vr
door vrouwedidi Oct 12, 2007 om 10:09
Huishouden & energie

Garantie

Febr.2005 keuken gekocht bij Super Keukens.Alles prima gegaan, wij waren zeer tevreden. Nu na ruim 2 1/2 jaar (we hebben 5 jaar garantie volgens S.K) is de folie van het kastje boven de combimagnetron weg gesmolten. Klacht gemeld , is serieus op gerageerd, ze zouden het regelen. Nu krijg ik een telefoontje dat de firma die dat model keuken geleverd heeft, falliet is en er niets meer gedaan kan worden. Ik neem aan dat Super Keukens nu toch verantwoordelijk is want zij staan toch garant voor dat bedrijf waar ze de keukens van afnemen ?? Of sta ik nu echt in de kou en heb een prachtige keuken met een gesmolten deurtje ??

419 3 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 12, 2007 om 10:25
16959 Antwoorden / 202 Vragen
0

Voor wat uw garantievraag betreft heeft u pech. Waar u echter wel een beroep op kunt doen is de consumentenbeschermingswet die stelt dat een verkoper/winkelier verantwoordelijk is voor het leveren van een deugdelijk product en in tegenstelling tot de Europese wet gaat die bescherming in Nederland langer door.


U dient dan echter wel rekening te houden met het gegeven dat de winkelier een "afschrijvingsfacor" mag berekenen bijv. stel dat de economische levensduur 10 jaar is 2 1/2 : 10 van de reparatie/vervangingsprijs aan u in rekening mag brengen. Zie:


www.consuwijzer.nl


http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828


en


www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html klik de resp artikelen 17 t/m 22 aan en u ziet de wet en nog dit:


Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.


Europese Richtlijn Koop en Garantie

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.


De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.


Nederlandse regelgeving

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.

hutch
door hutch - Oct 12, 2007 om 10:26
4521 Antwoorden / 29 Vragen
0

Dag vrouwe Didi,


u heeft gelijk: Super Keukens is verantwoordelijk en aansprakelijk.


U heeft die keuken van hen gekocht en niet van de fabrikant. Dus Super Keukens dient dit (netjes) op te lossen. Normaliter kan de verkoper dergelijke schade dan weer verhalen op de fabrikant danwel de importeur. Maar nu dit dus niet meer mogelijk is, is dat hun probleem. Zij mogen hun probleem niet op u afschuiven.


Wel te hopen dat u die garantie op papier heeft.


Gr. Hutch

pa
door parallelweg - Aug 31, 2010 om 20:02
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste 'vrouwedidi', ook wij hebben een Superkeuken uit 2005 en de leverancier is failiet en ook wij hebben een probleem... aangezien ik vermoed dat het dezelfde leverancier betreft, zou ik te weten komen hoe het bij u is opgelost.. graag reactie!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer

Co
Cor0789 - Sep 15, 2024 om 16:38
Geldzaken & recht

Verhuurder weigert inzage servicekosten aan huurcommissie. Wat nu?

Een huurder van onze flat (66 woningen)  heeft huurcommissie ingeschakeld om te beoordelen of de onderliggende facturen van de servicekosten wel kloppen. 

De huurcommissie heeft een onderzoeksrapport geschreven en de servicekosten op 0 gezet omdat verhuurder ondanks herhaald verzoek weigert inzage in de facturen te geven. 

Zoals huismeesterkosten terwijl er geen huismeeste ... Lees meer