ro
door ronny530 Jul 9, 2009 om 17:59
Huishouden & energie

Electrabel

Hoi net twee agressieve verkopers van electrabel aan de deur gehad. Zij hadden het verhaal dat Liander het voormalige continuon met hun samen werkte. Ik heb gewoon medegedeeld dat ik op hun aanbod niet in wou gaan. Was wel lachen want de studentjes werden me een eind boos. Jammer voor hun weer geen provisie. De schoolvakantie is weer begonnen dus de terreur is weer orde van de dag.

Ronny

1435 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is VRAAG & ANTWOORD, weet je wel?

Wat is nu de vraag? 'Gewone opmerkingen' kun je op het forum kwijt!

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, was even de vraag vergeten maar werkt electrabel samen met liander? of is dit een verkoop praatje waar anderen wel weer intrappen.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

LIANDER zorgt voor het netwerk.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Liander

Groetjes

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie ook:  http://www.energieplaza.nl/energy/details.aspx?energyproductid=1002492&gasproductid=292&ActiveTab=2&offpeak=0&peak=4263&postcode=1034EW&gasconsumption=1443&metertype=1&consumertypeid=2&position=3&score=0,00&comparison=0

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, alle energiebedrijven werken samen. Door de splitsing moeten ze wel.
Alle administratie is namelijk ook gesplitst, en om de rekening op te kunnen maken moeten ze dus samen werken. Elk bedrijf z'n stukje gegevens:
-Leverancier, inkoop energie (van producenten)
-Netbeheerder, transport energie (via kabel/leiding naar jou thuis)
-Meetbedrijf, meters en meterstanden
-Servicebedrijf, verhuur en onderhoud (bijv. geiser en CV)

Welke leverancier je ook kiest, die zal altijd samen moeten werken met de lokale netbeheerder omdat die eigenaar is van de kabels en/of leidingen.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie ook nog:

http://www.energieleveranciers.nl/page/pag_view.asp?pag_id=445

Nou, dat moet genoeg leesvoer zijn.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ronny530: "dus de terreur is weer orde van de dag." en 'twee agressieve verkopers' waar slaat dit nu op??

Maar wat is nu de vraag eigenlijk dan, ik zie het niet. Ik zie alleen  je beklag...

Dan doe je de deur toch niet open.....als je dit als 'terreur'ziet.

Zelf niet jong geweest, en blij met een baantje?

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Samenwerken begrijp ik wel, in mijn huidige situatie betaal ik nuon en liander in het maand termijn. Electrabel beweerde dat dat bij hun ook zo was! Hier heb ik dus zo mijn twijfels bij want liander is een afsplitsing van de Nuon en zou niet gauw de netwerkkosten in het termijnbedrag van electrabel opnemen. De verkopers zeiden dat dat wel zo was.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Kenwel, met agressief bedoel ik dat er door twee verkopers op mij in gepraat werd. En toen ik voet bij stuk hield ze boos wegliepen. Vakantiebaantje gun ik iedereen maar deze twee wilden wel erg gauw op vakantie. Verkopen oké maar provoceren en halve waarheden gaat er bij mij niet in.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch wel jammer, ik plaats een keer een verkeerde vraag en wordt daar meteen op afgerekend. Is wel minder, maar ja zo gaat het nu eenmaal. Ik had het beter op trosradar kunnen plaatsen.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Ronny, dan zal ik zeggen wat ik dan zou zeggen: Goed jongens, ik ben al goed voorzien, sorry, maar heb verder geen belangstelling, en doe vervolgens de deur dicht. Ga dan zelf dan ook de discussie nog niet eens aan met zo'n jongens.(ik persoonlijk dan) Ze zijn nog jong Ronny, ze hebben nog heel wat te leren, dank je dan maar...

Dit is echt niet vervelend op je bedoeld of zo hoor Ronny, want dat wil ik echt niet hoor! Ik vindt je een kei goeie hier!

Mvr. Gr. Henri

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ronny,

Reactie: Electrabel

Toch wel jammer, ik plaats een keer een verkeerde vraag en wordt daar meteen op afgerekend. Is wel minder, maar ja zo gaat het nu eenmaal. Ik had het beter op trosradar kunnen plaatsen.

Terecht vind je dat  je niet meteen hierop dient te worden afgerekend. Dat ben ik dus geheel met je eens. Bij sommige post is er een soort overgangsgebied en daar moet je dan wél enig gevoel voor hebben. Uitwijken naar RADAR is m.i. geen optie, daar zijn de reacties vaak nog veel onvriendelijker en soms zelfs smakeloos.

Met collegiale groet, ReadAC/Ton.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@

Persoonlijk vind ik dat, de problematiek die Ronny hier impliciet weergeeft en aankaart, zich te veel focust op de onoorbare handelswijze van enkele bedrijven. In alle bedrijfstakken komt bij de werving van nieuwe klanten, misleiding en bedrog voor. Uiteraard zal dat bij colportage en telefonische marketing nog vaker voorkomen. Ook het gebruik van de negatieve optie heeft een hoge vlucht genomen. Het is zeker niet moeilijk om hier namen van bedrijven te noemen die zich bij hun klantenwerving niet zo fris hebben gedragen of gedragen. Meestal is het zo dat deze bedrijven door de toezichthouder worden terug gefloten en dat het daarna een tijdje beter gaat, maar velen vallen in herhaling. Het is niet voor niets, dat er nieuwe wetgeving is op het gebied van Oneerlijke HandelsPraktijken en er nieuwe wetgeving op stapel staat die op 1 oktober 2009 ingaat. Ook het in werking zetten van het Bel-Me-Niet Register zal het misbruiken van de rechten van de consument aanmerkelijk kunnen indammen. Hoofdzaak blijft echter, dat de consument zelf zich terdege bewust is van wat is toegestaan en wat verboden is bij de werving van nieuwe klanten of het aanprijzen van nieuwe produkten. Daarom is het ook erg belangrijk dat de consument zich verdiept in de informatie die bijvoorbeeld CONSUWIJZER en de CONSUMENTENBOND op hun sites zetten en het werk van RADAR en KASSA dat daarop een goede aanvulling is (hoewel zij soms zelf ook een scheve schaats rijden). Mijn pleidooi is, om niet uitsluitend van het negatieve uit te gaan maar veel meer gericht te zijn op het mondig maken van de consument. Een consument die zich bewust is van de valkuilen, laat zich de kaas niet van het brood eten en is minder onderhevig aan dwaling en misleiding. En zeg nu zelf: Ronny heeft dit varkentje goed gewassen.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2009 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@@

(aanvullend op de vorige post)

Vaak wordt er in consumentenberichten over de werving van nieuwe klanten geschreven: geen overeenkomst zonder fysieke handtekening!!! en met dat statement ben ik het hardgrondig eens. Maar...........................................we leven niet meer in de jaren 70tig van de vorige eeuw. Toen hadden we geen mobieltjes en ook geen internet en ook van de wet Colportage hadden wij nog nooit gehoord.  De wetgever heeft de wetgeving op deze nieuwe ontwikkeling inmiddels aangepast, en zoals met elke wetgeving, zijn er bedrijven die de nieuwe grenzen opzoeken van het toelaatbare. Daar is ook niks mis mee, want vanuit die optiek wordt de wetgeving weer verbeterd en aangepast. Wat spijtig genoeg echter ook voorkomt, is, dat sommige bedrijven naar veler mening over de grens van het toelaatbare heen gaan en als strategie misleiding en bedrog in hun vaandel voeren. Tegen dat soort bedrijven dient de toezichthouder hard op te treden. De andere kant van de medaille is, dat je de nieuwe ontwikkelingen accepteert (je kan ze immers toch niet terug draaien) en dat je je als consument op de hoogte stelt van de moderne valkuilen. Schelden en vulgair taalgebruik zal aan die bewustwording zeker geen bijdrage leveren. Het is de kunst om in gesprek te blijven met die nieuwe ontwikkelingen en met sommige bedrijven. Ouderen zullen met de nieuwe wetgeving zeker meer moeite hebben en die verdienen naar mijn mening dan ook extra aandacht. Vandaar dat het goed is, dat er een omroep MAX is en dat wij in dit land de zogenaamde mantelzorg kennen. Ook de CONSUMENTENBOND, CONSUWIJZER, RADAR en KASSA leveren hun bijdrage. Met de nieuwe wetgeving van 1 oktober 2009 zullen in elk geval een aantal uitwassen niet meer voor (kunnen) komen.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2009 om 10:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read; u schrijft

Een consument die zich bewust is van de valkuilen, laat zich de kaas niet van het brood eten en is minder onderhevig aan dwaling en misleiding. En zeg nu zelf: Ronny heeft dit varkentje goed gewassen.

In mijn optiek: Ronny heeft dit varkentje niet zo goed gewassen. En daarbij verwijs ik u naar mijn eerdere tekst. Consument is niet slim genoeg, als je wat slimmer bent, dan komt het niet eens tot een discussie, zeker niet aan mijn voordeur...en de telefoon? Ha, daar lach ik om...! Zolang de mensen overal (vaak ongemerkt) hun telefoonnummer prijsgeven, zal het Bel Me Niet register geen oplossing bieden......ik heb een vast telefoonnummer, maar is nergens te vinden, ook een mobiel nummer, is nergens te vinden, nummers wordenniet meegezonden, alleen de provider kan het nummer zien, waarmee wij bellen...verder echt niemend. En als het eens een keer naar iemand is 'gelekt' dan heb ik direct een passend antwoord klaar, of het kost ze extra belminuten, veel belminuten...

Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Jul 10, 2009 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag henri,

Eigenlijk ben ik het met je eens (behalve dat varkentje dan). Maar jij zelf bent niet de doorsnee consument. Jij weet wél hoe te handelen (gezien ook je kwalitatieve reacties in deze rubriek) en velen weten NIET hoe te handelen. Ik vind het mede onze taak om omwetendheid te bestrijden. Vandaar mijn keuzes en pleidooi.

Met collegiale groet, ReadAC/Ton.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2009 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi allen, bedankt voor de reactie's. Mijn frustratie is alweer gezakt. Ik heb zeker geprobeerd om het gesprek af te kappen maar ik kreeg er eerst geen speld tussen maar dit terzijde. Ik heb vanmiddag even met Liander gebeld en daar was niets bekend dat elctrabel de netbeheerkosten in het maandtermijn verwerkt. Op de site van electabel is daar ook niets over te vinden. Wel werd mij aangeraden een klacht bij de DTE neer te leggen gezien de agressieve verkoop techniek, maar of dit zoden aan de dijk zet!! weet niet. Een beste antwoord kan dus ook niet geven want het zijn er vele, belangrijker is dat het gelezen wordt en deze praktijken weer eens aan de kaak gesteld worden.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2009 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Read,

Ik vindt uw inzet hier dan ook onmisbaar, en inderdaad: Veel consumenten weten niet hoe te handelen, gelukkig ben ik getrouwd als Brabander met een..... Hagenese vrouw, al meer dan 35 jaar nu. Ze heeft gewoond in de schilderswijk in Den Haag, en ze heeft mij wel het e.e.a geleerd, om goed beslagen ten ijs te komen, soms is dat niet goed, dan zeg (schrijf) je te veel, het wordt je niet altijd in dank afgenomen....

Ben momenteel weer met wat unieks bezig in onze gemeente, het gaat over verkeers veiligheid, ben heel erg benieuwd of ik er doorheen geprikt kom, en anders maar op, naar onze burgemeester.

Hoop dat 'we' zo kunnen doorgaan, en voor wat betreft Ronny: Ook jij vooral doorgaan hierzo!

Met Collegiale Groeten,

Henri