vr
door vrouwedidi Oct 12, 2007 om 10:09
Huishouden & energie

Garantie

Febr.2005 keuken gekocht bij Super Keukens.Alles prima gegaan, wij waren zeer tevreden. Nu na ruim 2 1/2 jaar (we hebben 5 jaar garantie volgens S.K) is de folie van het kastje boven de combimagnetron weg gesmolten. Klacht gemeld , is serieus op gerageerd, ze zouden het regelen. Nu krijg ik een telefoontje dat de firma die dat model keuken geleverd heeft, falliet is en er niets meer gedaan kan worden. Ik neem aan dat Super Keukens nu toch verantwoordelijk is want zij staan toch garant voor dat bedrijf waar ze de keukens van afnemen ?? Of sta ik nu echt in de kou en heb een prachtige keuken met een gesmolten deurtje ??

416 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 12, 2007 om 10:25
16957 Antwoorden / 202 Vragen
0

Voor wat uw garantievraag betreft heeft u pech. Waar u echter wel een beroep op kunt doen is de consumentenbeschermingswet die stelt dat een verkoper/winkelier verantwoordelijk is voor het leveren van een deugdelijk product en in tegenstelling tot de Europese wet gaat die bescherming in Nederland langer door.


U dient dan echter wel rekening te houden met het gegeven dat de winkelier een "afschrijvingsfacor" mag berekenen bijv. stel dat de economische levensduur 10 jaar is 2 1/2 : 10 van de reparatie/vervangingsprijs aan u in rekening mag brengen. Zie:


www.consuwijzer.nl


http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828


en


www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html klik de resp artikelen 17 t/m 22 aan en u ziet de wet en nog dit:


Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.


Europese Richtlijn Koop en Garantie

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.


De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.


Nederlandse regelgeving

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.

hutch
door hutch - Oct 12, 2007 om 10:26
4521 Antwoorden / 29 Vragen
0

Dag vrouwe Didi,


u heeft gelijk: Super Keukens is verantwoordelijk en aansprakelijk.


U heeft die keuken van hen gekocht en niet van de fabrikant. Dus Super Keukens dient dit (netjes) op te lossen. Normaliter kan de verkoper dergelijke schade dan weer verhalen op de fabrikant danwel de importeur. Maar nu dit dus niet meer mogelijk is, is dat hun probleem. Zij mogen hun probleem niet op u afschuiven.


Wel te hopen dat u die garantie op papier heeft.


Gr. Hutch

pa
door parallelweg - Aug 31, 2010 om 20:02
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste 'vrouwedidi', ook wij hebben een Superkeuken uit 2005 en de leverancier is failiet en ook wij hebben een probleem... aangezien ik vermoed dat het dezelfde leverancier betreft, zou ik te weten komen hoe het bij u is opgelost.. graag reactie!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer