wasmachinemannl
door wasmachinemannl Jul 25, 2011 om 20:03
Huishouden & energie

Giga bult bij konijn, Schadelijk?

Sinds een tijdje heeft m'n konijn Fluffy een grote bult, die is 2x opengegaan, Is dat gezond? Kan nu geen foto maken want ik ben op vakantie, volgt dus, Lijkt op een abces, zit net naast de nek, Lijkt me niet erg goed voor het beest, hij eet wel goed en is nog in goede conditie voor een dier van 11 jaar oud....

6738 15 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jul 25, 2011 om 20:19
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Hoogste tijd lijkt mij om ermee naar de dierenarts te gaan. Ik zou dit zo spoedig mogelijk doen.

Dit is zeker niet gezond

wasmachinemannl
door wasmachinemannl - Jul 25, 2011 om 21:09
16 Antwoorden / 3 Vragen

Zal ik eens gaan doen ja, Dit heeft ie wel al een tijdje, begonnen als een kleine bult, nu is ie groot...

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 25, 2011 om 21:32
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mijn kat ontdekte ik vorig jaar een abces. Toen ik het aanraakte barstte het open. Ik heb het zo goed mogelijk schoon gemaakt en het is vanzelf over gegaan binnen een paar weken.

Als de bult dus steeds terugkomt lijkt het mij inderdaad verstandig om even langs de dierenarts te gaan.

robert11
door robert11 - Jul 25, 2011 om 21:34
310 Antwoorden / 25 Vragen

Het kan bij Fluffy sprake zijn van een ontstoken talkklier! Kan meestal geen kwaad als het klein is en blijft, maar als het nu al open is, zou ik meteen naar de dierenarts gaan om de juiste oordeel te horen en maatregels nemen.
Het arme beest zal niks zeggen, maar wees zeker dat het pijn doet!
Dit is bij ons huisdier ook gebeurd, en de onschuldige talkklier is enorm geworden. De wond is uitgelepeld bij de dierenarts en de wond is 2 weken open gebleven om langzaam weer te genezen van binnenuit.

m.v.g. Robert

pino123
door pino123 - Jul 25, 2011 om 21:58
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Talkklier = talgklier

Een klier die talg maakt, is wel een hele gekke klier.

pino123
door pino123 - Jul 25, 2011 om 21:59
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Talk maakt dus ;) Fijn die edit knop hier

conny2
door conny2 - Jul 26, 2011 om 08:15
256 Antwoorden / 4 Vragen

Als je geld hebt voor vakantie dan heb je ook geld voor de dierenarts.... of heeft U gewacht omdat het een konijn 11 jaar oud is? U kunt beter geen dieren meer houden.

rj
door rjw - Jul 26, 2011 om 09:03
3281 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=conny2 schreef op dinsdag 26 jul 2011, 08:15]Als je geld hebt voor vakantie dan heb je ook geld voor de dierenarts.... of heeft U gewacht omdat het een konijn 11 jaar oud is? U kunt beter geen dieren meer houden.

Niemand zegt dat er geen geld voor de dierenarts is....

tdehond
door tdehond - Jul 26, 2011 om 09:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=conny2 schreef op dinsdag 26 jul 2011, 08:15]Als je geld hebt voor vakantie dan heb je ook geld voor de dierenarts.... of heeft U gewacht omdat het een konijn 11 jaar oud is? U kunt beter geen dieren meer houden.

Vooroordeel lijkt mij.

Bij een oud konijn is naast een abces ook een grotere kans op een tumor ( gezwel).
Prooidieren geven zelden pijn aan.

Eigenlijk is het heel simpel bij de verzorging van met name kleine huisdieren:

zou u met zo'n groot gezwel een bezoek aan de huisarts uitstellen? Als het antwoord nee is, dan is dit een indicatie dat ook dit konijn een bezoek aan de dierenarts nodig heeft. Ik hoop dan ook dat u degene die het konijn verzorgt vraagt ermee naar de dierenarts te gaan.

tdehond
door tdehond - Jul 26, 2011 om 09:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Toevoeging.

Na mijn opmerking over vooroordeel, was de rest van mijn commentaar bedoeld voor de vraagsteller.

Dit om misverstanden te voorkomen.

wasmachinemannl
door wasmachinemannl - Jul 26, 2011 om 13:34
16 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=rjw schreef op dinsdag 26 jul 2011, 09:03][quote=conny2 schreef op dinsdag 26 jul 2011, 08:15]Als je geld hebt voor vakantie dan heb je ook geld voor de dierenarts.... of heeft U gewacht omdat het een konijn 11 jaar oud is? U kunt beter geen dieren meer houden.

Niemand zegt dat er geen geld voor de dierenarts is....
Juist ja, Ik had mn dier terug in 2004 of zo gekregen via een collega, Ik dacht ah dat zal wel overgaan, Niet dus, Ik moet toch naar de dierenarts, we krijgen binnenkort een nieuwe kat en die wil ik even na laten kijken bij de dierenarts, dan gaat het konijn mee.

tdehond
door tdehond - Jul 26, 2011 om 13:42
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=wasmachinemannl schreef op dinsdag 26 jul 2011, 13:34][quote=rjw schreef op dinsdag 26 jul 2011, 09:03][quote=conny2 schreef op dinsdag 26 jul 2011, 08:15]Als je geld hebt voor vakantie dan heb je ook geld voor de dierenarts.... of heeft U gewacht omdat het een konijn 11 jaar oud is? U kunt beter geen dieren meer houden.

Niemand zegt dat er geen geld voor de dierenarts is....
Juist ja, Ik had mn dier terug in 2004 of zo gekregen via een collega, Ik dacht ah dat zal wel overgaan, Niet dus, Ik moet toch naar de dierenarts, we krijgen binnenkort een nieuwe kat en die wil ik even na laten kijken bij de dierenarts, dan gaat het konijn mee.

Is het niet mogelijk om nu met het konijn naar de dierenarts te gaan? Dit om hem onnodige pijn en ongemak te besparen.

wasmachinemannl
door wasmachinemannl - Jul 26, 2011 om 14:15
16 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 26 jul 2011, 13:42][quote=wasmachinemannl schreef op dinsdag 26 jul 2011, 13:34][quote=rjw n kijken bij de dierenarts, dan gaat het konijn mee.
grote quote piramide
Ben op vakantie nu, Vrijdag ben ik weer in Nederland en Zaterdag ga ik de kat halen, dan zien we wel verder, I keep you guys updated!

he
door hera - Aug 7, 2011 om 03:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 25 jul 2011, 21:32]Bij mijn kat ontdekte ik vorig jaar een abces. Toen ik het aanraakte barstte het open. Ik heb het zo goed mogelijk schoon gemaakt en het is vanzelf over gegaan binnen een paar weken.

Als de bult dus steeds terugkomt lijkt het mij inderdaad verstandig om even langs de dierenarts te gaan.

Dat heb ik bij mijn kat ook meegemaakt...Een bult op zijn kop die hem duidelijk in de weg zat.At en dronk goed,maar zijn gedrag was wat anders;logisch,het was pijnlijk!!Met veel pijn en moeite ontdekte ik een korstje,het is een zwarte Maine Coon,dus moeilijk te zien.Toen ik het met een watje met gekookt (afgekoeld ;) )water schoonmaakte barstte het open en kwam er enorm veel pus uit..Een abces dus..
Met betadine schoongemaakt en volgende dag was zwelling gelukkig weg en wondje schoon..
Was dit niet het geval geweest was ik zeker naar de dierenarts gegaan!
Een abces of tumor,welke zwelling dan ook die openbarst, staat ,lijkt mij,toch onder druk en dat is pijnlijk! Dat Fluffy dit al 'een tijdje heeft ',geeft mij de indruk dat dit al voor uw vakantie was...? Maar zo niet,dan ik had ik toch degene die hem verzorgt,gevraagd ermee naar de dierenarts te gaan.Ik heb zelf altijd veel huisdieren gehad,en tijdens vakantie waren er altijd een duidelijke afspraken met degene die ze verzorgden,zelfs over eventueel laten euthaniseren, ,mocht het niet anders kunnen!
Ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is.Hoop dat Fluffy het toch goed maakt!

tdehond
door tdehond - Aug 7, 2011 om 09:00
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De update laat nog op zich wachten. Als het goed is, is konijn al naar de d.a. geweest. t.s. is al weer een weekje thuis.