br
door bramD2 Sep 23, 2023 om 15:27
Huishouden & energie
Essent onrealistisch gas verbruik

Vanaf begin dit jaar zien we via "Mijn Essent" een onrealistisch hoog gas verbruik terug.

We krijgen ook elke maand een overzicht met het zelfde hoge verbruik.

Vanaf januari dit jaar zien we in het overzicht dat elke maand het een verbruik 45 of 46 m3 is, afhankelijk of de maand 30 of 31 dagen heeft.

Ook in de zomer maanden.

Nu kunnen we ook de meterstanden zien die Essent heeft uitgelezen, en hier is het voor de laaste paar maanden 2 m3.

Ook lees ik zelf de slimme meter uit, hierin is ook te zien dat het verbuik in de zomermaanden laag is.

We hebben twee keer contact opgenomen met Essent over dit probleem, en het enige wat ze konden vertellen was het verschil van de gemeten waarden en de "calorische" waarde, en dat hier een verschil in zit.

Echter is het een kleine afwijking, en niet zoals nu 44 m3 per maand.

Heeft iemand dit ook als een gezien, en/of weet wat de aanleiding kan zijn?

9485 15 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Sep 23, 2023 om 15:30
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Neem wekelijks handmatig uw meterstanden op op een vaste dag/uur. Zet dit in excel of een schriftje, dan kunt u uw eigen meterstanden berekenen.

hereistom
door hereistom - Sep 23, 2023 om 16:02
736 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een chaos bij Essent! Gewoon regelmatig zelf een foto van je meterstanden nemen en bijhouden. De meter klopt en moet ook worden verekent bij je jaarafrekening.
En ik weet niet hoelang je contract nog loopt, maar zou op zoek gaan naar andere leverancier!

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 23, 2023 om 17:04
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien valt er energieslurpers op te sporen.

https://www.essent.nl/energie/energieverbruik

Ag
door Agamemnon Sep 23, 2023 om 17:21
82 Antwoorden / 7 Vragen

Dei zijn er dus niet bij 2 m3 per rmaand...

th
door thieu Sep 25, 2023 om 12:06
148 Antwoorden / 0 Vragen

Die 'energieslurpers' hebben betrekking op electriciteitsverbruikers. Gas wordt vrijwel alleen voor de verwarming (ruimte, water) gebruikt. Verwarming op zich is  eigenlijk al een grote energieslurper, maar in de zomer wordt hoogstens de warmwaterboiler op temperatuur gehouden. Daarvoor is 4 tot 6 M3 per maand goed verklaarbaar, maar meer ook niet.

sjjoppy
door sjjoppy Sep 25, 2023 om 15:55
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Duidelijk, dank u wel.

Ag
door Agamemnon - Sep 23, 2023 om 17:20
82 Antwoorden / 7 Vragen

Dus dat linker grafiekje klopt niet. Maar je gaat niet o.b.v. een grafiekje betalen maar o.b.v. de meterstanden (midden in het beeld) en die kloppen dus wel...

A van Kampen
door A van Kampen - Sep 23, 2023 om 18:41
22 Antwoorden / Vragen

Over het algemeen lezen de leveranciers geen meters uit. De "slimme" meter stuurt de meterstanden naar de computerserver. De leveranciers "lezen" deze meterstanden van de computerserver uit.

Dus wanneer de leveranciers zeggen : "We lezen de meter uit" betekent eigenlijk, we lezen de meterstanden van de meter die op de computerserver staan vermeld.

Hierdoor ontstaat vaak de meeste ruis tussen de klant, netbeheerder en leverancier.

En het lukt de meter niet om elke nacht deze data correct en/of op tijd te versturen naar die computerserver.

Er zijn ook verschillende soorten van data, meterstanden , dagwaarden,  uurwaarden en zelfs kwartierwaarden.

Wat een leverancier allemaal kan en/of mag doen met de data voor een app weet ik niet maar ik denk vrij veel omdat het geen invloed op de eindafrekening heeft (verschillende datastromen).

De app van de leverancier is maar een hulpmiddel en ook niet meer dan dat.

Een app via de P1-poort is o.a. een goede controlemiddel op de eindafrekening.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 23, 2023 om 20:25
2063 Antwoorden / Vragen

Vreemd verhaal, even aangenomen dat er geen afwijkende dingen met het gasverbruik zijn gebeurd verbruik je dus veel meer gas dan de historische prognose. Dat zou een stevige correctie van het voorschot op moeten leveren maar geen reactie van Essent?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2023 om 11:12
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen: de calorische waarde is een rekenfactor die betrekking heeft op de temperatuur van het geleverde omdat ook gas qua dichtheid varieert bij temperatuursverschillen (krimpt bij kou, zet uit bij warmte).
U geeft aan dan het verschil naar uw mening wel erg resp. veel te hoog is op basis van ook hetgeen u zelf afleest uit uw slimme meter.
Ik neem aan dat u dat ook heeft genoteerd en mijn advies is nu u kennelijk geen adequate reactie ontvangt van Essent: benader de https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ en leg daar uw vraagstelling/probleem voor.

th
door thieu - Sep 25, 2023 om 12:16
148 Antwoorden / 0 Vragen

Calorische waarde is een belachelijk argument van iemand die niet weet waar hij/ zij over praat. Omdat de energie die in aardgas zit kan fluctueren (méér of minder) wordt er aan het einde op de jaarafrekening een correctie toegepast. Op mijn jaarafrekening was dat een gascorrectiefactor van 1,01818. Da's dus 0,01818 procent. Het verschil tussen 44 en 4 m3 is 1000 procent.

mo
door mof - Sep 25, 2023 om 12:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ze kunnen van alles "meten" natuurlijk, maar uiteindelijk gaat het erom wat uw gasmeter u vertelt. Hou het zelf bij, maak ook foto's, die met de telefoon hebben in de metadata altijd de opname datum staan, of fotografeer een ander bewijsstuk (krantenkop oid met de datum) mee om aan te tonen dat de meterstand echt anders was dan ingeschat door Essent. Dan is er slechts nog de vraag: u heeft een "slimme" meter maar heeft Essent toestemming om die regelmatig uit te lezen? Als dit niet het geval is dan schat Essent het verbruik in. Daarvoor heeft de regering echter tabellen: hoeveel mag Essent van het totaalverbruik over een jaar per specifieke dag afrekenen.

De regeling over 2023 heet volgens mij:

Regeling van de Minister voor Klimaat en Energie van
 ,
nr. WJZ/ 22493242, houdende regels inzake een subsidie voor
leveranciers ter bekostiging van een plafond voor energietarieven voor
kleinverbruikers in 2023 (Subsidieregeling bekostiging plafond
energietarieven kleinverbruikers 2023)

ma
door marsgoddess - Sep 25, 2023 om 12:41
16 Antwoorden / Vragen

Essent is niet de enige die de 'energiearmoede' (= hoeveel kunnen we ons veroorloven om aan gas/elektra uit te geven per maand) erger maakt door veel te veel te rekenen in termijnbedrag of in 'verbruik' (dat duidelijk niet klopt)
Het blijkt dat Achmea Rechtsbijstand (voor Centraal Beheer, FBTO, Achmea) een APARTE afdeling heeft om de te hoge termijnbedragen (en de fouten in rekeningen) aan te vechten.
Neem foto's (als dat lukt) van uw meterstand op uw gasmeter iedere week.
Houdt bij wat u verbruikt ook op papier en via uw 'slimme meter (www.slimmemeterportal.nl gebruikt u misschien al, maar zo niet, is gratis)

Overigens is het uw Netbeheerder (Stedin, Liander, etc) die uw meterstanden precies heeft.
Zij weten dus ook hoe uw stand werkelijk is.
Zo goed als u dat weet met uw eigen meter thuis.

Heel veel sterkte, want dit is met de huidige enerigeprijzen heel vervelend.

wi
door wilhelmina59 Sep 25, 2023 om 13:36
515 Antwoorden / 0 Vragen

Hoop van harte dat wat u schrijft ook hard kan maken, anders heeft u een probleem
Ps van mij mag dat soort zaken, van alles zonder het juridisch hard te kunnen maken op internet flikkeren een keer flink aangepakt worden.

Ag
door Agamemnon - Sep 25, 2023 om 13:20
82 Antwoorden / 7 Vragen

Hebben jullie ook op de afbeelding bovenaan geklikt? Dan wordt die vergroot en kun je het lezen. Dan zie je dat er niets aan de hand is...Alleen dat linker grafiekje is onzin. De rest, zoals de meterstanden, kloppen.

dyan07
door dyan07 - Sep 25, 2023 om 13:37
13 Antwoorden / 4 Vragen

Sinds ik een slimme gasmeter heb sinds juni vorig jaar (verplicht want oude kapot werd gezegd) valt mij dit ook op. Ik zit niet bij Essent maar bij Budgetenergie........denk dat probleem eerder bij de meters ligt?! Maar hoe kom je daar achter?

Franske1958
door Franske1958 - Sep 25, 2023 om 14:10
427 Antwoorden / 2 Vragen

Wat veel mensen niet beseffen is dat de boilerfunctie van een CV ketel een grote gas slurper is. Mijn ketel heb ik op de ¨ ECO" stand staan. hetgeen wil zeggen dat er nu geen water warm wordt gehouden totdat dat mogelijk ooit eens een keer nodig. Ik ben alleenwonend en heb mijn ketel al vanaf dat ik hier woon op deze  ECO stand staan.  Het kleine nadeel is dat het nu langer duurt totdat ik warm water heb. Daarom gebruik in voor mijn afwas etc geen heet water uit de kraan maar maak ik de juiste hoeveelheid water heet met een waterkoker. Ik gebruik alleen heet water uit de kraan als ik relatief veel water nodig heb zoals douchen.  Mijn verbruik in deze zomermaanden zonder de verwarming aan is gemiddeld 4 kuub per maand voor koken en douchen.

Ag
door Agamemnon Sep 25, 2023 om 16:20
82 Antwoorden / 7 Vragen

Nou dan is 2 m3 per maand voor TS zeker niet te veel dus.... Eerder te weinig. Zelf zit ook op 4 m3 in deze zomermaanden. Met ECO stand.

tinusht
door tinusht - Sep 25, 2023 om 18:59
3 Antwoorden / 0 Vragen

Tis een oplichters bende ze hebben ons in het verleden meer m3 gas laten betalen bij de afrekening hadden hun meer m3 gas op de rekening staan dan dat wij op ons meter hadden staan we konden hoog en laag springen maar er werd gewoon gevecht. Dan moet je bij je nieuwe leverancier zijn een hoooop gedoe we hebben uiteindelijk maar betaald om van deze oplichters af te zijn hier nooit en dan ook nooit meer Essent