Hij constateerde dat het euvel in de waterleiding ligt. Hier zit kalk in opgehoopt waardoor de leidingen doorgespoeld moeten worden.
In het servicecontract van ons staat dat het "ontkalken van de waterleiding, tenzij 3 liter/minuut of minder uit warmwaterleiding komt"voor rekening van verhuurder is.
Valt deze "grote ingreep" niet normaliter voor rekening van de verhuurder? Ontkalken hou ik altijd goed bij met azijn, douchekop, kranen, etc.
Ik ben benieuwd naar de reacties.

mvgr. Frans

8247 5 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jan 26, 2008 om 12:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als er daadwerkelijk kalk in de leidingen zit opgehoopt, dan helpt het ontkalken van douchekop, kraanuitloop etc. geen lieve moedertje.

Nu even terug naar de constatering van de monteur. Deze stelt dat de leiding verkalkt is. Het lijkt mij vreemd dat er wel "eventjes" water door een verkalkte leiding kan stromen en dan weer niets. Net zoiets als een beetje zwanger. Als hij wél gelijk heeft, dan draait de verhuurder in dit geval op voor de kosten, want geen water uit de kraan is toch echt minder dan 3 liter per minuut. Belachelijke regel trouwens, want 3 l/m is echt niks, maar goed zo is het nou eenmaal afgesproken.

vladja
door vladja - Jan 26, 2008 om 12:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ga naar:

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7175

Klik door naar het besluit kleine herstellingen en dan
naar de bijlage om te lezen welke kleine herstellingen wettelijk voor rekening
van de huurder komen. Bij een aantal van die herstellingen staat vermeld: als
het specialistische kennis vereist is het voor rekening van de verhuurder.

Het doorspoelen van leidingen vergt volgens mij
specialistische kennis, omdat leidingen losgekoppeld moeten worden,
doorgespoeld en daarna weer waterdicht gesoldeerd/aangesloten moeten worden.
Dat is werk voor een loodgieter (dus specialist).

Bepalingen in een huurcontract, die strijdig zijn met de
wet, zijn niet geldig.

Neem ook nog even contact op met de woonbond.

http://www.woonbond.nl/

Vladja

fujitsu
door fujitsu - Jan 26, 2008 om 13:12
87 Antwoorden / 60 Vragen

Beste Gordina,

Ik weet niet hoe handig u bent, maar wat u zou kunnen proberen, is de aansluitleiding van de keukenkraan los te halen ( de druk er eerst wel afhalen )
Dan een slang aan de waterleiding (vaak van koper 12mm), en laten doorspoelen in het aanrecht.
Is de straal dan wel goed, dan kan het zijn dat er vuil ( stukje soldeer en kalk etc. )in de aansluit leidingen van de keukenkraan zelf zitten.

Groet: Fujitsu

poltol
door poltol - Jan 26, 2008 om 14:02
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Maak de uitloop van de kraan open en gooi alle filtertjes eruit. En probeer dan nog eens. Sommige kranen hebben een te grote water besparing. Grote ingrepen even achterwege laten eerst proberen. Kalk kan de oorzaak niet zijn of het moet in het warm water apparaat zijn.

Vr.gr. poltol

poltol
door poltol - Jan 26, 2008 om 14:22