suzyv
door suzyv Jul 16, 2007 om 09:42
Huishouden & energie

Gevel impregneren

Als het geregend heeft blijft vooral de onderste laag bakstenen van mijn huis (een benedenwoning uit 1929) lang vochtig. Op sommige plaatsen is er sprake van doorslaand vocht. Ik wil de gevel graag (laten) impregneren. Waarschijnlijk niet alleen de onderste laag, maar de hele gevel. Is dit een klus die ik zelf zou kunnen doen (met speciale vochtwerende verf/impregnant uit de bouwmarkt?), of kan ik dit beter overlaten aan de experts?

Heeft iemand goede ervaringen met bedrijven of aannemers uit de regio Den Haag die dit werk doen? Is het impregneren van een gevel prijzig? Ik heb geen enkele ervaring op dit gebied.

En is het dan voldoende om de gevel tot aan de grond (waar het terras begint) te impregneren, of moet ik ook een stukje ´onder de grond´ maatregelen nemen en de stenen die normaliter onder het terras of onder de tuinaarde liggen, behandelen?

34205 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 10:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Je moet eerst zeker zijn van de werkelijke oorzaak,

wel interessant om dit even te lezen wellicht,

-------Daarbij moet eerst worden vastgesteld of de vochtproblemen het gevolg zijn van doorslaand vocht door de gevel, of van condensvorming. Het laatste is vaak het geval en daarbij is impregneren met een hydrofobeermiddel meestal geen goede oplossing. Door het impregneren kan de condensvorming verergeren. ---            betrouwbaarbaksteen.nl.pdf

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stacey:

Dank voor de waarschuwing. De vochtdoorslag in de buitenmuur vindt bij ons uitsluitend plaats na heftige regen- en onweersbuien (zoals gisteren en vandaag in de regio Den Haag). We constateerden het probleem gisteren voor het eerst. We wonen nu een jaar in dit huis en zijn er redelijk zeker van dat het niet aan condensatieproblemen ligt (vochtdoorslag vindt alleen vlak bij de grond plaats en lijkt duidelijk aanwijsbaar van buiten te komen tijdens regenbuien; verder geen vochtproblemen gehad het afgelopen jaar). De gevel is waarschijnlijk meer dan 13 jaar niet geïmpregneerd geweest, misschien zelfs wel nooit eerder.

In ieder geval wordt uit je link duidelijk dat gevel impregneren een zaak is voor specialisten. Iemand goede ervaringen met aannemers/gespecialiseerde gevelbedrijven uit de regio Den Haag?

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

De gevel inpregneren is iets wat men zelf heel goed kan doen.

Ik adviseer alleen niet iets bijde bouwmarkt te kopen maar daar nou juist iets meer aan uit tegeven, tevens kunnen ze bij de speciaal zaken net iets meer advies geven.

Met een impregneer middel op siliconen basis is het heel goed te doen, tweemaal op de gevel met een "blokwitter". Ook kan een gevel geimpregneerd worden met lijnolie, je neemt dan een deel rauwe en een deel gekookte lijn olie, met 5% sicatief, ook dez behandeling tweemaal uitvoeren. De laatse methode wordt veel in Amsterdam gebruikt op monumenten panden en wordt voor geschreven door monumentenzorg.

Het is een vrij gemakkelijke klus, dus ik zou zeggen het eerste verdient.

Groetjes.... een schilder

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@roymeer:

Dat klinkt eenvoudig genoeg. Bij welke speciaalzaak zou ik daarvoor terecht kunnen?

Groet,

Suzy

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij gebruiken een impregneermiddel van ROBSON is kleurloos en ruikt naar petroleum we spuiten het met een drukspuit zoals voor onkruit bestrijding en doen dat eenmaal inde 2 a 3 jaar .

We kopen dat bij de Formido maar die heten nu anders gelof ik..

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Suvyv,

Impregneren (hydrofoberen) van een gevel is prima zelf te doen. Wel nagaan of de conditie van de gevel OK is (voegen) anders is het resultaat nihil. Kies een oplosmiddelvrij hydrofobeermiddel (i.v.m. afdichtingen in de lagedrukspuit) breng dit aan in twee lagen nat-in-nat met een lagedrukspuit d.m.v. vloeien (verwijder de nozzle) van boven naar beneden. Uiteraard moet de hele gevel gehydrofobeerd worden anders komt het vocht op de overgangen naar buiten.

Produkt: bouwmarkt zou ik niet aanbevelen vanwege prijs/prestatie. Verbruik zou moeten liggen tussen 0,5 en 1 liter/m2.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens op internet rond, voor de dichtbij zijnde bouw groothandel, of eventueel een verfgroothandel. Wel even van te voren bellen of ze ook aan particulieren leveren..

ve
door verwijderd - Nov 15, 2012 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt het zeker doen. U heeft wel een rugpomp spuit nodig om de gevel mooi gelijk te impregneren.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2012 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

keesdewith schreef op donderdag 15 nov 2012, 10:57: U kunt het zeker doen. U heeft wel een rugpomp spuit nodig om de gevel mooi gelijk te impregneren.

Na vijf jaar zal het wel een keer gelukt zijn.