funnyk
door funnyk Mar 14, 2012 om 12:05
Huishouden & energie

Dubbele of Enkele meter ??

Hallo

Gisteren heb ik besloten om over te stappen van Energie Direct naar Eneco stroom, dit zal mij €300 per jaar schelen. Overzicht

Ik heb momenteel een Dubbele stroom meter, ik heb vorig jaar het volgende gebruikt :
Hoog > 1677 kWh
Laag > 971 kWh

Zou het voor mij voordeliger zijn om over te stappen naar een enkele meter. Ik heb wel eens gehoord dat een dubbele meter juist duurder is.

Ik hoor graag jullie mening !!

1195 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo funnyk,

Bij een dubbeltariefsmeting betaal je t.o.v. het 'standaard' tarief, voor het hoge tarief net zoveel méér dan dat je voor het lage tarief minder betaalt. Kortom, je moet net zoveel 'hoog' verbruik als 'laag' verbruik hebben, wil het rendabel gaan worden. In jouw geval verbruik je een stuk meer tegen 'hoog' tarief dan tegen 'laag' tarief dus nee, een dubbeltariefsmeting is in jouw geval niet erg gunstig.

Kortom, 'enkel' tarief is in jouw geval gunstiger.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman & freya

Ik weet genoeg, zodra Eneco contact met mij opneemt zal ik om een enkele meter vragen.

Thnx !!!

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meter blijft gelijk maar bij de afrekening worden beide telwerken bij elkaar opgetelt als gebruik voor normaal tarief. Een nieuwe meter is niet nodig.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Energiebedrijven maken het de klant lekker moeilijk met fancy tariefstructuren.
Eneco vraagt bv 1e halfjaar 2012 voor enkeltarief € 0,22 per kWh (maal 1677+971) = € 582,56 /jaar.
Voor dubbeltarief hoog €0,229 maal 1677 = €384,03 en laag 971
€ 0,2053 maal 971 = €199,35. Dus totaal € 583,38.
Je bent dus € 0,82 duurder uit per jaar met je dubbelmeter.
Ik weet niet of er kosten aan verbonden zijn om dit te veranderen naar enkelverbruik.
Als je nu eens in het weekend gaat wassen en de vaatwasser na 23.00h aanzet kun je je hoogtarief verbruik een beetje lager maken.

Overigens is het raar dat de hoog-laag tarieven steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Het lijkt erop dat de energiemaatschappijen de daluren niet meer willen promoten en dat ze uit zijn op nieuwe energiecentrales (nodig om het piekverbruik op te vangen).

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Funnyk,

In uw bericht op dit forum schrijft u dat u heeft besloten naar Eneco over te stappen. U heeft een dubbeltariefmeter. U wilt graag weten of het voor u voordeliger is om het elektriciteitsverbruik te berekenen tegen het enkeltarief. U vermeldt hierbij uw verbruik van vorig jaar.

Ik kan mij voorstellen dat u liever niet te veel betaalt als u gebruik maakt van dubbeltarief.

De het nachtstroomtarief is de afgelopen jaren harder gestegen dan van het tarief voor dagstroom. Wanneer u gebruik maakt van dagstroom met een dubbeltariefmeter dan is het tarief van dagstroom wel hoger dan dat van een enkeltariefmeter.

Ik zie dat u 37% verbruikt op het nachttelwerk en 63% op het dagtelwerk. Wanneer u minder dan 40% verbruikt op het nachttarief dan levert een dubbeltariefmeter u geen voordeel op.

Als u verwacht in de toekomst ook minder dan 40% op het nachtstroom te gaan verbruiken, dan kunnen we kosteloos uw overeenkomst aanpassen. U verbruik berekenen we dan tegen het enkeltarief.

U kunt ons mailen naar onlineservice@eneco.nl. Geeft u hierbij uw klantgegevens door.

Hosnia, Eneco

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

eneco mdw (Hosnia)

Ik heb nog geen klantgegevens o.i.d van Eneco maar zodra ik die heb (denk morgen) zal ik het gaan aanvragen !!

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn om te zien dat je inmiddels al een antwoord hebt ontvangen van Eneco. Heb je aan ons nog vragen horen we het graag! Groetjes^Rosalie energiedirect.nl.