sc
door schewa Jan 26, 2016 om 16:37
Huishouden & energie

Gemiddelde levensduur van combi-magnetron

mijn combi-magnetron van het merk Baumatic heeft het na 2 jaar en 2 maanden plotseling begeven.
de leverancier wilde meteen een monteur sturen, dat betekent € 80 voorrijdkosten en daarbij evt. onderdelen en arbeidsloon.
ik vind, dat het apparaat langer dan 2 jaar mee moet kunnen en ben derhalve niet van plan om hoge reparatiekosten te maken.
wat zijn mijn mogelijkheden in deze ?

41498 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2016 om 16:44
16858 Antwoorden / 202 Vragen

De mogelijkheden staan in het bw boek 7 consumenten wetgeving en conformiteitswet boek 6. Ieder product moet voldoen aan de verwachtingen die  men terecht mag hebben. Bij een combimagnetron zal dat  m.I. Tenminste  5 jaar zijnafhankelijk van gebruik. De verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product.

diumenge
door diumenge - Jan 26, 2016 om 16:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Da's kort inderdaad. Mijn combimagnetron gaat al een kleine 25 jaar mee.

Cookies
door Cookies Jan 26, 2016 om 17:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt hem wel uit de verpakking gehaald?:-)

tijger1
door tijger1 Jan 26, 2016 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn combimagnetron is van december 1993. Uitgepakt en wel. :-)

diumenge
door diumenge Jan 26, 2016 om 18:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Denk dat de mijne ergens uit 91 of 92 is.

Cookies
door Cookies Jan 27, 2016 om 11:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De economie heeft 3x niks aan mensen zoals jullie.:-)

ro
door ronny530 - Jan 26, 2016 om 17:47
2783 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt heel veel vinden maar is dat ook zo. De garantie afspraken voor dit soort artikelen zijn 2 jaar (tenzij anders afgesproken) en thats it. Uw combi magnetron valt 2 maanden buiten de garantie en dan is er wellicht een coulance regeling mogelijk maar dat is compleet aan de leverancier/fabrikant. Op non conformiteit kunt u zich niet beroepen want de combi magnetron heeft gedurende de totale garantieperiode naar behoren gewerkt. Wat de verwachte "levensduur" betreft is die gemiddeld 3 jaar voor een combi magnetron boven de 200 euro, dat kan meer jaren zijn maar in uw geval ook minder. Grappig is ook dat velen en u blijkbaar ook van mening is dat een apparaat gedurende de "levensduur" niet kapot mag gaan maar dat is niet zo het heeft er meer mee te maken of het nog rendabel zou zijn het apparaat te laten herstellen of over te gaan op een nieuwe. Hoe dan ook als u al een coulance aangeboden zal krijgen zult u toch een deel van de reparatiekosten zelf moeten betalen waarbij de voorrijkosten zowiezo betaald moeten worden.

uwjurist
door uwjurist - Jan 27, 2016 om 10:28
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Voorrijdkosten kunt u so wie so vermijden door het apparaat weg te brengen. Waar u verder recht op hebt hangt ook af van wat er stuk is en waardoor dat komt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

simon55
door simon55 - Jan 27, 2016 om 11:04
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De mijne gaat ook inmiddels 24 jaar mee en is nog fonkelnieuw

pk49
door pk49 - Jan 27, 2016 om 11:19
243 Antwoorden / 2 Vragen

mijn Samsung gaat al zo'n 15 jaren mee,mijn vorige Whirlpool was na 4 jaren stuk.Dus merk is ook wel bepalend voor de levensduur.Bovendien doet goed onderhuoud,regelmatig de binnenkant goed schoonmaken ook veel goed voor de levensduur.Ook zorgen dat de ventilatiegaten schoon zijn,want oververhitting is fataal en verkort de levensduur.Om de paar jaren haal ik de kap eraf en maak de binnenkant stofvrij en de ventilatiegaten vetvrij,maar doe dat niet als je niet technisch onderlegd bent.Deze tip kreeg ik van een monteur en die zal het wel weten.

av
door avdp - Jan 27, 2016 om 11:22
29 Antwoorden / 0 Vragen

Moet natuurlijk veel langer blijven werken, wij hebben een samsung van 1995 en die werkt nog altijd naar volle tevredenheid, misschien uitzonderlijk, maar goed 2 jaar is wel heel kort, vraag even raad aan de consumentenbond.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 27, 2016 om 11:27
16858 Antwoorden / 202 Vragen

ronny530@ waar baseert u de termijn van 2 jaar op? Is nergens wettelijk vastgelegd!

ph
door philip36 - Jan 27, 2016 om 11:39
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Plotseling begeven zegt u.
Doet deze helemaal niets meer?
Best kans dat er dan alleen maar een zekering in het apparaat stuk is.
Dus, geef een familielid of kennis schroevendraaier in de hand en laat hem de magnetron open maken.

audb
door audb - Jan 27, 2016 om 11:42
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De gemiddelde economische levensduur hangt af van wat de magnetron heeft gekost.

Zo zal een goedkope van zeg € 50,- niet langer mee kunnen gaan als een van € 500,-

Nou is die van u van een duur merk en dan moet deze zeker wel langer mee gaan dan 2 jaar en daar moet u dan ook de firma op wijzen.

Deze zal dan weer gaan roepen dat het comform de europeese regels is maar de Nederlandse wet gaat boven de regels van de EC.

Consuwijzer heeft daarom ook een brief opgesteld die u kunt gebruiken deze is te vinden op https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-niet-akkoord-bijbetalen-reparatie-ondeugdelijk-product

Stuur deze altijd aangetekend op zodat u mocht het nodig zijn bewijs heeft voor de kanton rechter.

Wel kan het zijn dat u toch wat bij moet betalen maar ook dat moet u gewoon blijven weigeren.

mo
door mof - Jan 27, 2016 om 13:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Blijft lastig. Er moet eeneconomische levensduur zijn/worden vastgesteld. Dan worden naar rato de kosten verdeeld als het netjes wordt afgehandeld.
Stel: de economische levensduur is 10 jaar, dat is dus 120 maanden, dan zou u 26/120, dus ongeveer een-vijfde, van de kosten dragen en de leverancier nog
steeds voor de overige vier-vijfde.
Maar dan moet het wél om een defect als fabricagefout oid gaan.

Helaas geldt dat na 6 maanden ú moet aantonen dat u het apparaat niet kapot heeft laten gaan door slecht onderhoud, slecht gebruik etc.

kkruidentuin
door kkruidentuin - Jan 27, 2016 om 13:52
22 Antwoorden / 4 Vragen

Als u zelf de schroevendraaier ter hand neemt vervalt de garantie. Men noemt dat openen door ondeskundige. Zodra iemand anders dan de monteur eraan heeft gezeten vervalt sowieso alle garantie. Ik zou de kosten tegen ce baten afwegen. Wat kost een nieuwe magnetron  tegen de kosten van reparatie eventueel te vervangen onderdelen en eventuele voorrijdkosten. Bij Lidl en Aldi zijn 2 keer per jaar hele goede magnetrons te koop voor een redelijke prijs. HKijk een op internet via beslist kun je een goewdkope magnetron opzoeken. Het merk zegt niet altijd wat over de lange levensduur. Je moet soms gewoon. mazzel hebben.Ook de duurdere merken gaan wel eens kapot, dat is nu eenmaal zo. In de wetgeving is wel een en ander vastgelegt over hoelang je mag verwachten dat een apparaat meegaat.
onderstaande uitleg vond ik op consuwijzer:

U hebt recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. Wat u van een product kunt verwachten hangt af van de volgende dingen:

  • wat de verkoper heeft gezegd
  • wat er in reclame is gezegd
  • het merk
  • de prijs
  • of het product nieuw of tweedehands is

Hoe lang moet een product meegaan?

Hoe lang een product mee moet gaan, hangt natuurlijk af van het soort product. Een wasmachine gaat bijvoorbeeld vaak langer mee dan een mp3-speler. Het is verstandig om van tevoren aan de verkoper te vragen hoe lang het product mee moet gaan. U kunt dit ook aan de fabrikant van het product vragen.

Wanneer voldoet een product niet aan de verwachtingen?

Een product voldoet niet aan de verwachtingen, en is dus ondeugdelijk als het product niet goed is. Maar niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Bijvoorbeeld als een product is versleten, is het niet ondeugdelijk. Dat hoort er bij. Een auto moet u bijvoorbeeld onderhouden. Dat geldt ook voor sommige elektronicaproducten, zoals bijvoorbeeld een espressoapparaat. Hebt u een product verkeerd gebruikt, niet goed onderhouden of hebt u een product beschadigd? En is het product daardoor kapot gegaan? Dan moet u de kosten voor reparatie of voor een nieuw product zelf betalen.

Voorbeeld

U hebt een koelkast gekocht. Na een aantal jaren gaat het lampje kapot. Dan moet u dit zelf vervangen. Maar gaat de motor opeens kapot na twee jaar? Dan is het product ondeugdelijk en kunt u teruggaan naar de winkel.

Wat zijn uw rechten bij een ondeugdelijk product?

Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u recht op een gratis reparatie óf een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

De verkoper moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen.

Geeft de fabrikant of de verkoper garantie? Dan is dat iets extra's. Het is een aanvulling op de rechten die u volgens de wet al hebt. Geeft de fabrikant of verkoper garantie op een product voor een bepaalde tijd? Daarmee zegt de fabrikant of verkoper dat hij dan een bepaalde kwaliteit van dat product belooft. Meestal krijgt u deze extra garantie van de fabrikant.

Let op

U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft. Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Het is aan te raden om bij problemen met uw product altijd eerst contact op te nemen met de verkoper. Want hij is degene met wie u de koopovereenkomst gesloten hebt. Mocht het probleem namelijk niet opgelost worden door de fabrikant, dan moet u toch terug naar de verkoper als u bijvoorbeeld uw geld terug wilt. Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.

Bijgekochte garantie

Soms kunt u bij een product garantie kopen. Dit lijkt handig, maar het is meestal niet nodig. U hebt namelijk volgens de wet recht op een goed product, ook als u geen garantie hebt bijgekocht. Het kan wel handig zijn om garantie bij te kopen als u meer krijgt dan uw rechten uit de wet.

Tip

Wilt u garantie bijkopen? Lees dan eerst de voorwaarden van die garantie goed na. En kijk wat het u meer biedt dan de wettelijke rechten die u al hebt. Uiteindelijk is het natuurlijk uw eigen beslissing om garantie bij te kopen of niet.

Bewijslast gebrek product

Een voordeel van garantie is dat u niet hoeft aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. Stelt de verkoper of de fabrikant dat u het product zelf kapot hebt gemaakt? Dan moet de fabrikant of verkoper bewijzen dat dit ook het geval is. Bij het recht op een deugdelijk product geldt dit alleen voor de eerste zes maanden na aankoop. Daarna moet u wel zelf bewijzen dat er sprake is van een ondeugdelijk product.

sieger veenstra
door sieger veenstra - Jan 28, 2016 om 13:50
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet of Baumatic een A of B merk is. De kwaliteit is er soms ook na. Maar niettemin mag je m.i. van een langere levensduur uitgaan. Zie voor juridische hulp op de website  https://www.consuwijzer.nl
Onze pelgrim-combi is net na 8 jaar kapot gegaan.  tip. We hebben nu een aparte Etna (A-merk) inbouw oven ingebouwd en een kleine magnetron erbij gekocht. Als de 1 stuk gaat hoef je de hele handel niet te vernieuwen.
Online gekocht bij www.keukenloods.nl    Kun je ook bellen. Deze mensen hebben ervaring en kunnen je van advies dienen. Ze komen op vergelijkingsites er goedkoop uit en service uitstekend.

eclipse
door eclipse - Jan 28, 2016 om 14:04
1561 Antwoorden / 370 Vragen

mijn sharp gewone magnetron gaat al Ca 30 jaar mee, de combi al 6 jaar zonder problemen.een maal het mica plaatje moeten vervangen van de gewone magnetron eigen schuld  was  te vet geworden  :-(  het blijft elctronica, en ken al na een dag stuk gaan of  na 20 jaar ik zal die voorrijkosten never nie betalen, doe er 100 bij en je hebt een nieuwe.  klik   voor een vb

an
door antzan - Jan 30, 2016 om 11:00
21 Antwoorden / 6 Vragen

de mijne heb ik al 8 jaar , zonder gebreken .