Gu
door Guido306 Nov 5, 2022 om 15:54
Huishouden & energie

Elke dag 1m3 gasverbruik Essent terwijl we alleen douchen en koken op gas??

Wij zitten bij Essent, en volgens de app verbruiken wij elke dag 1 m3 gas per dag. Met 3 dagen in de maand geen gasverbruik.
De verwarming gaat hier niet aan. We verwarmen nu elektrisch met een airco.
Enkel de waakvlam van de CV, douchen en koken doen wij op gas.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit 1000 liter gas per dag verbruikt.
Heeft iemand hier een antwoord op?
Of is dit een verkapte manier om geld binnen te sluizen?

20593 26 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 5, 2022 om 16:08
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Wij noteren wekelijk op een vaste tijd en dag van de week de meterstanden op.

Daarom heb ik een inzicht van 26 weken.
Wij stoken tot op heden niet, wel koken wij op gas, gebruiken de cv voor de afwas, alsmede voor de douche (1x per week 10 minuten) en handen wassen.
Wij hebben een 2 persoons huishouden en koken 7 dagen per week 1 x warm per dag + 2 x per week een gekookt eitje. De cv heeft geen waakvlam.
Wij hebben als gebruik van 1,4 tot 2,0 gas verbruikt. Dit verschil komt door de ene keer 1 pans gerechten of 3 gaspitten in gebruik.

Om uw vraag te beantwoorden: 1 M3 gas per week is met alleen koken absoluut normaal. 1M3 per dag kan alleen bij meer personen, en lijkt mij hoog.

Mabelle
door Mabelle Nov 5, 2022 om 19:41
440 Antwoorden / 1 Vragen

1x per week??? Back to the fifties...

marijke77
door marijke77 Nov 7, 2022 om 12:36
158 Antwoorden / 3 Vragen

Mabelle wat is er mis met 1 keer per week douchen, met gewoon wassen wordt je net zo schoon

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 5, 2022 om 16:29
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Zie deze info en u ziet dat het feitelijk wel kan in de combinatie die u noemt, vooral de waakvlam maar toch ook koken en douchen. M.b.t. het douchen is uiteraard van belang hoeveel personen het betreft en ook kan nog aan de orde zijn of uw CV een aparte stand heeft voor de warmwatervoorziening m.b.t. temperatuur instelling boven 15 graden of daaronder - de ECO stand. Daarboven kan de instelling voor de watertemperatuur van de installatie zelf, dus apart van de instelling die via de kamerthermostaat kan - de ECO stand die ik al noemde - die nieuwe HR ketels normaliter hebben.

(Symbool met kraan en wel of niet een schuine streep erdoor)  Oh oh, de verwijzing ontbreekt: Hoeveel verbruikt de waakvlam van een gastoestel precies? – Energids

ne
door neodutchio - Nov 5, 2022 om 16:32
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Hier exact hetzelfde, het gasverbruik schommelt tussen de 0,7 en 1m3 per dag. 4 personen douchen elke dag en de keukenkraan word er mee verwarmt. Ja, die 1.000 liter gas kan dus heel goed kloppen. Het verwarmen dat wij voorheen deden verbruikte 750 m3 per jaar.
Hier ben ik al aan het kijken om elektrisch te gaan douchen. Dankzij zonnepanelen moet dit lukken.

panter22
door panter22 - Nov 5, 2022 om 16:59
6599 Antwoorden / Vragen

Maak je nooit wat schoon met een sopje, doe je de afwas niet of spoel je de borden niet af.

sira
door sira - Nov 5, 2022 om 17:26
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben erachter gekomen dat je (ik) voor ieder wissewasje de heetwaterkraan gebruikt, zoals kopje(s) en bord(en) afspoelen, washandje uitspoelen, tandenborstel schoonmaken. Voor iedere keer slaat de ketel aan.
Omdat het een gewoonte is, heb ik in de badkamer de knop van het heet water eraf gehaald en doe nu alles met koud water en inderdaad, het scheelt in het gasverbruik. In de keuken is het iets lastiger, maar ik gebruik wel de waterkoker nu meer.

rj
door rjw - Nov 5, 2022 om 17:38
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Met een slimme meter kan je per uur zien hoeveel je gebruikt heb. Wellicht dat dat inzicht geeft in waar het verbruik vandaan komt.

getty
door getty - Nov 5, 2022 om 17:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u elek dag doucht kan dit zeker.

borg queen
door borg queen - Nov 5, 2022 om 18:07
127 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hadden ook gasverbruik, dat we eerst niet konden verklaren. Gas wordt hier alleen gebruikt voor warm water en verwarming in de winter. Koken doen we al 35 jaar elektrisch/inductie. Wel hebben we een oude ketel ( zo'n 20 jaar) die volgens de controleur, op zijn laatste benen loopt. Ondanks de ecostand en een tijd helemaal geen warm water gebruiken, bleek het gasverbruik behoorlijk te zijn. We hebben het gas afgesloten en de ketel uitgezet en toen was het verbruik ook weg.Ligt dus helemaal aan de ketel. Momenteel hebben we nog steeds geen verwarming aan. Douchen koud, met een washandje of op de sportschool. Als de ketel aan moet en hij heeft de geest gegeven, mag de woningbouw een andere ophoesten. Ze doen niets aan renoveren, dus het zal wel weer een aftands excemplaar worden.

CP
door CPV Nov 7, 2022 om 11:03
21 Antwoorden / Vragen

In de ECO stand houdt de geyser het tapwater op temperatuur, maar op een slimmere manier dan in de comfort stand. De Eco stand gebruikt dus wel gas.

lo
door lovewinnie - Nov 5, 2022 om 18:28
1210 Antwoorden / 1 Vragen

5 min douchen ( hoe warmer hoe duurder) kost gemiddeld zn 0.2m3 per persoon
Weet niet met hoeveel personen jullie zijn. Maar stel er douchen elke dag 4 mensen is dat al 0.8m3.
Dan nog koken ( dat is niet zo veel) en eventueel poetsen, omwassen etc met warm water . Dat is wel duur.

Verder ketel op eco zetten ipv comfort. Scheelt ook weer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 5, 2022 om 19:26
2084 Antwoorden / Vragen

Wordt gratis lid slimmemeterportal en kijk eens naar je verbruik per uur en zie of het douchen, warmwater of iets anders is. Die meters zijn vaak zo slecht nog niet hoewel een fout nooit helemaal uit te sluiten valt. FYI; [edit-red.]

rj
door rjw Nov 6, 2022 om 08:56
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Als iets gratis wordt aangeboden moet je wel even checken waar zo'n aanbieder het geld vandaan haalt om de dienst te kunnen aanbieden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 6, 2022 om 11:52
2084 Antwoorden / Vragen

Deze wordt aanbevolen door de Consumentenbond, maar als jij een betere oplossing hebt om hetzelfde resultaat te bereiken, houd mensen dan niet in spanning.

rj
door rjw Nov 6, 2022 om 12:30
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon de app van je energieleverancier bijvoorbeeld. Waarom zou je je gegevens aan andere partijen geven. Als ze het gratis aanbieden moet je niet verbaasd zijn als achteraf blijkt dat de data wordt verkocht.

Mabelle
door Mabelle - Nov 5, 2022 om 19:48
440 Antwoorden / 1 Vragen

Of is dit een verkapte manier om geld binnen te sluizen?

Wat een onzin! Essent krijgt het verbruik door van de netbeheerder, die het geen bal interesseert hoeveel iemand verbruikt.

En hoe denk je dat het tapwater warm wordt gehouden? Dat kost ook gas. En met hoeveel personen zijn jullie, hoe lang staan jullie onder de douche, douchen jullie dagelijks enz. enz. 1m3 per dag zit je zo aan met een gezin.

gerbera
door gerbera Nov 5, 2022 om 21:48
7369 Antwoorden / 14 Vragen

CV Ketel met waakvlam heeft geen boiler dus tapwater wordt niet warm gehouden.

Iv
door Ivo W - Nov 5, 2022 om 21:09
731 Antwoorden / Vragen

Douchen kost, afhankelijk van hoe lang u onder de douche staat en hoe zuinig de douchekop is 0,2m³ gas of meer per douchebeurt. 10 minuten onder een regendouche kan zelfs meer dan 0,5m³ kosten.
Dan nog wat liters voor koken en warmwater gebruik in de keuken. En het verbruik van ongeveer 1m³ gas per dag is goed te verklaren als u met 2 tot 4 personen in de woning woont.

En ook op basis van 'gemiddelden' is uw gasverbruik te verklaren. Bij een gemiddelde jaarverbruik van gas in de afgelopen jaren, is ongeveer een kwart van het verbruik nodig voor koken en warm water. Het gemiddelde gasverbruik was vorig jaar ongeveer 1200 kuub. Daarvan was dus ongeveer 300 kuub voor warm water en koken, wat overeen komt met bijna 1m3 per dag voor koken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 5, 2022 om 23:07
2084 Antwoorden / Vragen

Dat is nu precies de achterkant van de sigarendoos berekening die iedereen eerst zelf zou moeten maken, liefst voordat de verkapte opmerkingen over verkapt binnen sluizen komen.

gerbera
door gerbera - Nov 5, 2022 om 22:06
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Als u nog een CV ketel met waakvlam (gasslurper) heeft is het al een oudje, en koken gebruikt meer gas dan u denkt dus 1 kub per dag valt nogal mee. Overigens heeft u een meter waarop u de standen kan aflezen dus kijk daar eens op bv als u een vaste tijd van opstaan heeft en doe dat wel per 24 u. En die meterstand is bepalend voor hetgeen u per jaar aan Essent betaald daar is ook door Essent niet mee te sjoemelen.

jv
door jvanbuul - Nov 6, 2022 om 00:08
1 Antwoorden / Vragen

Heb geen slimme meter. Houd elke dag mijn meterstanden in de gaten. Toen de cv nog niet brandde, was het gasverbruik van de waakvlam van mijn geiser al bijna 1 m3 per drie dagen. Koken op inductie. CV zonder waakvlam. Geiser alleen om te douchen.

panter22
door panter22 - Nov 6, 2022 om 04:53
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens een nieuwe cv ketel kopen. Hoe oud is dat ding wel niet, 20 jaar?
Wil het onderhoudsbedrijf de cv ketel nog wel keuren en eventueel repareren?
Of wordt de cv ketel niet elke 2 jaar nagezien?
http://www.hoe-koop-ik.nl/cv-ketel/over-cv-ketels/termen-en-begrippen/artikel/598/waakvlam
Als je in een huurhuis woont kun je de verhuurder vragen, eventueel dwingen een cv ketel van 15 jaar of ouder te vervangen. Wel tegen een huurverhoging.
https://partner-advocaten.nl/hogere-kosten-oude%20-cv-ketel.html
Een airco kost 2000 watt aan stroom. Dat merk je aan je elektriciteitsrekening. Want dat verbruik moet dan wel flink hoger zijn dan het energieplafond.

ro
door ronny530 - Nov 6, 2022 om 07:43
2789 Antwoorden / 41 Vragen

De boosdoener is de waakvlam van de cv ketel die stookt al +/_ 0,5 kuub gas per dag op enkel en alleen om bij warm water vraag de cv ketel op te starten. Een vijf minuten douche verbruikt 0,2 kuub gas en voor het koken is de tijd dat dat de gas kookplaat gebruikt wordt bepalend al zal dat niet zo veel zijn. Gemiddeld 1 kuub gas is in uw situatie vrij normaal te noemen. In de app vindt een afronding per kuub plaats en daarbij is het getoonde verbruik niet real time maar de app geeft wel een indicatie van het gemiddeld verbruik. Essent sluist geen extra geld binnen want de meter registreert uw daadwerkelijke gas verbruik en niet voor de win situatie van standaard 1 kuub per dag in rekening brengen. De cv ketel is met een waakvlam ontsteking redelijk gedateerd en gezien u die enkel voor de warm water voorziening gebruikt is het te overwegen om die door een elektriche doorstroom boiler te vervangen.

Franske1958
door Franske1958 - Nov 6, 2022 om 07:58
432 Antwoorden / 2 Vragen

'Maak je nooit wat schoon met een sopje, doe je de afwas niet of spoel je de borden niet af?"
Wat ik al jaren doe is 1 keer per dag afwassen in een sopje nadat ik warm heb gegeten.
De rest van de dag was ik de andere zaken zoals boterham bordjes, koffie kopjes etc af met warm water uit een waterkoker.
Ook dit scheelt best wel veel gas. Uiteraard staat mijn ketel op de ECO stand. Er hoeft van mij geen hele week
warm water in voorraad gehouden te worden voor 1 keer per week douchen.  Mijn verbruik van de afgelopen maanden, dus
zonder dat de verwarming aan staat maar met warm eten koken voor 1 man op gas is gemiddeld  5 M3 per maand
Op jaarbasis gebruik ik gemiddeld 400 m3 per jaar en 1000 Kwh stroom in mijn rijtjes tussenwoning uit 2007.

me
door mein33 - Nov 6, 2022 om 10:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wij zitten bij Essent, en volgens de app
De verwarming gaat hier niet aan. We verwarmen nu elektrisch met een airco.
Enkel de waakvlam van de CV, douchen en koken doen wij op gas.

Stop met dat gestaar op die app, want als drie dagen geen meting is dan weet je dat dat niet kan kloppen.
Hoe vaak tappen u en uw huisgenoten warm water voor o.a. het tandenpoetsen en het handenwassen ?
Als u nog een CV hebt met een waakvlam, dan heeft u een bejaard beestje en mogelijk heeft die ook nog een interne boiler die constant op temperatuur wordt gehouden.
Precies weten wat u verbruikt, noteer dan dagelijks op hetzelfde moment de meterstanden zoals de echte meters die aangeven.

Pa
door Pannick - Nov 7, 2022 om 10:35
6 Antwoorden / 0 Vragen

Zou goed kunnen.. koken douchen, boiler in de cv ketel op temp. houden (tapwater)
Waakvlam is niet meer...
Dan is 1m3 niet echt veel.

mo
door mof - Nov 7, 2022 om 11:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt ook nog af van hoeveel personen uw huishouden is ....

Twan vd Hombergh
door Twan vd Hombergh - Nov 7, 2022 om 12:17
1 Antwoorden / Vragen

Wij verbruiken gemiddeld 6 m3 gas per maand , dat is ongeveer 0,2 m3 per dag.
De CV gaat elke dag aan op een vast tijdslot. Bv van 0.700 uur tot 0.900 uur de rest van de dag is de CV ketel uit.

Als de CV constant aan staat wordt de interne boiler op temperatuur gehouden en dat verbruikt energie.
Op de CV zit een tijdschakelaar die ik kan programmeren via een App op de Smartphone, als ik tussendoor wil douche kan ik CV combi ketel via de App even aanzetten , en weer uitzetten.
De circulatie pomp loopt ook elke dag in het gekozen tijdslot, Dit om vast lopen van de pomp te voorkomen.
We gebruiken de de verwarming al niet meer van april 2022. Koken op inductie, verwarming op Airco. Nog even afwachten wat deze winter gaat doen . Dan kunnen we misschien van het gas af.

we zijn met 2 personen.

Dus gebruik nu alleen douchen Gemiddeld 6 m3 per maand.

Ok
door Okiedokie - Nov 7, 2022 om 13:38
10 Antwoorden / 5 Vragen

In een hoop ketels zit een boilertje deze zorgt er voor dat je gelijk warm water hebt als de kraan open draait. Deze uitzetten je moet alleen ff wachten op warm water bij het douchen. Scheelt een hoop gas dat tegen deze prijzen.

ha
door harrybre - Nov 7, 2022 om 13:44
240 Antwoorden / Vragen

En daarom hou ik al af 2004 het electricitiets- en stadsverwarmignsverbruik in de gaten.
Recentelijk: bij wat werk voel een ZZP-klusser het op, dat mijn stadsverwarmingssysteem "ruisde". Bleek 300 ltr/u te zijn, met een temneratuursval van 0,2C. Is wel 0,002 GJ/dag gemiddeld, x € 45 = € 0,09 / dg, oftewel of jaarbasis € 32,85.
Even wat klopwerk tegen de afsluiter, en... kalkvormign los en probleem opgelost.

willemenrina@hotmail.com
door willemenrina@hotmail.com - Nov 7, 2022 om 14:47
2 Antwoorden / Vragen

Hallo, hierbij voor de lezers een technische uitleg over gasverbruikstoestellen. Een gasverbruikstoestel met een vermogen van 1 kW gebruik 1m3 gas per uur dus 1000 ltr. Dat betekent dat een toestel met een vermogen van 25kw 2,5 m3 gas verbruikt.

De gemiddelde combi cv-ketel in Nederland heeft een capaciteit van 24 kW met een waterzijde vermogen van 28 kW (in het jargon CV/WW HRE 28/24 CW4 genoemd.)

Wat betekent CW3, 4 ,5 en 6 enz.?  Dit getal geeft de hoeveelheid warmwater in 1 min aan bij 60 graden. CW 3 is 6 ltr, CW 4 is 8 ltr, CW5 10 ltr en CW 6 is 12 ltr allemaal bij 60 graden Celsius. Dus het CW-getal is steeds vermenigvuldigd met 2.

Bij gebruik van warmwater gebruikt de CV/WW ketel altijd het volle vermogen van de aangegeven capaciteit. Voorbeeld: CV/WW HRE 28/24 CW4

Warmwater capaciteit 28 kw. Verbruik is dus 2,8 m3 per uur.

Bij verwarmen van uw huis is dit bij 100% 24kW dus 2,4 m3 per uur. Maar aangezien deze toestellen allemaal moduleren, past deze zich aan, de vraag van warmtebehoefte. Als u de kamertemperatuur instelt op b.v. 20 graden Celsius en het huis is bij het opstarten b.v. 18 graden Celsius dan zal de cv-ketel uw verblijf zo snel mogelijk willen verwarmen. Zodra de temperatuur in de buurt komt van de ingestelde kamertemperatuur van 20 graden Celsius gaat uw cv-ketel steeds minder in vermogen gebruiken. Sommige cv-ketels kunnen moduleren naar 15 % van het totale vermogen. Hierdoor blijft uw huis dus constant op de door u gewenste temperatuur Dat noemen wij comfortabel. Het verbruik is dus afhankelijk van uw warmte vraag en behoeften. Het spreekt voor zich, hoe beter u woning is geïsoleerd, ook sneller op de gewenste temperatuur is.

Samenvatting: Een gasverbruikstoestel gebruikt dus energie afhankelijk van uw behoefte en rendement van uw toestel.

Kookplaat met vier pitten gemiddeld 0,7 m3 per uur

CV/WW 28/24 CW4 voor douchen 2,8 m3 per uur en 2,4 m3 per uur voor verwarmen.

ti
door tinyfaber - Nov 8, 2022 om 17:33
5 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen de waakvlam gebruikt al 1/2 m3 per 24 uur dus is 1m3 niet raar

ti
door tinyfaber - Nov 8, 2022 om 17:34
5 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen de waakvlam gebruikt al 1/2 m3 per 24 uur dus is 1m3 niet raar.