ft
door ftprog Feb 23, 2018 om 19:25
Huishouden & energie

Energiebesparing

Wandelend door de binnenstad van Enschede viel het mij op hoeveel winkels hun hoge deuren wijd open hebben staan. Als je daarlangsloopt dan voel je hoe de warmte naar buiten wordt geblazen. Verder zijn er ook redelijk wat horecagelegenheden die ook menen om lucht buiten stevig te moeten opwarmen.

De burgers worden opgeroepen om zuinig te zijn met energie maar de middenstand maakt er een potje van.

Groningen blijft extra zaken door dit soort van praktijken. De politiek en winkelend publiek schijnt dit maar normaal te vinden.

Wordt het niet ens tijd om deze vormen van energieverspilling en milieuvervuiling te gaan aanpakken?

Bijvoorbeeld door die winkels te gaan mijden.

Wordt het niet eens tijd om hieraan in KASSA stevig aandacht te besteden?

14094 28 Rapporteer

costnix
door costnix - Feb 23, 2018 om 19:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het mijden van deze winkels zal niets oplossen.
Voor contact met de redactie van Kassa, klik op de link Contact onderaan deze pagina.

ne
door neodutchio - Feb 23, 2018 om 19:39
5154 Antwoorden / 12 Vragen

De warmte die naar buiten wordt geblazen is van een gordijn. Er hangt boven de deur een blazer die hiermee een warmtegordijn maakt. Het is dus niet zo dat alle kachels volop branden in de winkel, enkel boven de deur. Als je dit niet zou hebben en je zou steeds een deur open en dicht doen komt er meer kou binnen. Hierdoor zal de winkel extra verwarmt moeten worden. U zal dus eerst een berekening moeten maken wat meer energie kost, een warmtegordijn of een hele winkel verwarmen. Pas dan kunt u spreken over energieverspilling.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2018 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee en nee.

ft
door ftprog - Feb 23, 2018 om 19:50
2 Antwoorden / 2 Vragen

Zwak excuus.

De behoorlijk hoge deuren laten ook bij een warmtegordijn behoorlijk wat warmte onnodig de buitenlucht in verdwijnen.

Vaak is de breedte van het deurgedeelte ook erg ruim bemeten.
Lage deuren met een luchtsluis, zoals vroeger veel gebruikelijker was, zou behoorlijk kunnen besparen.
Dit soort van deuren zou het zuiden van Europa best goed passen maar het klimaat is hier toch wel iets anders.

Alle beetjes helpen om minder energie te gebruiken en dus ook de Groningse gaswinningsgebieden te ontzien.

Een moderne binnenstad heeft natuurlijk ook voorbeeldfunctie.
En dan hebben we het nog maar niet over de de verwarmde buitenterrassen.

tenormin
door tenormin Feb 23, 2018 om 19:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Heerlijk, die verwarmde buitenterassen. Heel gezellig, maakt een stad levendiger, ook 's-avonds.

Gr
door Grunn1 Feb 23, 2018 om 23:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Goed voor de omzet, meer personeel minder werklozen enz... Hoe meer mesen er buiten op een verwarmd terras zitten hoe minder mensen thuis de kachel aan hebben, win win

ne
door neodutchio Feb 23, 2018 om 23:54
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Vierkante meters zijn schaars in winkelgebieden. Waar zouden die luchtsluizen gemaakt moeten worden? Of er gaan een stuk van de winkel af waardoor de verkoopprijzen omhoog moeten omdat er minder verkocht kan worden, of de winkelstraat wordt smaller zodat daar minder volk doorhee kan lopen. Overigens hoeft er geen gas gebruikt te worden. Lucht wordt door blazers langs een gloeispiraal geblazen. Beide kunnen met groene stroom opgewekt zijn.
U komt bij over als iets met een klok en een klepel.

Di
door Dirk W Feb 26, 2018 om 15:46
4 Antwoorden / Vragen

ETPROG , heeft U niets beters te doen ?

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2018 om 19:55
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dan heeft u al heel veel jaren niet in winkelstraten gewandeld. De uitleg die @neodutchio geeft is helemaal correct. Gewoon blazers. Blijf eens wat langer in een voor u zo'n "hete" winkel en u komt erachter dat het binnen een normale, zelfs koudere temperatuur heeft dan u dacht. Deuren dicht werkt niet echt voor gewone winkels; alleen veel juweliers (moeten) zo werken: eerst aanbellen. En de sliding doors van veel zaken helpen niet veel; er lopen veel mensen langs waardoor deuren open en dicht gaan, ook voor niet klanten.

gallito
door gallito Feb 26, 2018 om 17:30
479 Antwoorden / 66 Vragen

Blijf eens wat langer in een voor u zo'n "hete" winkel en u komt erachter dat het binnen een normale, zelfs koudere temperatuur heeft dan u dacht.
Mijn ervaring is dat het in, vooral de warenhuizen, veel te warm is. Het publiek komt binnen met een warme jas aan en de verkoop-sters/pers staan in een blousje of dunne kleding. Eigenlijk zou ik het normaler vinden als het verkopend personeel zich warmer zou kleden, zodat je als klant niet meer loopt te puffen in de de winkel. Ik vind dat de verhouding is helemaal zoek is.

hi
door hillie_1 Feb 26, 2018 om 22:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij een tegenstrijdige reaktie hier van GALLITO??? Of ben ik niet goed wijs??

tenormin
door tenormin Feb 26, 2018 om 23:12
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@hillie-1, niets mis met je gedachte hoor. @gallito, en dat mag, heeft een ander idee over warmte. Of kou. Hier in Leidsenhage is het personeel niet in blousjes of dunne kleding te bekennen. Praat of de laatste weken. Dus kleden ook zij zich warmer, over de herkennings (personeels) kleding uiteraard. Gelijk hebben ze.

Ge
door Genee - Feb 23, 2018 om 20:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hier een artikel over winkeldeuren en warmteverlies.
Er zal dus ook wel bekeken zijn wat voor de betreffende winkels de beste oplossing is.

http://www.duurzaammkb.nl/tips/tip/855/winkeldeur-zoveel-mogelijk-dicht-en-warmte-binnen/

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2018 om 20:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat betekent extra blijven zaken?
Voor de zomer geldt doorgaans het omgekeerde: snikheet buiten, deuren wagenwijd open en binnen de airco's maximaal laten draaien voor verkoeling.

ro
door ron503 - Feb 23, 2018 om 21:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik mag hopen dat u het in Enschede naar uw zin heeft gehad want zo populair is de stad niet. Denk even voor u zelf, zou u een winkel binnen stappen die de deuren hermetisch gesloten heeft en vanwege de besparing bijna geen lampen aan heeft want het initiatief van de winkel is energie besparen das heel mooi en verdiend een prijs maar u gaat er niets kopen want een winkel met de deuren gesloten zal wel niet open zijn. Uw klacht is eigenlijk nergens op gebaseerd want in deze koude periode moet er door de winkeliers ook geld verdiend worden en een warme plek verkoopt gewoonweg meer producten. Hypotetisch, het word deze zomer loei en loei heet en een winkel besluit de klimaat controle/ airco uit te zetten waardoor het in de winkel zeg maar loei heet wordt gaat u dan nog kleding o.i.d. passen want in het kader van energie zuinig zijn volgens u middenstanders verkeerd bezig. Ik wil u eigenlijk uitdagen door een tegenvraag te stellen en wel deze, weet u een structuele oplossing voor winkeliers om energie te besparen en toch klanten binnen te halen want als u een goed idee heeft die ook uitvoerbaar is zal de MKB/detail handel er zeer blij mee zijn want zij willen ook dat winkeliers bewuster met energie omgaan.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 23, 2018 om 21:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U betaalt liever 12,50 voor uw biertje of kop koffie omdat een of andere regelneef weer wat te zeuren heeft en alle winkels die we nog hebben de das om wil doen. Dit met regelgeving en dure aanpassingen.
U heeft geen idee van de huurprijzen van panden ,die zijn nauwelijks nog  op te hoesten.
Verbeter de wereld begin bij uzelf.
U heeft zelf natuurlijk al topisolatie, HR+++ glas, een warmtepomp en zonnepanelen en als kers op de taart rijdt u in een model S van Tesla

simon55
door simon55 Feb 23, 2018 om 21:30
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Nee.....Ik heb n Tesla en rijdt als n tiet

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2018 om 23:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En een weekendje winkelen in Barcelona. Of iets dergelijks met het vliegtuig.

ft
door ftprog - Feb 23, 2018 om 21:36
2 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals ik al eerder opmerkte, het gaat om de mentaiteit.

Als mensen meer begrip voor het milieu zouden hebben dan zouden ze er ook bij het winkelen geen probleem mee heben.

Ja, ik mijd dergelijke winkels want er zijn ook winkels die wel rekening houden met deze voor het milieu belangrijke zaken.
Op rustige dagen als er nauwelijks klanten zijn, staan de deuren van diverse winkels al open (maandagochtend 11 uur).

Er zijn zelfs winkels waarvan de deuren niet dichtkunnen vanwege de constructie.

En ja er zijn ook cafe's met de vroeger heel normaal zijnde constructie van een deur met even verderop een gordijn gebruik maken.

Ik mag toch hopen dat voor deze bedrijven dezelfde energietarieven en milieuheffing worden gehanteerd als voor de woningen.

Uit sommige reacties maakt ik wel op dat het meeleven met de gebeurtenissen in Groningen bij sommige nog ver weg is.

Gr
door Grunn1 Feb 23, 2018 om 23:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik weet ook nog een goede oplossing voor het milieu. Nederland is te dicht bevolkt dus slecht voor het milleu, als er nou eens 5 miljoen mensen gaan emigreren naar landen die dunner bevolkt zijn is dat beter voor het milleu hier.

ne
door neodutchio Feb 24, 2018 om 00:01
5154 Antwoorden / 12 Vragen

Wat heeft Groningen te maken met een electrische heater en dito blazer? Ook de verlichting in de winkel (meer en meer led) branden op stoom. Om stroom te maken heb je geen gas nodig.
En winkels waar de deur niet van dicht kunnen? Die zijn 24 uur per dag open? Een cafe is een ander verhaal. Daar gaat u naar binnen, trekt uw jas uit en gaat lekker zitten. In een winkel ga ik niet stilzitten zonder jas. En om nou in een supermarkt achter een deur een gordijn te hangen... daar blijft iedereen in haken met het karretje.

ku
door kuiphuis Mar 3, 2018 om 19:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

U zegt "om stroom te maken heb je geen gas nodig"
Hoe denkt u dat stroom wordt opgewekt? Met stromend water of zo. Denk eerdst na voordat u zulke domme uitlatingen doet.

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2018 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt zeker stroom opgewekt met stromend water.

hansje klein
door hansje klein - Feb 23, 2018 om 23:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

We kunnen het beter over vliegreizen hebben ... en de veelvoudige vervuiling die dáár veroorzaakt wordt.

Maar @FTPROG gaat natuurlijk uit ideologie alleen kamperen (op de fiets ... )?

ma
door maarten heest Feb 24, 2018 om 19:08
463 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt natuurlijk het item lekker uit z'n verband trekken en de schrijver van het bericht belachelijk maken maar dat is wel heel erg beperkt qua inhoud. Het gaat om een fenomeen wat geen enkel nut heeft, geen enkel doel dient. Het is geen vooruitgang maar achteruitgang wat betreft ons klimaat op aarde. Stoppen is simpel. Gewoon een kwestie van doen.
Nog even een vraag: als morgen de deuren in alle winkelstraten dicht zijn tijdens openingsuren, gaat u dan geen enkele winkel meer binnen?!

hansje klein
door hansje klein Feb 24, 2018 om 23:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw item m.b.t. open deuren is net zo logisch als niet meer te gaan vliegen ...
en pragmatisch gezien net zo onhaalbaar.

ma
door maarten heest - Feb 24, 2018 om 18:17
463 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt volkomen gelijk. Het is een van de meest zinloze vormen van energieverstoken. Deuren wijd open laten staan omdat je anders klanten denkt mis te lopen... Het is te bizar voor woorden.

Uitstekend idee om daar eens aandacht aan te besteden. Ik zou de redactie van Kassa eens benaderen om het item op tv te krijgen!

Wat betreft winkeliers is het eigenlijk simpel: vanaf nu besluiten -wel tegelijk natuurlijk- om de deuren van winkels niet meer continu open te laten staan.
Daar is geen enkel rationeel argument tegen opgewassen.

Het is even wennen, maar net als het niet meer klakkeloos meegeven van plasic tasjes, is iedereen er zo aan gewend.

tenormin
door tenormin Feb 24, 2018 om 18:38
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Voor 10 cent 'krijg' je gewoon een tasje mee. En voor veel mensen is 10 een olienoot.

tijger1
door tijger1 Feb 24, 2018 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maarten. En u doet alles op de fiets en vliegt niet meer naar het buitenland. Thuis de thermostaat op 18 graden en in de slaapkamers de ijsbloemen op de ramen,

gerbera
door gerbera Feb 25, 2018 om 11:10
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Uitstekend idee om daar eens aandacht aan te besteden. Ik zou de redactie van Kassa eens benaderen om het item op tv te krijgen!

Ik zou eerst maar eens de winkeliers benaderen waarom ze zo te werk gaan.

gerbera
door gerbera - Feb 25, 2018 om 11:06
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u zich ook al eens afgevraagd wat er gebeurt als de winkeldeur dicht is. U trekt hem open en met u komt er een flinke klap kou mee naar binnen en dat bij iedere klant. Gevolg er moet flink gestookt worden om de zaak op temperatuur te houden. Veel winkels hebben klimaatbeheersing nodig om het spul op de juiste temperatuur te houden. Zo'n heater geeft u bij binnenkomst een warm gevoel, de kou blijft buiten dus hoeft er in de winkel minder gestookt te worden. Zou in de supermarkten dan ook maar niets uit de koel en vrieskasten halen want ook dat is door het vele openen energieverspilling. Neem maar van mij aan, ook de middenstand is niet achterlijk en let wel degelijk op zijn centjes. Er moet uiteindelijk verdient worden.

rots92
door rots92 - Feb 26, 2018 om 13:03
157 Antwoorden / 3 Vragen

Dossierkennis heb ik niet, de politiek zal zeggen, het gaat weer goed met Nederland, maar dat is kort door de bocht......

billieboy
door billieboy - Feb 26, 2018 om 13:14
84 Antwoorden / 29 Vragen

Ik vraag mij met deze kou ook vaak af waarom de deuren van winkels open staan. Het lijkt mij dat passen in een warme winkel in de winter geen probleem is maar bij een hittegolf wel. Dus alleen de airco in de zomer. aan als dat echt nodig is.
Ik vraag mij af of de winkel zich niet extra positief profileert als zij bekend maken waarom zij de deur dicht houden. Ondernemers hebben immers ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid en kunnen dat zo laten zien. Shoppende mensen die toch niets kopen hoeven ook niet gelokt te worden door een geopende deur toch...?.

ka
door kama - Feb 26, 2018 om 13:22
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik ben het in principe eens met @MaartenHeest .

Je kunt niet bij voorbaat zeggen of een luchtgordijn meer of minder energie kost, maar elke winkelier zou dat op zijn minst moeten berekenen. Een kwartier de deur open per uur voor in- en uitlopende klanten is voor veel winkels best veel.

Ik ben wel geschrokken van de grondhouding van een aantal reageerders die weinig waarde schijnen te hechten aan het milieu.

ph
door phpieterse - Feb 26, 2018 om 13:26
24 Antwoorden / 8 Vragen

De Kaas en NOtenwinkel in Oegstgeest heeft een automatische deur! Heel goed!

Re
door RemcoBaalman - Feb 26, 2018 om 14:16
1 Antwoorden / Vragen

L.S.

Lijkt me een strak plan om winkeldeuren te sluiten.Mijden van deze winkels zal z.w.s.niet werken.

Moet gewoon worden verboden.

Remco.

marianne martens
door marianne martens - Feb 26, 2018 om 14:27
4 Antwoorden / Vragen

Het is maar net wat de mensen gewend zijn. Ik kom regelmatig in Arizona en daar is het 's zomers erg heet.
Dus de airconditioning aan maar altijd de deuren dicht van alle winkels.
Als iedereen meedoet is het probleem opgelost maar dat gaat denk ik niet lukken.

ba
door batav - Feb 26, 2018 om 14:31
29 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is wordt de warme lucht naar beneden geblazen, daar wordt het aangezogen en weer opnieuw verwarmd. Men kan de hoeveelheid lucht en de luchtsnelheid berekenen zodat de koude buiten blijft. Zo circuleert de lucht continue en vormt een gordijn. en verdwijnt er niet veel naar buiten.   Echter, wanneer de lucht niet aan de onderkant wordt afgezogen dan zal een deel naar binnen waaien en een deel naar buiten. Wanneer ik lang de winkels loop dan zie ik helaas veel winkels waarbij dit niet goed is toegepast en toch veel lucht naar buiten gaat.

mo
door mof - Feb 26, 2018 om 16:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Moeten ze toch zelf weten? Kassa is een cnsumenten programma, geen milieudefensie.
verder weet u niet of ze de energie co2 neutraal ingekocht hebben. In ieder geval betalen ze er zelf voor.
grotere problemen om aan te pakken in de wereld lijkt me.

hansje klein
door hansje klein - Feb 26, 2018 om 16:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 - Goed(koop) opgelost? HIER

https://www.wageningen.nl/Bestuur/Nieuws_en_actualiteit/Nieuwsberichten/Winkeldeuren_dicht_voor_klimaat

2 - Beter een luchtgordijn in combinatie met schuifdeuren? HIER

http://www.duurzaammkb.nl/tips/tip/855/winkeldeur-zoveel-mogelijk-dicht-en-warmte-binnen/

j.
door j.m. in den Bosch - Feb 26, 2018 om 17:01
1 Antwoorden / Vragen

Ik vind het grote waanzin dat de deuren open staan. in de winter gaat de warmte verloren en 's zomers moet de airco volop draaien.
Kan er wel een studie van gemaakt zijn maar als je de winkel in wil kan men best de deur zelf open doen
Kosten worden doorberekend inproducten en het mileu wordt extra belast.
Het zelfde met de reclame verlichting. alles uit om 22.30. op een beveiligings lampje na

deexpert
door deexpert - Feb 26, 2018 om 17:05
104 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vind dat FPPROG een punt heeft, en die vliegreizen kunnen ook minder.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Feb 26, 2018 om 17:07
174 Antwoorden / 1 Vragen

als je jezelf hier nu eens niet zo druk over maakt dan scheelt dat ook een hoop energie ;-)

panter22
door panter22 - Feb 26, 2018 om 18:13
6599 Antwoorden / Vragen

De meeste grote winkelketens die een nieuwe winkel openen hebben dichte deuren. Stel je vraag eens aan de gemeente.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 27, 2018 om 14:46
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Laat duidelijk aan personeel horen dat je niets koopt omdat ze energie verspillen....
vooral plaatselijke winkeliers zijn niet blij met weglopende klanten die elders met normale deuren kopen.

Als we dat massaal doen worden deze op papier zuinige deuren die omzet verhogen onverkoopbaar!
De reclame is leuk maar klopt het verhaal van gladde verkopers wel?
Bij minder omzet worden ze gelijk weg gehaald en wie koopt beslist.

jo
door jorisw Mar 4, 2018 om 09:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoeveel meer energie kost dit dan t.o.v. het iedere keer opnieuw moeten opwarmen van koude lucht als de deur open en dicht gaat? (Niet iedere winkel heeft ruimte om een draaideur of luchtsluis te maken). Voordat je mensen met mogelijke verspilling gaat confronteren moet je wel eerst de cijfers paraat hebben.

Dit lijkt een beetje op een discussie van een tijdje terug waarbij GL klaagde over roltrappen die continue draaiden. En dat terwijl iedere keer opstarten als iemand er gebruik van wil malen uiteindelijk veel meer energie kost.

raymond regensburg
door raymond regensburg - Feb 28, 2018 om 10:37
4 Antwoorden / Vragen

terechte vraag wat mij ook zeer lang bezig houdt; maar hier valt toch niets voor kassa; meer vraag voot vroege vogels en voor tja... maar zou leuk zijn als inderdaad kassa wat meer gaat in denken en dit ook op tv bespreekbaar maakt; gewoon weg eve afwijken