Garantie
Febr.2005 keuken gekocht bij Super Keukens.Alles prima gegaan, wij waren zeer tevreden. Nu na ruim 2 1/2 jaar (we hebben 5 jaar garantie volgens S.K) is de folie van het kastje boven de combimagnetron weg gesmolten. Klacht gemeld , is serieus op gerageerd, ze zouden het regelen. Nu krijg ik een telefoontje dat de firma die dat model keuken geleverd heeft, falliet is en er niets meer gedaan kan worden. Ik neem aan dat Super Keukens nu toch verantwoordelijk is want zij staan toch garant voor dat bedrijf waar ze de keukens van afnemen ?? Of sta ik nu echt in de kou en heb een prachtige keuken met een gesmolten deurtje ??
Voor wat uw garantievraag betreft heeft u pech. Waar u echter wel een beroep op kunt doen is de consumentenbeschermingswet die stelt dat een verkoper/winkelier verantwoordelijk is voor het leveren van een deugdelijk product en in tegenstelling tot de Europese wet gaat die bescherming in Nederland langer door.
U dient dan echter wel rekening te houden met het gegeven dat de winkelier een "afschrijvingsfacor" mag berekenen bijv. stel dat de economische levensduur 10 jaar is 2 1/2 : 10 van de reparatie/vervangingsprijs aan u in rekening mag brengen. Zie:
http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828
en
www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html klik de resp artikelen 17 t/m 22 aan en u ziet de wet en nog dit:
Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.
Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.
De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.
Nederlandse regelgeving
Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.
Dag vrouwe Didi,
u heeft gelijk: Super Keukens is verantwoordelijk en aansprakelijk.
U heeft die keuken van hen gekocht en niet van de fabrikant. Dus Super Keukens dient dit (netjes) op te lossen. Normaliter kan de verkoper dergelijke schade dan weer verhalen op de fabrikant danwel de importeur. Maar nu dit dus niet meer mogelijk is, is dat hun probleem. Zij mogen hun probleem niet op u afschuiven.
Wel te hopen dat u die garantie op papier heeft.
Gr. Hutch
Beste 'vrouwedidi', ook wij hebben een Superkeuken uit 2005 en de leverancier is failiet en ook wij hebben een probleem... aangezien ik vermoed dat het dezelfde leverancier betreft, zou ik te weten komen hoe het bij u is opgelost.. graag reactie!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Verhuurder weigert inzage servicekosten aan huurcommissie. Wat nu?
Een huurder van onze flat (66 woningen) heeft huurcommissie ingeschakeld om te beoordelen of de onderliggende facturen van de servicekosten wel kloppen.
De huurcommissie heeft een onderzoeksrapport geschreven en de servicekosten op 0 gezet omdat verhuurder ondanks herhaald verzoek weigert inzage in de facturen te geven.
Zoals huismeesterkosten terwijl er geen huismeeste
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer