o.
door o.heerlien Sep 28, 2021 om 14:43
Huishouden & energie

Energiecontract meeverhuizen

in mei dit jaar een 5-jarig energiecontract afgesloten
nu ga ik eind november verhuizen en aangezien de prijzen behoorlijk zijn gestegen wil ik het contract meeverhuize.
de leverancier gemaild wat ik moet doen
krijg ik een formulier toegestuurd die ik samen de koper/verkoper moet invullen
verder stond er in de mail dat in verband met de gestegen prijzen  het contract  niet mee kon verhuizen
ik moet een ander energieleveracier zoeken,
maar dat wil ik dus niet i.v.m. de gestegen prijzen
is het energiebedrijf niet verplicht het contract mee te verhuizen?
mvg o.h

3546 16 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 28, 2021 om 14:57
7199 Antwoorden / 3 Vragen

Als u naar een andere plaats verhuisd dan kan het zijn dat u een andere netbeheerder toegewezen krijgt die u niet zelf kunt kiezen, misschien is dat ook nog een reden dat het energiebedrijf het niet ziet zitten.

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/wat-moet-ik-doen-als-ik-ga-verhuizen

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2021 om 15:40
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Toevallig gisteren gezien bij radar, twee (directe!)buren hebben elk een andere postcode en een verzekering scheelt tientjes per maand. Als u naar een andere postcode verhuist kan het inderdaad een "foute" postcode en of netbeheerder waar zij niet kunnen/willen leveren.

justmeagain
door justmeagain Sep 28, 2021 om 23:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar wat heeft dat te maken met energie contact verhuizen?

panter22
door panter22 - Sep 28, 2021 om 15:40
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in de algemene voorwaarden.Daarin staat wat je afgesproken hebt.

ma
door malty - Sep 28, 2021 om 15:47
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het energiecontract is persoonsgebonden dus kunt u het contract gewoon meeverhuizen.
U zou het contract niet kunnen ontbinden maar nu de prijzen gestegen zijn denkt de energieleverancier dat wel te kunnen, niet dus.
kijk even wat u kunt/moet doen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier

ne
door neodutchio - Sep 28, 2021 om 16:00
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Aangezien het een 5 jarig contract gaat, dan zal het om een zakelijk contract gaan. Voor consumenten gelden dergelijke termijnen niet. En bij zakelijke overeenkomsten gelden andere regels en wetten dan voor een consument.

Gr
door Grunn1 Sep 28, 2021 om 16:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Onzin  ik heb bij Essent ook een 5 jarig contract en ben toch echt wel een particulier.
Voordeel is ook nog eens elk jaar extra oplopende korting op stroom.

ne
door neodutchio Sep 28, 2021 om 16:13
5157 Antwoorden / 12 Vragen

5 jarige contracten zijn voor consumenten niet rechtsgeldig en kunnen na 1 jaar gewoon ontbonden worden.

Gr
door Grunn1 Sep 28, 2021 om 16:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je kan gewoon een 5 jarig contract als consument afsluiten. Lekker eigenwijs blijven hoor maar kijk gewoon even op de site van bijvoorbeeld Essent waar je kan kiezen tussen een 1, 3 of 5 jarig contract waarbij de tarieven gedurende die periode vast blijven staan.

Gr
door Grunn1 Sep 28, 2021 om 16:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Volgens de ACM/consumwijzer

Hebt u een energiecontract voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar? In die tijd kunt u niet zomaar van het contract af. Vaak moet u dan een opzegvergoeding betalen. En u moet altijd rekening houden met een opzegtermijn.  Boetes bij tussentijds beeïndigen Als je wilt opzeggen voor de datum waarop het contract eigenlijk zou aflopen: €50 per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar. €75 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar. €100 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar. €125 per product met resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.

sira
door sira Sep 28, 2021 om 16:34
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Jullie reacties stonden er nog niet, maar Gaslicht toont inderdaad ook 5-jarige contracten voor consumenten.

ne
door neodutchio Sep 28, 2021 om 16:43
5157 Antwoorden / 12 Vragen

5 jarige contracten zijn onredelijk bezwarend en kunnen na 1 jaar gewoon ontbonden worden. De reden daarachter is dat een consument niet zo ver in de toekomst kan kijken en dus niet onnodig lang ergens aan vast moeten zitten.

Thecla58
door Thecla58 Sep 28, 2021 om 17:47
858 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb vorig jaar een 5-jarig contract bij Greenchoice afgesloten. Is een goede stap geweest als zeg ik het zelf, zeker nu de energieprijzen die pan uit rijzen...
Nog vier jaren heb ik het, destijds al voordelige, tarief. Ja het kan natuurlijk zijn dat de energieprijzen weer gaan zakken na deze hausse... maar dan nog ben ik voordelig(er) uit...

@ Neodutchio
Je zit er bijna maar net niet helemaal... Ik kan/kon namelijk na mijn eerste jaar niet ontbinden. Gezien het vorenstaande was ik dat ook niet van plan.

ne
door neodutchio Sep 28, 2021 om 17:58
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Na 1 jaar kan je gewoon ontbinden. Er is geen rechter te vinden die aangeeft dat je je contract moet uitzingen aangezien het op de zwarte lijst staat.

Gr
door Grunn1 Sep 28, 2021 om 18:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Na 1 jaar kan je alleen ontbinden na  betalen afkoop vergoeding.
Je kan en wil het maar niet snappen en weet het beter dan de ACM en de consumentenbond.
Maar je hebt geen gelijk en ook geen rechter die daarin mee zal gaan.
Veel plezier met je onzin.

ne
door neodutchio Sep 28, 2021 om 20:32
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig is het geen onzin. Iedere ondernemer heeft zich te houden aan de Europese richtlijn inzake oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten.

sira
door sira - Sep 28, 2021 om 16:32
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens Gaslicht.com zijn er wel (max.) 5-jarige contracten voor consumenten (of ik moet iets over het hoofd zien).

Ik heb ooit een contract meeverhuisd naar een andere postcode/provincie, maar dat is lang geleden, ik weet niet wat de regels nu zijn. Misschien heeft uw energieleverancier net zo lief dat u opzegt vanwege teveel rompslomp.
U moet het contract dus goed doorlezen.

Waarom heeft u destijds voor een 5-jarig contract gekozen? Waarschijnlijk omdat u dacht met de prijs voordelig uit te zijn. Wist u afgelopen mei nog niet dat u plannen had te verhuizen? Je kunt nooit in de toekomst kijken en wat de energieprijzen gaan doen, maar dan toch vind ik een 5-jarig contract wel erg lang. Zou u het contract niet mee kunnen verhuizen naar uw nieuwe woning, bent u nu sowieso duur uit.

Nogmaals, lees het contract door, informeer bij nieuwe buren/gemeente/netwerkbeheerder of uw huidige energieleverancier wel/niet op uw nieuwe postcode levert en maak voor uzelf een berekening van de kosten die u kwijt zult zijn als zij werkelijk niet meeverhuizen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 28, 2021 om 16:43
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Normaliter kan een energieovereenkomst meeverhuizen maar indien uw huidige leverancier aangeeft dat het niet kan zal daar ongetwijfeld een geldige reden voor zijn.
Ergo, als al gezegd hiervoor: waarschijnlijk kan uw huidige leverancier daar niet leveren en dat is dan ook meteen een geldige reden dat zij aangeven dat u de overeenkomst voortijdig kunt beëindigen. Het kan dan in ieder geval niet zo zijn dat 'men u confroneert met een afkoopsom'. Bewaar de e-mail dus goed en ga op zoek naar een andere leverncier na zorgvuldige vergelijking. (Vandaag staat in de pers dat het risico van faillisement kan kleine energiebedrijven erg groot is om reden van de prijsstijgingen).

ma
door malty Sep 28, 2021 om 17:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De reden heeft de leverancier gemaild, de gestegen energieprijzen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 28, 2021 om 19:06
16875 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY ???? Dat is toch duidelijk! En kijk dan even of u het persbericht waar ik naar verwijs kunt krijgen en lezen! Wat dacht u dan dat mijn intentie was van mijn antwoord? Of is het kritiek vanwege een kritiekdwang?

ma
door malty Sep 28, 2021 om 19:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als het duidelijk is, waarom schrijft u dan dat de leverancier waarschijnlijk niet kan leveren op het nieuwe adres?
De TS moet van u op zoek naar een nieuwe leverancier. Ze wil geen nieuwe leverancier, nog bijna 5 jaar een contract met goedkope tarieven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 29, 2021 om 09:50
16875 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY: als een leverancier niet meer kan (of lees dan ook maar niet meer wil) leveren dan zit er niets anders op dan een andere te zoeken.

Tenzij Ts er heel veel moeite en mogelijk ook kosten voor over heeft om haar zin te krijgen bijv. via een procedure die naar mijnn mening ook nog niet tot succes zal leiden. Ts verhuist de overeenkomst staat op het oude adres. En toch ook: lees de regels van deze site nog eens na m.b.t reageren op andere antwoorden.

Ik vind het bijzonder opvallend dat u wel op mijn antwoord reageet maar bijv. niet op dat van o.a. @SIRA of @SHOPPY.

U mag van mij best gelijk hebben m.b.t. uw mening! U kent kennelijk de inhoud van de overeenkomst die Ts heeft waarbij het contract dus niet adres maar persoonsgebonden is.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 28, 2021 om 17:51
858 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben al een aantal keren verhuisd en ik kon steeds mijn contract van het ene adres naar het andere adres meenemen. Eerlijk gezegd vind ik het een kul-reden van de leverancier dat je je contract niet mee kunt nemen i.v.m. gestegen energie-prijzen. In mijn optiek heb je nog een geldige overeenkomst. Of het moet inderdaad zijn, zoals anderen hier zeggen, dat je een andere netwerkbeheerder krijgt...

Het formulier dat je ontvangen hebt, s naar ik vermoed om je eindstanden aan te geven. Maar... lijkt mij dat of de wbv of de makelaar die standen doorgeeft aan de leverancier.

ne
door neodutchio Sep 28, 2021 om 17:59
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Meeverhuizen is geen plicht. Je sluit een overeenkomst af op een bepaald adres.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 28, 2021 om 19:02
16875 Antwoorden / 202 Vragen

En als al gezegd, men moet daar dan ook kunnen leveren en dat is lang niet altijd het geval!

ro
door ronny530 - Sep 28, 2021 om 18:20
2787 Antwoorden / 41 Vragen

Als u naar een andere provincie gaat verhuizen kan er een ander tarief voor energie in rekening gebracht worden en dat kan betekenen dat uw huidige contract niet meer matcht met de provincie waarin u gaat wonen. De energieleverancier kan dan niet meer tegen de afgesproken prijs leveren en kan het contract éénzijdig ontbinden maar mag geen verdere kosten voor contractbreuk in rekening brengen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 28, 2021 om 19:03
16875 Antwoorden / 202 Vragen

ook een goede reden!

Em
door Emma9009 - Sep 28, 2021 om 20:51
2 Antwoorden / Vragen

Ikzelf zit in een vergelijkbare situatie binnenkort, dus ben erg blij dat ik deze vraag ben tegengekomen. Dank in ieder geval voor de antwoorden hier! :)

ma
door marnix1 - Sep 28, 2021 om 21:00
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik zou als koper van het huis helemaal niets (onder)tekenen,
laat de verkoper het maar regelen met zijn aanbieder.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 29, 2021 om 10:25
858 Antwoorden / 3 Vragen

Toch nog even een aanvulling op mijn eerdere reactie(s).

Ik heb even na zitten kijken, maar wat ik (en ook anderen) gezegd heb over dat de netwerkbeheerder van invldoed is op de keuze van je leverancier is niet correct. Je bent vrij om je leverancier te kiezen dat is niet afhankelijk van de netwerkbeheerder. Zie bijgaande link.

energieleverancier

ma
door malty Sep 29, 2021 om 10:43
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben blij dat u dat zelf corrigeert.
De kosten voor de netbeheerders zijn in het hele land gelijk en die worden door de energieleveranciers afgedragen.
Op vergelijkingssites staan de kosten voor energiecontracten zonder dat je daar een postcode voor hoeft in te vullen, dus netbeheerder heeft geen invloed op kosten energiecontract.

sira
door sira Sep 29, 2021 om 19:42
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Maar de topicstarter kan wel bij de netwerkbeheerder op zijn nieuwe adres vragen of zij kunnen vertellen of zijn huidige energieleverancier wel/niet daar levert. Maar ik denk dat de energieleverancier de TS liever kwijt dan rijk is.

Analoog
door Analoog - Sep 29, 2021 om 11:44
137 Antwoorden / Vragen

Paar jaar geleden ook verhuisd en bleek dat het contract naamgebonden was en ik het gewoon mee heb moeten nemen...

mo
door mof - Sep 29, 2021 om 15:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet per se. Wat u zou kunnen proberen is de prijs voor gas en elektra vast te houden. Het overige hangt van de woning af (uw gebruik kan veranderen en daarmee uw maandtermijn) en de netbeheerder.

panter22
door panter22 - Sep 30, 2021 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt in de zomermaanden veel meer betaald dan energie verbruikt.
Als je bij zo'n kleine energiemaatschappij een contract hebt afgesloten en die gaat failliet, dan ben je je geld kwijt.
Heremietkreeft schreef het al, hier een artikel:
https://www.ad.nl/wonen/leveringszekerheid-in-gevaar-door-hoge-energieprijzen~a6f1f8b5/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 30, 2021 om 11:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welke Leverancier?

Zonder naam kunnen wij ook niets hier.

En  verhuizen kan maar huidige tarieven?

In dat geval mag je elder iets zoeken, met welkomst bonus en als duurder voor 1 jaar nemen en hopen op daling.

Ik begrijp deze leverancier wel,  als je zo onder een nu verliesgevend contract uit kunt... zou ik ook doen.