yx
door yxl Aug 27, 2006 om 08:56
Huishouden & energie

Fruitvliegen

Helaas heb ik een kleine plaag fruitvliegen in huis. Weet iemand een huis tuin en keuken middeltje tegen deze diertjes.

YXL

6668 53 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is maar één echte oplossing namelijk middels een spuitbus tegen vliegen. Een zeer milieu vriendelijke methode is een fles met een laagje wijn er nog in open op het aanrecht laten staan. Het is echter minder afdoende dan een spuitbus.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

En voor de langere termijn zul je uiteraard de bron van de fruitvliegjes moeten bestrijden. Voorlopig even dagelijks de vuilniszak verschonen, geen afwas laten staan, Glorix in de afvoerputjes etc. etc. Even volhouden, maar dan zijn ze ook voorlopig weer weg.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat probleem van U,daar heb ik momenteel ook last van.Bij mij komen ze uit de(grote) planten potten,uit de aarde dus.Waarschijnlijk te vochtig of zo.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2006 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

kruidnagel zou kunnen helpen tegen bestrijden van de fruitvliegjes, het schijnt dat ze er niet van houden.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had er toevallig ook last van het weekend. Wist ook niet wat er tegen te doen was, maar toen uiteindelijk de oorzaak gevonden (ook een bloempot, daar zaten er heel veel in). Die helemaal schoongemaakt en weggehaald, nu zijn ze bijna allemaal weg.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar dan wel een en ander bijhouden, ze zijn binnen de kortste keren terug. (door het warme en vochtige weer en het feit dat de vliegjes zelf maar heel kort leven, voor zover ik weet ca 1 dag)

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem een brood/diepvrieszakje en vul deze met kraanwater. Knoop het zakje dicht en hang deze boven de vuilnisemmer. Die van mij hangt er nu al 2 jaar en als ik 1 fruitvliegje heb gehad dan is het veel. Ik heb geen idee waarom het werkt, maar het werkt!

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste yxl, Mijn raad is al het rijpe fruit goed afdekken of bijvoorbeeld in de koelkast bewaren. De fruitvliegjes komen alleen af op rijp fruit.Succes Marann

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stofzuiger paraat houden.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een kleeinbakje met natuur azijn met een paar druppels vloeibare zeep neer zetten!

Dat he;pt echt

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb na een aantal keren de raad van diverse antwoorden opgevolgd en telkens kwamen de vliegjes terug. Uiteindelijk bleek dat er in een blik waar musli in zat de vliegjes zich in het fruit genesteld hadden. Dus kijk ook alle etenswaren die niet vaak gebruikt worden na.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

MOTTEBALLEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben een bakje azijn met handzeep neergezet. Je moet wel eventjes geduld hebben, maar het werkt.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Harpoo,MOTTENBALLEN?.Ik moet dan meteen denken aan kanons'kogels tegen die kleine beestjes,zo'n klein bewegend levend we'zentje heeft óók een vader en moeder gehad.Misschien is zo'n vliegend we'zentje wel verliefd op een ander vliegend we'zentje of zijn ze in blijde verwachting van een nog kleiner vliegend we'zentje.Dit is maar even 'n grapje van mij,Wat ik wel nog even wil zeggen is dat zo'n plaag (je) vanzelf weer verdwijnd , dus ik gebruik geen mottenballen of spuitbus ,houdt wel alles schoon .

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste menssen daar valt niets tegen te doen.
Zorg ervoor dat uw vuilnis bak (KLIKO) verder vann de keuken deur staat en zet s'morgens even de klep los en laat deze een tijdje zo staan, dan heeft u de MEESTE vruitvliegjes weg maar kijk de volgende dag maar weer eens...en ja hoor  de kliko is weer vol met vruitvliegjes.

JE KOMT ER NOOIT VANAF DAT IS NU EENMAAL DE NATUUR.
EN WAT BETRWFT DE PERSOON OVER DE OPLOSSING MET HET PLASTIC WATERZAKJE BOVEN DE KLIKO BAK IS GEWOON NONSENS.
IK DENK DAT DE VRUITVLIEGES GEEN DOUCE NODIG HEBBEN. WAT EEN FANTASIE. !!!!!

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn vriend!!?? zegt dat dit werkt omdat  (fruit) vliegen facet ogen hebben en licht verkaatst door water alle kanten op en als dit in een zakje boven de bak hangt dan worden ze van alle kanten verblind en komen ze er niet in de buurt. dit werkt ook buiten onder de parasol.

succes ermee Anne

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op overige oplossingen:

bij somber weer en in het donker een waxinelichtje aandoen in een veilige houder.

ze vliegen zich dan dood in de hitte van het vuur.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk of het fruit,uien of aardappelen verrot zijn,weg ermee

En voor de rest alles GOED schoon houden,

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vliegjes in een bloempot zijn zeker geen fruitvliegjes. Fruitvliegjes zij dikker en groter dan die in potgrond. Fruitvliegjes zitten vooral in de afvalbak met resten van vooral zacht fruit zoals pruimen en druiven. Fruit in de groentela in de koelkast en de afvalbak buiten. Binnen zijn ze dan in enkele dagen weg. Na september zie je ze helemaal niet meer. Met een spuitbus vergiftig je ook jezelf.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doe stukjes fruit op ouderwetse plakstrip, dus erg dun, zo komen op de lekkere rotgeur af, en blijven plakken, en probleem opgelost, dus geen halve appels maar een bijna niet te zien strookje is genoeg,en diverse soorten eten, want smaken verschillen, en de oude strippen werken altijd, maar denk om uw kapsel....

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

       Lectori salutem.

Koop een zo goedkoop mogelijke dedorant spuitbus,  en spuit in de afvalbak prullebak of andere plaats waar deze kleine monsters zich bevinden. Resultaat verzekerd.

Als het gaat schemeren vliegen ze alle maal naar ruiten waar ze het laatste licht proberen op te vangen, een kruimeldief doet wonderen.

De beste tip die ik gelezen heb is die van de plastik zak met water , het helpt tegen bijna alle vliegende insekten behalve, korenaars die worden er door aangetrokken, maar die zie je niet zo vaak.

Laatse tip : dek je alcohol consumptie af met een bierviltje, deze  Drosophilia melanogaster (wat een mooie naam voor zo'n klein rotvliegje) zijn hysterische alcoholisten, ze zwermen niet alleen om je glas maar duiken er ook in.

Zijn er ook + punten aan dit diertje. Ja met gen onderzoek staan ze boven aan de lijst. Ze staan genetisch dicht bij de mens.

                     Vr groet  Ferdinand Huismans

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fruitvliegjes zijn ook dol op bier en andere (vochtige) graanprodukten zoals gekookte macaroni. In onze studentenvereniging noemden we ze biervliegjes omdat ze soms massaal in de lekbak onder de tap zaten wanneer die niet goed was schoongemaakt de vorige avond na het gebruik. De vliegjes beginnen als wormpjes en kruipen dan naar een droge meestal hoger gelegen plek (bijvoorbeeld op de deksel van een groenten- en fruitafvalemmertje) om te verpoppen. De poppen lijken net bruine halve-maan-achtige zaadjes van zo'n 3 mm lang. Wanneer je die verwijdert zou je later ook geen last van vliegjes moeten hebben.

Je kunt ze trouwens heel leuk zelf kweken in een jampotje met een gat in de deksel. Vul het bijvoorbeeld met wat schijfjes appel, wat macaronietjes en wat water en wacht een paar uur tot de fruitvliegjes er eieren in gelegd hebben en vul het gat met watten en wacht af. Als het goed is heb je na een week ofzo duizenden fruitvliegjes! Leuk voor kinderen.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat fruitvliegjes genetisch dicht bij de mens staan lijkt me niet juist. Hun voordeel voor genetisch onderzoek is volgens mij dat hun voortplantingscyclus vrij kort is en dat ze makkelijk en goedkoop (te lokken en) te kweken zijn. Platwormen zijn meer verwant aan ons omdat we daar waarschijnlijk vanaf stammen.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens ammoniak, heb het geprobeert  en helpt behoorlijk.

Succes

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen fruit of groenten, of spullen waar dit inzit eten ;)

Meer info wat het zijn en wat je er tegen kunt doen, en dat is weinig hier

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.
Ik had dat ook een keer in mijn kamer. Eerst had ik er nog niets aan gedaan maar na een nacht waren ze állemaal op gegeten door mijn vlees etende plantjes, dat werkte echt. Het waren twee nog wat kleinen soort koker plantjes. Trouwens ze zijn echt handig zeker in de zomer met al de muggen, maar goed dan gaat het niet over.
Vriendelijke groet, Dana.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon niet teveel fruit kopen en meteen op eten, niet dagen laten staan, dan kom je nooit van die fruitvliegjes af, dus OPETEN AL DAT FRUIT !!

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De afvalbak  uitsoppen inclusief binnenkant  deksel, daar willen ze nog wel een eitjes leggen.

Ze komen af op overrijp/ rottend fruit, niet op gewoon fruit.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb eens in de telegraaf gelezen en ook reeds uitgeprobeerd:

een schaaltje water met azijn en daarin een paar druppeltjes afwasmiddels.

Werkt echt goed

succes

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dat Kismet het meest goede antwoord heeft gegeven, alleen maakt het de fruitvliegjes niet veel uit of het rottend- of vers fruit is. Tenminste die ervaring heb ik. Ik heb mijn afvalbak ook een paar keer ingespoten met een insecticide tegen vliegende insecten, maar ze waren binnen de kortste keren weer terug. Ook geen schillen en pruimenpitten na nuttigen laten liggen. Doe het desnoods eerst even in een stukje folie als je de gelegenheid niet hebt het meteen weg te gooien. Wist je trouwens dat het DNA van fruitvliegjes het dichtst bij het menselijke DNA komt? Je hebt er geen idee van wat je allemaal naar binnen werkt als je je portie fruit eet...........

Ze zijn niet prettig, maar verder zijn ze onschuldig en zeker niet schadelijk !!

Groetjes, libra

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou, ik heb ook nog wel een leuke oplossing.. Gebruik een electrische vliegenmepper. Flink heen en weer zwaaien, en je hoort de vliegjes kapot knallen. Milieu-vriendelijker dan de spuitbussen en een betere oplossing, dan in 1x je fruit op eten. (ik koop ze in kilo's tegelijk, en moet er niet aandenken omdat ik 1x op te eten)

Trouwens, om ze zelf te kweken in een jampotje vond ik wel een hele goeie.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hadden er ook zo'n last van en kregen t advies minder water geven en geen bemeste tuinaarde in huis maar pot grond en wij zijn er helemaal van af dat scheelt echt de hele avond vangen.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2006 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kleine krengen wurmen zich zelfs door de allerkleinste openingen van een in het plastic verpakt bruinbroodje! Ga dadelijk meteen een bakje met azijn en groene zeep klaarzetten. Hoewel? Ze gaan ook rustig zitten op een flesje afwasmiddel waarvan de dop vergeten was af te sluiten......

ve
door verwijderd - Aug 29, 2006 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een hele goede methode. Tegen de tijd dat het wat schemerig wordt, vliegen de vliegjes naar de ramen. Zuig ze op met b.v. een kruimeldief of dood ze met een stukje keukenrol.Verder kun je ze niet echt voorkomen want je neemt ze mee met fruit bloemen en zelfs groente. Wel vers groente en/of fruit afgedekt bewaren.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2006 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

leg een ongeschilde ui erbij en je hebt resultaat

ve
door verwijderd - Aug 29, 2006 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Betsy 1928,inderdaad,mijn vliegjes in de grote bloempotten zijn géén fruitvliegjes,ik ben aan de hand van de reactie van Danaisirta naar tuincentrum geweest en ook hun zeggen"planten krijgen te veel water".Heb wel van die leuke fleesetende plantjes (Sarracenia)gekocht,die lokken de insecten.Groetjes .

ve
door verwijderd - Aug 29, 2006 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze methode wordt ook gebruikt door de boeren in de bergen. Met veel succes aldus de eigenaar van de kaasmakerij die wij hebben bezocht in de Alpen. Alleen hangen ze de plastic zakjes met water dan in de deurpost.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2006 om 23:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leg in de fruitschaal een paar teentjes knoflook en je heb er geen last meer van.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2006 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

gooi een paar rotte appels of ander fruit op het dak van de schuur ,mischien tot ze dan weg blijven in huis en vuilnisbak.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2006 om 23:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Knoflook helpt tegen fruitvliegjes.

Leg bij bijvoorbeeld je fruit een teentje knoflook en je ziet geen fruitvliegjes meer.

AvK

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 10:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat mij goed heeft geholpen is een schaaltje bleekwater neer zetten. de vliegjes schijnen hier niet tegen te kunnen en verdwijnen.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede methode is fruitafval bedekt in de afval emmer gooien.

En het fruit op tijd eten, zodat de fruitvliegjes geen kans krijgen.

Fruitvliegjes hebben een korte levensduur, dus als het fruit weg is en alles schoon is verdwijnen ze vanzelf.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geloof dat u andere vliegjes hebt, niet fruitvliegjes. Voor de bestrijding van deze vliegjes kunt u een paar cigaretten peuken in water laten trekken, en op de aarde gieten.

succes ermee.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2006 om 00:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevoeging op al de goede adviezen:
Fruitschaal dagelijks wassen, en de afvalbak kun je inspuiten met een middel dat ze (soms) bij Lidl verkopen (Adritt, tegen stank van afvalbakken en fruitvliegjes, in oranje spuitbus). Het middel zelf stinkt...maar werkt. Als je je fruitafval niet bij de GFT hoeft te doen, verpak het snel in een zakje voor je het weggooid.
En inderdaad, in het begin de stofzuiger bij de hand houden. Alles samen werkt het best.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2006 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik spuit insecticide, voor kruipende insecten, op een stuk meloen, ikneem aan dat het ook op ander fruit werkt en leg dat op de plek waar ik gewoonlijk fruit heb liggen. Enige tijd later heb daar in de buurt dode fruitvliegjes liggen. Het blijkt dus te werken.

Voor kruipende insecten omdat ik denk dat insecticide voor vliegende te snel verdwijnt in de lucht.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 08:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

De fruitvliegjes komen waarschijnlijk van de potgrond die bij de planten gebruikt wordt.Sinds de afval van de biobak gebruikt wordt voor verwerking tot potgrond heb je binnen meer last van fruitvliegen. Elke keer als je de planten water geeft komen er eitjes uit die in de potgrond zitten dit duurt ongeveer een jaar. Je kunt het beste plantensticks tegen luis e.d. in de potgrond steken hierdoor ben je er vlugger van af. Het heeft niets met hygiene te maken.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

leg een ongeschilde ui er bij en het helpt

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

leg een ongeschilde ui er bij en het helpt

ve
door verwijderd - Sep 16, 2006 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

opzoek naar de oorzaak.

plakkerige shit, cola frisdrank.

fruit, groente...

ve
door verwijderd - Sep 19, 2006 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste menssen daar valt niets tegen te doen.
Zorg ervoor dat uw vuilnis bak (KLIKO) verder vann de keuken deur staat en zet s'morgens even de klep los en laat deze een tijdje zo staan, dan heeft u de MEESTE vruitvliegjes weg maar kijk de volgende dag maar weer eens...en ja hoor  de kliko is weer vol met vruitvliegjes.

JE KOMT ER NOOIT VANAF DAT IS NU EENMAAL DE NATUUR.
EN WAT BETRWFT DE PERSOON OVER DE OPLOSSING MET HET PLASTIC WATERZAKJE BOVEN DE KLIKOBAK IS GEWOON NONSENS.
IK DENK DAT DE VRUITVLIEGES GEEN DOUCE NODIG HEBBEN. WAT EEN FANTASIE. !!!!!

ve
door verwijderd - Jun 6, 2007 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap niet hoe ik nu de antwoorden kan zien die aan jou gegeven zijn. Ook ik heb last van fruitvliegen. heb jij een goede tip om ze weg te krijgen?

J. van der Vlis

ve
door verwijderd - Jun 6, 2007 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een oen ben ik. ik zie de antwoorden eronder staan. lat maar dus.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

fruitvliegjes zijn heel lastig en is het zelfde ongedierten als bier vliegjes in de horeca wij gebruiken daarvoor azijn  zet op verschillende plaatsen in je huis potjes of glaasjes met azijn die ouderwetse bruine azijn die zuur ruikt en je bent er met een dag van af.heel veel sukses.  Agnes