M.
door M. de Boer Jan 20, 2022 om 10:34
Huishouden & energie

Energie Eneco

Dag, Eneco heeft mij overgenomen van WelkomEnergie. Voor de maanden november en december kreeg ik een nota van ruim € 800! Ik was gewend aan iets meer dan 100 euro per maand, bij een normaal gebruik van ca 2500 kWh stroom en 1100 m2 gas per jaar. Ben ik opgelicht? M. de Boer

4287 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 20, 2022 om 10:43
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas bent u niet opgelicht. In de media etc. is al uitgebreid ingegaan en ook al eerder op deze site naar dit fenomeen hetgeen niet meer of minder te maken heeft met het feit dat u met uw goedkope overeenkomst met WelkomEnergie per saldo op duurkoop uitkomt. Als u op het internet met bijv zoeknaam welkom  energie zoekt ziet u meer info waaronder ook in zake deze van de ACM / Consuwijzer..

Op het i-net is onder meer dit te vinden: https://www.telegraaf.nl/financieel/126727157/welkom-energie-klanten-vluchten-alweer-bij-duur-eneco

dit: https://radar.avrotros.nl/forum/energie-f51/na-failliete-welkom-energie-nu-de-rekening-van-ene-t198056.html  ;

 Eneco mag Welkom Energie overnemen (concentratiebesluit) Eneco Consumenten B.V., onderdeel van de Eneco-groep, mag het klantenbestand van Welkom Energie B.V. overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 25 oktober 2021 besloten. Er blijft na de overname voldoende concurrentie over. Eneco mag Welkom Energie overnemen (concentratiebesluit ...

  • Autoriteit Consument en Markt maakt maximale ...

    https://regiopurmerend.nl/2021/12/23/autoriteit-consument-en-markt...

    23-12-2021 · Als warmtebedrijven hun tarieven verhogen tot het wettelijke maximum kan een doorsnee huishouden met een individuele aansluiting voor de levering van warmte in 2022 gemiddeld 2542 euro (inclusief BTW) moeten gaan betalen, tegenover maximaal 1523 euro in 2021. Een stijging van 67%.

  • Extra energietoeslag voor lagere inkomens | Nieuwsbericht ...

    https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/12/10/extra...

    10-12-2021 · Het kabinet komt samen met gemeenten met een eenmalige generieke tegemoetkoming om lagere inkomens tegemoet te komen voor de stijgende energieprijzen. Maximaal 800.000 huishoudens met een inkomen op of net boven het sociaal minimum ontvangen circa 200 euro via gemeenten om hen te helpen bij het betalen van de …

  • Hogere warmtetarieven in 2022 door hogere energieprijzen ...

    https://klimaatweb.nl/nieuws/hogere-warmtetarieven-in-2022-door-hogere...

    23-12-2021 · De maximumtarieven

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 20, 2022 om 10:47
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de gedeelde link:

Verbruikgegevens

Voor de duidelijkheid: het maandelijkse voorschot dat klanten doorkrijgen, is niet het bedrag dat ze definitief betalen. Het is een bedrag dat als het goed is, is gebaseerd op het gemiddelde bekende gebruik van klanten.

Vraag is of Eneco van iedereen de juiste verbruikgegevens bezit en de voorschotten accuraat zijn. Uiteindelijk wordt wat teveel is betaald, teruggestort. Was het voorschot te laag, dan volgt echter een naheffing.

Desalniettemin schrijft Eneco het gemailde termijnbedrag wél automatisch af en dat hakt er bij velen fors in. Diverse woedende klanten stappen direct over, ondanks dat er deze maand een wettelijke opzegtermijn van 30 dagen geldt. Dat komt omdat Welkom Energie failliet ging en de ACM de leveringsvergunning introk.

https://www.ad.nl/economie/klanten-welkom-energie-krijgen-nieuw-termijnbedrag-van-eneco-help-ik-ga-naar-631-euro-per-maand~a1fd677f/

ne
door neodutchio - Jan 20, 2022 om 12:53
5156 Antwoorden / 12 Vragen

U bent overgezet van een van de goedkoopste aanbieders waarbij het voorschot in mijn ogen aan de lage kant zit naar een aanbieder die de huidige tarieven hanteerd. Daarbij was het een voorschot die u betaalde dat verrekend word bij een nieuwe overstap of bij een jaarnota.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 20, 2022 om 13:09
2067 Antwoorden / Vragen

Ik denk niet dat Eneco mensen oplicht maar om van een voorschot van €100 naar te gaan €800 is wel buiten iedere proportie en het zal zeker de moeite lonen daar eens goed in te duiken. Met een spreadsheet is eea goed na te rekenen.

ma
door marnix1 Jan 20, 2022 om 13:53
256 Antwoorden / 22 Vragen

Henk, ik lees uit de openingspost dat de 100 euro per maand was en het is me niet duidelijk of die 800 euro voor 1 of twee maanden is, nog erg hoor!

ne
door neodutchio Jan 20, 2022 om 14:39
5156 Antwoorden / 12 Vragen

€400 per maand lijkt veel, maar is het niet. Normaal betaal je 12 voorschotbedragen. In de zomer betaal je in verhouding veel te veel, in de wintermaanden veel te weinig. Omdat klanten maar een paar maanden blijven bij Eneco en nu in een koude periode zitten word het voorschot gebaseerd op het verbruik nu met ook de kosten van nu.

Als ik naar mijn kosten kijk van de maand december, dan heb ik op de tarieven van vorig jaar €240 verbruikt. En dat met een lager gasverbruik als TS en een gelijkwaardig stroomverbruik. TS heef de veel hogere tarieven van nu en een hoger verbruik.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 20, 2022 om 16:31
2067 Antwoorden / Vragen

Dat klinkt heel plausibel hoewel ik het toch raar vind van Eneco want ze jagen potentiële nieuwe klanten feitelijk weg doordat mensen denken dat dit het maandelijkse voorschot is voor het hele jaar. Anderzijds willen ze dat misschien ook wel omdat ze niets zien in de doelgroep.

va
door vanlotjegetikt - Jan 20, 2022 om 13:48
809 Antwoorden / Vragen

U heeft blijkbaar de afgelopen maanden of geen nieuws gezien of gelezen of u heeft buiten Nederland vertoeft.
Dit nieuws is al een tijdje geleden geweest en al op diverse manieren besproken.
Verder denk ik dat uw voorschot redelijk laag was. Ga er vanuit dat uw nutsvoorzieningen gewoon doorgegaan zijn en u niet in het donker of koude heeft gezeten.

rj
door rjw - Jan 20, 2022 om 14:16
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Met zo'n laag tarief wat je betaalde is de kans erg groot dat als Welkom Energie niet failliet was gegaan je dit bedrag sowieso aan het einde van het contractjaar had moeten bijbetalen. Zoveel verschillen de energieprijzen tussen de verschillende aanbieders ook weer niet.

ro
door ronny530 - Jan 20, 2022 om 17:09
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Inderdaad WelkomstEnergie kan wel goedkoper geweest zijn maar voor ruim 1200 euro op jaarbasis deze hoeveelheid gas en stroom leveren kan gewoonweg niet kloppend zijn. U heeft een nota van ruim 800 euro verdeeld over twee maanden ontvangen en als dat voorschotbedragen zijn dan gaat u 400 euro per maand betalen. Dat voorschotbedrag is wel kloppend omdat Eneco extra gas en stroom in heeft moeten kopen in een periode dat de energieprijzen de pan uit rezen zelfs even tot 2 euro per kuub gas. De gasprijzen zijn inmiddels al iets gedaald en wordt het voor u tijd om een andere leverancier te gaan zoeken en daar een variabel energiecontract zonder vaste looptijd af te sluiten. De huidige prognose is dat de daling in 2022 doorzet maar is pas na het tweede kwartaal merkbaar.

w.
door w.gobbels - Jan 21, 2022 om 11:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Halo, ik had afgelopen jaar  een contract bij energiedirect liep 1 januari  af, heb afgelopen jaar totaal 1500€ jaar betaald voor 3500 kWh en 1150 m3 gas.
Heb nu variabel tarief met berekend verbruik  afgelopen jaar totaal voor maar liefst 4200 € dit is niet meer normaal bijna verdrievoudigd.  50,5 ct per kwh en 2,24€ per m3 en dan komen de opslag en leverings kosten er nog bij.
Die 400 €  tegemoetkoming zit hier al in verwerkt, maar valt weg in de btw over 4200€=+/- 700€ tegenover  1500e afgelopen jaar hier heb ik ongeveer 250€ btw heffing betaald. Dit is gewoon een koekje van eigen deeg, oftewel misleiding.
Er is een spreekwoord wat hierop slaat: Veel beloven doet gekken in vreugde leven!
De belasting moet naar eerste levensbehoefte, niet meer als 6%. Grt,Willy

mo
door mof - Jan 21, 2022 om 13:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat bent u. Eneco misbruikt de overgenomen klanten (de contracten zijn niet overgenomen !!) om het gat te vullen in hun portemonnee dat is ontstaan door de vaste prijs contracten die Eneco met hun eigenlijke klanten hebben afgesloten en nu door de gestegen energieprijzen niet meer afdoende dekkend zijn.
Misschien achteraf gelul, maar u had Eneco van begin af aan moeten vertellen dat u geen klant bij Eneco bent tenzij ze uw oude contract van WelkomEnergie overnemen. In de leveringsvoorwaarden daarvan staat hooguit dat de OVERHEID zorg draagt dat u bij een andere energiemaatschappij wordt aangemeld als WelkomEnergie failliet zou gaan. Echter, de overheid mag u niet zonder uw eigen toestemming aanmelden bij een private partij.

Als u niet akkoord gegaan bent met Eneco en u heeft geen handtekening ergens gezet op papier of digitaal iets heeft bevestigd dan heeft u geen contract met Eneco.

Een geval zoals dit heeft zich ook al met ziektekostenverzekeringen voorgedaan: iemand wilde zich niet verzekeren, kreeg eeen boete van de overheid, die moest hij betalen, tegvens heeft de overheid deze persoon bij VGZ aangemeld en VGZ begon rekeningen te sturen. De rechter heeft bepaald dat dat geen geldig contract was omdat de persoon dit contract niet vrijwillig en zelfstandig is aangegaan met VGZ.

Anders dan een ziektekostenverzekering is energieafname is niet verplicht. Dat maakt de zaak voor u nog sterker!
Al wordt dit wel gesuggereerd. Als u niet afneemt zal uiteindelijk de netbeheerder u wel af mogen sluiten/uw apparatuur verzegelen.

panter22
door panter22 Jan 21, 2022 om 17:20
6599 Antwoorden / Vragen

Aan wie moet ts dan het gas betalen dat hij gebruikt heeft?
Welkom energie levert niet meer.
Eneco heeft  ongevraagd energie geleverd maar ts heeft de energie wel  gebruikt.
Die gebruikte energie zal betaald moeten worden. Dus contract of niet, dat maakt niet uit..

re
door red1 - Jan 21, 2022 om 16:57
329 Antwoorden / 1 Vragen

JaGoedkoop is dus DUURKOOP !!!