Op
door Opa Eus Nov 30, 2016 om 17:23
Huishouden & energie

Energieprijzen

Iedereen heeft het over verhoging transportkosten voor energie maar wat gaan de energieprijzen zelf doen per 1 januari 2017??? Gaan die ook omhoog of blijven die gelijk???
Daar hoor ik niemand over.

11113 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 30, 2016 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas is mijn glazen bol voor onderhoud bij de leverancier en hij wordt pas terug verwacht in januari. Dan zal ik het u per omgaande vertellen.

En loopt uw contract dan af per 1 januari, dat u zo nieuwsgierig bent? Overigens is één vraagteken per vraag genoeg.

nl
door nlkoman Dec 2, 2016 om 14:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens is één vraagteken per vraag genoeg. Wat een gezeik

frits
door frits Dec 2, 2016 om 22:11
146 Antwoorden / 5 Vragen

het antwoord moet ik helaas schuldig blijven. Wat inderdaad een drukte over het ??????????, al staan en 10 maakt de vraag niet anders.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2016 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook nog geen antwoord.

@H
door @HENK@ - Nov 30, 2016 om 17:44
159 Antwoorden / 1 Vragen

transportkosten?

vroeger liep dat spul toch vanzelf door de buizen/ leidingen ?  ;-)

Is die groene stroom dikker ofzo ?

Tim Jansen
door Tim Jansen Dec 23, 2016 om 11:12
Antwoorden / Vragen

Dat heb ik dus ook nooit begrepen, helaas betaal je er elk jaar weer voor. Maar het ziet er jammergenoeg wel naar uit dat de energieprijzen iets zullen stijgen in 2017.

https://www.onlineenergievergelijker.nl/energieprijzen-2017/

Zoals je ziet is het niet een heel groot verschil maar toch. Ik had wel verwacht dat het steeds meer zou blijven zakken elk jaar.

Gerry1969
door Gerry1969 Dec 23, 2016 om 12:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar die leidingen moeten wel onderhouden worden en soms vervangen door de steeds grotere vraag naar stroom. Dat kost toch echt geld.

Cookies
door Cookies Dec 23, 2016 om 12:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tim Jansen lijkt de tweelingbroer te zijn van ene Peter K.

Tim Jansen
door Tim Jansen Dec 23, 2016 om 14:10
Antwoorden / Vragen

Diewilik, ik vind het alleen apart dat het dan "transportkosten" heet inplaats van "onderhoudskosten".
En is het niet de staat/gemeente die de leidingen vervangt en onderhoud. Ik neem aan dat niet elke energieleverancier zijn eigen kabels en leidingen heeft?

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2016 om 17:45
16837 Antwoorden / 108 Vragen

De verwachting is dat de energieprijzen (naast de transportkosten) ook gaan stijgen. Maar gaat u eens rondkijken op Google, kijk en vergelijk, 2017 staat aangegeven voor de zoekers onder ons.

me
door melding Dec 7, 2016 om 10:45
9 Antwoorden / 4 Vragen

Sinds wanneer wordt er ooit iets goedkoper?

tenormin
door tenormin Dec 7, 2016 om 12:39
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Sinds nog niet zo lang geleden: tandpasta, zonnebrand- en aanverwante artikelen. Van 21% naar 6% BTW. ;-)

ro
door ronny530 - Nov 30, 2016 om 17:47
2786 Antwoorden / 41 Vragen

De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs en ik las net dat de OPEC heeft besloten de olieproductie met 1,1 miljoen vaten per dag te gaan beperken om de olieprijzen te doen stijgen, het bericht deed de olieprijs met 8% stijgen tot 50 dollar per vat. Wat het betekent voor de gasprijs mag duidelijk zijn die gaat omhoog maar hoeveel blijft koffiedik kijken.

marita5
door marita5 - Nov 30, 2016 om 17:59
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JanLida ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://goedkopeenergieengas.nl/verwachting-energieprijzen-2017/

hansje klein
door hansje klein - Nov 30, 2016 om 18:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vermoedelijk de VVD-politiek volgend, gaat de energieprijs naar beneden voor zakelijk gebruik en naar boven voor de particulieren.

costnix
door costnix - Nov 30, 2016 om 19:27
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn glazen bol voorspelt, dat de energieprijzen, omhoog of omlaag of gelijk blijven.

tijger1
door tijger1 Nov 30, 2016 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoop dat de mijne beter gerepareerd wordt.:-))

Cookies
door Cookies Nov 30, 2016 om 20:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kortom: je hebt een glazen bol die met alle winden mee waait. Gooi dat ding dan maar weg.

simon55
door simon55 Nov 30, 2016 om 21:38
1556 Antwoorden / 5 Vragen

In de brief die ik van NUON ontvangen heb staat " de variabele leveringskosten voor gas en stroom zijn gedaald, de vaste leveringskosten voor gas en stroom zjn gelijk gebleven, de overheidsheffing voor gas en stroom zijn gestegen, de netbeheerkosten worden bekend per 1 januari 2017 tot zover mijn lezing Thank you

gerbera
door gerbera Nov 30, 2016 om 21:49
7368 Antwoorden / 14 Vragen

het is bij uw glazen bol in de "bol"geslagen.

costnix
door costnix Dec 1, 2016 om 12:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het is maar een tweede handsje :-)

Cookies
door Cookies Dec 1, 2016 om 12:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op Marktplaats gekocht zeker?;-)

Cookies
door Cookies - Nov 30, 2016 om 20:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volgens Gaslicht.com gaat de prijs van stroom omlaag en de gasprijs omhoog https://www.gaslicht.com/nieuws/energierekening-gaat-omhoog-in-2017

aurora1
door aurora1 - Nov 30, 2016 om 21:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is dan wel zo rustig. Daar dan even geen gezeur over.

gerbera
door gerbera - Nov 30, 2016 om 22:34
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Daar hoor ik niemand over.
Dat kan wel kloppen, wij zijn allen in "blijde verwachting" wat komen gaat.

ma
door malhy2 - Dec 1, 2016 om 06:32
309 Antwoorden / 13 Vragen

Bij mij (greenchoice) gaat het volgende gebeuren per 1-1-2017 :
 Electriciteit : Hoog van nu 0.1831 per 1-1-2017 01917
                      Laag van nu 0.1711 naar 0.1752 per 1-1-2017
Vast recht : van 0.0952 per dag naar 0.1091 per dag per 1-1-2017
Netbeheerkosten van 0.6177 per dag naar 0.6473 per dag per 1-1-2017

Gas : nu 0.5965 naar 0.5844 per 1-1-2017
          Vaste kosten van 0.0952 per dag naar 0.1091 per dag per 1-1-2017
          Netbeheerkosten van 0.4625 naar 0.4125 per dag per 1-1-2017

Ed

bo
door bornsol - Dec 2, 2016 om 13:37
133 Antwoorden / 35 Vragen

heb net een 3jarig contract afgesloten,heb ik dan Massel?

be
door bejo52 - Dec 2, 2016 om 13:44
10 Antwoorden / 1 Vragen

ik ga altijd met de collectief van de consumentenbond mee nu kreeg ik een aanbieding van mijn huidige leverancier ( NLE ) voor 1of 3 jaar met een lagere prijs voor gas + stroom en de transport kosten gehalveerd dus gelijk voor 3 jaar vast gezet en i.d.d als het zakt heb ik pech  ( de kans dat het stijgt is vele malen groter ) maar ik kom in ieder geval niet voor verrassingen te staan .
de kleinere bedrijven doen vaak veel meer moeite om hun bestaande klanten te behouden .

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2016 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De transportkosten worden niet gehalveerd.

be
door bejo52 Dec 28, 2016 om 11:59
10 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry ik bedoelde leverings kosten

be
door bejo52 - Dec 2, 2016 om 13:46
10 Antwoorden / 1 Vragen
Op
door Opa Eus - Dec 2, 2016 om 14:59
41 Antwoorden / 18 Vragen

Fijn bedankt iedereen voor een hoop KUL antwoorden. Als je niets anders te doen hebt dan onzinnigheid uitkramen mag je voor mij wel wegblijven van deze site. Slechts enkele antwoorden waren zinnig en daar kan ik, en velen met mij, wat mee.
Ging mij er alléén maar om dat niemand van enige importantie iets zegt of schrijft over verhoging van die prijzen. Wél over verhoging van transportkosten.
Inderdaad ben ik 1 februari 2017 toe aan verlenging of vernieuwing van mijn huidige contract dus was ik héél nieuwsgierig wat e.e.a. zou kunnen gaan doen. Die koppeling met de olieprijs is logisch maar omdat tegenwoordig alles duurder wordt per 1 januari van een jaar was ik benieuwd of dat hier ook mee is. Gelukkig krijgen wij allen per 1 januari toch ook meer salaris of uitkering? Of ben ik dan de enige?
Bedankt in ierder geval voor het reageren ( zinnig of niet zinnig ) door iedereen.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 22:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien in het vervolg dan maar een zinnige vraag stellen? Helpt om een zinnig antwoord te krijgen.

marita5
door marita5 Dec 2, 2016 om 23:25
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@JanLida , als u de link van mij 30 nov om 17.59 leest daar staat iedere keer èèn update .

ja
door janf43 - Dec 2, 2016 om 15:23
733 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Essent gaan ze omlaag.

gerbera
door gerbera - Dec 2, 2016 om 22:21
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@janlida, wat had u verwacht, dat we massaal de straat op gaan om te protesteren ook als, evenals u, wij nog niet weten wat de energieprijzen gaan doen.

Ma
door Mat Matheij - Dec 2, 2016 om 22:33
986 Antwoorden / 3 Vragen

Aangezien de electrakosten gaan dalen en de gasprijs zal stijgen is de verwachting per saldo dat het totaal omhoog zal gaan gezien het hogere bestanddeel van de verwarming.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt er maar aan hoeveel het een stijgt en het andere daalt, nog afgezien van de hoeveelheid dat je van het een of het ander gebruikt. Dus koffiedik kijken.

Ma
door Mat Matheij Dec 2, 2016 om 22:50
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is juist. Maar wie op gas verwarmt en voor het overige electrisch kookt (inductie) verlicht enz. zal met het oog op de reeds ingevoerde besparingen op het electraverbruik iha. meer kwijt zijn aan stookkosten. Tenzij u een energieneutraal huis bewoont.

tijger1
door tijger1 Dec 2, 2016 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt er nog maar aan. Als men 3.000 kwatt gebruikt, en 1.000 kuub gas,en ze gaan allebei met € 0,05 omhoog, ga je toch echt meer voor elektra betalen tov gas.

gerbera
door gerbera Dec 3, 2016 om 12:26
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn energie tarieven staan 3 jaar vast dus veranderd er bij mij niets, tenzij die maloten in den Haag of Brussel weer wat gevonden hebben om geld binnen te halen

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2016 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. De tarieven voor stroom en gas kunnen dus wel vaststaan, maar de kosten die de overheid in rekening brengt, kunnen stijgen (of dalen :-) natuurlijk.

Ma
door Mat Matheij Dec 3, 2016 om 20:35
986 Antwoorden / 3 Vragen

Heb nimmer zulke gefundeerde antwoorden verkregen echter ging het om het bestanddeel stroom versus gas. Stroom wordt verwekt door steenkool (RWE-Essent) dus allesbehalve milieuvriendelijk. De ander 'Groene Stroomcontracten' worden verhandeld. De normale verwarmingsbron is gas voor de huiswarmte. Voorzover iemand kookt op inductie bespaart dat. Het Brussel verhaal is echt nonsens. De voorraad gas in Nederland wordt niet beperkt door de hoeveelheid maar consequenties van de winning ervan. (aardbevingen en schokken in de provicie Groningen)

gerbera
door gerbera Dec 3, 2016 om 22:51
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, dat bedoel ik dus met die maloten, mogelijke verhoging van belastingen e.d. Maar van de gas en elektraprijs blijven ze af anders plegen ze contractbreuk.

Ma
door Mat Matheij Dec 5, 2016 om 16:09
986 Antwoorden / 3 Vragen

In zekere zin heeft tijger1 wel gelijk uw totale nota bestaat voor de helft uit het verbruik en dat heeft u vastgezet voor 3 jaar het andere deel bestaat uit leveringskosten (transport en overheidstoeslagen).

Ma
door Mat Matheij - Dec 5, 2016 om 16:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

Naar verwachting gaat de prijs voor electro omlaag of blijft stabiel en de gasprijs gezien de lagere winning in Groningen omhoog. Ruwweg bestaat de helft van uw nota uit het verbruik en de andere helt uit transport,bemetering en overheidstoeslagen.

Ki
door Kimmie78 - Dec 7, 2016 om 10:42
4 Antwoorden / Vragen

Er wordt verwacht dat de prijzen gemiddeld 20 euro omhoog gaan bij de meeste energieleveranciers. Maar las laatst ook dat Essent dat betwijfelt en dat de energieprijzen nog het komende jaar zullen dalen vanwege lagere inkoopkosten. Ik denk dat het dus het beste is om te wachten tot januari zodat alle tarieven bekend zijn, en dan pas over te stappen.
http://www.pricewise.nl/energie/energieprijzen/verwachting-energieprijzen/

http://nos.nl/artikel/2142367-gas-en-licht-volgend-jaar-20-euro-duurder.html