Ne
door Nel1954 Mar 28, 2018 om 13:41
Huishouden & energie

Energie nota

Ik heb vandaag mijn energienota gekregen en die was erg hoog
Wij zijn met zijn tweeen wonen in een appartement goed geissoleerd zijn s zomers veel op de camping en gaan ook regelmatig een weekje of weekend weg.
En hebben al jaren een laag gebruik een paar weken geleden een slimme meter geplaats.
Onze maandelijkse termijn is 75 euro ik ga nu het dubbele betalen en een rekening van 1000 ,
Wij hebben ook een toon en die geeft schattingen aan per maand en daar was op te zien dat we meerverbruikte ongeveer 200 euro
We weten niet waar het aan ligt we hebben een verbruik van een gezin in een eensgezinswoning wie heeft hier raad want ik kan dit bedrag amper betalen ben helemaal in de stress
Groetjes Nel

2006 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2018 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u bij de meterwissel de standen opgenomen van de oude meter en de stand van de nieuwe meter? Staat soms niet op nul.

Kloppen de standen op de nota met uw eigen opgenomen standen?

Meter paar weken geleden gewisseld en nu de afrekening dus op de meter moet maar een gering verbruik staan.

AWYeah28
door AWYeah28 - Mar 28, 2018 om 13:49
355 Antwoorden / Vragen

Beste Nel,

Als die slimme meter pas enkele weken geleden is geplaatst, zal die met de jaarnota waarschijnlijk weinig van doen hebben. Hebt u in het afgelopen jaar wellicht nieuwe apparatuur geplaatst, zoals een waterbed, plasma TV of iets dergelijks? Trekt u alle stekkers uit de stopcontacten wanneer u die weekjes en weekendjes weg gaat?
Het kan nuttig zijn om uw verbruik in de gaten te houden door dagelijks de stand te noteren en apparatuur één voor één een dagje uit het stopcontact te halen (of alles uit het stopcontact en juist één voor één inschakelen). Zo krijgt u een goed inzicht van het verbruik per apparaat.

Aan de rekening en het hogere voorschot valt helaas niets te doen, die zijn gebaseerd op verbruik uit het verleden en dat is niet meer terug te draaien.

Sterkte en succes!

ne
door neodutchio - Mar 28, 2018 om 13:53
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe zijn uw standen voorheen verwerkt? Gaf u dit elk jaar door, of is er geschat? Als er te laag geschat is en bij het omwisselen van uw meter is uw echte stand meegenomen, dan volgt er een flinke nabetaling.
Maar als u zo vaak op vakantie kan kunt u uit dat potje toch het geld pakken om deze rekening te betalen.

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2018 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat hebt u nu zoveel meer verbruikt? Gas of elektra?

Franske1958
door Franske1958 - Mar 28, 2018 om 14:25
426 Antwoorden / 2 Vragen

Zoek eens op "eneco toon hacken"   En lees eens de diverse antwoorden, dit zegt genoeg.

panter22
door panter22 - Mar 28, 2018 om 14:50
6599 Antwoorden / Vragen

Als Toon ineens aangeeft dat jullie €200 meer per maand meer verbruiken dan normaal en  anders is het verbruik gelijk met Toon, dan is er iets aan de hand. Geeft Toon dit extra verbruik aan sinds de nieuwe meter, of al eerder.
Het gaat om het gasverbruik? Vergelijk het verbruik met de vorige afrekening en deze. Het verbruik is dan bijna verdubbeld?
Of zijn de tarieven gewijzigd?
Als je de thermostaat  een uurtje op 15 graden zet, zodat de cv ketel niet aanspringt, dan moet er geen verbruik zijn. Geeft Toon dan geen verbuik aan en de meter blijft dan op dezelfde stand staan?
Je moet even wat speuren. In paniek raken helpt je niet verder.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2018 om 16:36
16846 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik heb de vraag of u voorheen steeds de meterstanden heeft doorgegeven of dat er sprake is geweest van schattingen.
Daarnaast het advies om gedurende enige tijd dagelijks of één maal per week de standen van de slimme meter zelf te controleren en te noteren.
Mogelijk is bij u ook aan de orde dat u na het plaatsen van dee slimme meter(s) iedere maand een verbruiksoverzicht ontvang van uw leverancier en u kunt dat dan vergelijken.

Zo ui toch een hoog verbruik heeft kan het  zoveel als mogelijk schakelaars te plaatsen tussen apparaten als TV, set top boxen, routers etc. en uitschakelen als u dat niet gebruikt bijdragen in de energie vermindering en zo u ook zelf een cv installatie heeft, bij langere afwezigheid uitschakelen tenzij er vorst verwachting is.