Energiecontract meeverhuizen
in mei dit jaar een 5-jarig energiecontract afgesloten
nu ga ik eind november verhuizen en aangezien de prijzen behoorlijk zijn gestegen wil ik het contract meeverhuize.
de leverancier gemaild wat ik moet doen
krijg ik een formulier toegestuurd die ik samen de koper/verkoper moet invullen
verder stond er in de mail dat in verband met de gestegen prijzen het contract niet mee kon verhuizen
ik moet een ander energieleveracier zoeken,
maar dat wil ik dus niet i.v.m. de gestegen prijzen
is het energiebedrijf niet verplicht het contract mee te verhuizen?
mvg o.h
Als u naar een andere plaats verhuisd dan kan het zijn dat u een andere netbeheerder toegewezen krijgt die u niet zelf kunt kiezen, misschien is dat ook nog een reden dat het energiebedrijf het niet ziet zitten.
https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/wat-moet-ik-doen-als-ik-ga-verhuizen
Toevallig gisteren gezien bij radar, twee (directe!)buren hebben elk een andere postcode en een verzekering scheelt tientjes per maand. Als u naar een andere postcode verhuist kan het inderdaad een "foute" postcode en of netbeheerder waar zij niet kunnen/willen leveren.
Maar wat heeft dat te maken met energie contact verhuizen?
Het energiecontract is persoonsgebonden dus kunt u het contract gewoon meeverhuizen.
U zou het contract niet kunnen ontbinden maar nu de prijzen gestegen zijn denkt de energieleverancier dat wel te kunnen, niet dus.
kijk even wat u kunt/moet doen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier
Aangezien het een 5 jarig contract gaat, dan zal het om een zakelijk contract gaan. Voor consumenten gelden dergelijke termijnen niet. En bij zakelijke overeenkomsten gelden andere regels en wetten dan voor een consument.
Onzin ik heb bij Essent ook een 5 jarig contract en ben toch echt wel een particulier.
Voordeel is ook nog eens elk jaar extra oplopende korting op stroom.
5 jarige contracten zijn voor consumenten niet rechtsgeldig en kunnen na 1 jaar gewoon ontbonden worden.
Je kan gewoon een 5 jarig contract als consument afsluiten. Lekker eigenwijs blijven hoor maar kijk gewoon even op de site van bijvoorbeeld Essent waar je kan kiezen tussen een 1, 3 of 5 jarig contract waarbij de tarieven gedurende die periode vast blijven staan.
Volgens de ACM/consumwijzer
Hebt u een energiecontract voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar? In die tijd kunt u niet zomaar van het contract af. Vaak moet u dan een opzegvergoeding betalen. En u moet altijd rekening houden met een opzegtermijn.
Boetes bij tussentijds beeïndigen
Als je wilt opzeggen voor de datum waarop het contract eigenlijk zou aflopen:
€50 per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar.
€75 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar.
€100 per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar.
€125 per product met resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.
Jullie reacties stonden er nog niet, maar Gaslicht toont inderdaad ook 5-jarige contracten voor consumenten.
5 jarige contracten zijn onredelijk bezwarend en kunnen na 1 jaar gewoon ontbonden worden. De reden daarachter is dat een consument niet zo ver in de toekomst kan kijken en dus niet onnodig lang ergens aan vast moeten zitten.
Ik heb vorig jaar een 5-jarig contract bij Greenchoice afgesloten. Is een goede stap geweest als zeg ik het zelf, zeker nu de energieprijzen die pan uit rijzen...
Nog vier jaren heb ik het, destijds al voordelige, tarief. Ja het kan natuurlijk zijn dat de energieprijzen weer gaan zakken na deze hausse... maar dan nog ben ik voordelig(er) uit...
@ Neodutchio
Je zit er bijna maar net niet helemaal... Ik kan/kon namelijk na mijn eerste jaar niet ontbinden. Gezien het vorenstaande was ik dat ook niet van plan.
Na 1 jaar kan je gewoon ontbinden. Er is geen rechter te vinden die aangeeft dat je je contract moet uitzingen aangezien het op de zwarte lijst staat.
Na 1 jaar kan je alleen ontbinden na betalen afkoop vergoeding.
Je kan en wil het maar niet snappen en weet het beter dan de ACM en de consumentenbond.
Maar je hebt geen gelijk en ook geen rechter die daarin mee zal gaan.
Veel plezier met je onzin.
Gelukkig is het geen onzin. Iedere ondernemer heeft zich te houden aan de Europese richtlijn inzake oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten.
Volgens Gaslicht.com zijn er wel (max.) 5-jarige contracten voor consumenten (of ik moet iets over het hoofd zien).
Ik heb ooit een contract meeverhuisd naar een andere postcode/provincie, maar dat is lang geleden, ik weet niet wat de regels nu zijn. Misschien heeft uw energieleverancier net zo lief dat u opzegt vanwege teveel rompslomp.
U moet het contract dus goed doorlezen.
Waarom heeft u destijds voor een 5-jarig contract gekozen? Waarschijnlijk omdat u dacht met de prijs voordelig uit te zijn. Wist u afgelopen mei nog niet dat u plannen had te verhuizen? Je kunt nooit in de toekomst kijken en wat de energieprijzen gaan doen, maar dan toch vind ik een 5-jarig contract wel erg lang. Zou u het contract niet mee kunnen verhuizen naar uw nieuwe woning, bent u nu sowieso duur uit.
Nogmaals, lees het contract door, informeer bij nieuwe buren/gemeente/netwerkbeheerder of uw huidige energieleverancier wel/niet op uw nieuwe postcode levert en maak voor uzelf een berekening van de kosten die u kwijt zult zijn als zij werkelijk niet meeverhuizen.
Normaliter kan een energieovereenkomst meeverhuizen maar indien uw huidige leverancier aangeeft dat het niet kan zal daar ongetwijfeld een geldige reden voor zijn.
Ergo, als al gezegd hiervoor: waarschijnlijk kan uw huidige leverancier daar niet leveren en dat is dan ook meteen een geldige reden dat zij aangeven dat u de overeenkomst voortijdig kunt beëindigen. Het kan dan in ieder geval niet zo zijn dat 'men u confroneert met een afkoopsom'. Bewaar de e-mail dus goed en ga op zoek naar een andere leverncier na zorgvuldige vergelijking. (Vandaag staat in de pers dat het risico van faillisement kan kleine energiebedrijven erg groot is om reden van de prijsstijgingen).
De reden heeft de leverancier gemaild, de gestegen energieprijzen.
@MALTY ???? Dat is toch duidelijk! En kijk dan even of u het persbericht waar ik naar verwijs kunt krijgen en lezen! Wat dacht u dan dat mijn intentie was van mijn antwoord? Of is het kritiek vanwege een kritiekdwang?
Als het duidelijk is, waarom schrijft u dan dat de leverancier waarschijnlijk niet kan leveren op het nieuwe adres?
De TS moet van u op zoek naar een nieuwe leverancier.
Ze wil geen nieuwe leverancier, nog bijna 5 jaar een contract met goedkope tarieven.
@MALTY: als een leverancier niet meer kan (of lees dan ook maar niet meer wil) leveren dan zit er niets anders op dan een andere te zoeken.
Tenzij Ts er heel veel moeite en mogelijk ook kosten voor over heeft om haar zin te krijgen bijv. via een procedure die naar mijnn mening ook nog niet tot succes zal leiden. Ts verhuist de overeenkomst staat op het oude adres. En toch ook: lees de regels van deze site nog eens na m.b.t reageren op andere antwoorden.
Ik vind het bijzonder opvallend dat u wel op mijn antwoord reageet maar bijv. niet op dat van o.a. @SIRA of @SHOPPY.
U mag van mij best gelijk hebben m.b.t. uw mening! U kent kennelijk de inhoud van de overeenkomst die Ts heeft waarbij het contract dus niet adres maar persoonsgebonden is.
Ik ben al een aantal keren verhuisd en ik kon steeds mijn contract van het ene adres naar het andere adres meenemen. Eerlijk gezegd vind ik het een kul-reden van de leverancier dat je je contract niet mee kunt nemen i.v.m. gestegen energie-prijzen. In mijn optiek heb je nog een geldige overeenkomst. Of het moet inderdaad zijn, zoals anderen hier zeggen, dat je een andere netwerkbeheerder krijgt...
Het formulier dat je ontvangen hebt, s naar ik vermoed om je eindstanden aan te geven. Maar... lijkt mij dat of de wbv of de makelaar die standen doorgeeft aan de leverancier.
Meeverhuizen is geen plicht. Je sluit een overeenkomst af op een bepaald adres.
En als al gezegd, men moet daar dan ook kunnen leveren en dat is lang niet altijd het geval!
Als u naar een andere provincie gaat verhuizen kan er een ander tarief voor energie in rekening gebracht worden en dat kan betekenen dat uw huidige contract niet meer matcht met de provincie waarin u gaat wonen. De energieleverancier kan dan niet meer tegen de afgesproken prijs leveren en kan het contract éénzijdig ontbinden maar mag geen verdere kosten voor contractbreuk in rekening brengen.
ook een goede reden!
Ikzelf zit in een vergelijkbare situatie binnenkort, dus ben erg blij dat ik deze vraag ben tegengekomen. Dank in ieder geval voor de antwoorden hier! :)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
2 stoelen niet goed winkel doet niets wat kan ik nog doen
6 stoelen gekocht bij 2 is de vulling gezakt zouden omgeruild worden maar wordt niet gedaan
na veel gepraat konden we 6 nieuwe uitzoeken alles op papier gezet
nu blijkt dat dat ook niet gedaan wordt
wat kunnen we doen reageren doen ze niet aangetekende brief gedaan
maar geen antwoord
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer