ge
door gewoonfrank Mar 14, 2007 om 19:16
Huishouden & energie

Halogeenspotjes

Ik heb een condensator met 10 stuks 12 volt spotjes van 50 watt.

Kan ik deze vervangen door spotjes van 20 watt en waarom dit wel of niet?

Groetjes Frank

726 9 Rapporteer

labswans
door labswans - Mar 14, 2007 om 19:48
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Ja u kan spotjes van 50 watt vervangen door spotjes met lagere watt

Waarom ? De belasting van de condensator wordt verlaagd kwa sterkte aan watt. Het zou we lkwaad kunnen als ze hoger in watt zouden zijn. Dan zou de boel kunnen doorbranden met gevaar van dien.

De spotjes zullen wel minder fel kunne branden ( moet rekening mee worden gehouden )

labswans

co
door coupe - Mar 14, 2007 om 19:56
14 Antwoorden / 41 Vragen

Beste labswans, Sinds wanneer brand een halogeen spotje op een condensator. Als je van deze materie zo weinig weet, kun je beter niet reageren. Dit verhaaltje van jou klopt echt van geen kant. Schoenmaker hou je bij je leest. Prettige avond verder,

Groeten Coupe.

movieman
door movieman - Mar 14, 2007 om 20:21
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Een condensator is een soort oplaadbare batterij. De belasting speelt een minder belangrijke rol, zwaarder weegt de maximale spanning die zo'n ding kan hebben voordat-ie BOEM zegt (om het maar eenvoudig te houden).

Je zult wel, zoals reeds opgemerkt, een transformator bedoelen. Je kunt de trafo altijd lager belasten oftewel lampjes gebruiken met een lager wattage maar NOOIT met een hoger dan aangegeven. Op de trafo staat het X aantal Watt dat-ie kan leveren. Om overbelasting te voorkomen, tel je gewoon het Wattage van alle lampjes bij mekaar op en weet je precies of je onder of boven het maximaal toegestane vermogen uitkomt.

Groetjes. ;-)

labswans
door labswans - Mar 14, 2007 om 20:24
1918 Antwoorden / 10 Vragen

ik verplaats mij in de vragensteller en als dat ding eencondensator heet volgens de vragensteller dan noem ik het een condensator. Ik weet donders goed wat de precieze benaming is. Het enigste is dat u de beantwoorders in diskrediet brengt en daar moet u ernstig mee oppassen. Dat is niet gepast hier. Hou u maar bij uw antwoorden en basta ! Laat mij gewoon mijn antwoorden plaatsen en reageer niet op mijn antwoorden , het is kleineren van een beantwoorder !

ge
door gewoonfrank - Mar 14, 2007 om 20:41
24 Antwoorden / 34 Vragen

Bedankt coupe voor je beste antwoord, daar heb ik echt iets aan.
Ik vind echter wel dat labswans helemaal gelijk heeft wat betreft zijn opmerking over je vernederende uitlatingen.
Dat was niet lief van je.

Groetjes Frank

co
door coupe - Mar 14, 2007 om 20:42
14 Antwoorden / 41 Vragen

Beste Frank.

Het gene wat je hebt is een transformator( geen condensator ), het vermogen staat op de trafo vermeld. b.v  12 Volt  500watt. Dit betekend dus dat je maximaal lampjes kunt aansluiten tot een gezamelijk vermogen van 500 watt. BV 24 x 20 watt = 480 watt. of  10 x 50 watt. Je moet eigenlijk nooit hoger gaan met het gezamelijk vermogen van je lampjes dan 75% van het vermogen dat de trafo kan leveren. Anders zit je al gauw met overbelasting. Ik hoop dat dit een beetje duidekijk is. Wel lampjes gebruiken met de goede voltage. Groeten Coupe

co
door coupe - Mar 15, 2007 om 17:57
14 Antwoorden / 41 Vragen

Beste labswans ik vind wel dat je een heel kort lontje hebt, maar zo was het absoluut niet bedoeld. Natuurlijk wil ik niemand vernederen ceque beledigen maar opbouwende kretiek moet toch geen probleem zijn? Heelvaak ben ik het helemaal eens met je antwoorden maar deze keer dus even niet. SORRY. Als jij je hier niet happy bij voelt dan bied ik bij deze mijn welgemeende excuses aan.

Vriendelijk groetend: Coupe

willemo_1
door willemo_1 - Mar 15, 2007 om 18:20
167 Antwoorden / 0 Vragen

Het totaal beschikbare vermogen is bepalend dus maakt het niet uit over hoeveel gloei/halogeen lampen dit wordt verdeeld.
Pas bij grote vermogens gaat de draaddoorsnede meespelen en zal bedrading naar elke lamp moeten worden aangepast..

Bij transformatoren wordt de maximale belasting meestal vermeld in VA (ofwel Volt x Ampere).
Dit komt bij ohmse belastingen, dus o.a. bij gloei/halogeenlampen min of meer overeen met het aantal Watts.

Met vriendelijke groet,
Willem

ge
door gewoonfrank - Mar 15, 2007 om 20:46
24 Antwoorden / 34 Vragen

Nou coupe, misschien kan ik je hier wat advies teruggeven.

Als jij tegen labswans zegt:     "Als je van deze materie zo weinig weet, kun je beter niet reageren. Dit
verhaaltje van jou klopt echt van geen kant. Schoenmaker hou je bij je
leest. Prettige avond verder"

dan zou dit voor mij, als ik labswans was, op zijn minst oordelend en zeker niet als constructieve kritiek overkomen.

Het zou naar mijn mening al een stuk beter zijn als je je mening zou geven i.p.v. je oordeel en zou zeggen:      "Het lijkt er voor mij op dat je van deze materie maar weinig weet, als je praat over een condensator maar een transformator bedoelt. Of heb ik je verkeerd begrepen? In dat geval zou ik dat graag van je vernemen. Zo niet dan vind ik je advies heel verwarrend overkomen voor de vraagsteller".

Maar beter had je naar mijn mening je reactie voor je gehouden want deze heeft niets te maken met mijn vraag en is op zich verwarrend.
Natuurlijk had je dan wel mijn advies gemist, hihi. Maar dat had je dan waarschijnlijk niet nodig.

Groetjes Frank