Gijs116
door Gijs116 Jan 12, 2023 om 10:06
Huishouden & energie

Eneco stadswarmte opnemen meter zonder afspraak

Zo'n 5 jaar stadswarmte via Eneco, nu brief ontvangen dat ze langskomen om de meterstanden te checken, het is geen slimme meter, ze schrijven dat ze om de 3 jaar zelf langskomen. Geen probleem, maar ze schrijven niet wanneer ze komen, alleen dat het volgende maand is, op een werkdag tussen 10uur en 20uur. Eneco gebeld, en uitgelegd dat criminelen hier misbruik van kunnen maken met babbeltruc doot  zich voor te doen als van Eneco. Antwoord je kan naar legitimatiebewijs vragen, maar hoe ziet dat legitimatiebewijs eruit? Het hoeft maar 1x fout te gaan, wat onnodig is, geef genoeg door wanneer je langskomt als Eneco.

2944 7 Rapporteer

sira
door sira - Jan 12, 2023 om 10:17
2350 Antwoorden / 24 Vragen

U ziet op voorhand al beren op de weg. Ze hebben het keurig aangekondigd dat er iemand langskomt en u heeft ook telefonisch contact met ze gehad.

Nog niet zo lang geleden kwam de opnemer van de watermeter aan huis, de opnemer van de elektrameter en de gasmeter. Bij mij komt er af en toe ook nog iemand van Vitens om een watermonster te nemen, zodat ze de kwaliteit kunnen controleren.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 12, 2023 om 10:19
7196 Antwoorden / 3 Vragen

Een meteropnemer draagt ook een uniform met logo en heeft een tas met spullen bij zich, misschien staat daar ook iets herkenbaars op.
Anders kan uw verbruik geschat worden en aan het eind van de looptijd krijgt u het teveel betaalde terug.
(De schatting valt meestal wat hoger uit).

tenormin
door tenormin Jan 12, 2023 om 11:22
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Maar @sjoppy, ik heb wel eens 1 politieagent aan de deur gehad en die was echt niet van de politie.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 12, 2023 om 13:32
7196 Antwoorden / 3 Vragen

Die moet je dan zeker niet bij de meter laten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 12, 2023 om 10:28
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat u zich hier onnodig ongerust maak hoewel er uiteraard veel waarschuwingen zijn m.b.t. babbeltrucs en dergelijke. Het opnemen van meterstranden door/namens een enegieleverancier is een normale en zelfs noodzakelijk iets indien u geen slimme meter heeft. En dat geldt ook als er sprake is van controle of u zelf wel de goede meterstanden heeft doorgegegen.
Niet toelaten betekent in ieder geval dat u geen juiste afrekening ontvangt maar dan waarschijnlijk een geschatte en te hoge. Iedere meteropnemer dient zich afdoende de legimiteren met een legimentatie van die leverancier, een soort pasje en uiteraard kunt u wel bij Eneco om een voorbeeld daarvan vragen.

Daarbij zal het denk ik ook nog mogelijk zijn om betreffende dat bezoek een nadere en meer specifieke afspraak te maken en omdat men anders ook nog op een tijdstip komt datr het helemaal niet uitkomt voor u bijv. omdat u niet thguis bent. En als er een meer specifieke afspraak is kunt u ook moigelijk nog regelen dat er iemand uit uw vertrouwde kring bij u aanwezig is.

Een en ander,  zal lijkt mij, in de voorwaarden van uw overeenkomst staan waarvoor u heeft getekend.

mahadma
door mahadma - Jan 12, 2023 om 10:49
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Herkenbaar verhaal. Enexis is net zo qua werkwijze. Wij hebben een aparte kast met de meters, die naast onze voordeur zit
 En die deur hebben de meteropnemers een sleutel van. Die mogen ze hebben, vinden ze zelf, omdat hun spullen erin staan. (Dus de verhuurder mag ook een huissleutel hebben omdat de cv ketel inpandig is .......... niet dus). Verder vind ik dat wij de ruimte/oppervlakte huren en betalen dat zij daar zonder onze toestemming dus niets te zoeken hebben. Ik heb derhalve de cilinder vervangen van het slot. De laatste meter opnemer is nu 4,5 jaar geleden geweest. Ik wacht nog steeds op hun bezoek.

En dan de manier waarop die laatste keer was, bellen, 3 seconden wachten en zelf de deur openen, voor de bewakingscamera.

Er is mij nooit een kegitime verklaring gegeven waarom zij die sleutel mogen hebben en gebruiken.

rj
door rjw - Jan 12, 2023 om 12:04
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Zo lang als dat ik leef bestaan er al meteropnemers en nu wordt het opeens een probleem?

mo
door mof - Jan 13, 2023 om 11:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U hoeft niemand binnen te laten die zich niet legitimeert met een voor u herkenbaar legitimatiebewijs. Verder kunt u Eneco bellen of er op die dag iemand ingepland staat om u te controleren. Eneco kan verder van u niet verwachten dat u mensen binnenlaat als zij onaangekondigd voorbij komen. Tot slot, Eneco is uw energie leverancier. De meters in de meterkast behoren toe aan de netbeheerder (Liander of zo). Ik weet niet wat er in uw contract met Eneco staat. Bij mij, bij Oxxio, staat nergens dat ik de meteropnemer van Oxxio in mijn woning hoef toe te laten. Ik hoef alleen personeel van Liander toe te laten. En ik woon al sinds 2012 in mijn huidige sociale huurwoning. In al die tijd is nog nooit iemand bij mij thuis geweest. Ook ik heb een traditionele meter.

En onduiidelijkheid kan altijd tot fraude leiden, maar als criminelen onder mom van "wij zijn van Eneco" uw huis betreden dan is dat geen fraude maar bedrog. Dat is voor u en voor Eneco schadelijk.