Ja
door Jan.T Nov 10, 2023 om 10:07
Huishouden & energie

Energie Label

Mijn verhuurder (woningcorporatie) weigert om uitleg te geven aan het Energie Label. Is hier wat aan te doen?

4069 14 Rapporteer
in
door inno1 - Nov 10, 2023 om 10:55
119 Antwoorden / Vragen

Ik zou het voorleggen aan de huurdersvereniging. Verder kunt u op https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/ uw label checken en erover bellen met milieu centraal.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 10, 2023 om 14:41
2063 Antwoorden / Vragen

Wat valt er uit te leggen "aan" het Energie Label? Nooit geweten dat die kunnen luisteren. De verhuurder is verplicht u het energielabel te melden, uitleg geven aan staat niet bij de verplichtingen.

Ja
door Jan.T Nov 10, 2023 om 15:55
2 Antwoorden / 2 Vragen

Wat weer een DOM antwoord van deze 'meneer' De Zevende. Op een energie label staat een warmtebehoefte en een energie behoefte .

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 10, 2023 om 18:47
2063 Antwoorden / Vragen

Mooi, en u heeft ook recht dat energielabel in te zien maar dan nog kan niemand "uitleg geven AAN uw energielabel", die luisteren namelijk niet.

le
door lennykr Nov 13, 2023 om 11:59
8 Antwoorden / Vragen

Wat een flauw antwoord om over een woordje te gaan klagen. Maakt U nooit een taaffout? Ik word zo narrig van mensen die anoniem mensen de maat nemen. Aardig zijn is een keuze, dat wil ik even AAN U uitleggen. Fijne dag.

Be
door Bessel Dekker Nov 13, 2023 om 14:05
24 Antwoorden / Vragen

Bovebdien is het helemaal geen taalfout: "uitleg geven aan" betekent ongeveer 'interpreteren', en die betekenis is hier toepasbaar.

ro
door ronny530 - Nov 10, 2023 om 15:25
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Waarom wil u dat weten want voor de huursom die u maandelijks voldoet heeft een energielabel voor zover ik weet geen invloed.
U kunt ook even googlen voor wat betreft het energielabel daar heeft u de woningcorporatie niet voor nodig.

Ja
door Jan.T Nov 10, 2023 om 15:56
2 Antwoorden / 2 Vragen

Er staat een warmtebehoefte en energiebehoefte op het energie label daar kun je vragen over hebben.

rj
door rjw Nov 11, 2023 om 15:23
3264 Antwoorden / 5 Vragen

En wat ga je dan met die antwoorden doen?

Franske1958
door Franske1958 - Nov 10, 2023 om 19:40
427 Antwoorden / 2 Vragen

Ga naar  DEZE  website en vul postcode en huisnummer en zie het energielabel.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 10, 2023 om 21:40
2063 Antwoorden / Vragen

Maar ja, kun je daar dingen aan uitleggen?

1paul
door 1paul - Nov 11, 2023 om 08:50
3153 Antwoorden / 0 Vragen
ro
door ronny530 - Nov 11, 2023 om 10:00
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Het energielabel voor woningen wordt met letters aangegeven A zeer zuinig tot G zeer energie onzuinig en meer informatie is er gewoonweg niet.
Voor verwarmingsapparaten geldt een ander energielabel dan voor een woningen, aan de hand van het merk en modelnummer kunt u zelf opzoeken welk energielabel aan het verwarmingsapparaat is toegekend.
Mijn vraag aan u is waarom wil u uitleg van de woningcoproratie en wat is het doel dat u wil bereiken.
Het is niet de bedoeling om beantwoorders die ook niet weten waarom u uitleg wenst voor dom uit te maken en zeker niet om dat woord ook nog eens in hoofdletters op te schrijven.

Iv
door Ivo W - Nov 11, 2023 om 12:05
729 Antwoorden / Vragen

Welke vragen heeft u? Wat wilt u weten?

De verhuurder moet aan de huurder het energielabel meedelen. Verdere uitleg geven hoeft niet.

CP
door CPV - Nov 13, 2023 om 11:57
21 Antwoorden / Vragen

In ieder geval heeft de verhuurder het energielabel niet bepaald, dus die zal er ook geen uitleg over kunnen geven.

mo
door mof - Nov 13, 2023 om 11:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een energielabel wordt niet zomaar bepaald. DAt gebeurt na een inschatting van isolatie etc. Daar bestaat normaalgesproken een rapport van. Daarnaast moet het energielabel doorgegeven worden aan de autoriteiten. U kunt controleren of uw energielabel dat u van de verhuurder krijgt hetzelfde is als dat wordt gepubliceerd op het internet. Daarvoor bestaat een website waar u uw adres / postcode / huisnummer kunt invoeren.
Uw verhuurder kan u ws het rapport laten inzien. Het kan zijn dat de verhuurder dit zelfs verplicht is. Dat moet u verder uitzoeken. Ik weet dat niet.

Gr
door GreesjeG - Nov 13, 2023 om 12:18
5 Antwoorden / Vragen

Beste JanT, De energie-index voor de WWS bepaalt mede het aantal huurpunten van de woning voor het Woningwaarderingsstelsel (WWS).
Het aantal huurpunten bepaalt weer de maximale huur die de verhuurder mag vragen.
Dus het is wel belangrijk dat je huurwoning een passend label heeft, zodat je niet te veel huur betaalt.
Als je twijfelt zou je de Huuradviescommissie kunnen  benaderen.

Av
door AvR21057 - Nov 13, 2023 om 12:55
14 Antwoorden / Vragen

Het hele labelkeuren is een lachertje waar deze z.g. keuringsbedrijven goud geld verdienen.
Ik heb het als huurder zelf laten opmeten omdat ze bij mij op een koude hoek niet keurde maar waar er gekeurd werd op het midden van de galerij en waar ze dit label voor de hele gallerij lieten gelden. Label keuren kan iedereen.  Ze meten het aantal vierkante meters (wat ook op te vragen is in het kadaster) en je kijkt of de ramen dubbelglas zijn en welke ketel je heb. Ze kijken niet eens naar de isolatie .... nee dat kunnen we niet zien ...  labels keuren is oplichterij als je niet kijkt wat en of het achter je muur wel geisoleerd is en of dat het al vergaan is.

ro
door ronny530 - Nov 13, 2023 om 13:25
2783 Antwoorden / 41 Vragen

Er wordt wel degelijk naar de woning zelf gekeken en niet naar een rij woningen die zich ook nog eens op één galerij van een flatwoning bevinden.
De hoekwoning 2 hoog in mijn galerijflat heeft energielabel D en mijn op dezelfde etage gelegen tussenwoning energielabel C.
Op de bovenste etage is het gunstigste energielabel bij een midden woning energielabel D en bij de hoekwoning zelfs energielabel G.
Van oplichterij is zeker geen sprake mede omdat woningcorporaties een onafhankelijk bureau in moeten schakelen die elke woning bezoekt en ter plekke de woning beoordeeld.

Ka
door Karin en Erik Rodenburg Nov 13, 2023 om 18:46
7 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas komt het voor dat er onjuiste gegevens staan vermeld op het energielabel.
Bijvoorbeeld dat de gezamenlijke zonnepanelen zijn toebedeeld aan woningen.

Ka
door Karin en Erik Rodenburg - Nov 13, 2023 om 18:44
7 Antwoorden / 1 Vragen

Via mijnoverheid kun je iets meer informatie vinden over je eigen woning.
Of is het zo dat je dit al gedaan hebt  maar wijkt deze informatie af van hetgeen jij als huurder vindt/of weet, bijvoorbeeld dat de gezamenlijke zonnepanelen volgens het label bij jouw woning zijn geteld?.

Co
door Cor0789 - Nov 15, 2023 om 14:43
27 Antwoorden / 5 Vragen

Neem eens contact op met uw gemeente. Verhuurders zijn verplicht om inzage te geven in rapport dat energielabel heeft vsstgesteld. Per 1 Januari 2024 moet elke gemeente op hun website een uitleg over goed verhuurderschap hebben. Grote steden hebben die al.

Zie hier uitleg van de wet:

https://www.volkshuisvestingnederland.nl/actueel/nieuws/2023/07/3/betere-bescherming-voor-huurders-met-de-wet-goed-verhuurderschap