vr
door vrouwedidi Oct 12, 2007 om 10:09
Huishouden & energie

Garantie

Febr.2005 keuken gekocht bij Super Keukens.Alles prima gegaan, wij waren zeer tevreden. Nu na ruim 2 1/2 jaar (we hebben 5 jaar garantie volgens S.K) is de folie van het kastje boven de combimagnetron weg gesmolten. Klacht gemeld , is serieus op gerageerd, ze zouden het regelen. Nu krijg ik een telefoontje dat de firma die dat model keuken geleverd heeft, falliet is en er niets meer gedaan kan worden. Ik neem aan dat Super Keukens nu toch verantwoordelijk is want zij staan toch garant voor dat bedrijf waar ze de keukens van afnemen ?? Of sta ik nu echt in de kou en heb een prachtige keuken met een gesmolten deurtje ??

419 3 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 12, 2007 om 10:25
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Voor wat uw garantievraag betreft heeft u pech. Waar u echter wel een beroep op kunt doen is de consumentenbeschermingswet die stelt dat een verkoper/winkelier verantwoordelijk is voor het leveren van een deugdelijk product en in tegenstelling tot de Europese wet gaat die bescherming in Nederland langer door.

U dient dan echter wel rekening te houden met het gegeven dat de winkelier een "afschrijvingsfacor" mag berekenen bijv. stel dat de economische levensduur 10 jaar is 2 1/2 : 10 van de reparatie/vervangingsprijs aan u in rekening mag brengen. Zie:

www.consuwijzer.nl

http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=23&rubriek=828

en

www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html klik de resp artikelen 17 t/m 22 aan en u ziet de wet en nog dit:

Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.

Europese Richtlijn Koop en Garantie

In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.

Nederlandse regelgeving

Echter, volgens de Nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. Nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de Europese Richtlijn. Dit is toegestaan.

hutch
door hutch - Oct 12, 2007 om 10:26
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag vrouwe Didi,

u heeft gelijk: Super Keukens is verantwoordelijk en aansprakelijk.

U heeft die keuken van hen gekocht en niet van de fabrikant. Dus Super Keukens dient dit (netjes) op te lossen. Normaliter kan de verkoper dergelijke schade dan weer verhalen op de fabrikant danwel de importeur. Maar nu dit dus niet meer mogelijk is, is dat hun probleem. Zij mogen hun probleem niet op u afschuiven.

Wel te hopen dat u die garantie op papier heeft.

Gr. Hutch

pa
door parallelweg - Aug 31, 2010 om 20:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste 'vrouwedidi', ook wij hebben een Superkeuken uit 2005 en de leverancier is failiet en ook wij hebben een probleem... aangezien ik vermoed dat het dezelfde leverancier betreft, zou ik te weten komen hoe het bij u is opgelost.. graag reactie!