so
door sonja56245j Jun 22, 2008 om 23:24
Huishouden & energie

Gasmeter kapot of thermostaat?

Sinds vorig jaar oktober voer ik alleen een huishouding.

Ben vanaf dat moment op alles aan het bezuinigen dus ook het gas en electriciteit. Thermostaat lager, minder was, geen droger etc.etc. Verwacht geld terug van de nuon maar moest 362,- euro bijbetalen! Mijn electriciteit was gedaald maar het gas was hoger dan met een 2 pers. huishouding. Hoe kan dit? De storingsdient zegt dat het aan de waakvlam (HR ketel) ligt. Heb wel mijn maandbedrag laten zakken tot 120,- wat 'normaal' is. Wordt nu voor 160,- aangeslagen.

Alvast bedankt voor de antwoorden, José

1496 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 22, 2008 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jose

Sinds vorig jaar oktober tot nu is geen heel jaar, doch 8 maanden. Verbruik van meerdere personen zal nog daarin zitten. (Dat het aan de waakvlam van een HR ketel ligt, lijkt me niet) Het verlagen van het maandbedrag, heeft u dat zelf, tussentijds gedaan omdat u dacht dat u wel minder zou gaan verbruiken? Kan er allemaal mee te maken hebben. Dat u nu voor 160,- p.mnd. wordt aangeslagen is dan logisch, men gaat er nu vanuit dat u zo'n beetje hetzelfde gaat verbruiken. Dus als de begin en eindstand klopt? Dan zou u het in bovenstaande moeten zoeken.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag José,

Dat je met een éénpersoonshuishouding véél minder gas en elektriciteit gebruikt kan natuurlijk niet, omdat je bijna net zoveel warmte en licht gebruikt in je eentje dan met z'n tweeën. Tenzij jullie totaal verschillende levensritmes hadden.

Dat het aan de waakvlam van de HR-ketel zou liggen is een fabel: een HR-ketel heeft geen waakvlam. De hoofdbrander wordt via elektronica elektrisch ontstoken bij een HR ketel.

Als je daarnaast nog een geiser zou hebben, dáár kan wel een waakvlam in zitten.

We hebben een lang koud en vochtig voorjaar gehad. Daarbij is de kachel véél langer aangeweest dan b.v. vorig jaar, toen we in april al een hittegolf hadden. Weet je nog?

Het ene jaar is het andere niet. Vergelijk het op de jaarafrekening eens met het aantal "graaddagen" en reken of vergelijk daar eens wat aan.

Succes met het bezuinigen, want dat is geen vies woord maar een kunst!

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 01:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Herman,

er zijn nog oudere modellen HR-ketels die nog wel een waakvlam hebben, bijv. een Remeha.

@ Jose,

de verwarming is de grootste verbruiker. Een waakvlam verdoet wel wat, maar niet zoveel dat hier het grote verbruik (verschil) is op terug te voeren. Ik schat het verbruik van een waakvlam op ruwweg tussen de 100 en 150 m3 per jaar. Uiteraard is het beter om geen waakvlam te hebben, maar ja.... als de ketel nog goed is en de 'centen' zijn er niet voor een nieuwe....

Ik zou even het lopende jaar afwachten en dan opnieuw bekijken. Maar het kan ook zijn, dat u eigenlijk te vaak de verwarming uit- of lager zet, waarna het huis teveel afkoeld en de verwarming nadien weer hard moet 'werken' om het weer een beetje warm te krijgen.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 09:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hutch:

Kan me haast niet voorstellen. Wel een Verbeterd Rendement ketel. Ik heb hier een Hoog Rendement ketel die al 20 jaar oud is en al geen waakvlam meer heeft. Zijn er nóg oudere HR-ketels?

En hoezo HR, als er een waakvlam in zit die onnodig gas verbruikt?

H.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar bent u op afgerekend????? Op de werkelijke gemeten standen of op geschatte standen? Als dat laatste het geval is, kan dat nog al verschil maken. Kijk daarom eerst eens even na wat de stand is als gemeld op de nota en de werkelijke stand nu. Voor een 1 persoonhuishouden is € 160,00 p/m erg veel. Laat svp als reactie hieronder of onder een later antwoord het antwoord op mijn vraag weten. Het lijkt er op dat u bent afgerekend op schatting en dan gaat men uit van de voorgaande jaren.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb zelf het maandbedrag aangepast aan de hand van alleenstaanden in mijn omgeving. Mijn HR ketel is 8 jaar oud en heeft geen waakvlam. Ik heb de thermostaat een paar graden lager ingesteld. Nachtstand op 17 en overdag als ik niet thuis ben op 18. In de avond niet hoger dan 20 graden. Voorheen was dit resp. 18, 19 en 21 graden.

Ik gebruik minder electra dat geen de eindstand ook aan. Het gaat mij om het gasverbruik. Deze is veel hoger. Ook heb in de afgelopen winter heel veel de houtkachel aangehad. Dan slaat de CV uit.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hutch, off topic:

Remeha heeft nooit HR-ketels gehad met waakvlam.

Vertrouwend je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

H.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Sonja:

In jou situatie is dat heel erg veel, vooral met medewerking van die houtkachel. Kloppen de meterstanden wel op de afrekening?

Wij hebben een goed geïsoleerd huis, zijn met z'n tweeen en stoken hoofdzakelijk houtkachel. Woonkamer op het zuiden, met ramen daar, oost en west.

Ons energie maandbedrag à € 50,- gaat in hoofdzaak op aan electra, 300 à 400m³ gas en vastrecht. Trek de stekker eens een week uit de ketel en kijk dan wat het gasverbruik is.

Maar, zoals ik al opmerkte, het ene jaar is het andere niet.

H.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Sonja

Je kan rustig 's nachts en overdag de temperatuur laten dalen naar 10 graden. Zeker met een termostaat die op een klok werkt, het opwekken van de extra warmte van 10 => 20 is niks vergeleken met het behouden van de warmte op 17 resp 18 graden.

Laat maar lekker dalen die temperatuur... OK niet echt een antwoord op je vraag, maar wel doen hoor!

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oh nog even toegevoegd:

Houtkachel... Dat betekend dat je hout verstookt voor warmte...
Weet je zeker dat je daarmee bespaard? Of is dat voor de gezelligheid?

Een houtkachel geeft wel wat warmte maar....  het meeste verdwijnt door de afvoer.
Deze zelfde afvoer die nodig is "lekt" 24/7 warmte uit je huis tenzij deze erg goed afgesloten kan worden (meestal niet het geval). Indien andere huizen (waarmee je vergelijkt) niet een dergelijke hout kachel hebben, dan kan dit je probleem zijn.

Bij mij thuis staat de kachel gewoon UIT op dit moment! Warm zat...

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sonja,

Vijf vraagjes:

Wat was de stand van de gasmeter in oktober 2007?

Wat is nu de stand van de gasmeter?

Wat is het verschil in m3?

Wat is de eindstand op de rekening?

Wat is het totaal gasverbruik in m3 op de rekening?

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ namliam:

Met houtstoken niet besparen op gas?
We hebben het heerlijk warm thuis door het houtstoken en besparen per jaar gemiddeld zo'n 1500 m³ gas, al meer dan 10 jaar. Onze HR-ketel is bijna alleen aan voor het verwarmen van bad-/douche water.
Om de 80L-boiler vol 65 graden water te krijgen wordt door de HR-ketel 0,5 m³ gas gebruikt.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Sonja,

Wij wonen met z'n tweeën in een goed geisoleerde semi bungalow. Ons gasverbruik is op jaar basis ongeveer 800 m3. Dat is voor koken, verwarmen en douchen. In deze tijd van het jaar is het verbruik ongeveer 5m3 per week. De thermostaat staat op continu ingesteld op 10 graden. De CV komt dus niet in bedrijf. In het stook seizoen staan we ongeveer hetzelfde ingesteld als u beschrijft. De 5 vragen van READ zijn wel van belang. En, zoals ik hier steeds opmerk, schrijf elke week op een vaste tijd uw standen en verbruik op. U ziet dan direct als er iets niet goed gaat. Wij betalen een voorschot van €186. maar we verbruiken wel veel stroom [7200 Kw]omdat er hier dag en nacht een zuurstof apparaat staat te draaien.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Herman,

je hebt gelijk. Waar ik op doelde is geen HR maar een VR. En dat is toch een 'klein' verschil.....

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jun 23, 2008 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ poltol, off topic:

Dat is nogal wat, 7200 kWh/jaar! Maar goed dat je van dat pompje schreef, want tijdens het lezen van je reactie dwaalden m'n gedachten al snel in de richting van een wietplantage zonder stroom vóór de meter afgetapt.;-)
Wat is het opgenomen vermogen van dat pompje? Het zal een compressortje zijn, niet? Daar zal een aardig deel van in warmte omgezet worden en dat verklaart ten dele het lage gasverbruik.

Hopelijk heb je wel een dubbeltariefmeter?

Hardware ERror MAN.