ki
door kingbee75 Nov 24, 2006 om 22:30
Huishouden & energie

Gebruik van kachel op diesel

Hallo, nu ben ik op zoek naar een kachel, die op diesel "loopt". Een dergelijke kachel zoek ik om mijn garage te verwarmen. Elektrische kachels of gaskachels verbruiken volgens mij te veel en bij een diesel-kachel of -heater heb je dit beter in de hand.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke kachel op diesel (of misschien euro 95 o.d.). Heeft misschien iemand een tip, waar deze verkocht worden? Op internet kom ik deze alleen maar professionele heaters tegen voor loodsen e.d.

Alvast bedankt voor jullie reacties

33275 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 24, 2006 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom een kachel op diesel laten lopen?!

Het kan veel goedkoper door petroleum te gebruiken! Je hebt wel petroleumkachels, en petroleum kan ook een dieselmotor laten draaien, m.a.w. petroleum is niets anders dan diesel, het door de accijns nog stukker goedkoper.

Voor de wet mag uw dieselauto niet op petroleum rijden, mits u een ontheffing heeft.

Kijk maar uit naar een goede petroleumkachel.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2006 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goede petroleumkachels zijn er. Ze heten zibro camin. Ik heb een paar jaar in een huis gewoon met een matige verwarming en ook een niet al te best electriciteitsnet. Daar hadden heel veel mensen een kachel van dit merk.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2006 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ieder kachel die brandt op petroleum, zibro, kerosine of iest van die aard werkt ook op diesel, want deze brandstoffen zijn bijna allemaal identiek op enkele specifieke eigenschappen na.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2006 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek eens naar standkacheltjes zoals je die ook in auto's kan laten aanbrengen, of caravans, campers en boten.

Verder zijn er in bijvoorbeeld campingwinkels genoeg kleine kacheltjes zeer vriendelijk in het gebruik op gas.

De zibro kamins zijn relatief duur vind ik en stinken bovendien wel heel erg. JE kan dan echt niet meer lekker werken in je garage.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2006 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

een zibro kachel stinkt alleen bij het aan en uit doen, tijdens het brande ruik je helemaal niets, als je een electische kachel gaat bebruiken betaal je je blauw aan stroom, een zibro is misschien wel duur maar je haalt het er binnen een paar jaar makkelijk uit. Ik stook nu zelf op zibro extra brandstof en dat gaat prima, ik overweeg wel om witte petroleum te gaan gebruiken maar heb daar nog geen ervaring mee, wie wel ?
m,n advies is koop lekker een zibro en geen namaak want die werken slecht. GOEDKOOP IS DUURKOOP !!!!!!

ve
door verwijderd - Nov 26, 2006 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je reactie, maar wat kost deze brandstof en wat is het verbruik ervan voor bijvoorbeeld een avondje stoken? Of kan je aangeven hoe vaak deze bijgevuld diende te worden?

ve
door verwijderd - Nov 26, 2006 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf nooit zo'n kachel gehad en ook geen idee hoe lang hij doet met een litertje petroleum. Ook de prijs van petroleum weet ik niet. Sorry, wellicht is er hier een ervaringsdeskundige?

ve
door verwijderd - Dec 7, 2006 om 08:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Officieel zal door geen enkele verkoper worden aangeraden om in een Zibro Kamin landbouwdiesel te doen, maar deze werkt er wel op en zuinig. Petroleum voor de Zibro Kamin kost in de winkels 1,70 per liter, petroleum aan de pomp 1,05 en landbouwdiesel 0,60. Dus de keuze lijkt mij niet zo moeilijk.

Gigi

ve
door verwijderd - Dec 10, 2006 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je reactie, maar toch had ik hierover nog een vraag. Kan je deze verschillende brandstoffen ook door elkaar gebruiken, om de beurt natuurlijk :)

Zeer binnenkort ga ik namelijk om een zibro camin-kachel, dus dan kan ik daar rekening mee houden.